دانشگاه‌های ایران دیگر کارنامه انگلیسی صادر نمی‌کنند

روزنامه داخلی دانشگاه شریف با انتشار تصویر حکمی منتسب به وزارت علوم نوشت که «صدور مدارک تحصیلی و ریزنمرات به زبان انگلیسی» در دانشگاه‌های ایران ممنوع شده است.

پیشتر هیئت امنای دانشگاه شریف، صدور گواهی ریز نمرات به زبانی غیر از فارسی برای دانشجویان را «مغایر قانون اساسی» دانسته و رای به ابطال این مصوبه داده بود.

در تصویر منتسب به بخشنامه وزارت علوم که تاریخ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ را دارد و خطاب به روسای دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی صادر شده، با تاکید بر “نامه محرمانه سازمان بازرسی کل کشور در فروردین ۱۴۰۰، از آنها خواسته شده تا در صدور مدارک تحصیلی و ریز نمرات موضوع را رعایت کنند.

دیروز ۲۹ دی ۱۴۰۰، وبسایت خبرآنلاین در گزارشی میدانی از بازار پررونق دارالترجمه‌ها خبر داده و از مدیران این موسسات نقل کرده بود که «تقاضای مهاجرت چند برابر شده است.»

پیشتر رهبر جمهوری اسلامی در سخنانی تشویق جوانان به مهاجرت از ایران را «خیانت» توصیف کرده بود.



مشمولان خارج از کشور با ۱۵ هزار یورو می‌توانند سربازی خود را بخرند

محمد رضا میرتاج الدینی٬ عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس٬ از امکان خرید سربازی برای مشمولان غایب از این کشور برای این که برای تردد مشکلی نداشته باشند، خبر داد.

محمد رضا میرتاج الدینی با اشاره به نشست کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ گفت که براساس مصوبه این کمیسیون کسانی که از پیش از زمان مشمولیت شان در خارج از کشور بوده و چند سال است که از زمان مشمول بودنشان برای خدمت سربازی می گذرد و همچنان در خارج به سر می برند می توانند خدمت سربازی خود را با «۱۵ هزار یورو» بخرند.

به گفته او براساس مصوبه این کمیسیون درآمد حاصل از خرید سربازی برای حمایت از سربازان در مناطق مرزی و محروم صرف خواهد شد.



وزیر خارجه آمریکا: مذاکرات هسته‌ای با ایران به نقطه حساسی رسیده است

وزیر خارجه آمریکا امروز گفت که مذاکرات بر سر برنامه هسته‌ای ایران به نقطه‌ای تعیین‌کننده و حساس رسیده است و هشدار داد که در صورت عدم پیشرفت، لازم است مسیری متفاوت در قبال تهران اتخاذ شود.

آنتونی بلینکن در نشست خبری در مورد بازگشت به توافق هسته‌ای سال ۱۳۹۴ موسوم به برجام تصریح کرد:‌ «واقعا مسئله فوریت در میان است و هم‌اکنون، بحث فقط بر سر چند هفته است تا مشخص کنیم که آیا می‌توانیم به پایبندی متقابل به توافق برگردیم یا نه.»

او با تاکید بر این‌که مقطع کنونی «تعیین‌کننده» خواهد بود، تصریح کرد: «ما به جایی که لازم است نرسیده‌ایم. و اگر خیلی زود این اتفاق نیفتد، ما ناچار خواهیم بود مسیری متفاوت در پیش بگیریم.»

وزیر خارجه آمریکا در عین حال یادآور شد که به‌رغم «پیشرفت اندک» در مذاکرات وین طی چند هفته گذشته، هنوز معتقد است که احیای توافق برجام امکان‌پذیر و شدنی است.

آقای بلینکن که پس از رایزنی با همتایان اروپایی خود در برلین در جمع خبرنگاران حاضر شده بود، اظهار داشت:‌ «برآورد خود من پس از گفت‌وگو با همه همکاران‌مان این است که بازگشت متقابل همچنان امکان‌پذیر است.»



تجمع سهامداران بورس مقابل مجلس: «رئیسی دروغگو»

شماری از سهامداران و مال‌باختگان بازار بورس با تجمع مقابل مجلس، مقامات و ارکان نظام را «دروغگو» خطاب کردند.

در ویدئوهایی که از این تجمع در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، معترضان شعار می‌دهند: «رئیسی، دروغگو، دروغگو»، «وعده انتخابی، دروغگو، دروغگو»، «وعده‌های سه‌روزه، پول ملت می‌سوزه» و «مرگ بر این دولت مردم‌فریب.»

تجمع‌کنندگان که در ویدئوهای منتشرشده، تعداد قابل توجهی به نظر می‌رسند در عین حال شعار می‌دادند که در حکومت «عدل علی»، «این همه بی‌عدالتی، هرگز ندیده ملتی.»

معترضان در عین حال با سر دادن شعارهایی خواستار استعفای احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و امور دارایی، شدند.

در ویدئوها همچنین شعارهایی علیه محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس سر داده می‌شود و در پلاکاردی در دست معترضان خطاب به پورابراهیمی نوشته شده که «ما بازی را می‌فهمیم.»



امیرعباس آذرم‌وند، روزنامه نگار و فعال کارگری، به حبس محکوم شد

امیرعباس آذرم‌وند، خبرنگار و فعال کارگری، به سه سال و هفت ماه حبس تعزیری بابت اجتماع و تبانی، هشت ماه حبس تعزیری بابت فعالیت تبلیغی علیه نظام و منع عضویت در گروه‌های سیاسی و اجتماعی و خروج از کشور به مدت دو سال محکوم کرده است.

دادگاه این خبرنگار روز ۱۸ دی‌ در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به‌ریاست قاضی افشاری برگزار شده بود و او در این دادگاه بابت دو اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی و اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور» محاکمه شد.

امیرعباس آذرم‌وند مهرماه امسال با قرار وثیقهٔ پانصدمیلیونی به طور موقت از زندان اوین آزاد شده بود. این خبرنگار روزنامهٔ «گسترش صنعت» است که دهم شهریور در خانهٔ والدینش بازداشت شده بود.


اخبار روزهای گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »