طرح زهرا رهنورد برای بکتاش آبتین

زادی، خجسته آزادی، چه رنجها به پایت کشیدند.‌‌..
‏ با تسلیت به کانون نویسندگان ایران و همه مردم ایران
‏۱۴۰۰/۱۰/۱۹
‏زهرا رهنورد


فشار برای خاکسپاری هرچه سریعتر بکتاش آبتین

بر اساس خبر اعلام شده در اتاق خبرپارتی در شبکه اجتماعی کلاب هاوس٬ تاریخ و ساعت دفن بکتاش آبتین٬ شاعر و فیلمساز٬ عضو و منشی کانون نویسندگان ایران و زندانی سیاسی٬ تغییر کرد.

بر اساس این خبر با فشار نیروهای امنیتی پیکر بکتاش آبتین امروز ساعت ۳ ظهر در محل امامزاده عبدالله شهری ری به خاک سپرده خواهد شد.
این خبر توسط کانون نویسندگان ایران نیز تایید شده است.

پیشتر خانواده‌ بکتاش آبتین طی اطلاعیه‌ای اعلام کرده بودند: «به اطلاع مردم عزیز و هنرمندان و یاران بکتاش آبتین می‌رسانیم که مراسم خاکسپاری شاعر و فیلمساز عزیز ما روز دوشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۰ انجام خواهد شد. متعاقبا‌‌ً ساعت و محل مراسم اعلام می‌شود.»

بیشتر بخوانید:

بکتاش آبتین به علت «تاخیر در درمان» درگذشت

مورد بکتاش آبتین؛ مرگ کسب و کار «نظام» است



علی خامنه‌ای: بعضی به طور طبیعی جلوی انقلاب می ایستند و انقلاب هم چاره ای جز ایستادن در مقابل آن ها ندارد

آیت‌الله علی خامنه‌ای٬ رهبر جمهوری اسلامی٬ با اذعان به وجود مشکلات در ایران به ویژه «معیشت مردم و مانند آن»، گفت: «برخی این مشکلات را به گونه‌ای بیان می‌کنند که گویی موفقیتی در نظام نبوده است.»

خامنه‌ای امروز در یک ارتباط مستقیم ویدئویی با جمعی از هوادارانش در قم گفت: «بعضی به طور طبیعی جلوی انقلاب می ایستند و انقلاب هم چاره ای جز ایستادن در مقابل آن ها ندارد.»

او در بخش دیگری از سخنرانی خواست تا: «نگذاریم موفقیت‌های جمهوری اسلامی مکتوم باقی بماند. ده‌ها موفقیت در نظام بوده است و باید این موفقیت‌ها را به مردم بگوییم و به یاد مردم و کسانی که غفلت کرده‌اند بیاوریم.»

رهبر جمهوری اسلامی همچنین نتایج نظرسنجی‌های مختلف درباره وضعیت ایران را رد کرد و گفت این نظرسنجی‌ها «حقیقت ملت ایران نیست» و «افرادی با غرض» این نظرسنجی‌ها را انجام می‌دهند.

خامنه‌ای ادامه داد: «حقیقت ملت ایران» مراسم تشییع جنازه قاسم سلیمانی فرمانده پیشین نیروس قدس سپاه پاسداران است که دو سال پیش در حمله آمریکا در عراق کشته شد.»

او افزود: «برخی در فضای مجازی و غیر از آن در جهت مخالف امیدوار کردن جوان‌ها حرکت می‌کنند و نباید این اجازه را به آن‌ها داد.»


خانواده قربانیان: سپاه هواپیمای اوکراینی را به عنوان سپر انسانی زد

محسن اسدی لاری و زهرا مجد، اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، که دو فرزندشان، زنیب و محمدحسین، را در جریان شلیک موشک‌های سپاه پاسداران به هواپیما از دست داده‌اند، در گفت‌وگویی مفصل با وب‌سایت انصاف نیوز، به نقل از مقام‌های حکومت ایران گفته‌اند: «می‌گویند اگر این هواپیما نمی‌افتاد، جنگ سختی همان روز بعد اتفاق می‌افتاد. آمریکا حمله می‌کرد و جان ده میلیون نفر به خطر می‌افتاد.»

به گفته آن‌ها بر اساس شواهد ارائه شده شلیک موشک‌های سپاه پاسداران به هواپیما «عمدی بوده» و «به عنوان سپر انسانی هواپیما را زدند … شاید می‌خواستند بزنند و بندازند گردن آمریکا. کمااینکه این کار را قبلاً در اقدامات مشابهی هم انجام داده بودند.»

در این گفت‌وگو همچنین به جزییاتی از دادگاه رسیدگی به این پرونده پرداخته و مطرح شد که در بین متهمان این دادگاه، «سرتیپ سیدون، جانشین حاجی‌زاده» و مهدی خسروی، اوپراتوری که شلیک کرده است حضور دارد و از او به عنوان «فرمانده گردان و متخصص‌ترین فرد در زمینه پدافند» نام برده می‌شود ولی برای امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه، «قرار منع تعقیب صادر شده» چون «از بالا دستور صادر شده بود.»

به گفته خانواده قربانیان در دادگاه بین متهمان و خانواده‌ها نیروهای امنیتی نشسته‌اند و « همه لباس شخصی هستند و حتی متهم اصلی -مهدی خسروی- که می‌گویند زندان است هم با لباس زندان نیست، دستبندی هم ندارند».



فرمانده یگان‌های ویژه تایید کرد: برای سرکوب اعتراضات اصفهان از سلاح ساچمه‌زن استفاده شد

حسن کرمی٬ فرمانده یگان‌های ویژه پلیس٬ استفاده از «سلاح ساچمه‌زن» در سرکوب اعتراضات آذرماه در اصفهان را تایید کرده است.

حسن کرمی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، مدعی شده است که نیروهای یگان‌ ویژه «رفتارهای نرم» داشته و از سلاح‌هایی چون کلاشینکف که سلاح سازمانی آنها است، برای مهار اعتراضات استفاده نمی‌کنند و سنگین‌ترین سلاح ماموران «در ناآرامی‌های اجتماعی در خیابان سلاح ساچمه‌زن است».

در جریان اعتراض‌های مردم اصفهان به بحران آب که با یورش نیروهای یگان ویژه به معترضان به خشونت کشیده شد، تصاویر متعددی از اصابت تعداد زیادی از گلوله‌های ساچمه‌ای به بدن و چشم و صورت افراد معترض در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.

هم‌زمان با تایید مجروح شدن برخی معترضان از ناحیه چشم به دلیل اصابت گلوله‌های ساچمه‌ای، کاربران شبکه‌های اجتماعی در همان روزها از افزایش قابل توجه آمار جراحی‌های پارگی چشم در برخی بیمارستان‌های اصفهان خبر دادند.



موافقت مجلس با کلیات بودجه ۱۴۰۱

مجلس ایران در جلسه امروز خود در حالی با کلیات لایحه بودجه سال آینده موافقت کرد که مقام‌های دولت اعلام کردند وضعیت فعلی قابل ادامه دادن نیست و ارز ۴۲۰۰ تومانی باید حذف شود.

در این جلسه مجلس کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ با ۱۷۴ رای موافق، ۷۶ رای مخالفت، و شش رای ممتنع از ۲۶۱ نماینده حاضر تصویب شد.

پس از موافقت مجلس با کلیات این لایحه، محمد باقر قالیباف، رییس مجلس، وعده داد که در تصویب جزییات بودجه موضوع جبران اثرات حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در نظر گرفته خواهد شد.

در این جلسه مسعود میرکاظمی، رییس سازمان برنامه و بودجه، با اشاره به وضعیت تحریم‌ها و درآمد نفت ایران اعلام کرد که وضعیت فعلی اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی قابل ادامه دادن نیست.

او تاکید کرد که فروش نفت ایران در سال آینده حداکثر یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز و درآمد دولت تنها ۱۶ میلیارد دلار خواهد بود.

میرکاظمی خطاب به نمایندگان مجلس گفت که «ما امروز در حال مذاکره هستیم و باید صدای واحدی از ما شنیده شود.» او تاکید کرد که «شکنندگی مردم زیاد شده و آنان تحمل ندارند که دولت و مجلس رودروی هم بایستند.»

ابراهیم رئیسی، رییس جمهوری، نیز در جلسه مجلس گفت که اگر دولت می‌خواست به قانون عمل کند باید ارز ۴۲۰۰ تومانی را بدون جبران اثرات آن حذف می‌کرد اما تصمیم گرفت امسال اختصاص آن ادامه پیدا کند و برای جبران اثرات حذف آن در سال آینده نیز تمهیداتی اندیشیده شود.



سفارت افغانستان در تهران، تحویل طالبان می‌شود

یک منبع آگاه به وبسایت عصرایران گفته «دولت ایران سفارت افغانستان در تهران را تحویل نیروهای طالبان می‌دهد.»

بنا بر گفته او «سفیر دولت سابق افغانستان در تهران نیز ایران را به مقصد کشور اروپایی ترک کرده است».

این منبع آگاه افزود: «دولت ایران، دولت طالبان را به رسمیت نمی‌شناسد اما سفارت افغانستان در تهران را تحویل آنها خواهد داد تا به امورات شهروندان افغانستانی در ایران رسیدگی کنند.»

عصر روز گذشته وزیر خارجه گروه طالبان در راس هیاتی از نیروهای طالبان به تهران آمد.


اخبار روزهای گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان و قوه شهویه» کوشیدم نشان دهم این حجم بالای اسارت رهبر

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو

ادامه »