خودداری مهدی معتمدی‌مهر، عضو نهضت آزادی دفاع در دادگاه انقلاب

مهدی معتمدی‌مهر از اعضای حزب نهضت آزادی ایران که روز شنبه (۱۸ دی ماه) در دادگاه انقلاب حضور پیدا کرده بود، حاضر به دفاع از خود نشد.

او با اتهاماتی از جمله «عضویت در نهضت آزادی ایران» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» روبروست.

به‌ گزارش روابط عمومی نهضت آزادی ایران، قاضی پرونده از پذیرش وکیل معرفی شده از سوی او با استناد به «تفسیر شخصی» از مقررات آیین‌دادرسی، استنکاف کرد و همچنین مانع از مطالعه پرونده پیش از جلسه دادرسی شد. این عضو نهضت آزادی ایران در اعتراض اعلام کرد که به احترام «دادگاه» در جلسه حضور یافته اما به احترام «قانون» و باور به کرامت بشر و به‌دلیل محروم کردن او از حقوق مسلم قانونی و عدم برخورداری از حداقل شرایط دادرسی عادلانه، حاضر به دفاع از خود نشد و در اعتراض به این قانون‌شکنی آشکار، سکوت اختیار کرد.

این فعال سیاسی طی دو دهه اخیر بارها بازداشت شده و چهار سال از دوران محکومیت خود را هم در زندان گوهردشت سپری کرده است.



تایید حکم اعدام یک محیط‌بان کرمانشاهی در دیوان عالی

دیوان عالی کشور حکم اعدام یک محیط‌بان کرمانشاهی را به اتهام قتل یک «شکارچی غیرمجاز» تایید کرده است.

خبرگزاری هرانا روز سه‌شنبه ۲۱ دی در این زمینه گزارش داد برومند نجفی پیشتر توسط شعبه سوم دادگاه کیفری یک کرمانشاه به اعدام محکوم شده بود و حال این حکم در دیوان عالی کشور تایید شده است.

این محیط‌بان متهم است که ۱۴ مرداد سال ۹۹ در جریان درگیری با چهار شکارچی غیرمجاز که وارد منطقه حفاظت شده بیستون کرمانشاه شده بودند، یکی از آن‌ها را با شلیک گلوله زخمی می‌کند که وی بعدا جان خود را از دست می‌دهد.

جمشید محبت‌خانی، فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست ایران، در این زمینه گفته که تایید حکم آقای نجفی به رغم پیگیری‌های قضایی و تلاش گروهی و کلای مدافع پرونده این محیط‌بان صورت گرفته است.

او ابراز امیدواری کرده است که با «تلاش‌های رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و همراهی رئیس قوه قضائیه» زمینه بازنگری و تجدیدنظر در این حکم فراهم شود.



دستگیری عامل به آتش کشیدن مجسمه قاسم سلیمانی

احمدرضا بهرامی٬ مدیرکل دادگستری چهارمحال و بختیاری٬ از دستگیری فردی خبر داد که مجسمه قاسم سلیمانی در شهرکرد را به آتش کشید.

۱۵ دی ماه مجسمه قاسم سلیمانی٬ در شهرکرد به آتش کشیده شد.

مدیر کل دادگستری چهارمحال و بختیاری در این رابطه گفت که این فرد «با تلاش نیروهای اداره اطلاعات سپاه، سربازان گمنام امام زمان (عج) و نیروهای انتظامی در کمتر از یک هفته شناسایی و دستگیر شد.»

بر اساس بیانیه دادگستری چهارمحال و بختیاری فرد بازداشت شده این فرد هم‌اکنون در اختیار نیروهای قضایی است و حکم مقتضی برای فرد پس از تکمیل پرونده صادر خواهد شد.



افزایش ۱۷۵ درصدی نرخ ابتلای روزانه به کرونا در ایران

گزارش‌های وزارت بهداشت حاکی از افزایش «۱۷۵ درصدی» نرخ ابتلای روزانه به کرونا در ایران است.

خبرگزاری تسنیم در این رابطه نوشت که بررسی آمارهای رسمی منتشر شده از همه‌گیری کرونا نشان می‌دهد پس از یک دوره کاهش قابل توجه شمار ابتلا و مرگ ناشی از کرونا در ایران، طی سه روز اخیر، میزان ابتلا در روز، رشد ۱۷۵ درصدی را تجربه کرده است.

بر اساس این گزارش، علاوه بر این، از اول هفته جاری تا کنون، نرخ بستری بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستان‌ها در ایران نیز ۷۷.۳ درصد صعود داشته است.

این گزارش هشدار داده به دلیل «جهش ۴۲.۳۰ درصدی» موارد فوتی، باید انتظار یک «بحران جدی» طی دو هفته آینده را داشت.

حمیدرضا جماعتی، دبیر کمیته علمی کشوری کرونا هم پیش‌بینی کرده است که پیک کرونا با اُمیکرون در کشور طی چند هفته آینده به وقوع بپیوندد.

او افزود که بر اساس گزارش‌ها تقریبا ۲۷ درصد از کل تست‌هایی که در هفته گذشته انجام شده، مربوط به اومیکرون بوده و «وقتی در عرض یک هفته اینقدر افزایش یافته، طی چند هفته می‌تواند به پیک خودش برسد.»



بیانیه جمعی از فعالان سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و حقوق بشری در «سوگ شهید اهل قلم» بکتاش آبتین

جمعی از فعالان سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و حقوق بشری در «سوگ شهید اهل قلم» بکتاش آبتین و اعتراض به «فشار و ستم پایان ناپذیر به روشنفکران و نویسندگان» بیانیه‌ای صادر کردند.

در این بیانیه آمده است: «بزودی مسئولان دیوان قضا توجیهات بی‌پایه و ملالت‌بار همیشگی خود را در از دست ‌‌رفتن جان یک بی‌گناه بیان خواهند کرد امّا کوچکترین عذر و شرمندگی درکلامشان نخواهد بود از این‌که روشنفکری مظلوم، به “جرم “عقیده و اندیشه به زندان محکوم شد و جان باخت؛ و از این‌که سخن گفتن و کلام حتّی به زبان پراشاره و ابهام شعر جرم است.»

به گزارش «زیتون» در ادامه این بیانیه تاکید شده است: «این نخستین‌بار نیست که نویسندگان و شاعران هزینه آزادگی قلم و کلام خویش را به بهای جان می‌پردازند. از سعید سلطان‌پور تا محمّد مختاری،محمّد پوینده، مجید شریف و بسیاری دیگر از نویسندگان و متفکران و اکنون بکتاش آبتین،سالهایی نه‌چندان طولانی پیموده‌شده‌است. قضات دیوان ایران شاید که رگی از پشیمانی و حسرت در خویش نداشته‌باشند امّا در پیشگاه قضاوت‌ِ عدالت‌خیز خلق محکومند . آنچه اکنون در مقام شرف شایسته ستایش ابدی است، آزادگیِ نویسندگان و شهیدانِ اهلِ قلم است.»

متن کامل این بیانیه به همراه نام امضا کنندگان آن را اینجا بخوانید.



موافقت مجلس با تحقیق و تفحص درباره عملکرد نهاد ریاست جمهوری روحانی

مجلس با گزارش کمیسیون امور داخلی ایران درباره تحقیق و تفحص درباره عملکرد نهاد ریاست جمهوری دولت روحانی موافقت کرد.

۱۳۸ نماینده موافق این گزارش بودند.

نقش معاونین و مدیران نهاد ریاست جمهوری دولت روحانی در عملکرد مالی و مداخله در مذاکرات هسته‌ای به همراه نقش رئیس دفتر روحانی در انتصاب مدیران موسسات اقتصادی، کارخانجات و بانکها از جمله محورهای این تحقیق و تفحص است.

همچنین نقش تیم اقتصادی دولت روحانی «در تزریق ۱۸ میلیارد دلار به بازار ارز و هدر دادن ذخایر ارزی کشور» از دیگر محورهای این طرح اعلام شده است.



عالیه مطلب‌زاده به زندان قرچک ورامین تبعید شد

عالیه مطلب‌زاده، عکاس و فعال حقوق زنان٬ از زندان اوین به زندان قرچک ورامین تبعید شد. به گزارش خبرگزاری هرانا، این تبعید با دستور دادستان تهران انجام گرفته است.

تعدادی از زندانیان سیاسی محبوس در زندان اوین همزمان با خاک‌سپاری پیکر بکتاش آبتین، شاعر، نویسنده و عضو کانون نویسندگان ایران که اخیرا به دلیل عدم رسیدگی پزشکی مناسب جان باخت، مراسم یادبود برگزار کردند.

در پی برگزاری این مراسم مسئولان زندان قصد انتقال عالیه مطلب‌زاده به زندان قرچک را دارند. همچنین اخبار مشابهی از بند هشت زندان اوین منتشر شده است.

یک منبع آگاه در این رابطه به رادیو زمانه گفت: «هم‌بندی‌های عالیه مطلب‌زاده مانع شده‌اند که نیروهای امنیتی او را با خود ببرند.»

دادگاه انقلاب تهران، این فعال حقوق زنان را به دلیل آنچه راه‌اندازی کارگاه‌های توانمندسازی زنان در خارج و شرکت در آن عنوان کرده به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور و تبلیغ علیه نظام» به سه سال حبس محکوم کرده است.

این فعال حقوق زنان که از مهرماه سال گذشته دوران محکومیت را سپری می‌کند، نسبت به نگهداری متهمان در سلول‌های انفرادی به دفتر دادستانی زندان اوین شکایت کرده بود.


اخبار روزهای گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »