سخنگوی دولت: آزادی‌های عمومی در دسترس مردم قرار گرفته است

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت٬ در نشست خبری خود گفت که آزادی‌های عمومی در دسترس مردم قرار گرفته است. او از لغو منع‌ تردد شبانه به عنوان یکی از این آزادی‌ها یاد کرد.

سخنگوی دولت با دفاع از عملکرد دولت در زمینه اقتصادی گفت: «امروز مردم برای دسترسی به مرغ و تخم‌مرغ «نه استرس و نه واهمه‌ای» دارند و نه نیاز است در صف‌ها بایستند.

بهادری جهرمی روز سه‌شنبه نهم آذرماه در نشست خبری خود درباره گزارش عملکرد صدروزه دولت ابراهیم رئیسی گفت: «دولت تمایلی به ارائه گزارش ۱۰۰ روزه نداشت.»

او با اشاره به مطالبه رسانه‌ها برای ارائه این گزارش، ادامه داد برخی وزارتخانه‌ها از این هفته شروع به ارائه چنین گزارشی می‌کنند.

سخنگوی دولت همچنین ازعملکرد دولت رئیسی در زمینه بحران شیوع کرونا دفاع کرد و گفت: «۱۰۰ میلیون دوز واکسن جدید در این سه ماه تزریق شد که ۴۰ برابر واکسنی است که سه ماه قبل از دولت سیزدهم تزریق شد.»

بهادری جهرمی از سیاست خارجی دولت رئیسی هم دفاع کرد و گفت: «با دیپلماسی فعال، فروش بالای نفت، اکو و شانگهای را شاهد هستیم و در این ۳ ماه رکوردهای روزانه را در گمرک شکسته‌ایم.»



همراهی مادران کشته شدگان آبان ۹۸ با مجروحان اعتراضات اصفهان

مادر دو تن از کشته شدگان اعتراضات آبان ماه ۹۸ ٬ با بستن یک چشم خود، با مجروحان اعتراضات اصفهان که در پی خشونت نیروهای امنیتی بینایی خود را از دست دادند ابراز همدردی کردند.

در شبکه‌های اجتماعی عکسی از مادران نوید بهبودی و پژمان قلی‌پور که فرزندان خود را در آبان ۹۸ در سرکوب‌ خونین حکومتی از دست دادند، منتشر شده که به صورت نمادین، یک چشم خود را بسته‌اند.

آنها در پیامی اعلام کردند: «فرزندان مجروح اصفهان همانند فرزندان ما هستند و اجازه نمی‌دهیم خبر رنج آنها دفن شود.»

محبوبه رمضانی، مادر پژمان قلی‌پور پس از آغاز اعتراضات کشاورزان و مردم اصفهان نسبت به مدیریت آب در این منطقه، در پستی در شبکه‌های اجتماعی گفته بود که «من از مردم باشرف و باغیرت اصفهان حمایت می‌کنم.»

همراهی مادران داغدار با مجروحان اصفهان پس از آن صورت می‌گیرد که گزارش‌هایی از آسیب‌ دیدن جدی چشمان ده‌ها نفر در استان اصفهان به دلیل اصابت گلوله ساچمه‌ای از سوی نیروهای امنیتی و پلیس یگان ویژه منتشر شد. تصاویری هم از دست‌کم یک نوجوان که هر دو چشم وی آسیب دیده، در توییتر منتشر شده است.



اسرائیل مدعی شد: آمادگی ایران برای غنی‌سازی ۹۰ درصدی

وب‌سایت خبری اکسیوس روز گذشته به نقل از دو منبع آمریکایی گزارش کرد که جمهوری اسلامی در حال انجام اقداماتی با هدف آماده‌ شدن برای «غنی‌سازی اورانیوم ۹۰ درصد» مورد نیاز برای تولید سلاح هسته‌ای است. اورانیوم با خلوص بالا در تسلیحات اتمی کاربرد دارد. این گزارش از سوی جمهوری اسلامی تایید نشده است.

به گفته این منابع، اطلاعات مربوط به این خبر را اسرائیل در دو هفته اخیر در اختیار ایالات متحده و چند متحد اروپایی خود گذاشته است.

وب‌سایت اکسیوس اضافه کرده با آن که غنی‌سازی به تنهایی منجر به تولید بمب اتمی نمی‌شود، اما بر اساس تخمین‌های منابع اطلاعاتی ایالات متحده و اسرائیل، ایران بین یک تا دو سال آینده قادر به تولید سلاح هسته‌ای خواهد بود.

ایران در حال حاضر در حال غنی‌سازی اورانیوم تا ۶۰ درصد است که همین میزان نیز بسیار فراتر از سطوح مجاز در توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ موسوم به برجام است.

این گزارش در حالی منتشر شده است که مذاکره‌کنندگان جمهوری اسلامی روز دوشنبه در وین به پای میز مذاکره بازگشتند تا شاید بتوانند تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا را لغو کنند.

آمریکا نسبت به گزارش برنامه‌ریزی ایران برای غنی‌سازی اورانیوم تا ۹۰ درصد ابراز نگرانی کرده است.



مقصران مرگ خبرنگاران محیط زیست معرفی شدند

پرتو برهانپور٬ وکیل اولیای دم مهشاد کریمی و ریحانه یاسینی٬ خبر از آن داد که مقصران مرگ خبرنگاران محیط زیست معرفی شدند.

برهانپور در گفت‌وگو با ایسنا توضیح داد که در پرونده تصادف اتوبوس خبرنگاران، راننده به عنوان متهم اول و سه مدیر وقت سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان متهم ردیف دوم مقصر شناخته شده‌اند.

وکیل اولیای دم مهشاد کریمی و ریحانه یاسینی افزود: «بازپرس دادسرای نقده به پنج علت اتهام راننده و سه نفر از مدیران سازمان محیط زیست را محرز تشخیص داده و قرار نهایی از سوی دادستان عمومی و انقلاب نقده تایید شده است.»

او در ادامه گفت: «در این شرایط پرونده به دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان آذربایجان غربی ارومیه با قرار عدم صلاحیت ارجاع شده است. بر اساس این قرار، راننده اتوبوس به علت بی‌احتیاطی در رانندگی متهم ردیف اول شناخته شده است.»

وکیل اولیای دم اضافه کرد: «مسئولان هماهنگی سفر خبرنگاران برای بازدید از پروژه‌های احیای دریاچه ارومیه یعنی مدیرکل محیط زیست استان آذربایجان غربی، رییس استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه و رئیس اداره محیط زیست شهرستان ارومیه متهمان ردیف دوم شناخته شده‌اند.»

برهانپور با اشاره به اتهام این افراد تاکید کرد: «اتهام این افراد بی‌مبالاتی و قصور مسئولان هماهنگی سفر است که به علت تامین نکردن وسیله نقلیه متناسب با شرایط راه و جغرافیای این منطقه و بدون هماهنگی با مسئولانه ایمنی ترافیک به فوت مهشاد کریمی و ریحانه یاسینی منجر شد.»


خبرهای روزهای گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »