دو هزار و ۵۵۰ پرستار و کادر درمان در آستانه خروج از کشور هستند

محمد پاکمهر٬ نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس٬ خبر داد که به گفته او «به دلیل مشکلات متعددد و ناعدالتی هایی» که در حوزه درمان کشور وجود دارد «دو هزار و ۵۵۰ پرستار و کادر درمانی قصد دارند از کشور خارج شوند.»

محمد پاکمهر تفزود این آمار براساس بررسی های انجام شده بدست آمده و مشخص شده این تعداد از کادر درمانی در کشور درخواست مجوزهای فنی لازم برای فعالیت در رشته خود در خارج از کشور را داده اند و درحال فراهم کردن مقدمات لازم هستند.

به گفته نایب رییس کمیسیون بهداشت مجلس مشکل در حوزه درمان این است که برای حفظ و نگهداری کادردرمان به درستی اقدام نکرده‌ایم.

او ضمن اشاره به حقوق دریافتی کارکنان در مراکز درمانی گفت اگر حقوق این افراد با سایر کشورها حتی در کشورهای حاشیه خلیج فارس مقایسه شود، شاهد اختلاف بسیار زیادی هستیم و همین موضوع از دلایل نماندن کادر درمان در ایران است.



مصطفی نیلی با قرار وثیقه موقتا آزاد شد

ساعتی پیش مصطفی نیلی با قرار وثیقه ۸۰۰ میلیون تومانی موقتاً آزاد شد.

مصطفی نیلی و آرش کیخسروی به همراه مهدی محمودیان، فعال مدنی و چند تن دیگر از وکلای دادگستری روز ۲۳ مرداد سال جاری در دفتر انجمن حمایت از حقوق شهروندی در تهران توسط ماموران امنیتی بازداشت شدند.

این سه شهروند پس از حدود دو ماه بازداشت در نامه‌ای به هیات نظارت مرکزی بر حقوق شهروندی، دلیل بازداشت خود را خودداری از امضای تعهدنامه مبنی بر عدم شکایت از علی خامنه‌ای و دیگر مقامات جمهوری اسلامی به دلیل سوءمدیریت کرونا عنوان کردند.

در نامه این دادخواهان سلامت تصریح شده است که آن‌ها «بیش از ۳۳ روز در سلول‌های امنیتی حفاظت اطلاعات قوه (سلول انفرادی) تحت فشار روحی و روانی» قرار گرفتند و تداوم بازداشت خود در انفرادی را «مصداق بارز شکنجه و نقض اعلامیه جهانی حقوق بشر و اصل ۳۸ قانون اساسی» خواندند.

اتهامات محمودیان، نیلی و کیخسروی «تشکیل گروه معاند نظام به هدف برهم زدن امنیت» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» عنوان شده است که مجازات اتهام اول ده سال و اتهام دوم یک‌سال است.

دادگاه رسیدگی به این اتهامات اخیرا در شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تهران برگزار شد.



وزیر ارتباطات: دولت با طرح محدودتر کردن اینترنت موافق است

عیسی‌ زارع‌پور٬ وزیر ارتباطات٬ ضمن اعلام استقبال دولت از طرح محدودترکردن اینترنت٬ مدعی شد: «طرح صیانت از فضای مجازی یا همان طرح محدودتر اینترنت در ایران، در مجموع به سود کسب‌وکارها است.»

عیسی‌ زارع‌پور افزود: «طرح صیانت پیشنهادی دولت ما به آن دلیل محرمانه است که نگران این بودیم حاشیه بر متن غلبه پیدا کند… مردم را نامحرم نمی‌دانیم فقط معتقدیم، قبل از پذیرش مرجع تخصصی، گذاشتن آن در میز عمومی موجب هجمه می‌شد.»

وزیر ارتباطات ادامه داد: «اعمال فیلترینگ برای سالم سازی فضای مجازی لازم است و طرح صیانت هم باید اتفاق بیافتد.»

خبرگزاری دانشجو گزارش داد که وزیر ارتباطات در ادامه نشست خبری‌اش گفته است: «هر پلتفرم خارجی که قوانین ما را بپذیرد، امکان فعالیت در ایران را پیدا می کند.»



شورای شهر تهران: آمار دقیقی از کودکان زباله گرد نداریم

زهرا شمس احسان٬ رییس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران٬ گفت که در دوره فعلی مدیریت شهری آمار دقیقی درباره تعداد کودکان زباله گرد ارائه نشده، اما بهزیستی اعلام کرده است که ۴۰۰۰ کودک کار و زباله گرد در استان تهران فعال هستند.

زهرا شمس احسان در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد وضعیت کودکان زباله گرد در تهران با بیان اینکه کودکان از آسیب پذیرترین اقشار در همه جوامع هستند و به همین دلیل قوانین بازدارنده‌ای برای جلوگیری از سوءاستفاده از آنها بخصوص در حوزه مشاغل سخت وجود دارد، افزود: «در دوره فعلی مدیریت شهری آمار دقیقی درباره تعداد کودکان زباله گرد ارائه نشده و آخرین آمار متعلق به مدیر کل بهزیستی استان تهران است که آمار ۴۰۰۰ نفری را درباره تعداد کودکان کار و زباله گرد در سطح استان تهران مطرح کرده که ۲۰۰۰ نفر آنها کودک کار و ۲۰۰۰ نفر کودک زباله گرد هستند.»

او اضافه کرد: «از آنجایی که زباله گردی با روحیه و خواست کودک سازگار نیست و با اجبار از سوی افراد دیگر همراه است می توان آن را از مصادیق بارز آزار روحی و حتی جسمی کودک تلقی کرد. به موجب قانون حمایت از کودکان و نوجوانان، هرگونه صدمه، اذیت و آزار و شکنجه جسمی و روحی کودکان و نادیده گرفتن عمدی سلامت و بهداشت روانی و جسمی و ممانعت از تحصیل آنان ممنوع است و مرتکب به سه ماه تا ۶ ماه حبس یا تا ۱۰ میلیون ریال جزای نقدی محکوم می‌شود. بنابراین هرگونه بکارگیری کودکان برای زباله گردی تخلف محسوب شده و قابل پیگرد قانونی است.»

رییس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران ادامه داد: «در حوزه اجرا هم قطع دست مافیای پسماند که در مراکز غیرقانونی با استفاده از این کودکان به ثروت اندوزی مشغولند مهمترین اقدام برای کمک به این کودکان است.»



باران در کنیا کشته شد

شامپانزه ایرانی با نام باران بعد از انتقال به کنیا در درگیری با دیگر شامپانزه ها جانش را از دست داد.

رسانه رسمی سوییت واتر کنیا اعلام کرد:تیر ماه امسال باران، شامپانزه چهار ساله که از باغ وحش ارم در ایران به پناهگاه شامپانزه‌های سوئیت‌واترز واقع در حفاظتگاه شامپانزه‌ها در کنیا فرستاده شده بود تا زندگی جدیدی کنار همنوعان خود آغاز کند.

همه شامپانزه‌های جدید که به حفاظتگاه منتقل می‌شوند باید تحت یک دوره قرنطینه ۹۰ روزه قرار بگیرند.

باران دوره قرنطینه خود را از زمان ورودش به پناهگاه با موفقیت به پایان رسانده بود و از قرنطینه به خانه اصلی شامپانزه‌ها منتقل شده بود، جایی که در ارتباط با شامپانزه‌های دیگر بود.

باران در مرحله اولیه زندگی در اقامتگاه جدید در یک مرکز بود که در آن می‌توانست بدون تماس فیزیکی شامپانزه‌های دیگر را از راه دور ببیند. این مرحله برای آشنایی شامپانزه‌ها یا محیط جدید انجام می‌شود.

باران قفل ایمنی قفس را شکست و خود را به منطقه جداسازی شامپانزه‌های دیگر رسانده بود.

در بین برخورد فیزیکی با برخی از شامپانزه‌های دیگر رخ داد. مراقبان به سرعت وارد عمل شدند تا درگیری بین شامپانزه‌ها را متوقف کنند، اما باران شدید آسیب دیده بود.

باران علیرغم تلاش برای نجات جانش، در نهایت به دلیل جراحات وارده جانش‌ را از دست داد.


https://twitter.com/SharghDaily/status/1472078989502164998

گوهر عشقی: گزارش صداوسیما دروغ است

گوهر عشقی،‌ مادر ستار بهشتی، از قربانیان شکنجه در زندان‌های ایران، گفت که تلویزیون حکومتی ایران در گزارشی که درباره مصدومیت او ساخته است، «دروغ می‌گوید.»

او در یک گفت‌وگوی ده دقیقه‌ای که در اکانت اینستاگرام مسیح علی‌نژاد منتشر شده، ادعای صداوسیما درباره این که در روز حادثه در حال رفتن به بیمارستان برای تزریق واکسن بوده را رد می‌کند و می‌گوید تابستان هر دو دوز واکسن کرونا را زده است.

گوهر عشقی با اشاره به این که صداوسیما هفت روز پس از حادثه حمله موتورسوار به او فیلم ساخته است، از مسئولان حکومت می‌پرسد زمانی که ستار بهشتی «زیر شکنجه کشته شد، دوربین نبود که قاتل را به او‌ نشان دهند؟ این همه جوان در خیابان در خون‌ خود می‌غلتند، دوربین نبود؟»

گوهر عشقی در واکنش به این گزارش با تاکید بر این که دادخواه پرونده فرزندش است، گفت: «خامنه‌ای قاتل فرزند من است» و جمهوری اسلامی «کاری جز دروغ، فتنه و کشتن جوانان زیر شکنجه ندارد».

گوهر عشقی روز پنج‌شنبه، ۱۸ آذر، بنا به برنامه هفتگی‌اش راهی مزار فرزندش، ستار بهشتی، بود که از پشت سر مورد حمله افراد ناشناس سوار بر موتور قرار گرفت و از ناحیه سر و صورت مجروح شد.

تاکنون هیچ مقام یا نهاد انتظامی یا امنیتی به این موضوع واکنشی نشان نداده است، ولی صداوسیما در گزارشی که پنج‌شنبه شب از شبکه دو پخش کرد، بدون اینکه تصویری از صورت گوهر عشقی نشان دهد، تصاویر زنی عصازنان را از پشت نشان داد و گفت هیچ موتوری به او حمله نکرده و این زن خودش زمین خورده است.


اخبار روزهای گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »