اردشیر زاهدی درگذشت

اردشیر زاهدی، وزیر خارجه پیشین ایران و آخرین سفیر دولت محمدرضا شاه پهلوی در آمریکا، پس از یک دوره بیماری در سوئیس درگذشت.

اردشیر زاهدی فرزند تیمسار فضل‌الله زاهدی است؛ کسی که پس از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ و سرنگونی دولت محمد مصدق حدود دو سال بر مسند نخست‌وزیری نشست و زمام امور مملک را در دست داشت. اردشیر زاهدی در سال ۱۳۰۷ متولد شد و در زمان کودتا بیست‌وپنج‌ساله بود.

زاهدی بین سال‌های ۱۳۴۱ تا ۱۳۴۵ به عنوان سفیر ایران در انگلیس مشغول به کار بود. سپس از اواخر سال ۴۵ تا اواسط سال ۱۳۵۰ در کابینه‌ی امیرعباس هویدا به عنوان وزیر امور خارجه‌ فعالیت کرد و بعد، از واپسین روزهای سال ۵۱ تا بهمن ۵۷ سفیر ایران در ایالات متحده آمریکا بود.

او همچنین داماد محمدرضا شاه بود.

اردشیر زاهدی که در سال های اخیر برخی مواضعش مثل حمایت از قاسم سلیمانی و مخالفت با تحریم‌ها خبرساز شده بود، امروز در ۹۳ سالگی دار فانی را وداع گفت.



بازداشت ۱۸ نفر در کویت به اتهام همکاری با حزب‌الله لبنان

رسانه‌های کویتی گزارش دادند که دادستان عمومی این کشور برای ۱۸ نفر به اتهام “تامین مالی حزب‌الله” قرار بازداشت ۲۱ روزه صادر کرده است.
بر اساس این گزارش قرار است امروز این متهمان در برابر قاضی حاضر شوند تا قرار بازداشت آنها مجددا تمدید شود. تحقیقات در خصوص این پرونده همچنان ادامه داد و احتمالا به زودی این پرونده به دادگاه کیفری ارسال خواهد شد.

به گفته رسانه‌ها این ۱۸ نفر متهم به «عضویت در یک حزب ممنوعه، پولشویی و جاسوسی» هستند.

این یکی از آخرین تحولات در مناقشه دیپلماتیک بین کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و لبنان است، ماه گذشته عربستان سعودی، کویت و بحرین پس از سخنان وزیر اطلاع رسانی لبنان در خصوص مداخله نظامی به رهبری عربستان در یمن، دیپلمات‌های لبنان را از کشورهایشان اخراج کردند.



هنوز خاک هرمز را می‌فروشند

با وجود ممنوعیت فروش، خاک این جزیره خلیج‌فارس در وب‌سایت‌های رسمی به فروش می‌رسد.

ممنوعیت فروش خاک و به‌ویژه برداشت خاک از جزایر خلیج‌فارس در سال ۹۷ مصوب و به همه ارگان‌ها و نهادها ابلاغ شد. با این وجود روزنامه همشهری نوشت که کافی است جمله خرید خاک هرمز را در گوگل جست‌وجو کنید تا وب‌سایت‌های متعدد فروش که بدون ممنوعیت فعالیت می‌کنند در دسترس شما قرار گیرد.

جملاتی مانند فروش خاک اخرای هرمز در کیسه‌های ۲۵ کیلوگرمی، فروش خاک هرمز بشکه‌ای ۷ میلیون‌ و ۶۰۰ هزار تومان، فروش خاک رنگی هرمز در شیشه، ارسال خاک هرمز به سراسر کشور همراه با آدرس‌های تلگرام، اینستاگرام و شماره تلفن‌های معرفی شده برای ثبت سفارش که بدون ترس از پیگیری قانونی به خریداران معرفی می‌شوند، جلب‌توجه می‌کند.



انگلیس بررسی می‌کند: ارسال پول با هواپیما به ایران

بوریسی جانسون٬ نخست‌وزیر بریتانیا٬ گفته است که گزینه فرستادن هواپیمایی «حامل پول نقد» به ایران برای پرداخت بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی لندن به تهران «ارزش بررسی دارد.»

بوریس جانسون روز گذشته از سوی جرمی هانت٬ وزیر خارجه پیشین بریتانیا٬ تحت فشار قرار گرفته بود تا توضیح دهد که چه مانعی برای بازپرداخت بدهی بریتانیا به ایران وجود دارد.
این بدهی به پرونده‌های نازنین زاغری، شهروند ایرانی- بریتانیایی و سایر شهروندان دو تابعیتی بریتانیا که توسط جمهوری اسلامی ایران زندانی شده‌اند، پیوند خورده است.

بدهی بریتانیا ناشی از لغو قرارداد فروش ۱۵۰۰ دستگاه تانک چیفتن به ایران پس از انقلاب بهمن ۱۳۵۷ است. این قرارداد در دوره محمدرضا شاه بین تهران و لندن منعقد شده بود.
هانت این پرسش را مطرح کرده است که اگر تحریم‌های بین‌المللی مانعی بر سر راه پرداخت این بدهی از راه‌های بانکی است، آیا گزینه دیگری برای حل این مشکل وجود ندارد.

او اظهار داشت: «اگر ما به‌دلایل مختلف نمی‌توانیم این بدهی را از طرق بانکی بازپرداخت کنیم، چرا مانند کاری که پرزیدنت اوباما در ژانویه سال ۲۰۱۶ انجام داد و یک هواپیمای پر از پول نقد را به تهران فرستاد عمل نمی‌کنیم؟»

جانسون پاسخ داد: «قطعا این (گزینه) ارزشی بررسی دارد.»



تبرئه یاسین رامین از اتهام فساد مالی

دادگاه تجدید نظر یاسین رامین، را از اتهام فساد مالی تبرئه کرد. او در دادگاه بدوی به ۱۷ سال زندان و رد مال دو میلیون یورویی محکوم شده بود.

یاسین رامین فرزند محمدعلی رامین مشاور مطبوعاتی محمود احمدی‌نژاد، و همسر مهناز افشار، هنرپیشه سینما و تلویزیون، است.
ایسنا خبر داد که یاسین رامین روز پنجشنبه در واکنش به رای صادره در دادگاه تجدید نظر گفته است که بارها خواستار برگزاری جلسات دادگاهش به صورت علنی شده بود.
او اضافه کرده است: «می‌خواستم برای همه کسانی که دچار سوءتفاهم شده بودند مشخص شود محتوای این پرونده ربطی به شیرخشک فاسد و اختلاس و حتی تخلف مالی ندارد.»

یاسین رامین در مرداد ماه سال ۹۵ با شکایت جمعیت هلال احمر بازداشت و در اسفند همان سال با وثیقه آزاد شد.

فرزند محمدعلی رامین متهم شده بود که دو میلیون یورو از جمعیت هلال احمر برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی دریافت کرده اما این مبلغ را به فروشنده تحویل نداده است.



تصویب قطعنامه‌ محکومیت نقض حقوق بشر در ایران توسط مجمع عمومی سازمان ملل

کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل با تصویب قطعنامه‌ای نقض آشکار و سیستماتیک حقوق بشر را در ایران محکوم کرد و از اقدام جمهوری اسلامی در به‌کارگیری گسترده اعدام، شکنجه و بازداشت خودسرانه شهروندان ابراز نگرانی کرد.

این قطعنامه، که پیش‌نویس آن از سوی کانادا تهیه شده بود، چهارشنبه با ۷۹ رای موافق، ۳۲ رای مخالف و ۶۴ رای ممتنع به تصویب رسید. در این قطعنامه با ابراز نگرانی جدی نسبت به آمار هشدار دهنده اعدام در ایران، از جمله اعدام بر مبنای اعترافات اجباری و اعدام به موجب جرایم سبک‌تر، این رویه جمهوری اسلامی را نقض کنوانسیون‌های بین‌المللی حقوق بشر خواند.

کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل از حکومت ایران خواست اعدام در ملاء عام را لغو کرده و گزینه تعلیق حکم اعدام را مورد توجه قرار دهد.
این کمیته همچنین با ابراز نگرانی از اعدام کودکان در ایران، از جمهوری اسلامی خواست این روند را متوقف کرده و حکم اعدام کودکان و افرادی را که زیر ۱۸ سالگی مرتکب جرم شده‌اند را با احکام دیگر جایگزین کند.

این قطعنامه همچنین از جمهوری اسلامی خواست اطمینان حاصل کند که هیچ‌کس در ایران تحت شکنجه، رفتار توهین‌آمیز و بی‌رحمانه، از جمله خشونت جنسی، قرار نخواهد گرفت.

علاوه بر این، کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل از جمهوری اسلامی خواست روند گسترده دستگیری و بازداشت‌های خودسرانه را متوقف کرده و افرادی را که به دلیل اعمال حقوق و آزادی‌های بنیادین خود، از جمله شرکت در تظاهرات، بازداشت شده‌اند آزاد کند.


خبرهای روز گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »