رسول بداقی آزاد شد

رسول بداقی٬ دبیر کانون صنفی معلمان اسلامشهر٬ به قید وثیقه آزاد شد.

دبیر کانون صنفی معلمان اسلامشهر امروز به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شد. او روز شنبه ۲۰ آذرماه، توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود بازداشت شده بود.

نزدیکان رسول بداقی، فعال مدنی و عضو کانون صنفی معلمان، از اقدام ماموران امنیتی ایران در بازداشت «توام با ضرب و شتم» او خبر داده بودند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران نیز روز شنبه ۲۰ آذر با انتشار اطلاعیه‌ای گزارش‌ها پیرامون بازداشت آقای بداقی را تایید کرد و مسئولیت این رخداد را بر عهده «پلیس امنیت» دانست.

همچنین کانون صنفی معلمان ایران روز جمعه ۲۶ آذرماه در بیانیه‌ای ضمن ابراز نگرانی از بی‌خبری از وضعیت رسول بداقی، بازداشت این معلم و فعال صنفی به‌دست نیروهای امنیتی را محکوم کرد و خواهان آزادی فوری او شده بود.


مرعشی: روحانی می خواست استعفا دهد، رهبری صلاح ندانستند

حسین مرعشی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی٬ گفت که پس از خروج آمریکا از برجام، حسن روحانی میخواست از ریاست جمهوری استعفا دهد اما رهبری صلاح ندانستند و مخالفت کردند.

دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی در گفت‌وگو با تجارت نیوز در خصوص دلیل لزوم استعفای حسن روحانی٬ توضیح داد: «زمانی که دیپلماسی شکست خورد دلیل نداشت در ایران با همان دولتی ادامه دهیم که سیاستش دیپلماسی است.»

مرعشی افزود: «اگر ملی فکر می کردیم و اگر رهبری صلاح می دانستند بعد از این اقدام خصمانه ای که امریکایی ها و بی عرضگی که اروپایی ها کردند، باید در ایران دولتی متناسب با آن فضا مستقر می کردیم، دلیل نداشت دولتی که شعار و سیاستش گفت وگو است و طرف های مقابلش این گفت وگو را ترک کردند.»

او ادامه داد: «ما باید به کشور فکر کنیم، ما باید به مردم فکر کنیم، اینکه بگوییم دولت آقای روحانی آمده است و یک سال هم از دور دومش بیشتر نگذشته است ولی ترامپ تمام بازی را بهم زده است و اروپایی ها هم بی عرضگی کردند پس این یعنی ما باید صبر کنیم تا دوره ایشان تمام شود؟»



شلیک موشک کروز در رزمایش سپاه پاسداران در سواحل خلیج فارس

خبرگزاری فارس٬ وابسته به سپاه پاسداران٬ خبر از آن داد که نیروهای سپاه در جریان دومین روز از رزمایش خود در حاشیه خلیج فارس، موشک‌های کروز شلیک کردند.

خبرگزاری تسنیم نیز در این رابطه نوشت که یگان‌های موشکی و سطحی نیروی دریایی سپاه پاسداران به طور همزمان پنج موشک کروز ضدکشتی را به اهدافی از پیش تعیین‌شده، شلیک کردند.

این خبرگزاری برد و نوع این موشک‌ها را اعلام نکرد، اما ادامه داد این موشک‌ها از ساحل و همچنین از روی «شناورهای تندرو کلاس ذوالفقار» پرتاب شد.

همچنین به گزارش وب‌سایت سپاه نیوز، در این رزمایش موشک‌های «زمین به زمین»، «سطح به سطح شناوری» و «ساحل به دریا» آزمایش شد.

بر اساس این گزارش‌، سپاه پاسداران «پهپادهای تهاجمی نقطه‌زن» و «سامانه‌های پدافند هوایی شناوری و ساحلی علیه اهداف پهپادی» را آزمایش کرده است.

آسوشیتدپرس روز سه‌شنبه نوشت سپاه پاسداران در گذشته اعلام کرده که موشک‌های کروز با برد ۱۰۰۰ کیلومتر را در اختیار دارد.



تکذیب افزایش رقم یارانه‌ها

احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد٬ اعلام کرد که تاریخ دقیقی برای زمان تغییر یارانه ها و افزایش میزان پرداخت یارانه‌ها، مشخص نشده است.

روز گذشته محسن رضایی، مشاور اقتصادی ابراهیم رئیسی٬ گفته بود یارانه‌های جدید از اول دی ماه پرداخت خواهد شد.

محسن رضایی مدعی شده بود با اجرایی شدن این طرح «هر خانوار ۴ نفره ۸۰۰ هزار تومان کالا و پول دریافت خواهد کرد.» حال امروز وزیر اقتصاد سخنان روز گذشته مشاور اقتصادی رییس جمهوری را تکذیب کرد.

بحث افزایش رقم یارانه‌ها پس از طرح حذف ارز ترجیحی برای بعضی از کالاهای اساسی مطرح شد.

بسیاری از منتقدان اقتصادی این اقدام را تورم زا می‌دانند؛ مرکز آمار ایران نرخ تورم سالانه آبان ماه را ۴۴/۴ درصد اعلام کرده است.



قوه قضاییه علی لاریجانی را تهدید کرد

ذبیح‌الله خداییان٬ سخنگوی قوه قضاییه٬ در نشست خبری صبح امروز خود٬ از احتمال تعقیب قضایی لاریجانی خبر داد.

او در پاسخ به سوالی در خصوص انتشار نامه محرمانه شورای نگهبان در خصوص دلایل رد صلاحیت علی لاریجانی که آیا انتشار این نامه جرم محسوب نمی‌شود، گفت: «اسناد طبقه‌بندی شده به موجب قانون و همچنین آیین‌نامه طرز نگهداری اسناد، افشای آن‌ها جرم محسوب می‌شود. بنابراین اگر مشخص شود چه کسی اقدام به انتشار این نامه کرده است، قابل تعقیب خواهد بود اما در مورد این نامه اگر ثابت شود از ناحیه ایشان منتشر شده قابل تعقیب است. لازم است توسط ضابطان بررسی صورت بگیرد که این نامه محرمانه توسط چه کسی منتشر شده است و در صورت شناسایی شخص منتشرکننده قطعا قابل تعقیب خواهد بود.»

بیشتر بخوانید:

میان علی لاریجانی و شورای نگهبان چه گذشت؟


دیوان عالی کشور سیف و عراقچی را مجرم ندانست

دیوان عالی کشور با نقض رای دادگاه متهمان ارزی اعلام کرد: متهمان، مجریان سیاست‌های کلان ارزی بوده‌اند، با این وصف مجرمانه تلقی نمودن عملکرد آنان و انتساب بزه اخلال در نظام اقتصادی کشور توجیه قانونی نخواهد داشت.

شعبه اول دیوان عالی کشور رای خود را درباره به پرونده متهمان ارزی که شامل نفر از جمله ولی الله سیف رئیس کل اسبق بانک مرکزی، سید احمد عراقچی معاون اسبق ارزی بانک مرکزی و فرشاد حیدری معاون سابق نظارتی بانک مرکزی و نفر دیگر را صادر کرد.

طبق رای دیوان عالی کشور همه متهمان این پرونده، مجریان سیاست‌های کلان ارزی بوده‌اند و با این وصف مجرمانه تلقی نمودن عملکرد آنان و انتساب بزه اخلال در نظام اقتصادی کشور توجیه قانونی نخواهد داشت.

همچنین طبق این رای پرونده برای بررسی مجدد به شعبه دیگری ارجاع می شود. بنابراین رای دادگاه قبلی مبنی بر مجرم بودن این متهمان توسط دیوان عالی کشور نقض و پرونده مجددا رسیدگی می شود.



استفاده گروه مخالف بشار اسد از ۹ پناهجوی ایرانی برای مبادله زندانیان خود

با گذشت چهار ماه از تحویل ۹ پناهجوی کُرد ایرانی توسط دولت ترکیه به یکی از گروه‌های مسلح مخالف حکومت بشار اسد در سوریه، اکنون خبر می‌رسد که این گروه خواهان استفاده از این افراد برای تبادل زندانیان با رژیم بشار اسد است.

این ۹ پناهجو که اهل شهرهای پاوه و سردشت هستند، ۳۰ مرداد امسال در حالی که در تلاش بودند خود را به مرزهای اروپا برساندند، در یکی از جنگل‌های اطراف استانبول توسط نیروهای پلیس ترکیه بازداشت شدند.

این افراد سپس از ترس بازگردانده شدن به ایران، خود را سوری معرفی کرده بودند و بنابر گزارش‌ها، ترکیه پس از چند روز آن‌ها را به گروه «ارتش آزاد سوریه»، از گروه‌های مسلح مخالف حکومت بشار اسد، تحویل داد.

«صدای آمریکا» روز یکشنبه ۲۸ آذر خبر داد که از طریق منابع خود مطلع شده است که «ارتش آزاد سوریه» خواهان استفاده از این افراد برای تبادل زندانیان با رژیم بشار اسد است.

نام این پناهجویان بهمن شادروان، مسعود حیدری، سعید احمدی، دماوند پاک‌سرشت، افشار رستمی، هدایت رخزادی، آرمان رشیدی، مبین ولدبیگی و فردین درویش‌پور ذکر شده است.


اخبار روزهای گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »