ادامه جنگ آب در اصفهان؛ گذار از مدارا به سرکوب

زیتون: طی روز گذشته، ۲۰ روز بعد از آغاز دور جدید اعتراضات مردم اصفهان در بستر زاینده‌رود، درگیری میان معترضان و نیروهای امنیتی به خشونت کشیده شد. گزارش‌ها حاکی از آن است که نیروهای انتظامی مانع از ورود معترضان به بستر زاینده رود شدند.

مردم به سیاق دو جمعه گذشته امروز برای ادامه اعتراضات خود در اطراف پل خواجو جمع شده بودند. نیروهای امنیتی اما برخلاف هفته‌های پیش به معترضان تیرهای ساچمه‌ای و گاز اشک‌آور شلیک کرده و ده‌ها نفر را بازداشت کردند.

ویدیوهای متعددی از شهروندان زخمی منتشر شده است و گزارش‌های تایید نشده خبر از کشته شدن ۲ نفر می‌دهد. بنابر گزارش‌های شهروندان اینترنت تلفن همراه در این شهر قطع شده و تنها اینترنت خانگی در دسترس است. ماموران نیروی انتظامی و امنیتی در تعقیب خانه و به خانه معترضان هستند. از سوی دادگستری اصفهان هم پیامکی تهدیدآمیز مبنی بر خودداری شهروندان از قرار گرفتن در «موقعیت ناآرامی‌ها» برای شهروندان ارسال شده است.

تا لحظه انتشار این گزارش، خبرها همچنان حاکی از ادامه اعتراضات پراکنده مردم در این شهر است.

فرمانده انتظامی اصفهان اما در واکنش به تمامی این اخبار در گفت‌وگو با صدا و سیما مدعی شد: «بخاطر استفاده از ترقه‌جات و بمب‌های صوتی علیه مامورین، تعدادی از همکاران ناجا دچار آسیب شدند.»

پیش از این شامگاه روز چهارشنبه هم ماموران امنیتی به کشاورزان متحصن در بستر خشک زاینده رود حمله کرده و چادرهای آنها را آتش زدند.
صبح روز پنجشنبه رسانه‌های دولتی تصاویری از بستر پاکسازی شده زاینده رود منتشر کرده و آن را نشانه‌ پایان اعتصاب دو هفته گذشته کشاورزان دانستند.

از صبح روز جمعه گذشته، ۲۸ آبان‌ماه، انبوهی از مردم در کنار کشاورزان اصفهانی بر بستر خشک زاینده‌رود تجمع کرده‌ بودند.

«زاینده‌رود من کو»، «زاینده‌رود جاری حق مسلم ماست» و «زاینده‌رود را پس بدین، به اصفهان نفس بدین» از جمله شعارهایی است که در فیلم‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی از سوی معترضان سر داده شده بود.
این حرکت اعتراضی که مربوط به عدم تخصیص سهم آب برای کشت پاییزه است، از روز دوشنبه، ۱۷ آبان، با تجمع کشاورزان در مقابل شرکت آب منطقه‌ای و صداوسیمای مرکز استان اصفهان آغاز شد و از آن روز به بعد بر بستر زاینده‌رود ادامه پیدا کرده است.

طی روزهای اولیه، اعتراضات مردم اصفهان توسط رسانه اصلی جمهوری اسلامی، صدا و سیما، منعکس شد؛ اما در نهایت نیروهای انتظامی و امنیتی بامداد پنجشنبه به کشاورزان متحصن در بستر زاینده‌رود یورش بردند و این یورش پوشش داده نشد.
گزارش‌هایی نیز درباره بازداشت حدود ۵۰ نفر از کشاورزان متحصن منتشر شده است.

با این حال خبرگزاری صدا و سیما گزارش داده که دستگیرشدگان در جریان جمع‌آوری چادرها با قید ضمانت آزاد شدند. این خبرگزاری نوشت: «تنها دو نفر از این دستگیرشدگان کشاورز هستند و بقیه آن‌ها ارتباطی با کشاورزان ندارند.»

حمله به کشاورزان معترض یک روز پیش از فراخوان تجمع سراسری در اصفهان صورت گرفت. پیشتر کشاورزان اصفهانی فراخوانی منتشر کرده و از همه مردم دعوت کرده بودند تا روز جمعه، ۵ آذر ۱۴۰۰، ساعت ۹ صبح مقابل پل خواجو، تجمع کنند.

بنابر اخباری که شهروندان اصفهانی در شبکه‌های مجازی منتشر کردند، شب پنج‌شنبه پیامکی به همه شهروندان اصفهانی مبنی بر «پایان اعتراضات کشاورزان» و «عدم حضور شهروندان در بستر زاینده‌رود» ارسال شد.

هنوز هیچ نهادی مسئولیت ارسال این پیامک را قبول نکرده است.

همچنین روز گذشته ماموران و خودروهای امنیتی حضوری پرشمار در اصفهان داشتند و برخی خیابان‌ها نیز بسته بود؛ سرعت اینترنت در منطقه زاینده‌رود و پل خواجو کاهش یافته یا دچار اختلال شده است.

هرچند محمدرضا جان‌نثاری، معاون سیاسی‌امنیتی استاندار اصفهان، نیز با این ادعا که «هیچ برخوردی با کشاورزان اتفاق نیفتاده و بنا بر صحبت بوده»، تهدید کرد که ادامه اعتراضات «ارتباطی به کشاورزان ندارد» و «اراذل و اوباش» سعی می‌کنند فضا را دست بگیرند.

احمد وحیدی، وزیر کشور، نیز روز پنجشنبه اعتراضات اخیر علیه مدیریت آب را به «تفرقه‌افکنی دشمن» نسبت داد و گفت: «نباید اجازه دهیم دشمن از موضوع کمبود آب در جهت اهداف خود استفاده کند.»

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

یک پاسخ

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »