نمایندگان مجلس: قوا، برای برخورد با فضای مجازی معطل قانون نمانند

۱۸۰ نماینده مجلس در بیانیه‌ای از قوه مجریه و قضائیه خواستند که با «سوءاستفاده از امکانات فضای مجازی» برخورد کنند و منتظر قانون «حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی» نباشند.

در متن بیانیه این نمایندگان مجلس آمده است: «از دولت و دستگاه قضایی انتظار داریم، رسیدگی به یورش بی‌امانی که با سوءاستفاده از امکانات فضای مجازی و اشاعه انواع هتاکی، افتراء، اکاذیب علیه مقدسات و اعتقادات، فرهنگ و ثبات اجتماعی انجام می‌گیرد را موکول به تصویب قانون حمایت از کاربران نکنند و با اتکاء به وظایف ذاتی خود در جلوگیری از این تجاوز به حقوق عمومی اقدام نماید.»

در همین رابطه احمدهلیرضا بیگی٬ نماینده مجلس٬ در گفت‌وگو با ایران خبر برگزاری از جلسه غیر علنی مجلس ایران برای بررسی «تهدیدات امنیتی فضای مجازی» داده است.

احمدعلیرضا بیگی گفت که این جلسه غیر علنی مجلس با حضور مسئولان وزارت اطلاعات انجام شده است.

این نماینده مجلس افزود: «مسئولان وزارت اطلاعات در جلسه غیر علنی مجلس شورای اسلامی ز تهدیدات امنیتی فضای مجازی گزارش داده اند.»



ارس امیری از زندان آزاد شده و به بریتانیا برگشت

شورای فرهنگی بریتانیا (بریتیش کانسیل) طی بیانیه‌ای اعلام کرد که ارس امیری، کارمند ایرانی این شورا پس از تجدیدنظر در پرونده محکومیتش در ایران، از همه اتهامات تبرئه شده و به بریتانیا بازگشته است.

شورای فرهنگی بریتانیا امروز با انتشار بیانیه‌ای نوشت که تبرئه امیری پس از درخواست وکیلش برای تجدیدنظر صورت گرفت.

این شورا با تاکید بر این که همیشه اتهام‌ها علیه این کارمند خود را رد کرده، اضافه کرد: «ما به کار او در دفترمان در لندن به عنوان مسئول برنامه هنری که از درک و بزرگداشت فرهنگ ایران در بریتانیا حمایت می‌کند، مفتخریم.»

بریتیش کانسیل اضافه کرد: «آسایش ارس اولویت ماست و در حالی که او پس از یک دوره طولانی و دشوار، زندگی خود را در بریتانیا بازسازی می‌کند، خواستار احترام به زندگی خصوصی او هستیم.»

همزمان خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از حجت کرمانی، وکیل امیری تایید که این زندانی سیاسی آزاد شده و دیوان عالی کشور تشخیص داده که محکومیت قبلی او بر خلاف شرع یا قوانین اسلامی بوده است.

به گفته کرمانی، امیری که روز دوشنبه ایران را ترک کرد، ماه‌ها پیش از زندان آزاد شده بود، اما ممنوع‌الخروج بود.

ارس امیری، فعال فرهنگی و دانشجوی دانشگاه کینگستون در بریتانیا از ۱۷ شهریور۱۳۹۷ در ایران زندانی بود.



خواسته زندانیان سیاسی از نهادهای جهانی: به روند ضد بشری جمهوری اسلامی «بی‌توجهی» نکنید

شماری از زندانیان سیاسی زندان تهران بزرگ (فشافویه) طی بیانیه‌ای تاکید کردند: «کشتن زندانیان سیاسی به روش‌ها و ابزارهای مختلف در جهت تزریق ارعاب و ترس به جامعه طی چند سال اخیر تبدیل به یک روند تکراری برای حکومت ضدبشری جمهوری اسلامی شده است.»

در این بیانیه از این که «بی‌توجهی نهادهای حقوق بشری و بین‌المللی نسبت به این موضوع باعث شده دستگاه سرکوب و کشتار جمهوری اسلامی دیگر هیچ نگرانی و ترسی بابت پیامدهای بین‌المللی جنایت‌های خود نداشته باشد و با همکاری دستگاه تبلیغاتی خود از جهتی این جنایت را توجیه و از جهت دیگر به تزریق ارعاب و ترس مبادرت کند» انتقاد شده است.

در ادامه این بیانیه همچنین آمده است: «این بی‌توجهی باعث شده گارد زندان اوین بدون هیچ دلهره و نگرانی به زندانیان سیاسی که در اعتراض به کشته‌ شدن همبندی‌شان بکتاش آبتین تحصن کرده بودند حمله کنند و آنها را وحشیانه مورد ضرب و شتم قرار دهند.»

نویسندگان این بیانیه از همه نهادهای حقوق بشری خواسته‌اند «اقدام عملی در جهت محکومیت بین‌المللی حکومت ضدبشری جمهوری اسلامی بابت این جنایات» انجام دهند.



سامانه رفاه: حدود بیست میلیون نفر دچار فقر مطلق‌اند

بهروز محبی نجم‌آبادی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، اعلام کرد نزدیک به بیست میلیون نفر در کشور «در شرایط مساعدی نیستند، این افراد حدود سه میلیون خانوار هستند که دچار فقر مطلق‌اند».

ایلنا خبر داد که این نماینده مجلس به استناد اطلاعات منتشر شده توسط «سامانه رفاه» این آمار را اعلام می‌کند. این در حالی است که بر اساس آمارهای رسمی در حال حاضر ۶۰ درصد جمعیت کشور زیر خط فقر به حساب می‌آیند.

به‌گفته این نماینده مجلس، دلیل این وضعیت مشکلات در سه حوزه «اشتغال، تولید و صادرات» است، با این حال اگر در پی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، «تأمین کالاهای اساسی» انجام نشود، «ادامه زندگی برای اقشار آسیب‌پذیر بسیار دشوارتر از این خواهد شد.»



جلسه «شاخ‌های مجازی» با معاون وزارت ورزش و جوانان جنجال ساز شد

ویدئوها و عکس‌هایی که از جلسه روز دوشنبه، ۲۱ دی‌ماه، شماری از زنان فعال در شبکه پیام‌رسان اینستاگرام در وزارت ورزش منتشر شد٬ جنجال ساز شد. چرا که برخی از شرکت کنندگان این جلسه «شاخ‌های اینستاگرامی» بودند.

در یکی از ویدئوهای منتشرشده از این اینفلوئنسرها در توییتر، یکی از این زنان با خنده می‌گوید: «داریم جایی می‌رویم که به ما گفته‌اند مقنعه به سر کنید. به همین خاطر کف سعادت‌آباد، دربدر دنبال مغازه مقنعه‌فروشی هستیم.»

در عکس‌هایی که از برخی از این چهره‌های اینستاگرامی منتشر شده، خود آنها نوشته‌اند که «جلسه‌ای کاری» دارند و برای «برنامه‌ریزی ۱۱۴ عروس و داماد»، به وزارت ورزش و جوانان می‌روند.

این زنان جوان با پوشش و آرایشی در جلسه با حضور سه روحانی شرکت کرده‌اند که مورد از سوی مسئولان «دولت انقلابی» مورد انتقاد است.

وزارت ورزش و جوانان ایران روز چهارشنبه در بیانیه‌ای هرگونه ارتباط خود با جلسه جنجالی زنان اینفلوئنسر اینستاگرام در یکی از سالن‌های این وزارتخانه را رد کرد. در همین حال معاون وزیر ورزش از برگزاری جلسه با «شل‌حجاب‌ها» دفاع کرد.

در بیانیه رسمی وزارت ورزش و جوانان آمده که مجمع ملی خیرین ازدواج برای «تبلیغ ازدواج آسان با اقشار مختلف از جمله شماری از بلاگرهای جوان» ارتباط برقرار کرده و «صرفا به علت فقدان مکان مناسب»، این جلسه در سالن جلسات این وزارتخانه برگزار شده است. این وزرات خاته همچنین حضور یامین‌پور٬ معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان٬ در این نشست را تکذیب کرد.

با این حال وحید یامین‌پور در توییتی به صورت تلویحی از این جلسه حمایت کرده و نوشته است: «این جلسه رو نبودم و از جزئیات مطلع نیستم ولی اعتراف می‌کنم در همین مدت از آخوند تا شل‌حجاب و از قهرمان المپیک تا کارتن‌خواب رو دعوت و باهاشون گفت‌وگو کردم.»



روایت فرمانده هوا وفضای سپاه از جلسه «تهدید» رییس جمهوری سابق

امیرعلی حاجی زاده٬ فرمانده نیروی هوافضای سپاه٬ خاطراتی از دیدار قاسم سلیمانی فرمانده کشته شده نیروی قدس و دیگر فرماندهان سپاه با حسن روحانی رئیس جمهور پیشین ایران در دادن هشدار به وی نقل کرده است.

حاجی‌زاده در این رابطه گفت: «اگر یادتان باشد رهبری صحبتی می‌کرد هفته بعد آقای روحانی موضع می‌گرفت، سپاه را تخریب می‌کرد، هر روز به خودی‌ها حمله می‌کرد. در آن جلسه که ما رفتیم پیام جلسه این بود و همه این را گفتیم که آقای روحانی ما کمک شما هستیم. آدم نباید خودزنی کند… برای ما قابل تحمل نیست. شما هر روز مخالفتی می‌کنید. دفاع از انقلاب و ملت و نظام و رهبری خط قرمز ما است فکر نکن همیشه می‌توانی این حرف را بزنی ما هم سکوت کنیم.»

فرمانده هوافضای سپاه افزود که قاسم سلیمانی در آن جلسه به رئیس جمهور وقت گفته بود: «آقای روحانی می‌خواهی مسیر احمدی‌نژاد را بروی؟ تو هم می‌خواهی مثل او بشوی؟ مردم به تو رأی داده‌اند و رئیس‌جمهور شدی بیا دست به دست هم دهیم کمک کنیم کشور را درست کنیم. برای چه خودزنی می‌کنی؟ برای چه هر روز به خودمان حمله می‌کنی؟ بیا مشکلات را حل کنیم.»

فرماندهان ارشد سپاه از جمله قاسم سلیمانی هشدار مشابهی هم در زمان ریاست جمهوری محمد خاتمی به وی داده بودند.

این فرمانده سپاه در مصاحبه با روزنامه کیهان٬ در خصوص دلیل برگزاری رزمایش در میان مزاکرات هسته‌ای توضیح داد: «در وسط مذاکرات رزمایش اخیر پیامبر اعظم(ص) را انجام دادیم. این یا کمک می‌کند یا نمی‌کند ولی چیزی هست که به هر حال در کشور برای حفظ قدرت و نظام لازم است. ارتش و سپاه باید تمرینات خود را انجام دهند در عین حال که اعتقاد داریم کمک هم می‌کند. برای چه تحلیل سیاسی می‌کردند؟ می‌گفتند آمده‌اند تا برجام را بهم بزنند! برای چه این حرف را می‌زدند؟ در روابط بین‌الملل یکی از مؤلفه‌های اقتدار، ارتش یا نیروی نظامی گسترده و وسیع است.»


اخبار روزهای گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »