تحصن همبندان بکتاش آبتین در بند هشت زندان اوین

همبندان بکتاش آبتین٬ شاعر و فیلمساز٬ عضو و منشی کانون نویسندگان ایران و زندانی سیاسی٬ به علت «تاخیر در درمان» او تحصن کردند.

سهل اعرابی٬ زندانی سیاسی سابق٬ به نقل از یکی از زندانیان بند هشت زندان اوین ضمن اعلام این خبر نوشت: «خواسته آنها پاسخگویی عوامل دادستانی و قضایی است.»

بکتاش آبتین که در حال گذراندن محکومیت شش ساله خود در زندان اوین بود برای دومین بار به کرونا مبتلا شده و به دلیل کارشکنی‌های مسئولان زندان بسیار دیر به بیمارستان منتقل شده بود.

کانون نویسندگان در بیانیه‌ای ضمن اعلام این خبر نوشت: «بکتاش آبتین (۱۴۰۰- ۱۳۵۳)، شاعر، فیلمساز و عضو پایدار و برجسته‌ کانون نویسندگان ایران که جان شیرین خود را فدای آزادی کرد، از میان ما رفت.»

بیشتر بخوانید:

بکتاش آبتین به علت «تاخیر در درمان» درگذشت



زهرا محمدی، فعال مدنی و مدرس زبان کُردی، برای اجرای حکم حبس خود راهی زندان سنندج شد.
او توسط شمار قابل توجهی از فعالان مدنی کُرد و شهروندان سنندج در راه زندان بدرقه شد.

در عکس‌هایی که سایت حقوق بشری هه‌نگاو روز شنبه، ۱۸ دی منتشر کرده، خانم محمدی در حالی که لباس محلی پوشیده است در میان همراهان خود به زبان کردی صحبت می‌کند.

زهرا محمدی، مسئول انجمن فرهنگی اجتماعی «نوژین»، در خرداد ۱۳۹۸ بازداشت و در تیر ۱۳۹۹ به اتهام «تشکیل گروه علیه امنیت کشور» به ۱۰ سال حبس محکوم شد. این حکم بعدتر در دادگاه تجدید نظر به پنج سال حبس تبدیل شد.

این فعال مدنی فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد ژئوپولتیک است. او به مدت ۱۲ سال در شهر سنندج و روستاهای اطراف آن به صورت داوطلبانه به آموزش زبان کُردی مشغول بوده است.

با وجود اعتراض اقلیت‌های مختلف قومی به محدودیت‌ها در خصوص تدریس زبان مادری، جمهوری اسلامی نه تنها مانع آموزش زبان قومیت‌ها در سیستم رسمی آموزش کشور می‌شود، بلکه با فعالان این حوزه برخورد و آن‌ها را در دادگاه‌ها با اتهاماتی چون فعالیت علیه «امنیت ملی» محاکمه می‌کند.



بازداشت یک فعال مدنی به «جرم» روشن کردن شمع برای قربانیان هواپیمای اکراینی

همزمان با دومین سالگرد شلیک دو موشک سپاه پاسداران به هواپیمای مسافربری اکراینی، یاشار تبریزی، فعال مدنی که صبح روز شنبه، ۱۸ دی در محل سقوط هواپیما به یاد جان‌باختگان این حادثه شمع روشن کرد بازداشت شد.

سایت «ایران کارگر» ضمن انتشار این خبر در توییتر اعلام کرد که آقای تبریزی پس از بازداشت به دست نیروهای امنیتی به مکان نامعلومی منتقل شده است.

این فعال مدنی صبح روز شنبه با انتشار ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرده بود که با حضور در محل سقوط هواپیمای اوکراینی به همراهی خانواده خود به یاد ۱۷۶ جان‌باخته از جمله ۲۰ کودک کشته‌شده این حادثه در پی «انتقام سخت» جمهوری اسلامی شمعی روشن می‌کند.



فیروزجا پدیده شطرنج جهان در ۲۰۲۱ شد

با اعلام سایت chess.com علیرضا فیروزجا به عنوان پدیده شطرنج جهان و نفر دوم برترین شطرنج بازهای سال ۲۰۲۱ قرار گرفت.

بعد از پایان سال ۲۰۲۱ میلادی برترین‌های شطرنج جهان معرفی شدند و علیرضا فیروزجا نیز در بخش‌های مختلف حضور دارد.

در بخش برترین شطرنج بازهای جهان مگنوس کارلسن نروژی به عنوان برترین شناخته شد و در جای نخست قرار گرفت. علیرضا فیروزجا دوم شد و ایان نپومنیچچی در رده سوم قرار گرفت.

در بخش پدیده سال (ستارهای آینده) علیرضا فیروزجا در رده نخست قرار گرفت و به عنوان پدیده سال انتخاب شد. در این بخش نیهال سارین دوم شد و آندره اسیپنکو در رده سوم قرار گرفت.



ساخت ۱۱هزار «محله اسلامی» از سوی سازمان بسیج تا پایان سال آینده

غلامرضا سلیمانی٬ رییس سازمان بسیج مستضعفین٬ شامگاه پنجشنبه در نشست تبیینی تحقق محله اسلامی در شهرکرد گفت: «به طور متوسط ۵۰ هزار محله در کشور وجود دارد که با اجرای طرح محله اسلامی در حدود ۱۱ هزار محله می‌توان یک‌پنجم محلات کشور را در مسیر فراهم کردن بستر حضور هر چه بیشتر مردم و تحقق دولت اسلامی قرار داد.»

او به اجرای این طرح در بیش از ۸۰۰ محله کشور اشاره و تاکید کرد: «موفقیت‌های قابل‌ توجه‌ای در راستای رفع مشکلات مردم در این محلات به ثبت رسیده است و بسیج مستضعفین آمادگی دارد از مساجدی که به این طرح می‌پیوندند، پشتیبانی کند.»


تجمع خانواده های قربانیان سرنگونی هواپیمای مسافربری در فرودگاه امام خمینی

در دومین سالگرد شلیک موشک‌هایی سپاه پاسداران به هواپیمای اوکراینی، خانواده جان باختگان این پرواز در فرودگاه «امام خمینی» و محل سقوط این هواپیما تجمع کردند و خواستار روشن شدن حقیقت و اجرای عدالت شدند.

آنان پلاکاردهایی در دست داشتند که از جمله روی آنها نوشته بود «هرگز دادخواهی با غرامت قابل مبادله نیست» و «۱۷۷ انسان بی گناه عمدا سپر انسانی و قربانی شدند.»

خانواده این جان باختگان همچنین خواستار احضار امیرعلی حاجی زاده، رییس هوافضای سپاه پاسداران، به عنوان متهم و محاکمه علنی عاملان و آمران این اتفاق با حضور خانواده جان‌باختگان و وکلای آنها شدند.



مصوبه مجلس ۱۹ هزار میلیارد تومان برای طرح تعالی جمعیت و خانواده

محمدحسن آصفری٬ نماینده اراک در مجلس، اعلام کرد که «با توجه به لایحه‌ای که دولت تقدیم مجلس کرده، مجلس اعتبارات خوبی در بخش‌های مختلف در نظر گرفته که جهت اجرای برنامه‌های فرهنگی در سطح کلان کشور استفاده شود و توجه به پیشنهادات خوب وزیر ارشاد نیز لحاظ شده است.»

او افزود: «نگاه دولت این است که اقدامات و فعالیت‌های فرهنگی محله محور باشد، با توجه به لزوم حمایت از مجموعه‌ها و تشکل‌های فرهنگی، این مهم باید به‌صورت جدی دنبال شود، لذا مصوبه مجلس هم در این راستا خواهد بود».

آصفری همچنین تاکید کرد: «اعتبار خوبی حدود ۳۵۰۰ میلیارد برای این مهم در نظر گرفته شده تا جهت کمک به کانون‌های فرهنگی کشور در نظر گرفته شود.»

با توجه به مصوبه‌ای که مجلس به عنوان طرح تعالی جمعیت و خانواده مورد تصویب قرار داده ۱۹ هزار میلیارد تومان در این حوزه مصوب شده که امیدواریم این مهم هم اجرایی شود.»


اخبار روزهای گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »