فروش کارت دیجیتال واکسن کرونا به قیمت ۵۰۰ هزار تومان

«کارت‌های دیجیتال برای دو دوز واکسن، تنها ۵۰۰ هزار تومان است و مبلغ پس از دانلود کارت دیجیتال بارکددار از صفحه اصلی وزارت بهداشت گرفته می‌شود. اگر متقاضی کارت، یک دوز واکسن تزریق کرده و تمایلی به دوز دوم نداشته باشد، نصف مبلغ یعنی ۲۵۰ هزار تومان پرداخت می‌کند. برای ثبت اطلاعات هم تنها ارائه کارت ملی، سال تولد و شماره تماس کافی است، نوع واکسن تزریقی هم انتخابی است، یعنی متقاضی هر واکسنی را که می‌خواهد، می‌تواند اعلام کند و در کارت دیجیتال درج می‌شود.»

روزنامه همشهری در این باره نوشت ماجرای فروش کارت واکسن یک‌ بار دیگر هم در اواسط آذر ماه مطرح شد که سرپرست مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت در توضیح آن اعلام کرد که وزارت بهداشت تمامی تخلفات احتمالی فروش کارت واکسن کرونا را بررسی می‌کند.

به‌ گفته یکی از مسئولان وزارت بهداشت برخی افراد در شبکه‌های اجتماعی، فروش کارت واکسن دیجیتال وزارت بهداشت بدون تزریق واکسن را در ازای دریافت وجه از افراد تبلیغ کرده‌اند. مرکز فناوری اطلاعات وزارت بهداشت با جدیت تمام الگوهای احتمالی تخلف از جمله ثبت دو نوبت واکسن آسترازنکا در یک روز برای یک نفر را بررسی و فهرست کاربرانی که چنین مواردی را ثبت کرده‌اند، در اختیار حراست و بازرسی وزارتخانه و دانشگاه‌های علوم پزشکی قرار می‌دهد. همچنین دسترسی ثبت واکسن محدود و منحصر به کادر رسمی بهداشت خواهد شد. در تمام مواردی که تخلف محرز شود، ضمن ابطال دائمی کارت واکسن دیجیتال، کاربر متخلف به مراجع قضایی معرفی خواهد شد.



سپاه: روایت خانواده یکی از قربانیان هواپیمای اکراینی از قول فرمانده کل سپاه تحریف شده

رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران، روایت خانواده دو تن از کشته‌شدگان سرنگونی هواپیمای اوکراینی از اظهارات حسین سلامی، فرمانده سپاه، در دیدار با آن‌ها را «ناقض، جهت‌دار و تحریف شده» خواند.

محسن اسدی‌لاری و زهرا مجد، والدین محمدحسین و زینب اسدی‌لاری، در گفت‌وگو با شماره روز دوشنبه ۲۰ دی روزنامه «شرق» فاش کردند، کسی که به آن‌ها گفته بود اگر هواپیما سرنگون نمی‌شد جنگ با آمریکا درمی‌گرفت، حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران، بود.

رمضان شریف روز دوشنبه در واکنش به این مصاحبه گفت دیدار حسین سلامی به «درخواست خانواده اسدی لاری» بوده و نقل‌قول مادر محمدحسین و زینب اسدی‌لاری از فرمانده سپاه که «اگر این‌ها نبودند چه جنگی می‌شد؟ و اگر این اتفاق (سانحه) نمی‌افتاد ۱۰ میلیون جمعیت کشته می‌شدند و این واقعه باعث شد که این جنگ رخ ندهد»، «امری خلاف واقع و به دور از انصاف است».

سخنگوی سپاه کسانی را که «دشمنان ملت ایران» خواند، متهم کرد که به گفته او «همواره در صدد تضعیف اقتدار، امنیت و وحدت ملی کشور» هستند و «با دستاویز قرار دادن هر ماجرایی، به عنوان دایه مهربان‌تر از مادر به تشویش اذهان و افکار عمومی می‌پردازند».



اقدام برای تبعید زندانیان عزادار بکتاش آبتین

شب گذشته تعدادی از زندانیان سیاسی محبوس در زندان اوین همزمان با خاک‌سپاری پیکر بکتاش آبتین، شاعر، نویسنده و عضو کانون نویسندگان ایران که اخیرا به دلیل عدم رسیدگی پزشکی مناسب جان باخت، مراسم یادبود برگزار کردند.

در پی برگزاری این مراسم مسئولان زندان قصد انتقال عالیه مطلب‌زاده به زندان قرچک را دارند. همچنین اخبار مشابهی از بند هشت زندان اوین منتشر شده است.

یک منبع آگاه در این رابطه به رادیو زمانه گفت: «هم‌بندی‌های عالیه مطلب‌زاده مانع شده‌اند که نیروهای امنیتی او را با خود ببرند.»

اگرچه که تمامی تلفن‌های بند نسوان زندان اوین از صبح امروز قطع شده است.

بیشتر بخوانید:

بکتاش آبتین به علت «تاخیر در درمان» درگذشت

مورد بکتاش آبتین؛ مرگ کسب و کار «نظام» است



فرمانده سپاه: اگر هواپیمای اوکراینی سقوط نمی‌کرد جنگ می‌شد

حسین سلامی٬ فرمانده کل سپاه پاسداران به خانواده جان باختگان هواپیمای اکراینی گفته بود که «اگر هواپیما سقوط نمی‌کرد جنگ با آمریکا درمی‌گرفت.»

محسن اسدی‌لاری و زهرا مجد، والدین محمدحسین و زینب اسدی‌لاری که در حادثه شلیک سپاه پاسداران به هواپیمای اوکراینی جان باختند در گفت‌وگو با روزنامه شرق تایید کردند که حسین سلامی حدود چهل روز پس از سانحه سرنگونی هواپیما با واسطه یکی از اعضای خانواده این دو مخفیانه به دیدار آنها آمده است.

زهرا مجد در این رابطه گفت: «ایشان [حسین سلامی] با معاونش آمد و چقدر گریه و زاری و این‌ها که کاش من در آن هواپیما بودم و کاش من رفته بودم و… بعد گفتند شما می‌دانید بچه‌های شما چه جایگاهی دارند و از شهید وسط جبهه جنگ هم نقششان بیشتر است… می‌گفتند می‌دانید اگر اینها نبودند، چه جنگی می‌شد؟ گفت اگر که این اتفاق نمی‌افتاد، ۱۰ میلیون جمعیت کشته می‌شدند و این واقعه باعث شد که این جنگ رخ ندهد.»

این زوج همچنین روز شنبه در مصاحبه‌ای با وبسایت انصاف‌نیوز گفته بودند که معتقدند سپاه پاسداران هواپیمای اوکراینی را به عنوان سپر انسانی زده و می‌خواسته که آن را گردن آمریکا بیندازد.

زهرا مجد و محسن اسدی‌لاری در همان مصاحبه عنوان می‌کنند که به آنها گفته شده است «اگر این هواپیما نمی‌افتاد، جنگ سختی همان روز بعد اتفاق می‌افتاد. آمریکا حمله می‌کرد و جان ده میلیون نفر به خطر می‌افتاد.»



تنها ۱۲ قلاده یوزپلنگ ایرانی باقی مانده است

در حال حاضر تنها ۱۲ قلاده یوزپلنگ ایرانی در کشور باقی مانده که از میان آن‌ها تنها سه قلاده، ماده هستند.

حسن اکبری، معاون تنوع زیستی سازمان محیط زیست، در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم شرایط یوزپلنگ ایرانی را «فوق بحرانی» توصیف کرد و گفت اقدامات انجام‌شده برای افزایش نجات، حفاظت، تولید مثل و نصب علائم در جاده‌ها کافی نبوده و علاوه بر این برای برنامه جامع حفاظت از یوز ایرانی، تاکنون بودجه‌ای تعلق نگرفته است.

کاهش آمار یوزپلنگ ایرانی به ۱۲ قلاده در سال ۱۴۰۰ در حالی رخ داده که شمار این گونه منحصر به فرد در اواخر دهه ۸۰ حدود ۱۰۰ قلاده بوده است.

مرتضی پورمیرزایی، مدیرعامل انجمن یوزپلنگ ایرانی شهریور سال گذشته با هشدار در این زمینه گفته بود ممکن است یوزپلنگ‌ها «هر روز بر اثر تصادف، حمله سگ و … در محل زیست‌شان تلف شوند».

ایران یکی از آخرین زیستگاه‌های یوزپلنگ ایرانی یا آسیایی است که سازمان ملل متحد از سال ۲۰۰۱ یک برنامه حفاظتی برای نجات این گونه از انقراض تدوین کرد.


اخبار روزهای گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »