زیتون دانشجو | لاف در غریبی

زیتون : وزیر علوم دولت ابراهیم رئیسی در تازه‌ترین اظهار نظر خود، از «حضوری شدن دانشگاه‌ها از بهمن ماه» به عنوان یک تکلیف یاد کرد و به روسای تمامی دانشگاه‌های کشور دستور بازگشایی داد. گویی همه چیز این سفره آماده بوده و همگی تنها منتظر بسم‌الله ایشان بودند. این حجم از مشکلات و مصائب دانشجو و دانشگاه هم که ظاهراً خاطر آقای وزیر را مکدر نکرده و معلوم نیست با چه پشتوانه‌ای می‌خواهد این تعداد دانشجو را آواره‌ی خوابگاه‌هایی کند که پیش از کرونا هم از فرط مشکلات بهداشتی، روسیاه بودند.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدعلی زلفی گل با اشاره به اینکه آموزش حضوری نسبت به آموزش مجازی دارای مزایای زیادی است و در میزان و اثربخشی یادگیری نیز تأثیر زیادی دارد، گفت: «این اجماع در میان رؤسای دانشگاه‌ها و مسئولان آموزش عالی وجود دارد که ازسرگیری آموزش حضوری یک ضرورت و نیاز مبرم امروز است و نکته‌ای که الان مورد تاکید است تلاش و برنامه‌ریزی برای از سرگیری شکوهمند و موفق آموزش عالی است. جای بسی خوشحالی دارد که وزیر علوم نیت شروعی شکوهمند را دارد اما کافی است اخبار همین هفته ای که گذشت را مرور کند تا زبان به دهان بگیرد.»

پس از ابلاغ دستور وزیر، رئیس اتحادیه مؤسسات و دانشگاه‌های غیرانتفاعی به زبان آمد و گفت: «برای حضوری شدن دانشگاه‌ها از بهمن ماه، دو مساله وجود دارد که مشکل مشترک با تمام دانشگاه‌های سراسری است. اول اینکه بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا ظرفیت خوابگاه‌ها باید یک تا دو نفر باشد که در گذشته حدود ۸ نفر در این خوابگاه‌ها اسکان می‌یافتند، این مساله قیمت خوابگاه را برای کسی که خوابگاه داری می‌کند، ۴ برابر افزایش می‌دهد. هنوز اعلام نشده که ما به التفاوت آن پرداخت می‌شود یا خیر. فقط اعلام شده در خوابگاه‌ها بیشتر از یک تا دو نفر نمی‌تواند اسکان یابند، مساله دوم مربوط به غذا است، در مورد غذا دو مشکل وجود دارد اول اینکه میانگین قیمت غذا که توسط صندوق رفاه دانشجویان تعیین شده، ۸ هزار تومان است، این درحالیست قیمت غذایی که اکنون ما تهیه می‌کنیم ۲۸ هزار تومان است.»

وی در ادامه افزود: «مشکل دیگری که در این خصوص وجود دارد این است که چون قیمت‌ها به شدت نوسان دارند هیچ پیمانکاری حاضر نیست متعهد شود برای خرداد آینده قیمت غذا را ثابت نگه دارد. پیمانکاران می‌گویند، چون قیمت مواد غذایی در حال تغییر است شما باید در قرار داد بنویسید که قیمت غذا همراه با نوسان قیمت مواد غذایی تغییر کند که این موضوع نیز برای ما غیر ممکن است.»

مسعود گنجی، رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم هم در واکنش به صحبت‌های وزیر علوم مبنی بر بازگشایی دانشگاه‌ها، این تصمیم را هزینه‌بر دانست و گفت: «دو مأموریت اصلی صندوق رفاه در حوزه تغذیه و خوابگاه‌ها است و در هر دو حوزه آماده کمک به دانشگاه‌ها هستیم ولی در زمینه تغذیه نیاز به تخصیص اعتبار جدی از طرف دولت داریم. در بودجه دانشگاه‌ها هزینه تغذیه بسیار کمتر از هزینه واقعی پیش بینی شده است که باید توسط دولت جبران شود.»

وی در ادامه یادآور شد: «در دو سال اخیر به علت کرونا آموزش حضوری در دانشگاه‌ها و حضور دانشجویان در خوابگاه‌ها در حداقل بود ولی هم اکنون شاهد حضور حداکثری دانشجویان در دانشگاه‌ها هستیم که این موضوع نیاز به تجهیز و نوسازی و آماده سازی بسیاری از خوابگاه‌ها دارد و نیازمند حمایت بودجه‌ای است.»

خوابگاه متاهلی و هزینه تست کرونا

از سویی دیگر، همزمان با سفر رئیسی و هیئت دولت به استان هرمزگان، نهادهای دانشجویی با آنها دیدار کردند و پیرامون مشکلات خود گفتند: «برای ساخت زمین چمن و وسایل هوازی برای سالن بدنسازی باید بودجه اختصاص داده شود. بحث غذا و توسعه تجهیزات ناوگان نقلیه نیز وجود دارد. کمبود ظرفیت خوابگاه و همچنین هزینه بالای تست کرونا نیز از جمله مشکلاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.»

در شرایطی که دانشجویانی در این مملکت حتی هزینه‌ی یک تست ساده کرونا را هم ندارند، نماینده مجلسی از «ضرورت به راه افتادن نهضت خوابگاه های متاهلی» سخن می‌گوید. امیرحسین بانکی پور، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، در نشست معاونان فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت گفت: «ما در مرحله ورود به سال ۱۵ هجری شمسی هستیم و به طور قطع بزرگترین ابربحران در این دوران مسئله پیری جمعیت است و هر فرض دیگری را که فکر کنید هیچ کدام، بحرانش به خطرناکی مسئله پیری جمعیت نیست و ما در چند قدمی فرو افتادن در این سیاه چاله هستیم.»

در شرایطی که دانشجویانی در این مملکت حتی هزینه‌ی یک تست ساده کرونا را هم ندارند، نماینده مجلسی از «ضرورت به راه افتادن نهضت خوابگاه های متاهلی» سخن می‌گوید.

وی در ادامه به تفسیر بخش‌های دانشگاهی «قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» پرداخت و ابراز داشت: «دو ماده ۷ و ماده ۸ این قانون مربوط به دانشگاه‌ها است، بزرگترین معضل ما در حوزه ازدواج جوانان یکی میل به تحصیلات عالیه است و خود این مانع ازدواج و فرزندآوری شده است ما این تهدید را تبدیل به فرصت کردیم به این نحو که نهضت خوابگاه‌های متاهلی را در دانشگاه‌ها راه بیندازیم. در شروع دهه ۷۰ زمانی که سیاست‌های تنظیم جمعیت خانواده در حال کار شدن بود اولین سیاست عدم ساخت خوابگاه‌های متاهلی در دانشگاه‌ها بوده است.»

در میان آشفته بازاری که حکومت ایران برای مردمش تدارک دیده، سخنان حدادعادل هم در نوع خود شنیدنی است! به گزارش خبرگزاری مهر و در جریان چهارمین همایش دانشگاه اخلاق مدار، حدادعادل از کم کاری حکومت ۴۳ ساله‌ی جمهوری اسلامی پرده برداشت و «تنها ضعفی که در این سالها مشاهده کرده را برملا ساخت و آن هم غفلت از معرفی واقعیت‌های انقلاب در قالب کتاب است.»

ایده‌ی بسیار جالبی است فقط کاش کسی از ایشان بپرسد که جناب حدادعادل، عدالتتان کجا رفته؟ مگر با این حجم از سیاهی و تیره‌روزی که برای مردم به ارمغان آورده‌اید، دیگر نیازی هم به کتاب احساس می‌شود؟ کارنامه‌ی ۴۳ ساله‌ی حکومت اسلامی، از شیون پدری که شب به شب، شرمسار نگاه کودکان خود است و یا از فریاد مادری که به علت فقر، کودکش را به دست خاک می‌سپارد هم پیداست. کارنامه‌ای که صاحبش سال‌هاست نمره‌ی مردودی به خود می‌بیند و از رو نمی‌رود…

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری خوابیده است. دخترِ هشت ماهه‌ی لچک به سر،…چشمانِ موربِ زیبایی دارد؛ موهایی لخت و پوستی

ادامه »

در طول دورانی که خامنه‌ای رهبری جمهوری اسلامی را در دست گرفته است ایران رو به ویرانی رفته و جمهوری اسلامی بیش از هر

ادامه »

تنها یک روز پس از تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر ضرورت آتش‌بس فوری در غزه، اسماعیل هنیه،

ادامه »