ابتلای یک نویسنده دیگر به کرونا؛ رضا خندان از اوین به بیمارستان منتقل شد

کانون نویسندگان ایران اعلام کرد که رضا خندان، نویسنده و عضو این کانون را به دلیل تب بالا و پایین‌بودن میزان اکسیژن خون، از زندان به بیمارستان طالقانی منتقل شد.

در بیانیه کانون نویسندگان آمده که این پژوهشگر با آنکه در روزهای گذشته، دچار «تب، تنگی نفس، سرفه، ضعف شدید و بدن درد بود و چند بار به بهداری اوین مراجعه» کرده بود، اما «هر بار با چند داروی مختصر به بند باز گردانده شد.»

بر اساس این بیانیه، باوجود «تشابه وضعیت» رضا خندان با بکتاش آبتین، دیگر نویسنده ایرانی زندانی و «شدت گرفتن تنگی نفس و سرفه‌های وی»، بهداری اوین قصد داشت او را به بند برگرداند، اما با «اعتراض هم‌بندان و یادآوری اینکه رسیدگی دیرهنگام به آبتین جان او را در معرض خطر قرار داده، مسئولان زندان وادار شدند او را به بیمارستان طالقانی منتقل کنند.»

کانون نویسندگان نوشته که رضا خندان در بیمارستان تحت حفاظت نیروهای امنیتی قرار دارد و خانواده وی هنوز موفق به کسب اطلاعات جدیدی از وضعیت وی نشده‌اند.

در این بیانیه آمده که در زندان اوین، «آگاهانه و عامدانه» بیماران مبتلا به کرونا «در وضعیتی بدون دارو و رسیدگی،» رها می‌شوند و نه تنها جان آنها بلکه جان افراد دیگری که با آنها در ارتباط هستند نیز در خطر است.

کانون نویسندگان ایران، جمهوری اسلامی را متهم کرده که برای خلاصی از جان زندانیانی که نتوانسته مقاومت آنها را بشکند، «تیغ کرونا را به کار گرفته است.»

پیش از این بکتاش آبتین، نویسنده و روزنامه‌نگار زندانی نیز به دلیل ابتلا به بخش مراقبت‌های ویژه‌ بیمارستان طالقانی منتقل شده بود و کانون نویسندگان از وخامت حل وی خبر داده بود.


«قهرمان» اصغر فرهادی به فهرست ۱۵ نامزد اولیه اسکار راه یافت

آکادمی فهرست نامزدهای اولیه در ۱۰ شاخه از جوایز اسکار ۲۰۲۲ را اعلام کرد و فیلم «قهرمان» به کارگردانی اصغر فرهادی به نمایندگی از سینمای ایران در میان ۱۵ نامزد اولیه شاخه بهترین فیلم بین‌المللی (غیرانگلیسی زبان) قرار گرفت.

فیلم سینمایی «قهرمان» به همراه فیلم‌های «آزادی بزرگ» (اتریش)، «زمین بازی» (بلژیک)، «فرار» (دانمارک)، «کوپه شماره ۶» (فنلاند)، «من مرد تو هستم» (آلمان)، «دست خدا» (ایتالیا)، «ماشین منو بران» (ژاپن)، «دعا برای ربوده شده» (مکزیک)، «بره» (ایسلند)، «بدترین آدم دنیا» (نروژ)، «لونانا: قایقی در کلاس» (بوتان)، «کلیسای جامع پلازا» (پاناما)، «رئیس خوب» (اسپانیا) در این فهرست قرار دارند.

این پنجمین بار است که اصغر فرهادی با فیلم‌هایش، نماینده سینمای ایران در جوایز اسکار می‌شود.فرهادی تاکنون دو بار با فیلم‌های «جدایی» و «فروشنده» موفق به کسب اسکار بین‌المللی شده است.



اختصاص سهمیه ۲۰ لیتری به دارنده هر کد ملی در جزیره کیش

سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش جزئیات طرح «بنزین برای همه» را که قرار است به طور آزمایشی در این منطقه اجرا شود اعلام کرد.

محمدرضا لواسانی٬ سرپرست منطقه آزاد کیش٬ با با اشاره به اجرای طرح «بنزین برای همه» در جزیره کیش، گفت: «در این طرح به مردم سهمیه ۲۰ لیتری تعلق می‌گیرد.»

سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش در این رابطه توضیح داد: «از این پس سهمیه بنزین به دارندگان هر کد ملی دارای خودرو یا فاقد خودرو تعلق می‌گیرد، میزان یارانه تخصیصی به ازای هر نفر معادل ۲۰ لیتر بنزین به نرخ ۱۵۰۰ تومان است.»

به گفته لواسانی یارانه سهمیه بنزین از هر کارت بانکی قابل برداشت است و افراد در صورت نداشتن خودرو می‌توانند این یارانه را با اپلیکیشنی که به همین منظور طراحی شده به فروش برسانند. طبق این طرح، افرادی که به هر دلیلی امکان فروش سهمیه‌ی خود یا انتقال به دیگری را نداشته باشند، بعد از مدت مشخصی مبلغ آن را به صورت فروش خودکار، در حساب خود دریافت خواهند کرد.

لواسانی با تاکید بر این که تمام دارندگان کد ملی که بیش از یک سال در کشور اقامت داشته باشند، مشمول طرح هستند اظهار داشت: با اجرایی شدن طرح جدید سهمیه بنزین، رانندگان وسائط نقلیه عمومی همچنان از سهمیه خود برخوردارند و هیچگونه تغییری در سهمیه تاکسی‌ها، خودرو‌های عمومی و گازوییلی ایجاد نمی‌شود، و اعضای خانواده هایشان نیز مشمول دریافت یارانه سهمیه ۲۰ لیتر بنزین می‌شوند.



نفت در برابر چای؛ سریلانکا جای پول نفت، به ایران چای می‌دهد

علیرضا پیمان پاک٬ رییس سازمان توسعه تجارت٬ از نهایی شدن توافقی برای آزادسازی طلب معوق ایران در سریلانکا خبر داد و گفت: «از حدود ۹ سال پیش، حدود ۲۵۰ میلیون دلار پول حاصل از صادرات نفت ایران به سریلانکا در این کشور بلوکه شده و امکان ترخیص آن وجود ندارد دولت سیرلانکا پیشنهاد تازه و موثری را برای مبادلات “تهاتری” نفت در برابر غذا ارائه داده است.»



نماینده ویژه آمریکا در امور ایران: تنها چند هفته برای احیای برجام فرصت داریم

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی در حال نزدیک شدن به قابلیتی است که بتواند در آینده نزدیک سلاح هسته‌ای بسازد، هشدار داد برای احیای توافق هسته‌ای ایران تنها چند هفته فرصت باقی مانده است.

مالی در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان گفت: «اگر آنها با سرعت کنونی ادامه دهند، فقط چند هفته فرصت داریم و نه بیشتر. در چنین نقطه‌ای، نتیجه‌گیری این خواهد شد که توافقی نمانده که بخواهد احیا شود.»

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران افزود: «در آینده‌ای نزدیک، ناچار می‌شویم نتیجه‌گیری کنیم که دیگر برجام در کار نیست و باید برای یک توافق کاملا متفاوت مذاکره کنیم و قطعا وارد دوره‌ای از بحران‌ فزاینده شویم.»

در همین حال، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، در نشست خبری روز سه‌شنبه خود از ارائه یک چارچوب زمانی مشخص درباره مذاکرات هسته‌ای ایران خودداری کرد و در عین حال گفت که فرصت برای احیای برجام «بسیار، بسیار، بسیار کوتاه» می‌شود.

بلینکن خروج ایالات متحده از برجام را «بدترین تصمیم سیاست خارجی آمریکا در یک دهه گذشته» خواند و گفت بر خلاف آنکه قرار بود آمریکا با خروج از برجام فشارها را بر ایران زیاد کند به یک توافق قوی‌تر برسد، تهران از محدودیت‌های برجام عبور کرده و در منطقه هم اقدامات خصمانه‌تری انجام می‌دهد.

وزیر خارجه آمریکا افزود: «ما همچنان در اینکه ببینیم آیا می‌توانیم برنامه هسته‌ای ایران را به همان جعبه‌ای که بود برگردانیم نفع بزرگی داریم، اما اگر به دلیل عدم حسن نیت ایران، نتوانیم این کار را انجام دهیم، فعالانه به دنبال گزینه‌ها و راه‌های جایگزین هستیم.»



برخورد دو قطار مترو درخط تهران – کرج

ساعت ۷:۱۰ دقیقه امروز٬ صبح قطار تندرو که از مسیر کرج-گلشهر به سمت ایستگاه تهران (صادقیه) درحرکت بود با قطار عادی در ایستگاه چیتگر برخورد کرد.

روابط عمومی سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری کرج اعلام کرد که باتوجه به وقوع این حادثه امکان مسافرگیری از کرج به سمت تهران و برعکس تا اطلاع ثانوی وجود ندارد.

در ادامه این بیانیه توصیه شده است: «مسافرانی که قصد عزیمت به تهران را دارند می‌توانند در ایستگاه وردآورد پیاده شوند و از طریق اتوبوس‌های مستقر تا صادقیه ادامه مسیر دهند.»

اخبار روزهای گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »