فوتبال ایران در کما؛ آخرین مقاومت‌ها در برابر ورود آزادانه زنان به ورزشگاه

زیتون- احسان نادرپور: روز گذشته فدراسیون فوتبال ایران اعلام کرد که در دیدار ایران و عراق ۲ هزار بلیت به زنان ایرانی اختصاص داده شده است. فدراسیون فوتبال در مجموع ۱۰هزار بلیت برای ورود تماشاگران به استادیوم در این بازی در نظر گرفته، این یعنی مشخص کردن سهم ۲۰ درصدی برای ورود زنان به استادیوم آزادی. این اتفاق که با وجود صدور اجازه ورود زنان به استادیوم باز هم محدودیتی بر آن نهاده شد از دید فیفا پنهان نمی‌ماند. چرا که از دید فیفا هرگونه تفکیک و محدودیتِ نژادی و جنسیتی در ورود تماشاگران به استادیوم ممنوع است.

در دوران پاندمی کرونا در صورتی که تیمی قصد برگزاری مسابقه با حضور تماشاگران را داشته باشد، موظف است که ۱۵ روز قبل از مسابقه شرایط ورود و نحوه رعایت مسائل مربوط به کرونا را به فدراسیون جهانی فوتبال اعلام کند.

یکی از مسئولین AFC (کنفدراسیون فوتبال آسیا) در گفتگو با «زیتون» اعلام کرد که این قانون برای ایران یک تبصره هم دارد. ایران باید اعلام کند که در آن بازی زنان هم در جایگاه تماشاگران حضور دارند یا خیر. و اگر زنان در آن بازی حضور دارند در رابطه با نحوه ورود زنان به استادیوم هم باید به فیفا گزارش بدهد که آیا همه زنان اجازه حضور در استادیوم را دارند یا به صورت گزینشی و از پیش تعیین شده این اتفاق می‌افتد. با این اوصاف تعیین سهمیه برای ورود زنان به استادیوم مورد قبول فیفا و ای‌اف‌سی قرار نمی‌گیرد.

فیفا پیش از این، یک اولتیماتوم یک ساله هم به فدراسیون فوتبال ایران داده بود که حداکثر تا ۱۰ اسفند امسال تغییراتی را در اساسنامه‌اش ایجاد کند. مهمترین تغییر مدنظر فیفا استقلال فدراسیون فوتبال است، یعنی این فدراسیون به عنوان یک نهاد غیردولتی شناخته شود. اتفاقی که فدراسیون فوتبال برای انجام آن و گرفتن تاییدیه از دولت، قوه قضاییه و تصویب آن در مجلس از فیفا وقت گرفته بود.

این مسئول کنفدراسیون فوتبال آسیا که نخواست نامش فاش شود، به «زیتون» می‌گوید فیفا به اینکه این اتفاق به چه ترتیبی رخ می‌دهد، توجهی نمی‌کند و تنها برایش این مساله مهم است که اصلاحات اساسنامه فدراسیون انجام و ورود زنان به استادیوم آزاد شود. اتفاقی که خیلی پیش از این­ها باید می‌افتاد اما ورود زنان به استادیوم‌ها به علت شرایط کرونا و به سود فدراسیون ایران دو سالی عقب افتاد. بر اساس نامه‌ای که حدود دو سال پیش در فوریه ۲۰۲۰ از فیفا به فدراسیون فوتبال ایران ارسال شده بود، ایران متعهد شده بود که در سه مرحله زمینه ورود زنان به ورزشگاه‌های ایران را فراهم کند:

  1. زنان اجازه خواهند یافت تا در تاریخ ۲۶ مارس ۲۰۲۰ در مسابقه تیم ملی ایران مقابل هنگ‌کنگ در ورزشگاه آزادی حضور یابند، با افزایش چشمگیر تعداد صندلی‌های در دسترس برای زنان در مقایسه با مسابقه ۱۰ اکتبر ۲۰۱۹.
  2. زنان اجازه خواهند یافت تا در همه مسابقات آتی لیگ قهرمانان آسیا که در ایران برگزار می‌شود حضور یابند.
  3. زنان اجازه خواهند یافت تا در همه بازی‌های ملی و بازی‌های لیگ خلیج فارس از ماه ژوئن ۲۰۲۰ حضور یابند.

بازی ایران و کامبوج از بازی‌های مقدماتی جام جهانی که در مهر ۱۳۹۸ برگزار شد، اولین بازی فوتبال پس از ۴۰ سال بود که زنان در آن به طور رسمی در ورزشگاه حضور یافتند. در آن دیدار نزدیک به ۱۶ هزار تماشاگر در ورزشگاه حاضر بود که از میان آن‌ها حدود ۵هزار تماشاگر زن وارد استادیوم شد. سهم زنان در این بازی کمتر از ۷ درصد ورزشگاه آزادی و ۳۱ درصد جمعیت حاضر در ورزشگاه بود. اکنون در حالی سهمیه ۷ درصدی در بازی ایران و عراق تبدیل به ۲۰ درصد شده است که باز هم با آنچه مد نظر فیفا بود فاصله دارد و ممکن است فیفا در این رابطه باز هم به فدراسیون فوتبال ایران تذکر بدهد.

از این ستون به اون ستون فرجه

اما مساله دیگر علاوه بر سهمیه حضور زنان در استادیوم، گزینشی بودن حضور آنان است. کاری که در بازی با کامبوج اعتراض خیلی از زنان را به همراه داشت و باعث واکنش فیفا به این مساله شد. تعداد زیادی از زنان حاضر در ورزشگاه در آن بازی به صورت گزینشی و از قبل بلیت در اختیارشان قرار گرفته بود تا همان سهمیه ۷ درصدی هم کمتر نصیب غیرخودی‌ها شود.

ترفند دیگر فدراسیون فوتبال برای برون رفت از این تنگنا در بازی ایران و کره جنوبی هم ناکام ماند. فدراسیون فوتبال قصد داشت به بهانه تقدیر از کادر درمان بخشی از پرستاران و پزشکان زن را به ورزشگاه ببرد که این اقدام هم پس از اعتراضات فراوان ناکام ماند و در نهایت فدراسیون برای اینکه شرط حضور زنان در استادیوم را از سر باز کند، زمانی درخواست حضور تماشاگر در این بازی را صادر کرد که فرصت ۱۵روزه آن­ها برای اعلام به فدراسیون جهانی گذشته بود و عملا مورد موافقت فیفا قرار نگرفت و بررسی نشد. فدراسیون فوتبال ایران با سیاست از این ستون به آن ستون فرج است، حضور زنان در استادیوم‌های فوتبال و تغییرات اساسنامه را از یک بازی به بازی دیگر و یک ماه به ماهی دیگر عقب می‌اندازد.

عضو کنفدراسیون فوتبال آسیا در گفتگو با «زیتون»: عدم اجرای شروط فیفا موجب حذف ایران از جام‌جهانی نمی‌شود و نهایتا روسای فعلی فدراسیون فوتبال از سمت‌شان برکنار می‌شوند و ریاست فدراسیون به دست کمیته انتقالی که فیفا تعیین می‌کند سپرده می‌شود.

احتمالا اینفانتینو، رئیس فیفا، تا ۱۰ اسفند که اولتیماتوم فدراسیون برای اعمال تغییرات است به ایران خواهد آمد که روند و نتیجه آن را بررسی کند. حذف استقلال و پرسپولیس از جام باشگاه­‌های آسیا شوک بزرگی به فوتبال ایران بود، این بار تعللی دیگر ممکن است موجب آسیب به تیم ملی فوتبال ایران شود. برخی رسانه‌ها از احتمال حذف تیم ملی از جام جهانی نوشتند و از این گفتند که اگر ورود زنان به استادیوم و تغییرات اساسنامه اتفاق نیافتد، موجب تعلیق فوتبال ایران خواهد شد.

اما این عضو کنفدراسیون فوتبال آسیا که با «زیتون» گفتگو کرده معتقد است که این اتفاق موجب حذف ایران از جام‌جهانی نمی‌شود و نهایتا روسای فعلی فدراسیون فوتبال از سمت‌شان برکنار می‌شوند و ریاست فدراسیون به دست کمیته انتقالی که فیفا تعیین می‌کند سپرده می‌شود تا تیم جدید به دلیل ناکارآمدی مسئولان فعلی تغییرات مد نظر فیفا را اعمال کند و تحریم فوتبال ایران برای حضور در میادین بین‌المللی به مرحله بعد موکول شود. اتفاقی که البته فوتبال ایران چندان با آن غریبه نیست.

در آذرماه ۱۳۸۵ فوتبال ایران به طور کامل تعلیق شد. اخراج شفاهی رییس فدراسیون وقت توسط وزیر ورزش و انجام ندادن اصلاحات در اساسنامه و نحوه انتخاب رییس فدراسیون مواردی بود که از سوی فیفا دخالت سیاست در فوتبال تلقی شد و فدراسیون جهانی فوتبال به مدت یک سال و نیم تیمی جدید را به عنوان کمیته انتقالی بر سر کار آورد.

بیشتر بخوانید:

تاج، کفاشیان و شرکا

حالا عزیزی خادم، رییس کنونی فدراسیون فوتبال ایران که با حواشی بسیار به این سمت رسید برای ادامه ریاستش بر فدراسیون فوتبال تنها یک راه دارد. او یا باید تلاش کند که تا ۱۰ اسفند تغییرات اساسنامه در مجلس تصویب شود و اساسنامه جدید به فیفا ارسال شود و همزمان ورود زنان بدون محدودیت در تمامی بازی‌های بین‌المللی و داخلی آزاد شود، یا اینکه حاصل کار یکساله عزیزی خادم در فدراسیون فوتبال منجر به تعلیق فوتبال ایران و برکناری خودش به علت ناکارآمدی، توسط فیفا می­‌شود. دو راهی سختی که اگر منجر به استقلال فدراسیون فوتبال شود ممکن است باعثِ قطع بودجه این فدراسیون توسط وزارت ورزش شود و فدراسیون با یک بحران دیگر، یعنی تامین بودجه تیم‌های ورزشی روبرو شود.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »