نرگس محمدی به هشت سال زندان و ۷۰ ضربه شلاق محکوم شد

تقی رحمانی، همسر نرگس محمدی، در توییتری خبر داد که او در دادگاهی پنج دقیقه‌ای به هشت سال زندان، ۷۰ ضربه شلاق و دو سال ممنوعیت از «ارتباط مخابراتی» محکوم شده اما به دلیل قطع تماس‌اش با خانواده جزئیات این دادگاه و حکم جدید روشن نیست.

در پرونده‌ای که در ماه‌های اخیر علیه این فعال مدنی گشوده شده بود، اتهام‌هایی چون «تبلیغ علیه نظام»، «تحصن در دفتر زندان»، «تمرد از ریاست و مقامات زندان» و «تخریب شیشه‌ها» و «افترا» در مورد اتهام شکنجه‌گری و ضرب و جرح مطرح و او از بابت این اتهامات به «۸۰ ضربه شلاق، ۳۰ ماه حبس تعزیری و دو فقره پرداخت مالی» محکوم شده بود.

نرگس محمدی روز ۲۵ آبان در جریان یورش نیروهای امنیتی به مراسم سوگواری در آرامگاه ابراهیم کتابدار، از کشته‌شدگان آبان ۹۸، بازداشت شد.

تقی رحمانی روز ۷ دی‌ در صفحه توییتر خود از تداوم بازداشت و بلاتکلیفی همسرش در یکی از سلول‌های انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین و طرح اتهامات جدید از جمله «جاسوسی برای عربستان» علیه نرگس محمدی خبر داده بود.

یک روز بعد یعنی در ۸ دی، نیروهای امنیتی منزل خانم محمدی را «تفیتش و بازرسی» و برخی از لوازم شخصی او از جمله کتاب «شکنجه سفید» او را ضبط کردند.



حسین فریدون متهم به دریافت رشوه برای انتخابات مجلس نهم شد

حسین فریدون، برادر رییس جمهور سابق، متهم شده است که از مدیران شرکت قطعه‌سازی کروز میلیاردها تومان در قالب رشوه و همچنین کمک به فعالیت‌های انتخاباتی مجلس نهم دریافت کرده است.

اولین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده شرکت قطعه‌سازی کروز روز یک‌شنبه دوم بهمن برگزار شد و در این جلسه با استناد به گزارش سازمان اطلاعات سپاه اعلام شد که حسین فریدون در سال ۹۴، مبلغ ۱۶ میلیارد ریال از مدیران این قطعه‌سازی دریافت کرده است. آقای فریدون اکنون به اتهام فساد مالی در زندان به سر می‌برد و پرونده رشوه‌گیری از کروز، پرونده جداگانه است که در حال رسیدگی است.

حسین فریدون همچنین متهم شده است که در سه نوبت جمعا ۱۸ میلیارد ریال «بابت انتخابات مجلس نهم» از مدیران شرکت کروز دریافت کرده است. نماینده دادستان گفت این پول‌ها برای پیش‌بردن کارهای شرکت کروز به حسین فریدون پرداخت شده است.

برادر حسن روحانی مهرماه سال ۹۸ به دلیل پرونده رشوه‌خواری که مرتبط با بدهکاران بانکی بود به ۵ سال زندان محکوم شد و به زندان رفت.



وکیل کیوان صمیمی: موکلم را با توسل به خشونت و زور از زندان اوین خارج و به کرج منتقل کرده‌اند

مصطفی نیلی، حقوقدان و یکی از وکلای کیوان صمیمی درباره آخرین وضعیت او، به دیده‌بان ایران گفت: «دو روز پس از اینکه کارت تلفن آقای صمیمی وصل شده بود دوباره دسترسی ایشان به تلفن در روز چهارشنبه این هفته قطع شده بود که پس از مراجعه به حفاظت زندان، مجددا وصل می‌شود. پس از بازگشت از حفاظت با توجه به اینکه طی چند روز گذشته در ادرار موکل بنده، خون مشاهده شده بود برای انجام آزمایش و هم‌چنین پیگیری اعزام به پزشکی قانونی، پیرو دستور دادگاه برای بحث عدم تحمل کیفر به بهداری زندان مراجعه داشته که از آن لحظه به بعد به بند بازنمی‌گردد. تا اینکه طی تماسی ناشناس با فرزند کیوان صمیمی به اطلاع او می‌رسانند که ایشان در یکی از کلانتری‌های شهر کرج نگهداری می‌شود تا به ندامتگاه مرکزی این شهر منتقل شود.»

او افزود: «با تماس‌ها و پیگیری‌هایی که از طریق هم‌بندی‌های او داشتیم، متوجه شدیم موکلم حتی موفق نشده که هیچ یک از وسائل خود از جمله داروهایش را با خود ببرد که این موضوع با توجه به سن و سال او و همچنین نظر به بحث بیماری‌هایی که به آن مبتلاست، بسیار خطرناک خواهد بود.»

این وکیل دادگستری، همچنین با اشاره به بحث انتقال کیوان صمیمی از زندان اوین نیز، تاکید کرد: «با توجه به اینکه، پیش‌تر نیز بنا داشتند تا کیوان صمیمی را به زندان رجایی‌شهر منتقل کنند و او اعلام کرده بود که با توجه به غیرقانونی بودن این خواسته به آن تن نخواهد داد و اگر قصد اجرا دارند باید به زور متوسل شوند به نظر می‌رسد که ایشان را با توسل به خشونت و زور از زندان اوین خارج و به کرج منتقل کرده‌اند.»

نیلی افزود: «به نظر می‌رسد که بهانه اصلی این درخواست برای جابجایی موکلم از زندان اوین توسط نهادهای امنیتی، اولا؛ مطالب و نامه‌هایی بوده که ایشان منتشر کرده و در ثانی، پیگیری‌هایی بوده که کیوان صمیمی با استناد به آئین‌نامه‌ها و قوانین برای وضعیت نگهداری زندانیان در داخل زندان داشته است. به همین دلیل نیز، نهادهای امنیتی تلاش می‌کردند که ایشان را از زندان اوین منتقل کنند.»

او، اضافه کرد: «در این فاصله، همچنین یک پرونده‌سازی هم برای موکل من توسط این نهادها با ادعای نشر اکاذیب و شکایت یکی از زندانیان از ایشان صورت گرفت و پرونده‌ای در دادسرای امنیت برای او تشکیل دادند. با توجه به اینکه زندانی که مدعی شکایت او از کیوان صمیمی بودند، رضایت خود را اعلام کرد برای پرونده،قرار منع تعقیب صادر و مختومه شد.»

بیشتر بخوانید:

تبعید کیوان صمیمی به مکانی نامعلوم



سن واکسیناسیون در ایران به ۹سال رسید

استاندار تهران در ارتباط با وضعیت واکسیناسیون در کشور گفت: «بر اساس مصوبه امروز ستاد ملی کرونا، مقرر شد سن واکسیناسیون از ١٢ سال به ٩ سال کاهش پیدا می‌کند.»

محسن منصوری، استاندار تهران افزود: «این واکسیناسیون با رضایت پدرومادر و داوطلبانه است.»

این در حالی است که سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت پیرو مصوبات ستاد ملی کرونا در همین رابطه گفته بود: «ستاد مصوب کرد که واکسیناسیون گروه سنی ۵ تا ۱۱ سال در سراسر کشور به صورت پلکانی و با رضایت والدین آغاز شود.»



یک قاضی گیلانی اجازه ازدواج دختر ۱۳ ساله را صادر نکرد

حسین موسوی فر دادرس شعبه اول دادگاه عمومی حقوقی صومعه سرا با ازدواج دختر ۱۳ ساله به دلیل سن پایین، کودک بودن وعدم تکامل شخصیت دختربرای ازدواج مخالفت کرد.

به گزارش سایت کلانشهر، براساس رای منتشر شده، خواستگار این دختر مردی ۲۵ ساله است که به دلیل سن پایین دختر، خانواده او برای ثبت ازدواج به حکم قاضی نیاز داشتند.

مطابق قانون مدنی ایران،عقد نکاح دختر قبل از رسیدن به سن ۱۳ سال تمام شمسی و پسر قبل از رسیدن به سن ۱۵ سال تمام شمسی منوط به اذن ولیّ به شرط رعایت مصلحت با تشخیص دادگاه صالح است.

حال حسین موسوی‌فر قاضی فعال در صومعه سرا که پیش از این هم چند حکم مترقی برای رعایت حقوق شهروندی صادر کرده بود با استناد به درخواست ازدواج برای یک دختر دانش آموز ۱۳ ساله، آمادگی روحی و عاطفی او را برای پذیرش نقش همسری و احتمالا مادری تشخیص نداده است.

براساس گزارش مرکز آمار ایران، در سال گذشته ۳۱ هزار و ۳۷۹ دختر ۱۰ تا ۱۴ ساله ازدواج کرده‌اند.این آمار در مقایسه با سال ۹۸ رشد ۱۰.۵ درصدی ازدواج دختران در این رده سنی را نشان می دهد.

براساس آمارهای رسمی طلاق هم بین افراد ازدواج کرده در این سن بالا است.



دو تن از استادان دانشگاه‌های بهشتی و شریف «اخراج شدند»

دو استاد جامعه‌شناسی و فلسفه در دانشگاه‌های شهید بهشتی و صنعتی شریف «اخراج شدند.»

بر اساس این خبر محمد فاضلی جامعه‌شناس و استادیار دانشگاه شهید بهشتی، و آرش اباذری استاد فلسفه دانشگاه صنعتی شریف از این پس امکان حضور در این دانشگاه‌ها را ندارند.

«روزنامه شریف»، حساب کاربری روزنامه این دانشگاه در توییتر، اظهارات ابراهیم آزادگان، رئیس گروه فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف، را بازتاب داده است که می‌گوید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری صلاحیت آقای اباذری را رد کرده است.

رییس گروه فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف همچنین در خاتمه اظهارات خود بر صلاحیت علمی آقای اباذری تاکید کرده و گفته که او «از سطح علمی بالایی برخوردار است و دانشجوها نیز از تدریسش در طول سه سال گذشته رضایت داشته‌اند.»

همچنین وبسایت فرارو روز جمعه گزارش داد که دانشگاه شهید بهشتی «حکمی مبنی بر عدم نیاز به محمد فاضلی، استاد جامعه‌شناسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی این دانشکده صادر کرده که این حکم به معنی اخراج وی از دانشگاه تلقی می‌شود.»

این گزارش در ادامه به نقل از کانال تلگرامی باشگاه روزنامه‌نگاران ایران می‌گوید که حکم دانشگاه شهید بهشتی دراین‌باره چهار ماه پیش صادر شد، اما امروز دانشجویان دانشگاه آن را رسانه‌ای کردند.

آقای فاضلی در سال‌های گذشته رئیس مرکز امور اجتماعی منابع آب و انرژی و در سال‌های ۹۲ تا ۹۶ معاون پژوهشی مرکز بررسی‌های استراتژیک و مدیر شبکه مطالعات سیاست‌گذاری عمومی بوده است.

اخراج این دو استاد در شبکه‌های اجتماعی به عنوان «تسویه سیاسی» اساتید دانشگاه بازتاب پیدا کرده است. بیانیه انجمن علمی فلسفه دانشگاه تهران نیز که در رابطه با اخراج آرش اباذری صادر شده است به این دیدگاه اشاره دارد.

این بیانیه می‌گوید که برای اهالی فسلفه چنین شائبه‌ای به وجود آمده که «علت این اتفاق مسائل غیرعلمی و غرض‌ورزی‌های شخصی بوده است.»


اخبار روزهای گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »