هشدار به «نماینده حاکمیت» در دانشگاه شریف

زیتون– محمدحسین بیات، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف٬ در دیدار با ابراهیم رئیسی به او هشدار داد که «اگر برای رهایی از وضعیت بحران زده‌ی کنونی، راه حلی عقلانی، مبتنی بر تجربه و کارآمد ارائه ندهید، از جانب مردم پاسخی دریافت خواهید کرد که شاید نه سریع و نه حتی فوری باشد اما حتما انقلابی و قاطع است.»

نخستین حضور ابراهیم رئیسی در مراسم ویژه بزرگداشت روز دانشجو در دانشگاه شریف٬ با انتقادات دانشجویان همراه بود.

محمدحسین بیات در این مراسم خطاب به ابراهیم رئیسی تاکید کرد که ریاست او بر دولت «حاصل غیررقابتی‌ترین انتخابات طول تاریخ جمهوری اسلامی» بود و او را «نماینده حاکمیت» توصیف کرد و «نه مردم.»

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف در ادامه سخنرانی خود گفت «شورای نگهبان به عنوان پاسدار تمامیت‌خواهی سیاسی و سرکوب هرگونه انتخاب و خواست دموکراتیک مردم در این سال‌ها، کشور را به جایی کشانده است که باید برای توجیه مشارکت پایین سیاسی آنان دست به دامن انواع توجیهات شود تا علهالعلل مشکلات را بپوشاند. شورای نگهبان تنها ساختار معیوب موجود نیست. ساختارهایی که سوار بر سیاستی غیر دموکراتیک بر عرصه‌ی حکمرانی کشور بنا شده است و روز به روز ناکارامدی را تولید کرده تا بحرانی را با بحرانی دیگر فراموش کنیم.»

بر اساس آمار، ابراهیم رئیسی ناخواسته‌ترین رییس جمهوری ایران است. نام او به عنوان پیروز انتخاباتی طرح شد که با گسترده‌ترین تحریم پس از جمهوری اسلامی همراه بود. بر اساس اعلام وزارت کشور از کل ۵۹ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۳۰۷ نفر واجدین شرایط شرکت در انتخابات تنها ۲۸ میلیون و ۹۳۳ هزار و ۴ نفر در انتخابات مشارکت داشتند. یعنی مشارکت در دور سیزدهم انتخابات ریاست جمهوری تنها ۴۸/۸ دهم درصد بود. با این نرخ مشارکت ابراهیم رییسی تنها با ۱۷ میلیون و ۹۲۶ هزار و ۳۴۵ رای حائز مقام اول شد. رتبه دوم متعلق به آرای باطله بود.

محمدحسین بیات در ادامه نطق خود ابراهیم رئیسی را متهم کرد که هر بخشی از دولت را «به نماینده یکی از باندهای فاسد و یا ناکارآمد قدرت و ثروت بذل و بخشش کرده» و در نهایت «امنیتی‌ترین کابینه جمهوری اسلامی را با انتصاب سرداران سپاه در تک تک مناصب دولتی تشکیل داده» است.

او افزود: «امروز دیگر حاکمیت یک دست شده است؛ امروز دیگر دولت هم دست شماست و هر بخشی از آن را به نماینده یکی از باندهای فاسد و یا ناکارآمد قدرت و ثروت بذل و بخشش کرده اید؛ امروز دیگر از محسن رضایی گرفته تا قاضی زاده هاشمی و رستم قاسمی و سردار وحیدی، همگی سهم شان را از قدرت گرفته اند. امروز دیگر امنیتی ترین کابینه جمهوری اسلامی را با انتصاب سرداران سپاه در تک تک مناصب دولتی تشکیل داده‌اید.

سپاه پاسداران که نتوانست در انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم قوه مجریه را مستقیما تصاحب کند٬ با چراغ خاموش در حال فتح سنگر به سنگر پست‌های کلیدی در دولت ابراهیم رئیسی است.

احمد وحیدی، رستم قاسمی، حسین امیرعبداللهیان، محمدعلی زلفی‌گل، اسماعیل خطیب، محمدرضا قرایی آشتیانی، بهرام عین‌الهی و عزت‌الله ضرغامی هشت نظامی فعلی و سابق هستند که در کابینه ابراهیم رئیسی به عنوان وزیر حضور دارند. مسعود میرکاظمی نیز نظامی سابق دیگری است که به‌عنوان رئیس سازمان برنامه و بودجه انتخاب شده است.

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف خطاب به رییس جمهوری گفت: «در شرایطی که جامعه ی مدنی با سرکوب شدید مواجه بوده و فعالین مدنی، سیاسی و اجتماعی به بهانه‌های متعدد در دالان‌های قوه ی قضاییه هستند، همان جایی که تا چند ماه پیش بر مصدر آن تکیه زده بودید، چگونه میتوان انتظار داشت سخن مردم به گوش حاکمیت برسد، شما به ما بگویید در چنین شرایطی جز در افتادن در ورطه‌ی شوم خشونت چه راهی پیش پای مردم مانده است؟ چطور انتظار داریم زمانی که تمام راه‌های تنفس را بر جامعه بسته‌ایم، پیام ملت را جز با مشت‌های گره کرده بشنویم؟ جناب آقای رییسی حتما از جوی خون راه افتاده در آبان ۹۸ مطلعید، همانگونه که از سرکوب مردم تشنه‌ی خوزستان و اصفهان مطلعید. شما به ما بگویید سرکوب شدید این اعتراضات جز به این معناست که حاکمیت نه تنها توانایی گفگتو با مردم را از دست داده بلکه اساسا پذیرفته است که باید به ضرب گلوله خود را حفظ نماید؟»

اعتراضات آبان ۱۳۹۸ در پی افزایش ناگهانی قیمت بنزین رخ داد و صدها کشته بر جای گذاشت. این اعتراضات به‌سرعت تغییر جهت داد و حکومت و در راس آن علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، را نشانه گرفت اما با سرکوب شدید و شلیک مستقیم گلوله به معترضان مواجه شد.

سازمان عفو بین‌الملل روز ۲۵ آبان با انتشار اطلاعیه‌ای جدید شمار قربانیان اعتراضات آبان ۱۳۹۸ را که مستند کرده است به ۳۲۴ نفر افزایش داد که ۲۰ مورد بیشتر از گزارش‌های پیشین این سازمان است.

این در حالی است که خبرگزاری رویترز همان سال به نقل از منابعی در وزارت کشور ایران گزارش داد که تا ۱۵۰۰ نفر کشته شده‌اند.

محمد حسین بیات در ادامه با اشاره به علی یونسی٫ امیرحسین مرادی٬ دو دانشجوی زندانی٬ ادامه داد: «آیا از احضارها و بازداشت ها و پرونده سازی ها برای دانشجویان و دانشگاهیان خبر دارید؟ آیا می دانید که دادگاه ها در دوران ریاست شما بر قوه قضاییه، به جای محاکمه‌ی شفاف و علنی و برخورد سریع، قاطع و صریح با عوامل اصلی جنایت اسقاط هواپیمای اوکراینی با موشک نظامی، برای دانشجویان معترض به این جنایت، پرونده سازی کردند؟»

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »