دبیر ستاد حقوق بشر: همه ایرانیان مقیم خارج می‌توانند به کشور بیایند

کاظم غریب‌آبادی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه٬ با دعوت از ایرانیان خارج از کشور گفت: «همه ایرانیان مقیم خارج می‌توانند به کشور بیایند و اگر کسی فکر می‌کند مشکلی دارد می‌تواند مراجعه کرده و درخواست خود را ارائه بدهد تا رسیدگی‌های لازم در خصوص آن در خواست انجام شود.»

غریب آبادی اولین مقام ایرانی نیست که پس از روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی به دعوت از ایرانیان برای بازگشت اقدام کرده است. پیشترحسین امیرعبداللهیان، وزیرخارجه ایران گفته بود وزارت خارجه برای بازگشت ایرانیان «تضمین می‌دهد.»

اخیرا هم محسن رضایی درباره سرمایه‌گذاری شهروندان ایرانی دور از وطن صحبت کرده بود.

روند دعوت از ایرانیان به بازگشت در دولتهای قبلی هم متداول بوده اما بسیاری به آن با دیده تردید می‌نگرند. هم اکنون چندین ایرانی دو تابعیتی با اتهامات امنیتی در زندان‌های ایران بسر می‌برند.


بیشتر بخوانید:
میان علی لاریجانی و شورای نگهبان چه گذشت؟

طرح افزایش قیمت بنزین در کیش و قشم

فریدون عباسی٬ نماینده مجلس خبر از آن داد که افزایش قیمت بنزین «در کیش و قشم به صورت پایلوت اجرا می‌شود.»

فریدون عباسی، نماینده کازرون در مجلس، به ایلنا گفت که چون درآمدها در این مناطق متفاوت است «شاید مطلوب باشد» که طرح افزایش قیمت بنزین به صورت آزمایشی «در این مکان‌ها اجرا شود». او بدون اشاره به میزان افزایش قیمت بنزین، گفته است که «ندانم‌کاری و سوءمدیریت آبان ۹۸ تکرار نخواهد شد» و مدلی که در آبان ۹۸ رخ داد «به غلط انجام شد.»

آبان ماه سال ۹۸ در پی افزایش سه برابری و ناگهانی قیمت بنزین شهرهای مختلف کشور صحنه اعتراضات مردمی شد. هر چند این اعتراضات با مشت آهنین نظام سرکوب شد. سازمان عفو بین‌الملل تاکنون اسامی ۳۲۴ نفر از کشته‌شدگان این حوادث را منتشر کرده است. خبرگزاری رویترز همان سال به نقل از منابعی در وزارت کشور ایران گزارش داده است که در جریان این اعتراضات تا ۱۵۰۰ نفر کشته شده‌اند.

در خصوص افزایش قیمت بنزین اما وب‌سایت تجارت‌نیوز در گزارشی نوشته است که دولت قصد دارد در جزیره کیش و قشم طرح وان را اجرا کند. بر مبنای این طرح «سهمیه بنزین به جای خودرو به افراد هر خانواده تعلق بگیرد و افراد خودشان تصمیم بگیرند سهمیه‌شان را بفروشند یا نگه دارند.»



صدای انفجار بر فراز نیروگاه بوشهر؛ معاون استاندار: رزمایش بود

حوالی ساعت پنج بامداد روز دوشنبه ۲۹ آذر صدای انفجاری در اطراف نیروگاه اتمی بوشهر شنیده شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، معاون سیاسی و امنیتی استاندار بوشهر در جمع خبرنگاران اعلام کرده که این صدا مربوط به رزمایشی بوده که بر فراز نیروگاه اتمی بوشهر برگزار شده است.

محمدتقی ایرانی گفته است: «در راستای آمادگی لازم برای افزایش توان پدافندی نیروهای مسلح، بامداد امروز دوشنبه رزمایشی بر فراز نیروگاه اتمی بوشهر برگزار شد.» به گفته او این رزمایش ساعت پنج بامداد به وقت محلی و “با آمادگی لازم و هماهنگی کامل نیروهای مسلح” برگزار شده است. هرچند معاون استاندار بوشهر گفته است که در مورد این رزمایش از پیش اطلاع رسانی شده بود اما برخی شهروندان در شبکه های اجتماعی اعلام کردند که در مواردی مشابه از سوی مدیران شهری در شبکه استانی اطلاع رسانی میشد اما در رابطه با این رزمایش هیچگونه اطلاع رسانی نشده بود.


درخواست قرنطینه سه هفته ای در ایران

محمد جزایری، ویروس‌شناس گفت: “اومیکرون ۶ آذر به‌عنوان یک واریانت نگران‌کننده نامگذاری شد و علت این نامگذاری هم ۳۰جهش قابل توجه آن بود که در هیچ‌یک از واریانت‌های قبلی دیده نشده بودند.”

او ادامه داد: “توصیه ما به پرهیز از هرگونه دورهمی حداقل تا ۳هفته آینده است و مردم نباید اجازه دهند که دورهمی‌های یلدا به رقم خوردن بحرانی دیگر در کشور با ابتلای گسترده کرونای اومیکرون منجر شود.”

مجید مختاری، عضو کمیته علمی کشوری کنترل و مقابله با ویروس کووید‌-۱۹ هم در رابطه با سویه اومیکرون گفت: “این بیماری نسبت به دلتا، ۲ تا ۳ برابر چسبندگی بیشتری به گیرنده‌های بدنی دارد. گفته می‌شود در ۲.۵روز، میزان ابتلا به این سویه، دوبرابر می‌شود که این موضوع نشان‌دهنده قدرت سرایت قابل توجه اومیکرون است.”/همشهری


فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا اسرائیل را تهدید کرد

غلامعلی رشید فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا، عالی‌ترین قرارگاه عملیاتی نظامی ایران، در جمع فرماندهان ارشد سپاه گفته:« هرگونه تهدید مراکز هسته‌ای و نظامی جمهوری اسلامی» به‌دست اسراییل، «بدون چراغ سبز و حمایت آمریکا» ممکن نیست و جمهوری اسلامی به هرچیزی در پیوند با این حمله کوبنده می‌کند.»/روزاروز


آغاز تزریق دوز سوم به بالای ۱۸ ساله‌ها


اخبار روزهای گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »