بیانیه مشاوران میرحسین موسوی به مناسبت چهارهزارمین روز حصر

مشاوران میرحسین موسوی در آستانه چهارهزارمین روز حصر رهبران جنبش سبز بیانیه‌ای صادر کردند.

در این بیانیه‌ای که توسط وب سایت کلمه منتشر شده٬ مشاوران میرحسین موسوی با اشاره به درخواست رفع حصر که طی سال‌های گذشته بارها مطرح شده نوشتند: «درخواست رفع حصر، درخواستی برای احقاق حقوق شخصی نیست؛ محصوران را روحی بس بلندتر از آن است که در دیوارهای خانه‌ای در بند بماند یا تمنایی شخصی داشته باشند. تداوم تراژدی بن‌بست اختر و بن‌بست ۱۱۰، نشانه بن‌بست سیاسی و حقوقی یک حاکمیت است.»

در این بیانیه آمده که «تداوم یکی از طولانی‌ترین حصرهای سیاسی تاریخ این مرز و بوم افتخاری برای آمران و عاملان آن به ارمغان نخواهد آورد.»

اردشیر امیرارجمند، قربان بهزادیان‌نژاد، سیدعلیرضا بهشتی‌شیرازی، سیدعلیرضا حسینی‌بهشتی، سیدمحمدرضا حسینی‌بهشتی، علی عرب‌مازار‌یزدی، ابوالفضل فاتح و فرشاد مؤمنی امضاکنندگان این بیانیه هستند.



نرگس محمدی: حکم دادگاه در پرونده جدید «فاقد وجاهت قانونی» است

نرگس محمدی، فعال حقوق بشر و سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر٬ طی نامه‌ای از زندان قرچک با اشاره به این‌که به دلیل «نامزدی دریافت جایزه صلح نوبل» مجرم شناخته‌شده، روند رسیدگی به این پرونده را «فاقد وجاهت قانونی» دانست.

او که در پرونده‌ای جدید به هشت سال و دو ماه زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده است٬ در این نامه به صراحت نوشته است که رای دادگاه انقلاب در این پرونده را به رسمیت نمی‌شناسد.

نرگس محمدی در ادامه این نامه دلایل گوناگونی را برای «فاقد وجاهت قانونی» دانستن این حکم جدید برشمرده است از جمله ۶۴ روز حبس در سلول‌های بند امنیتی ۲۰۹ زندان اوین بدون بازجویی از سوی وزارت اطلاعات، چهل روز محرومیت از حق تماس تلفنی، محرومیت از حق دسترسی به وکیل، بی‌اطلاعی از پرونده و جلسه محاکمه «پنج دقیقه‌ای» در شعبه دادگاه.

این فعال مدنی نوشته است: «آن‌چه مغرضانه و بی‌اساس بودن اتهامات و رسیدگی حکم این پرونده را روشن‌تر می‌کند، مجرم شناخته شدن من به دلیل کاندیدا شدن برای جایزه صلح نوبل به معرفی عفو بین‌الملل نروژ است».

نرگس محمدی در ادامه یادآور شده است این مسئله نه تنها توسط نماینده وزارت اطلاعات در بند ۲۰۹ و با عنوان «توطئه خارجی علیه نظام جمهوری اسلامی» به او اعلام شده، بلکه در سطر نخستِ صفحه دوم رای صادره توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب نیز بر آن تاکید شده است.

سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر در ایران همچنین در این نامه که به تاریخ دوشنبه چهارم بهمن‌ماه امضا شده، تاکید کرده است که صدور این رای، «بیانگر موضع شفاف جمهوری اسلامی ایران در سرکوب» دادخواهان و صلح‌طلبان در ایران و سراسر دنیاست و جامعه جهانی نباید از این «سرکوب عریان» توسط حکومت جمهوری اسلامی چشم‌پوشی کند.

بر اساس حکم صادر شده توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران، این فعال مدنی به هشت سال و دو ماه زندان، ۷۴ ضربه شلاق، دو سال تبعید از تهران (منع اقامت در تهران)، دو سال ممنوعیت فعالیت سیاسی و اجتماعی در نهادها و احزاب، دو سال ممنوعیت حضور و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی، مخابراتی (مصاحبه) و ثبت و ضبط تلفن همراه محکوم شده است.

این حکم دادگاه بدوی است که روز ۲۵ دی‌ به نرگس محمدی ابلاغ شد. با این حال، او در نامه اخیر خود تاکید کرده است از آن‌جایی که رای دادگاه را به رسمیت نمی‌شناسد، بنابراین «در خواست تجدیدنظر و تسلیم به رای ندارد».



کیوان صمیمی بار دیگر از زندان اوین به «مکانی نامعلوم» منتقل شد

مصطفی نیلی، وکیل کیوان صمیمی، خبر از آن داد که بار دیگر این زندانی سیاسی را از عصر روز سه‌شنبه از زندان اوین خارج کرده‌اند و هم‌اکنون از محل نگهداری او اطلاعی در دست نیست.

کیوان صمیمی، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی ملی-مذهبی است که در هفته‌های اخیر خبرهایی درباره احتمال «تبعید» او از زندان اوین منتشر شده بود.

به رغم اعتراض‌ها به چنین تصمیمی، وکیل این زندانی سیاسی برای نخستین بار در روز اول بهمن‌ماه خبر داد که او را با «ضرب و شتم» به یکی از کلانتری‌های شهر کرج منتقل کرده‌اند تا از آنجا به زندان مرکزی کرج برده شود.

هرچند کمی بعد خبرگزاری هرانا خبر داد که بعد از چهار روز، آقای صمیمی در روز دوشنبه به زندان اوین بازگردانده شده است.

مصطفی نیلی در این رابطه گفته بود که کیوان صمیمی «به دلیل مخالفت دادیار اجرای احکام کرج با نگهداری وی در ندامتگاه مرکزی کرج» به زندان اوین برگردانده شده بود.

با این حال چنانکه این وکیل دادگستری نوشته است، کیوان صمیمی یک‌بار دیگر در غروب سه‌شنبه از زندان اوین خارج شده است.



سرورهای صدا و سیما هم «هک شد»؛ بخش تصاویر مجاهدین

چند شبکه از صدا و سیمای جمهوری اسلامی برای دقایقی تصاویر رهبران سازمان مجاهدین را پخش کردند.

این خبر را خبرگزاری فارس٬ وابسته به سپاه پاسداران٬ نیز بازتاب داده است.

این حمله در حدود ساعت ۳ بعد از ظهر به وقت ایران رخ داد.

رسانه متعلق به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی پخش تصاویر و صدای «منافقین» از شبکه یک سیما را نتیجه «حمله هکری» به سرورهای صدا و سیما اعلام و تاکید کرد که این تصاویر و صداها از «شبکه قرآن، رادیو پیام و رادیو جوان» هم پخش شده است.


عقب نشینی شمخانی: «هرگز با مذاکره مستقیم ایران و آمریکا موافق نبوده‌ام»

در پی انتقاد روزنامه کیهان، وابسته به علی خامنه‌ای٬ دبیر شورای عالی امنیت ملی، در اظهار نظری به صراحت اعلام کرد که «هرگز» موافق مذاکره مستقیم با دولت ایالات متحده نبوده است.

روز گذشته حسین شریعتمداری٬ مدیرمسوول روزنامه اصولگرای کیهان به شدت از امیرعبداللهیان و شمخانی به دلیل طرح موضوع مذاکره مستقیم با امریکا، انتقاد کرد.

او خطاب به وزیر امور خارجه و دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: «اظهارات نسنجیده خود را تصحیح کنید.»

پیشتر حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، روز چهارم بهمن با اشاره به «پیام‌های» آمریکا مبنی بر این که «خواهان سطحی از مذاکرات مستقیم با ایران است» گفته بود:‌ «اگر در روند مذاکرات به مرحله‌ای برسیم که رسیدن به یک توافق خوب با تضمین بالا لازمه‌اش این باشد که سطحی از گفت‌وگوها را با آمریکایی‌ها داشته باشیم، این را نادیده نخواهیم گرفت.»

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، نیز در توئیتی «توافق خوب» را پیش‌شرط تغییر روش مذاکره بین ایران و آمریکا دانست و تلویحاً اظهارات حسین امیرعبداللهیان را تأیید کرد.

امروز روزنامه تندروی کیهان که زیر نظر نماینده علی خامنه‌ای اداره می‌شود خبر داد که علی شمخانی در تماس با این روزنامه گفته است که هیچ وقت موافق مذاکره مستقیم با آمریکا «نبوده و نیستم».

به نوشته کیهان، علی شمخانی همچنین اشاره کرده است که توییت پیشین او به معنای موافقت با این امر نبوده است.



تقی رحمانی٬ همسر نرگس محمدی٬ ضمن انتشار توئیتی از جزئیات محکومیت تازه همسرش نرگس محمدی خبر داد.

تقی رحمانی نوشت که دیروز نرگس محمدی با خانواده‌اش تماس گرفته و از قول خانم محمدی گفته به هشت سال و دو ماه زندان و هفتاد و چهار ضربه شلاق محکوم شده است.

همچنین این فعال حقوق بشر در تماس از زندان گفته است که دو سال از فعالیت در نهاد و احزاب و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی محروم شده است.

تقی رحمانی نوشته این حکم بدوی است وحکم محکومیت قبلی هم سرجای خودش است.

نرگس محمدی، فعال حقوق بشر از سال ۸۰ تا کنون، چهار بار به خاطر فعالیت های خود به زندان افتاده که آخرین بار، ۸ سال و نیم به طول انجامیده بود.


اخبار روزهای گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »