قیمت خرید سربازی مشخص شد

رحیم زارع٬ سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس٬ با اشاره به مصوبات اخیر این کمیسیون گفت: با رعایت اصل ۱۱۰ قانون اساسی و در راستای توجه به امر مقدس استحکام خانواده و فرزندآوری و تعیین تکلیف مشمولین غایب بیش از ۵ سال با اولویت افراد متأهل و بالاتر از ۳۵ سال سن که ضریب انجام وظایف مقدس سربازی تحت تاثیر تحلیل قوای جسمانی برای آنها امکانپذیر نیست، خرید سربازی امکانپذیر خواهد بود، بر این اساس افراد با پرداخت مبالغ مشخص شده، کارت معافیت از خدمت در زمان صلح را دریافت می‌کنند.

به موجب این مصوبه، دارندگان مدرک تحصیلی کاردانی و کمتر از آن با پرداخت ۲۵۰ میلیون تومان، دارندگان مدرک تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد با پرداخت مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان و دارندگان مدرک پزشکی عمومی و دکترای تخصصی و بالاتر از آن در تمامی رشته ها با پرداخت مبلغ ۶۰۰ میلیون تومان به حساب خزانه کل کشور قادر به خرید سربازی خود خواهند بود.

همچنین مشمولان متاهل به ازای هر فرزند از ۲۰ درصد تخفیف تا سقف حداکثر ۶۰ درصد برخوردار خواهند بود و افراد متاهل تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی از تخفیف ۵۰ درصدی برخوردار شدند.



کیوان صمیمی به زندان سمنان تبعید شد

مصطفی نیلی٬ وکیل کیوان صمیمی٬ خبر از تبعید موکلش به زندان سمنان داد.

او در این رابطه در حساب کاربری‌اش در توییتر نوشت: «کیوان صمیمی در حال تبعید به زندان سمنان است.»

کیوان صمیمی٬ روزنامه نگار و عضو انجمن دفاع از آزادی مطبوعات٬ طی روزهای اخیر بارها از زندان اوین به زندان رجایی شهر منتقل و دوباره به اوین بازگرداننده شده بود.

کیوان صمیمی اردیبهشت ماه سال ۹۸ و به دنبال شرکت در تجمع اعتراضی روز جهانی کارگر بازداشت شد. دادگاه انقلاب در پی این بازداشت این روزنامه نگار را به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور» به سه سال حبس قطعی محکوم کرد؛ این حکم در دادگاه تجدیدنظر هم عینا تایید شد.

او از ۱۷ آذرماه ۹۹ برای گذراندن دوران محکومیت خود به زندان اوین منتقل شد.

کیوان صمیمی روز ۱۹ دی‌ماه با انتشار نامه‌ای از داخل زندان، جان باختن بکتاش آبتین، شاعر و فیلمساز زندانی، را «قتل شبه‌عمد» خوانده بود.



پزشکان زندانی تهران بزرگ زندانیان سیاسی را مورد «ضرب و شتم» قرار دادند

تعدادی از زندانیان سیاسی محبوس در زندان تهران بزرگ روز جمعه، ۸ بهمن، توسط پزشکان بهداری و ماموران زندان مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند.

سعید تمجیدی٬ محمد ترکمان، امیرحسین مرادی، حمید حاج جعفر کاشانی و محمد ابوالحسنی از جمله زندانیانی بودند که در پی مرگ بکتاش آبتین و در اعتراض به بی‌توجهی به مطالبات زندانیان سیاسی دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

سعید تمجیدی، یکی از این زندانیان سیاسی، در فایل صوتی که از او در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده می‌گوید که وقتی او و سایر زندانیان سیاسی در اعتصاب روز جمعه برای بررسی علایم حیاتی خود به بهداری زندان مراجعه کرده‌اند، پزشک بهداری شروع به تحقیر، توهین و فحاشی به آن‌ها و خانواده‌های‌شان کرده است.

این زندانی سیاسی در ادامه گفت که این پزشک با چاقو به ‌سوی آن‌ها حمله‌ور شده و تهدیدشان کرده است.

او افزود که در پی این اقدام بیش از ۲۰ افسر نگهبان نیز به کمک عوامل بهداری آمده و این زندانیان را به شدت مورد ضرب و شتم قرار داده‌ و مصدوم کرده‌اند.

به گفته این زندانی سیاسی، ظاهرا برخورد پزشک بهداری و ماموران زندان برای ایجاد درگیری و ضرب و شتم او و همراهانش از پیش «هماهنگ» شده بود.



آغاز پنجمین دور تحصن سراسری معلمان ایران

معلمان در شهرهای مختلف ایران در اعتراض به عدم اجرای طرح‌های رتبه‌بندی و همسان‌سازی و همچنین با درخواست آزادی معلمان زندانی از صبح شنبه نهم بهمن دست به تحصن دو روزه سراسری زدند. معلمان گفته‌اند روز دوشنبه نیز تجمع سراسری برگزاری خواهند کرد.

تصاویری از تحصن معلمان در مدارس شهرهای مختلف منتشر شده است. این تحصن و تجمع سراسری با فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران ترتیب داده شده است.

اجرای آموزش رایگان و توجه به اصل ۳۰ قانون اساسی، پرداخت پاداش پایان خدمت سال ۱۴۰۰، استخدام معلمان خرید خدمات آموزشی، و رسیدگی به پرونده «به تاراج بردن صندوق بازنشستگی» از دیگر خواسته‌های معلمان است.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان همچنین از تحصن و تجمع دو هفته دیگر خبر داده و اعلام کرده است معلمان از ۲۳ تا ۲۷ بهمن در مدارس تحصن خواهند کرد و روز پنجشنبه ۲۸ بهمن تجمع سراسری برگزار خواهد شد.

معلمان ایران در دو ماه گذشته چهار تجمع سراسری در شهرهای مختلف برگزار کرده و خواستار اجرای کامل رتبه‌بندی و همسان‌سازی حقوق و همچنین آزادی معلمان زندانی شده‌اند.



رضا نبوی چاشمی برای تحمل ۳۲ ماه حبس به زندان منتقل شد

رضا نبوی چاشمی برای اجرای حکم ۳۲ ماه حبس تعزیری به زندان مرکزی سمنان منتقل شد.

این فعال و زندانی سیاسی سابق٬ روز ۲۵ بهمن ماه سال گذشته توسط در شهر سمنان بازداشت شده بود. «زیتون» آن زمان خبر داد که رضا نبوی پس از نزدیک به بیست روز با قرار وثیقه دو میلیارد تومانی آزاد شد.

بازداشت علیرضا نبوی توسط ۶ مامور وزارت اطلاعات و در خارج از خانه رخ داده بود. او سپس به همراه ماموران به منزل پدر‌ی‌اش در همان شهر سمنان منتقل شده و منزل او هم مورد بازرسی قرار گرفت. همچنین گوشی‌های تلفن همراه این زندانی سابق به همراه بعضی از مدارک شناسایی او توقیف شد.

پیش از این نیز رضا نبوی چاشمی در سال ۱۳۹۰ با اتهام «تبلیغ علیه نظام » به یک سال حبس و سه سال نفی بلد از شهر محل سکونتش، سمنان، محکوم شده و محکومیت خود را گذرانده بود. این زندانی سیاسی پیش از آن هم در سال ۸۶ به مدت ۴ ماه در زندان سمنان تحمل حبس کرده بود.



مسعود کمیایی از جشنواره فجر انصراف داد

پس اعلام اسامی داوران جشنواره فیلم فجر، مسعود کیمیایی از حضور در این رقابت سینمایی دولتی انصراف داد.

این کارگردان نام آشنای سینمای ایران در این دوره جشنواره فیلم فجر با فیلمی به نام «خائن‌کشی» حضور داشت که به رویدادهای مربوط به ملی شدن صنعت نفت ایران می‌پرداخت. او اما روز جمعه ۸ بهمن با انتشار نامه‌ای سرگشاده نسبت به اصالت قضاوت‌ها در جشنواره فیلم فجر ابراز تردید کرد.

مسعود کیمیایی در این نامه نوشت: «با احترام به هنرمندان و زحمت‌کشیدگان فیلم خائن‌کشی با موضوع ملی شدن صنعت نفت ایران و مقوله قرضه ملی به وسیله دکتر محمد مصدق در سال‌های ۱۳۳۰ که با مردم انجام شد، این دوست در هشتاد و یک سالگی برای قضاوت شدن در سینما خودم را کنار می‌بینم.»

او افزود: «در این سنِ بسیار زحمت‌کشیده، برای قضاوت شدن درباره فیلمی به مفهوم آزادی نفت، ایران، مقوله نفت، انگلیس و دکتر مصدق تردید بسیار دارم.»

این هنرمند در نهایت نامه خود را با این عبارت به پایان رساند که «عدالت همیشه نگران قضاوت است».

اعلام انصراف مسعود کیمیایی به‌فاصله یک روز پس از انتشار اسامی داوران جشنواره فیلم فجر رخ داد که در میان آنها نام شهاب حسینی، بازیگر تحسین‌شده سینما، به چشم می‌خورد.

همچنین پولاد کیمیایی، فرزند او و بازیگر فیلم خائن‌کشی، نیز به دنبال پدر از حضور در این دوره جشنواره فجر انصراف داد.

پولاد کیمیایی در حساب کاربری‌اش در شبکه اجتماعی اینستاگرام نوشت: «وقتی حقیقت آزاد نیست، آزادی حقیقت ندارد. قضاوت‌های بزرگ کار آدم‌های کوچک نیست. من پولاد کیمیایی فرزند گیتی پاشایی و مسعود کیمیایی، بازیگر سینما و کارگردان با افتخار انصراف خود را از شرکت درجشنواره فجر اعلام می‌کنم.»


خبرهای روزهای گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »