وزیر امور خارجه: ایران خارج از کشور به وطن بازگردند

امیر عبداللهیان٬ وزیر امور خارجه٬ برای چندمین بار ایران خارج از کشور را به بازگشت دعوت کرد و گفت: «در سایت «میخک» وزارت امور خارجه، محیطی را فراهم کردیم که از چهارشنبه بارگذاری می‌شود و همه ایرانیان مقیم خارج از کشور می‌توانند اطلاعات اولیه خود را وارد کنند.»

او ادامه داد: «ما پس از استعلام از قوه قضاییه و دستگاه‌های امنیتی به آن‌ها پاسخ می‌دهیم که می‌توانید بدون هیچ مشکلی به ایران سفر کرده و خارج شوید.»



استاد موسسه امام خمینی: شاید به خاطر جمهوری اسلامی۱۰ میلیون نفر را از دست داده باشیم اما به دست فارغ‌التحصیلان جامعه‌المصطفی ۵۰ میلیون نفر در دنیا شیعه شدند

مهدی ابوطالبی٬ استاد گروه تاریخ اندیشه معاصر موسسه امام‌خمینی و یکی از شاگردان آیت‌الله مصباح‌یزدی٬ در اظهاراتی اقدام به هزینه و فایده درباره ریزش‌ها و رویش‌های انقلاب اسلامی و روحانیت و حوزه‌های علمیه کرد و نتیجه گرفت که شاید ما به خاطر جمهوری اسلامی تا ده میلیون نفر را از دست داده باشیم اما فقط بر اثر انقلاب اسلامی و به دست فارغ‌التحصیلان جامعه‌المصطفی ۵۰ میلیون نفر در دنیا شیعه شده‌اند.

مهدی ابوطالبی در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد همچنین مدعی شده است: «به نظر من نفوذ و محبوبیت روحانیت بعد از انقلاب خیلی بیشتر است.»



بنجامین بری‌یر، شهروند فرانسوی زندانی در ایران، اعتصاب غذا کرد

خانواده بنجامین بری‌یر، شهروند ۳۶ ساله فرانسوی که به اتهام «جاسوسی» از بیش از یک سال و نیم پیش در ایران زندانی شده، اعلام کردند که او از روز چهارم دی اعتصاب غذا را در اعتراض به نداشتن حق تماس با خانواده به مناسبت کریسمس و همچنین بدرفتاری‌ها در زندان آغاز کرده است.

بلاندین بری‌یر، خواهر این زندانی سیاسی روز دوشنبه ششم دی، به خبرگزاری فرانسه گفت برادرش «هیچ تغییری» در وضعیت خود نمی‌بیند.

روز یکشنبه، کانال تلگرامی شیرین عبادی خبر داده بود بری‌یر در اعتراض به وضعیت خود از روز شنبه اعتصاب غذا کرده است.



انتشار تصاویر بدون حجاب زنان روی سنگ قبرشان ممنوع شد

سعید غضنفری٬ مدیرعامل سازمان بهشت زهرا٬ صبح امروز خبر از ممنوعیت انتشار تصاویر متوفایان روی سنگ قبرهایشان داد و اعلام کرد: «قریب ۲۰ روز است اکیپ‌هایی برای انتظامات سنگ قبر ایجاد شده که علاوه بر تامین امنیت، جلوی نصب سنگ‌های دارای تصاویر را نیز می‌گیرند.»

این خبر بازتاب فراوانی در شبکه‌های اجتماعی یافت هرچند ساعتی بعد مدیرعامل سازمان بهشت زهرا در گفت‌وگو با ایسنا تاکید کرد که «نصب تصاویر با حجاب زنان روی سنگ قبر منعی ندارد» و تنها جلوی تصاویر بی‌حجاب زنان گرفته می‌شود.



جمهوری اسلامی همزمان با دور جدید مذاکرات: سند ژوئن را کنار گذاشتیم

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، با اعلام آغاز دور جدید مذاکرات هسته‌ای در وین اعلام کرد سندی که حاصل شش دور مذاکرات بود و در ژوئن ۲۰۲۱ به آن دست یافته شده بود، کنار گذاشته شده و مذاکرات جدید با دو سند جدید پیگیری می‌شود.

امیرعبداللهیان در حاشیه پنجمین کنفرانس تاریخ روابط خارجی ایران در مرکز مطالعات وزارت خارجه ایران به خبرنگاران گفت: «امروز سند مشترک و قابل‌قبولی روی میز مذاکره‌کنندگان داریم که آن‌ها را از اسناد یکم و پانزدهم دسامبر می‌خوانیم؛ هم در موضوع هسته‌ای و هم تحریم‌ها. یعنی دیگر سند ژوئن ۲۰۲۱ را کنار گذاشتیم.»

به گفته وزیر خارجه ایران، دور جدید مذاکرات هسته‌ای در وین برای احیای برجام از روز دوشنبه ششم دی آغاز می‌شود و بحث تضمین و راستی‌آزمایی از محورهای گفت‌وگوهای دوشنبه است.

او اضافه کرد: «مهم‌ترین مساله برای ما این است که به نقطه‌ای برسیم که اولا نفت ایران به آسانی و بدون هیچ مرزی فروخته شود و پول نفت به صورت ارزی در حساب‌های بانکی ایران وارد شود و ما از همه مزایای اقتصادی در بخش‌های مختلف استفاده کنیم.»

ایرنا هم گزارش داد علی باقری‌کنی، مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی، در راس هیاتی برای پیگیری مذاکرات وین وارد پایتخت اتریش شده و قرار است برای رایزنی‌های دیپلماتیک پیش از نشست کمیسیون مشترک برجام به هتل کوبورگ برود.



زلزله ۵ ریشتری در هرمزگان

گزارش مقدماتی زمین‌لرزه مرکز لرزه‌نگاری کشوری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران حاکی است: این زلزله در طول جغرافیایی ۵۶.۲۷، عرض جغرافیایی ۲۷.۵۸ و عمق ۱۵ کیلومتری رخ داده است.

تا کنون گزارشی از خسارت‌های احتمالی این زلزله منتشر نشده است.



پروانه سلحشوری: برخی از این آقایان نماینده گویا با طالبان کورس گذاشته‌اند

پروانه سلحشوری٬ عضو فراکسیون امید مجلس دهم٬ با اشاره به موضوع مطرح شده در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی مبنی بر اینکه «زنان فقط باید به پزشک خانم مراجعه کنند» گفت: «هر دم از این باغ بری می‌رسد. برخی از این آقایان گویا با طالبان کورس گذاشته باشند و هر روز یک فرمان جدید می‌دهند؛ به کسانی که عضو کمیسیون بهداشت هستند می‌گوییم ما زنان امیدی به خیر این مجلس نداریم، شر نر‌سانید.»

این فعال سیاسی ادامه داد: «بسیار شرم‌آور است در زمانی که عکس‌هایی منتشر می‌شود که زنان، پیرزنان و کودکان سر در سطل زباله می‌کنند، آقایان در فکر این هستند که چگونه می‌توانند زنان را از حداقل امکاناتی که دارند، محروم کنند. آیا برای این آقایان غیر از مقوله محدودسازی زنان مقوله‌ مهم دیگری هم وجود ندارد؟ زنان مسلمانی که امروز در قدرت هستند، آیا می‌توانند چنین چیزی را بپذیرند؟ من نمی‌دانم زنان مجلس واکنشی نشان داده‌اند یا خیر؟ اما در حال حاضر هم وظیفه نمایندگان زن مجلس و هم زنانی که در معاونت زنان ریاست‌جمهوری قرار دارند است که به این موضوع بپردارند و یکبار برای همیشه بگویند آقایان دست بردارید لطفا. قدرت برای خودتان، زندگی را بر زنان ایرانی سخت‌تر نکنید.»

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: «آقایان دست به کاری بزنند که بتوانند مشکل‌گشا باشند، اگر حداقل هم نمی‌توانند این کار را انجام دهند، مشکلات را بیشتر نکنند. گاهی اوقات بسیار شرم می‌کنم چگونه نمایندگان مجلس می‌توانند در شرایطی که مردم با کوهی از مشکلات دست به گریبان هستند، حرف‌هایی بزنند که دود از سر آدم بلند می‌شود.»



اجساد ۱۶ پناهجوی کرد غرق شده در کانال مانش به اربیل منتقل شدند

اجساد ۱۶ پناهجوی کرد که قصد داشتند با قایق خود را از فرانسه به انگلستان برسانند و تقریبا یک ماه پیش در کانال مانش غرق شدند، به اربیل در شمال عراق منتقل شدند.

برادر یکی از این افراد به بی‌بی‌سی گفت پس از واژگونی قایق، سرنشینان آن از فرانسه و بریتانیا درخواست کمک کرده بودند.

۱۹ نفر از ۲۹ نفری که در این قایق غرق شدند، شهروندان کردستان عراق بودند. یک ایرانی هم در میان جان‌باختگان بود که چند روز پیش در سردشت آذربایجان غربی به خاک سپرده شد.


اخبار روزهای گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

«اگر فقیه نصیحت کند که عشق مباش پیاله ای بدهش گو دماغ را تر کن» و: «سر بالین فقیهی نومید کوزه‌ای دیدم لبریز سوال/… من قطاری دیدم فقه می‌برد و چه سنگین می‌رفت» به یادگار

ادامه »

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز

ادامه »