توقف سه روزه مذاکرات وین

گفت‌وگوهای وین روز پنجشنبه برای سه روز متوقف شد؛ علی باقری از «پیشرفت‌های نسبتا خوب» درباره لغو تحریم‌ها در این دور از مذاکرات سخن گفته و نماینده روسیه نیز گفت حرکت روبه‌جلو است اما چندین موضوع سیاسی و فنی با اهمیت زیاد همچنان مورد اختلاف است.

علی باقری، رییس هیات ایرانی در این مذاکرات، روز پنجشنبه پیش از بازگشت به تهران گفت دور هشتم مذاکرات تمرکز اصلی بر «لغو تحریم‌ها» بود و «چند جلسه درباره راستی‌آزمایی» بین ایران و طرف‌های اروپایی برگزار شد و «پیشرفت‌های به نسبت خوبی» درباره لغو تحریم‌ها رخ داد.

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در این مذاکرات، نیز روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت طرفین همچنان درباره همزمانی بازگشت به برجام اختلاف دارند.

او تاکید کرد: «داریم رو به جلو حرکت می‌کنیم» اما موضوعات فنی و سیاسی بسیاری برای مذاکره باقی مانده است.



سازمان غذا و دارو: ارز ۴۲۰۰ تومانی دارو در بودجه ۱۴۰۱ حذف می‌شود

حیدر محمدی٬ مشاور رییس سازمان غذا و دارو٬ از حذف ارز ترجیحی دارو در سال آینده خبر داد.

حیدر محمدی در یک مصاحبه تلویزیونی گفت که در بودجه سال ۱۴۰۱، ارز ترجیحی برای دارو حذف شده و قرار شده است اعتباراتی به سازمان‌های بیمه گر تزریق شود.

او گفت: «برخی کارشناسان معتقدند این ارز یا به بیمه‌ها پرداخت و یا در قالب کارت سلامت به بیماران داده شود، اما پیشنهاد ما این است که این منابع به سازمان‌های بیمه گر داده شود تا داروی ارزان به بیمار که مصرف کننده اصلی دارو هستند. اختصاص یابد.»

دولت در بودجه سال آینده ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کرده اما گفته بود دارو و گندم استثنا است.



واکنش مدیران شهری به اتوبوس خوابی شهروندان: جدید نیست

وبسایت تجارت نیوز روز گذشته خبر داده بود که برخی افراد بی خانمان شب‌ها در بی‌آرتی می‌خوابند و «۱۲ تا ۲۵ هزار تومان هزینه یک شب بی‌آرتی خوابی در تهران است.»

پس از انتشار این گزارش روزنامه همشهری به نقل از احمد احمدی‌صدر مدیرعامل سازمان رفاه شهرداری تهران نوشت که ۲۰ اتوبوس در ۲۰ نقطه تهران برای خوابیدن افراد بی‌خانمان در شب‌های سرد در نظر گرفته شده است.

این روزنامه همچنین نوشت که این اتوبوس‌های شرکت واحد در میادین مرکزی و شلوغ شهر پارک شده‌اند و روی آنها بنرهایی با عنوان «اتوبوس خواب» نصب شده است.

در همین رابطه زهرا شمس احسان، عضو شورای شهر تهران، در واکنش به این گزارش در توییتر نوشت: هر چند ⁧‫اتوبوس‌خوابی⁩ «یک مساله جدید و البته فراگیر نیست» اما در شورای شهر این موضوع را پیگیری خواهد کرد.

در همین حال محمود ترفع، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهرداری تهران، گفت: «این پدیده به شدتی که در گزارش عنوان شده نیست و از گذشته نیز شاهد خوابیدن معتادان روی صندلی‌شان در اتوبوس‌ بوده‌ایم، اما این افراد جدید ظاهر مناسبی دارند و کارت بلیت می‌زنند و وارد اتوبوس می‌شوند.»

با روند تصاعدی اجاره مسکن در تهران گزارش‌هایی درباره پشت‌بام خوابی، چادرخوابی و کانکس‌خوابی منتشر شده است.



ژیلا کرم‌زاده مکوندی٬ برای تحمل حبس٬ راهی زندان اوین شد

ژیلا کرم‌زاده مکوندی، فعال مدنی، روز گذشته٬ برای اجرای حکم ۵ سال حبس راهی زندان اوین شد.

این فعال مدنی با اتهام‌ها «اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» محاکمه شده است.

ژیلا کرم‌زاده مکوندی آبان ۱۳۹۸ در جریان برگزاری مراسمی موسوم به «میتینگ پارک لاله» در تهران به همراه راحله راحمی‌پور و چند فعالان مدنی دیگر توسط ماموران لباس شخصی بازداشت و به سلول انفرادی بند ۲ الف سپاه در زندان اوین منتقل شد و آذر همان سال و پس از اتمام مراحل بازجویی و تفهیم اتهام با تودیع قرار وثیقه به‌طور موقت آزاد شد.

شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران دی پارسال حکم شش سال حبس تعزیری او را تایید کرد.

این فعال مدنی پیش از این نیز سابقه بازداشت و محکومیت به دلیل فعالیت‌های مسالمت‌آمیز مدنی داشته است.



صدرالدین الهی، روزنامه‌نگار پیشکسوت٬ درگذشت

صدرالدین الهی، از روزنامه‌نگاران پیشگام و تاثیرگذار ایران، روز چهارشنبه در سن ٨٧ سالگی در آمریکا درگذشت.

صدرالدّین الهی، در سال ۱۳۱۳ شمسی، در تهران به‌دنیا آمد. از سال آخر دبیرستان روزنامه‌نگار شد و کار خود را در روزنامهٔ کیهان آغاز کرد. او تحصیلات خود را در فرانسه به پایان برد و دیپلم‌های تخصصی دریافت کرد. در سال ۱۳۵۷ برای مطالعات دانشگاهی به «دانشگاه ایالتی سن‌خوزه» و «دانشگاه برکلی» به آمریکا رفت و دیگر به ایران برنگشته است.

صدرالدّین الهی نقش برجسته‌ای در انتشار نشریه کیهان ورزشی داشت.

او در کنار مصطفی مصباح‌زاده، داریوش همایون و هوشنگ وزیری از کسانی‌ست که در پیدایش ژورنالیسم مدرن در ایران نقش به‌سزائی داشته‌اند.


اخبار روزهای گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در بازار کالا و خدمات هم جهش پیدا می‌کند؟ چنین پدیده‌ای ناشی

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری خوابیده است. دخترِ هشت

ادامه »

در طول دورانی که خامنه‌ای رهبری جمهوری اسلامی را در دست گرفته است ایران رو به ویرانی رفته و جمهوری

ادامه »