چرا اسرائیل باید رویکردش را نسبت به ایران تغییر دهد

بلومبرگ : ژانرال عیساک بن اسراییل استدلال می کند که توقف ایران با اتکا به زور بسیار دیر است. بهتر است که با آمریکا همکاری شود تا تفاهم هسته ای بازنگری شود.
نوشته: ژو شفیتس ۷ دسامبر ۲۰۲۱
مترجم: فاطمه حقیقت جو

***

اسرائیل کشور ژنرالها و استراتژیست های نظامی است. اعتقاد آنها در خصوص اینکه چگونه تلاشهای بین المللی برای بازبینی برجام (موافقت نامه هسته ای ایران در دوره ریاست جمهوری اوباما) پیگیری شود متفاوت است. دانالد ترامپ در سال ۲۰۱۸ از تفاهم برجام خارج شد. تندرو ها پافشاری می کنند که اسرائیل باید با تفاهم هسته ای مخالفت کند و خودش را برای اقدام یکجانبه علیه برنامه هسته ای ایران آماده کند. بقیه معتقدند که این اشتباه است و اسرائیل توان مقابله با جامعه بین الملل را ندارد.

این هفته نظرات ژنرال عیساک بن اسراییل را خواهان شدم. وی در مرکز امنیت ملی اسرائیل بیش از ۴ دهه فعال می باشد. به عنوان یک افسر جوان، طراح اصلی حمله موفقیت آمیز اسرائیل به راکتور اتمی عراق بود. بعدها وی به عنوان رییس امنیت نیروی هوایی و فرمانده نسخه اسراییلی موسسه پروژه های تحقیقات دفاعی امریکا (یا دی آی آر پی ا) بود، جایی که وی بر توسعه سیستمهای سلاح های راهبردی نظارت می کرد.

به عنوان فرد غیر نظامی، بن اسرائیل اولین دفتر ملی سایبری اسرائیل را تاسیس کرد و مشاور نخست وزیر سابق اسرائیل بنیامین نتانیاهو بود. وی درجات عالی در فلسفه و فیزیک دارد و استاد دانشگاه تل آویو است و دو تا ثینک تنک مهم را هدایت می کند.
بن اسراییل نه تند رو است و نه دنبال گفتگوهای صلح است ،وی یک فرد عملگرا است. آنچه در زیر می خوانید نسخه اصلاح شده گفتگوی ما در خصوص ممکن ها و ناممکنهای شرایط راهبردی پیچیده ای که اسرائیل امروز با آن مواجه است .

ژو شفیتس: اسرائیل در دوره ما بعد ترامپ و ما بعد نتانیاهو قرار دارد. بنظر می رسد گفتگوهای وین در خصوص برنامه هسته ای مورد علاقه دولت اسرائیل نیست. شما نخست وزیر بنتالی بنت را از قدیم می شناسید. چگونه از بعد راهبردی به وی مشاوره می دهید؟

اسحاق بن اسراییل: من گفتگویی را با بنت پس از نخست وزیری اش داشتم. همان مشاوره ای را که به نخست وزیر قبلی دادم به وی نیز دادم ، که از مخالفت با بازگشت آمریکا به تفاهم برجام دست بکشد.

ژو شفیتس: بنظر نمی رسد که نخست وزیر توجه ای به مشاوره شما کرده باشد. وی پافشاری می کند که اسراییل پروژه بمب ایرانی را یک طرفه نابود خواهد کرد، اگر تفاهم هسته ای به گونه ای باشد که اسرائیل احساس ناامنی کند.

اسحاق بن اسراییل: الان دیگه خیلی دیر شده است. ده سال پیش ممکن بود چنین امری امکانپذیر باشد. اما امروز تمام تکنولوژی که برای تولید یک بمب لازم است را ایرانیها دارند. تنها سوال باقیمانده اینست که آیا ایران تصمیم می گیرد که بمب بسازد یا خیر. و این فقط مربوط به زمان این تصمیم است.

ژو شفیتس: فرمانده نیروی هوایی اسرائیل اخیر گفت که نیروی هوایی بیمه نامه ملی علیه ایران اتمی است.

اسحاق بن اسراییل: اصلا مساله این نیست که اینجا را بمب بیاندازیم یا آنجا را، یک عملیات یا دو تا انجام دهیم. ما می توانیم عملیات نظامی کنیم. ما در مورد پایگاههای هسته ای ایران بسیار مطلع هستیم عموما بدلیل نظارتهای بین المللی قبلی و ما توان نابود کردن پایگاههای هسته ای ایران را داریم.

ژو شفیتس: حتی بدون بمب های سنگر شکن بتنی سی هزار تنی امریکایی ؟

اسحاق بن اسراییل: بله ما می توانیم صرفا با اتکا به توانایی داخلی اینکار را انجام دهیم. ما وسایل گوناگونی داریم. صرفا سوال اینست که هزینه فایده کنیم. اگر ما تسهیلات هسته ای ایران را نابود کنیم، ایران می تواند بعد از یک یا دو سال دوباره بسازد و برنامه هسته ای اش را فعال کند. و البته بدون نظارتهای بین المللی پایگاههای جدیدی وجود دارد که ما کمتر مطلع هستیم. واقعیت اینست که اسرائیل دیگر نمی تواند پروژه هسته ای ایران را نابود کند.

ژو شفیتس: برنامه جایگزین چیست؟

اسحاق بن اسراییل: تلاشهای نتانیاهو در ترغیب دولت ترامپ که از تفاهم هسته ای خارج بشود تبدیل به بزرگترین اشتباه راهبردی در طول تاریخ اسراییل شده است. ما باید به این منفی گرایی پایان دهیم و امریکا را تشویق کنیم که بر تفاهمی روی نکته اصلی تمرکز کند.
ژو شفیتس: آن چیه؟

اسحاق بن اسراییل: جلوگیری از دسترسی قریب الوقوع ایران به بمب.

ژو شفیتس: بسیاری از متخصصان معتقدند که هر نوع تفاهمی باید گروههای تروریستی که ایران پشتیبانی می کند را نیز دربرگیرد.

اسحاق بن اسراییل: بسیار اشتباه است که امور را پیچیده کرد. ما می توانیم با تروریسم خودمان مقابله کنیم. غزه یک تهدید راهبردی نیست. تنها دلیلی که ما حماس یا جهاد اسلامی را شکست نمی دهیم به این دلیل است که ما نمی خواهیم یک یا دو میلیون فلسطینی را اداره کنیم.

ژو شفیتس: حزب ا… لبنان تقریبا صد و پنجاه هزار راکت و موشک دارد.

اسحاق بن اسراییل: ما براحتی می توانیم وارد جنوب لبنان بشیم و راکتها و موشکها را از رده خارج کنیم و به خانه برگردیم. ما قبلا هم این کار را انجام داده ایم.

ژو شفیتس: حزب ا… می تواند به شمال لبنان بره و از آنجا موشک پرانی کند.
اسحاق بن اسراییل: حزب ا… کمتر از ۵۰ تا راکت با برد ۴۵-۵۰ کیلومتری (۲۸-۳۱ مایل) دارد. این تعداد قابل کنترلی برای ما است.

ژو شفیتس: اگر ایران بمب داشته باشد و حمله به دوستانش (پراکسی) یک چالش جدید دیگر خواهد بود.

اسحاق بن اسراییل: زمانی که چنین اتفاقی بیفتد همه چیز تغییر می کند. آن زمان، اسرائیل باید دکترین اولیه اش را که متعهد شده بود دشمنان منطقه اش را از دسترسی به بمب اتم محروم کند، عوض کند. ما نیازمند دکترین جدید امنیت ملی بازدارنده خواهیم بود که موازنه قدرت هسته ای ایجاد کنیم.

ژو شفیتس: اطمینان از قدرت تخریب گری متقابل همانگونه که امریکا و اتحاد جماهیر شوروی در دوره جنگ سرد ایجاد کرده بودند؟

اسحاق بن اسراییل: کاملا درسته. این مستلزم پایان دادن به سیاست ابهام هسته ای و توانایی امان را درست کنیم و نیاتمان را کاملا به دشمنان آشکار کنیم. ساختار و ماموریت نیروهایمان هم باید تغییر کند و همینطور اولویتهای داخلی مان.

ژو شفیتس: مانند چی؟

اسحاق بن اسراییل: مثلا اسراییل باید پناهگاههای اتمی داشته باشد.ساختن آنها بیلیون ها دلار خرج برمی دارد. مثال دیگر مهاجرت است که دلیل وجودی ما است.

ژو شفیتس: بنظر وحشتناک می رسد.
اسحاق بن اسراییل: دولت قبلی تحت نظر نتانیاهو بوضوح در خصوص محدودیتهای نفوذ اسرائیل فکر نکرده بود. الان زمان تفکر واقع گرایانه است، یعنی همکاری با آمریکا. ما و آمریکایی ها علایق ملی مشترکی در بازداری ایران از تبدیل به یک تهدید منطقه ای و ماورای منطقه ای شود داریم.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

یک پاسخ

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »