زیتون دانشجو | این ره که تو می‌روی …

زیتون: با شروع کار دولت ابراهیم رئیسی و وزیر علوم جدید، سیل تصمیمات عجیب و غیرکارشناسی، خواب را از چشمان دانشجو و دانشگاه ربوده و گویی این سیل را هم سر باز ایستادن نیست. هر چند تاریخچه‌ی این قبیل تصمیمات گتره‌ای و غیرعلمی، محدود به دولت سیزدهم نیست، اما این بار رئیسی و دولتش رودربایستی را کنار گذاشته و تا بدین لحظه، محض رضای خدا یک تصمیم درست و در جهت منافع عموم هم نداشته‌اند و جالب اینجاست که هیچ ابایی هم از کارنامه‌ی سراسر غلط خود ندارد.

طی جدیدترین سورپرایز وزیر علوم، با وجود کشمکش‌های فراوان بر سر طرح افزایش ظرفیت رشته پزشکی در یک سال گذشته، بالاخره امتیاز اجرایی کردن آن به دولت منتصب رسید و طرحی چنین غیرعلمی و اشتباه، در حال نهایی شدن است. اصل این طرح از افزایش ۴۰ درصدی ظرفیت پزشکی کشور حکایت دارد که این یعنی سالانه ۳۰۰۰ نفر پزشک بیکار و غیرمتخصص به جامعه‌ای تحمیل شود که از فرط کمبود ظرفیت‌های شغلی و مشکلات اقتصادی، شصت میلیون از هشتاد میلیون جمعیت‌اش، مشمول یارانه معیشتی شده‌اند.

اصل این طرح از افزایش ۴۰ درصدی ظرفیت پزشکی کشور حکایت دارد که این یعنی سالانه ۳۰۰۰ نفر پزشک بیکار و غیرمتخصص به جامعه‌ تحمیل شود.

نیمه‌های آبان امسال، با شروع زمزمه‌های بررسی این طرح بود که دبیر شورای عالی برنامه‌ریزی علوم پزشکی طی مصاحبه‌ای با خبرگزاری مهر از بی‌فایده بودن این افزایش ظرفیت، آن هم بدون توجه به کیفیت آموزش و زیرساخت‌های مورد نیاز برای آینده این افراد، سخن گفت. دکتر غلامرضا حسن‌زاده در بخشی از این گفتگو اشاره داشت: اگرچه اصل کمبود پزشک در کشور ما مطرح و مورد پذیرش وزارت بهداشت است اما موضوع مهم دیگری که باید به آن نیز دقت کرد توزیع و دسترسی عادلانه پزشک در سطح کشور است. در بررسی موضوع کمبود پزشک و رشته‌های گروه پزشکی، توجه به نیاز جامعه و کیفیت آموزش بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه افزایش تعداد پزشکان عمومی از ۵ هزار نفر در سال ۹۳ به ۸ هزار و ۳۰۰ نفر در سال جاری و افزایش تعداد دانشکده‌های پزشکی از ۱۶ دانشکده به ۶۴ دانشکده بیانگر افزایش در این حوزه است، تاکید کرد: در موضوع افزایش تعداد دانشجوی پزشکی، فقط تعداد هیئت علمی مورد نیاز و تخت بیمارستانی آموزشی، کافی نیست و اگر چه تعداد هیئت علمی نیز باید در کشور تعدیل شود اما تجهیزات و فضای آموزشی و امکانات مورد نیاز نیز باید مورد توجه قرار بگیرد.

درست در همان روز که گفتگوی دبیر شورای عالی علوم پزشکی منتشر شد، معاون وزیر بهداشت هم از نظر منفی این وزارتخانه در خصوص این طرح خبر داد و گفت: افزایش سالیانه ۳ هزار نفر ظرفیت پزشکی کشور، مغایر با بررسی‌های کارشناسی وزارت بهداشت و تهدیدکننده سلامت مردم است. دکتر ابوالفضل باقری‌فرد در ادامه افزود: فزایش دسترسی مردم به پزشک، فقط از طریق افزایش ظرفیت پزشکی محقق نمی‌شود؛ تا زمانیکه نظام سطح بندی و ارجاع با اولویت خدمات ارتقای سلامت و پیشگیری و فرآیند بومی گزینی پزشکان و نظام پرداخت عادلانه اصلاح نشود، حتی اگر ظرفیت‌ها را چندبرابر کنیم، بازهم مشکل دسترسی به پزشک در مناطق محروم را خواهیم داشت. اگر افزایش تعداد پزشکان مشکل‌گشا بود، مردم کشورهای همسایه از جمله عراق با وجود داشتن تعداد متخصصین بیشتر از ما، جهت درمان بیماری‌های ساده و پیچیده به کشور ما سفر نمی‌کردند.

با این حال دوم آذر ماه بود که روسای چهار رکن اصلی سلامت کشور، ضمن نامه‌ای به ابراهیم رئیسی با طرح افزایش ظرفیت مخالفت کرده و خواستار خروج آن از دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی شدند. به گزارش خبرگزاری مهر، وزارت بهداشت، فرهنگستان علوم پزشکی کشور، سازمان نظام پزشکی و کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در نامه ای به رئیس جمهور متذکر شدند که: آموزش کیفی در رشته‌های پزشکی متفاوت از سایر رشته‌ها و نیازمند زیرساخت‌هایی همچون آزمایشگاه، سالن‌های تشریح، مراکز آموزش سرپایی (متن جامعه و نیز مراکز مراقبت‌های بهداشتی درمانی شهری و روستایی و خانه‌های بهداشت)، بخش‌های بالینی آموزشی و اعضای هیات علمی بالینی است که رعایت کیفیت در این فرآیندهای آموزشی با اهمیت جان انسان‌ها و سلامتی آنها ارتباط مستقیم دارد. بنابراین افزایش بی‌رویه و بی‌ملاحظه ظرفیت پذیرش حتماً به کیفیت آموزشی متصدیان آینده سلامت مردم آسیب جدی می‌رساند.

آنها با بیان اینکه افزایش ظرفیت خارج از برنامه جامع وزارت بهداشت که تا سال ۱۴۰۸ تدوین شده است، نه تنها ضامن دسترسی بیشتر مردم به خدمات نخواهد بود که مشکلات فعلی جامعه پزشکی را تشدید خواهد کرد، در ادامه تاکید کردند که: نکته بسیار مهم آن است که برای مقایسه کشورها در حوزه سلامت، تعداد پزشک به عنوان یک شاخص تعیین کننده توصیه نشده است بلکه شاخص‌های بین‌المللی بهداشتی، تعیین کننده و مهم هستند.

با وجود مخالفت تمام و کمال سران سلامت کشور و دقیقاٌ زمانی که انتظار عقلانیت و بازنگری در این تصمیم ابلهانه را داشتیم، ابراهیم رئیسی با همان لجبازی مثال زدنی اش، آب پاکی را روی دست همه ریخت و نشان داد که علاقه‌ی وافری به ادامه‌ی حضور در هیئت مرگ دارد، این بار در قامت رئیس جمهور منتصب. چرا که اصرار و پافشاری بر طرحی تا این حد غیرعلمی، خیانتی است که تنها جان انسان را نشانه می‌رود.

به گزارش ایسنا، ابراهیم رئیسی دستور بررسی هر چه سریع تر طرح افزایش ظرفیت پزشکی را در اولین جلسه و به عنوان نخستین موضوع صادر کرد. سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این موضوع خاطرنشان کرد : کمیسیون‌های تخصصی شورای عالی انقلاب فرهنگی نزدیک به ۲۰ جلسه به این موضوع اختصاص داده‌اند و دو جلسه هم با حضور ذی نفعان موضوع در ستاد نقشه جامع علمی کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفته است و افزایش پذیرش دانشجوی پزشکی در ستاد نقشه جامع علمی کشور تصویب شده است.

در مملکتی که از سویی، گذراندن درس طب ایرانی برای دانشجویان دکتری عمومی پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی، به صورت اجبار درمی‌آید و از سویی دیگر، کلینیک خودسازی و ترک گناه مجوز می‌گیرد، باید هم ترس و دغدغه‌ی رهبرش مهاجرت نخبگان باشد، فقط کاش یکی به ایشان می گفت که خیلی وقت است سوراخ دعا را گم کرده و بر سر شاخ، بن می‌برد.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »