بیانیه انگلیس، فرانسه و آلمان: برای احیای برجام چند هفته فرصت داریم، نه چند ماه

مذاکره‌کنندگان فرانسه، بریتانیا و آلمان روز سه‌شنبه هفتم دی با انتشار بیانیه‌ای نوشتند «ضرب‌الاجل مصنوعی» برای مذاکرات تعیین نمی‌کنند، اما اطمینان دارند به نقطه‌ای نزدیک می‌شوند که توسعه برنامه اتمی ایران برجام را کاملا از بین می‌برد.

مذاکره‌کنندگان سه کشور اروپایی در واکنش به اظهارات اخیر رییس سازمان انرژی اتمی ایران نیز اعلام کردند غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم برای کشوری که سلاح اتمی ندارد، بی‌سابقه است.

در بیانیه نمایندگان این سه کشور تاکید شده که ذخیره فزاینده مواد غنی‌شده ۶۰ درصد، ایران را به داشتن مواد شکاف‌پذیری که می‌تواند در سلاح اتمی استفاده شود، نزدیک‌تر می‌کند.



اسیدپاشی روی سه زن در شهریار

ساعت ۱۰ صبح امروز سه زن برای ورزش صبحگاهی به بوستانی در شهرک مریم شهریار رفته و مشغول ورزش شدند. هنوز دقایقی از حضور آن‌ها در بوستان نگذشته بود که مرد جوانی که ماسک به صورت و یک پالتو بلند به تن داشت از پشت سر به آن‌ها نزدیک و محتویات یک بطری را روی آن‌ها خالی کرد.

دقایقی بعد سه زن با فریاد مردم دیگر را متوجه حادثه کردند. با اعلام موضوع به پلیس تحقیقات در اینباره آغاز و سه زن که روی ان‌ها اسید پاشیده شده بود به مراکز درمانی منتقل شدند.

بررسی‌های اولیه نشان داد یکی از زنان از ناحیه پشت پا و دست دچار سوختگی شدند و دو نفر دیگر فقط لباس هایشان سوخته است.



بازداشت یک زن بعد از درگیری با روحانی بر سر حجاب

خبرگزاری حوزه گزارش داده است زنی که با یک روحانی درگیر شده بود، بازداشت شده و برای او پرونده تشکیل شده است.

این خبرگزاری نوشته که این زن پس از آنکه یک روحانی به زن دیگری به خاطر حجابش تذکر می‌دهد، «با هتاکی و توهین به این روحانی، به وی حمله کرده و مورد ضرب و شتم قرار می‌دهد».

ویدئوی مربوط به اتفاق که گفته‌ می‌شود در شهر قم رخ داده، روز گذشته در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد و در جریان درگیری بین زن و روحانی، فرد روحانی با عصا بر سر زن معترض زد و او نیز عماله این روحانی را لگدمال کرد.



شکایت یک زندانی سیاسی از بازجوی پرونده‌اش به دلیل عدم استرداد وسائل شخصی

خسرو کردپور٬ زندانی سیاسی٬ از بازجویان پرونده اش به خاطر عدم استرداد وسایل شخصی‌اش شکایت کرده است.

برنگرداندن و مصادره سرخود وسایل شخصی متهمان توسط بازجویان در ایران تبدیل به یک رویه معمول شده است.

خسرو کردپور اما پس از آزادی با پیگیری فراوان خواسته است مانع تکرار این امر غیرقانونی شود. طبق دادخواستی که در ضمیمه مشاهده میکنید او چهار بار از مسئولان قضائی دستور استرداد اموال شخصی اش را میگیرد اما بازجویان همچنان در برابر این امر مقاومت کرده و اموال او را مسترد نمی‌کنند.



آنچه می‌خوریم از حد مجاز آلوده تر است

ذبیح الله اعظمی عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس٬ تایید کرد که «بدون شک بعضی محصولات کشاورزی مصرفی مردم استاندارد کافی نداشته و سالم نیست و این ماجرای برگشت خوردن محصولات کشاورزی ایران در آینده نزدیک باز هم تکرار خواهد شد.»

او ادامه داد: «متأسفانه تولیدکنندگان عمده ما، اصول و اسلکه حرفه‌ای کاری را رعایت نمی‌کنند چرا که سازمان یا نهادی تا به حال از آنها نخواستند که این اصول را رعایت کنند. به عبارت دیگر فشاری از سوی وزارت جهاد کشاورزی یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روی آنها نبوده است؛ بنابراین، تولیدکنندگان به میزان دلخواهشان کود دادند.»

در همین رابطه عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی اعلام کرد که عدم ثبات قیمت‌ها سبب شده برخی کشاورزان برای این‌که محصولات خود را سریع‌تر وارد بازار کنند به راه‌هایی متوسل شوند که در نهایت سبب آلوده شدن محصول می‌شود.

او افزود: «باقیمانده‌ی فلزات سنگین، آفت‌کش‌ها و کودهای شیمیایی در بعضی از محصولات کشاورزی کشورمان بالاتر از مقدار مجاز است.»



افزایش ۵۴ درصدی اجاره مسکن در تهران به نسبت سال گذشته

بانک مرکزی ایران با انتشار گزارشی جدید از وضعیت مسکن کشور می‌گوید شاخص اجاره مسکن اجاری در شهر تهران و کل مناطق شهری (استان تهران) در آذرماه سال ۱۴۰۰ به ترتیب ۵۱.۲ درصد و ۵۴.۲ درصد نسبت به آذرماه پارسال رشد داشته است.

این در حالی است که بنابر دستورالعمل دولت، اواخر خرداد امسال ستاد ملی مقابله با کرونا سقف افزایش اجاره بها را برای تهران، کلانشهرها و سایر شهرها به ترتیب ۲۵، ۲۰ و ۱۵ درصد تعیین کرده بود.



نرگس محمدی: در هیچ دادگاهی شرکت نخواهم کرد

نرگس محمدی در تماسی از زندان اولین اعلام کرد: «در هیچ دادگاهی شرکت نمی کنم کاری نکرده ام که دادگاهی شوم.»

تقی رحمانی٬ همسر این زندانی سیاسی٬ در حساب کاربری‌اش در توییتر نوشت که نرگس محمدی امروز تلفنی با خانواده‌اش صحبت کرده است و گفته است از روز سوم آذر تا کنون «زیر بازجویی» است و در سلول انفرادی نگه داری می‌شود. او تاکید کرده است که در هیچ دادگاهی شرکت نمی‌کند.

این در حالی است. که شب گذشته برخی از کاربران شبکه‌ اجتماعی توییتر به تداوم بازداشت نرگس محمدی، فعال مدنی و سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر در ایران، اعتراض کرده‌اند.

بر اساس این توییت علت طرح اتهام جاسوسی برای عربستان علیه نرگس محمدی این بوده است که او از سوی نمایندگان پارلمان نروژ در کنار لجین الهذلول، زن فعال عربستان سعودی، به عنوان نامزد دریافت جایزه صلح نوبل معرفی شده‌ بود.

نرگس محمدی روز ۲۵ آبان امسال بازداشت شد و کاربران در توییت‌های خود با اشاره به اینکه خانم محمدی ۴۲ روز است در سلول انفرادی نگهداری می‌شود، این اقدام را مصداق شکنجه توصیف کردند.

این فعال حقوق بشر در پرونده جدیدی که طی ماه‌های اخیر علیه او گشوده شد، به‌دلیل اتهام‌هایی چون «تبلیغ علیه نظام»، «تحصن در دفتر زندان»، «تمرد از ریاست و مقامات زندان» و «تخریب شیشه‌ها» و «افترا» در مورد اتهام شکنجه‌گری و ضرب و جرح به «۸۰ ضربه شلاق، ۳۰ ماه حبس تعزیری و دو فقره پرداخت مالی» محکوم شده و مقام‌های زندان پس از بازداشت این احکام را به او ابلاغ کرده‌اند.



یک نماینده مجلس: فیلترشکن به نهادهای امنیتی تعلق دارد

مهرداد ویس کرمی٬ عضو و دبیر کمیسیون مشترک طرح صیانت از فضای مجازی، تایید کرد که «فیلتر شکن‌ها» به نهادهای امنیتی تعلق دارند.

او در این رابطه گفت: «فیلترشکن دارم و با بگیروببند در فضای مجازی مخالفم. یکی از کارشناسان می‌گفت فیلترشکن‌ها را نهادهای امنیتی می‌گذارند که راه خروج افراد را بدانند.

این نماینده مجلس افزود: «یعنی برخلاف تصور، استفاده از فیلترشکن به معنای خارج شدن از کنترل نیست، بلکه ورود به دایره کنترل نیروهای امنیتی است.»

مهرداد ویس کرمی درباره طرح مجلس برای محدودترکردن اینترنت در گفت‌وگو با ایلنا افزود: «ما باید براساس واقعیت زندگی کنیم، باید یک ضوابط و مقرراتی داشته باشیم که در شرایط حاد کشور توان مدیریت داشته باشیم.

دبیر کمیسیون مشترک طرح صیانت از فضای مجازی ادامه داد: «منتها تاکید می کنم در شرایط حاد؛ یک جاهایی نیاز است که کشور مدیریت شود، حتما باید اشراف داشته باشیم اما اینکه صرف محدود کردن باشد با پیشرفت‌های تکنولوژی موجود خیلی چیز عملی‌ای نیست و به گونه‌ای انسان خود را سبک کرده.»



توضیح دیرهنگام سخنگوی دولت درباره دلایل مرگ «سفیر ایران در یمن»

علی بهادری جهرمی٬ سخنگوی دولت٬ در نشست خبری امروز خود به دلایل مرگ حسن ایرلو پرداخت و گفت: «شهید ایرلو زمانی که در یمن بودند به کرونا مبتلا شدند و در بیمارستانی در صنعا بستری شدند، اما با توجه به سابقه جانبازی ایشان امکانات درمان در صنعا وجود نداشت و ایشان به بیمارستانی در تهران منتقل شدند.»

بهادری جهرمی در ادامه مدعی شد که انتقال حسن ایرلو به ایران در نهایت با کمک عراق میسر شد اما به دلیل اینکه مقداری تاخیر در پاسخ به درخواست ایران برای بازگشت او به کشور وجود داشت٬ سفیر پیشین ایران در یمن نتوانست در مقابل بیماری مقاومت کند.

خبر کوتاه مرگ حسن ایرلو که در ساختار رسمی جمهوری اسلامی او را «سفیر ایران در صنعا» می‌خوانند، طی روزهای گذشته در منابع خبری رسمی داخل کشور انعکاس وسیعی یافت.

بر اساس گزارش‌های رسمی حسن ایرلو، سفیر ۶۳ ساله ایران در صنعا بر اثر ابتلا به کویید-۱۹ و در پی «کارشکنی‌های عربستان سعودی» در صدور اجازه خروج او از یمن در گذشته است. هرچند در دوران پاندمی مرگ یک فرد بر اثر ابتلا به بیماری کرونا چندان غریب به نظر نمی‌رسد اما مقامات جمهوری با تاکید بر قصور عربستان سعودی مرگ ایرلو را «شهادت» خواندند.

بیشتر بخوانید:

ایرلو یا شهلایی؟ یک تیر و دو نشان

اختصاصی زیتون: چه‌کسی در ایرنا از «شهلایی» نام برد؟ احتمال برکناری مدیر عامل


اخبار روزهای گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

«اگر فقیه نصیحت کند که عشق مباش پیاله ای بدهش گو دماغ را تر کن» و: «سر بالین فقیهی نومید کوزه‌ای دیدم لبریز سوال/… من قطاری دیدم فقه می‌برد و چه سنگین می‌رفت» به یادگار

ادامه »

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز

ادامه »