طرح ۳۰ نماینده برای افزایش قیمت بنزین

دست کم ۳۰ نماینده مجلس طرح‌هایی را درباره افزایش قیمت بنزین برای جبران کسری بودجه دولت و بهبود وضعیت معیشتی ایران تهیه کرده‌اند. یکی از نمایندگان، دلیل این اقدام را جلوگیری از کسری بودجه توصیف کرد.
هفته نامه «پیام ما» در این رابطه نوشت: «تقریبا از شهریور‌ماه بود که شنیده‌های جسته و گریخته از طرح‌ریزی برای افزایش قیمت بنزین در ایران حکایت داشت. برخی نمایندگان مجلس رفته رفته به این جرگه پیوستند.»
با حمله سایبری به ایران و خروج جایگاه‌های عرضه بنزین ۱۵۰۰ تومانی از مدار، دوباره زمزمه ها برای افزایش قیمت بنزین افزایش یافت. برخی این اقدام را زمینه سازی دولت برای افزایش قیمت بنزین می دانستند اما وزیر کشور صراحتا همه این گمانه‌زنی‌ها را تکذیب کرد. اظهارات نمایندگان اما متوقف نشد. نمایندگان عضو کمیسیون های اقتصادی و سازمان برنامه و بودجه و انرژی، بیش از سایر کمیسیون‌ها به این مساله پرداختند. نقطه مشترک اظهارات آنان، اشاره تلویحی‌شان به مساله افزایش قیمت بنزین بود. خبری از صراحت لهجه در اظهاراتشان نیست و دلیلش احتمالا نگرانی از واکنش‌های منفی افکار عمومی است. آخرین اظهارنظر به عضو کمیسیون برنامه و بودجه اختصاص دارد. او از گرانی بنزین نگفته ولی ارزانی بنزین را عامل پرداخت میلیون‌ها دلار یارانه انرژی دانسته و در شرایطی خواستار اصلاح آن شده که هم او و هم اهل فن می‌دانند که راهی جز افزایش قیمت بنزین برای کاهش یارانه پرداختی از سوی دولت وجود ندارد.



هفته نامه صبح صادق: حمله به مرکز تحقیقات سپاه در راستای راهبرد اسرائیل بود

هفته نامه صبح صادق، وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، تاکید کرد که انفجار روز چهار مهرماه امسال در «مرکز تحقیقات جهاد خودکفایی سپاه» که قبلا آتش‌سوزی اعلام شده بود، یک «حمله» بوده و آن را در راستای راهبرد اسرائیل برای افزایش فشار به ایران ارزیابی کرده است.
خبرگزاری‌های نزدیک به سپاه پاسداران روز پنجم مهر به نقل از روابط عمومی این نیرو خبر دادند که در جریان «آتش‌سوزی در یکی از مراکز تحقیقات خودکفایی سپاه»، دو نفر از کارکنان آن به نام‌های مرتضی کریمی و حسین عابدی کشته شدند و یک نفر دیگر نیز مجروح شد.
روز ۸ مهرماه، گروه تحقیقاتی «ایمج سَت اینتل» که مقر آن در اسرائیل است، با انتشار تصاویر ماهواره‌ای اعلام کرد که انفجار در تاسیسات «گروه صنعتی شهید همت» رخ داده که یک «پایگاه مخفی موشکی سپاه پاسداران» است و خسارت شدیدی به ساختمان‌ آن وارد کرده است.


تصویر بیژن قاسم‌زاده در کنار عابدزاده

استوری عابدزاده در کنار بازپرسی که ۱۰ سال حکم حبس گرفت
امروز احمدرضا عابدزاده تصویری منتشر کرده که او را در کنار بیژن قاسم‌زاده نشان می‌دهد.

قاسم‌زاده همان متهم پرونده اکبر طبری است که به جرم ارتشا به ۱۰ سال حبس محکوم شد.
مشخص نیست قاسم‌زاده آزاد شده یا به مرخصی آمده است.


انصراف شطرنج‌باز ایرانی از مسابقه با نماینده اسرائیل

محمد امین طباطبایی، شطرنج‌باز ایرانی در مسابقات بلیتز لتونی درحالی که ۷ امتیاز داشت پس از مواجه با قرعه‌ای از اسرائیل از ادامه مسابقات انصراف داد. پرهام مقصودلو مرد شماره یک شطرنج ایران با کسب ۱۰ امتیاز از ۱۸ بازی در رده ۳۹ رقابت‌ها ایستاد.
مقصودلو بخت ۴۷ قهرمانی و طباطبایی بخت ۶۳ قهرمانی این رقابت‌ها بود. مسابقات لتونی با حضور ۱۲۰ شطرنج‌باز پیگیری شد.



فریاد «دو دو» نمایندگان در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش

محمدباقر قالیباف٬ رییس مجلس٬ امروز نامه رییس جمهور دولت سیزدهم مبنی بر معرفی مسعود فیاضی به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را اعلام وصول کرد.
رییس مجلس با استناد به قانون اعلام کرد که پس از قرائت نامه رییس جمهوری و اعلام وصول آن همراه با مستندات، کمیسیون تخصصی و کمیسیون های مرتبط وارد بررسی مدارک و مستندات می شوند و پس از ارائه گزارش آنها، رسیدگی به صلاحیت وزیر پیشنهادی در نشست علنی انجام خواهد شد.
نمایندگان مجلس در زمان قرائت نامه رییس جمهوری در نشست علنی، با فریاد «دو دو» مخالفتشان را با این وزیر پیشنهادی اعلام کردند.
روز گذشته و پس از معرفی گزینه رئیسی برای وزارت آموزش و پرورش مشخص شد مسعود فیاضی، برادر داماد علیرضا زاکانی، شهردار تهران است که موجی از مخالفت‌ها با وزارت وی را به دنبال داشته است.
فیاضی پیش‌تر معاون زاکانی در مرکز پژوهش‌های مجلس و از حامیان طرح صیانت از فضای مجازی است.



عضو کمیسیون امنیت ملی: مجلس یازدهم مستعد تصویب قانون برای «جرم انگاری» دوچرخه سواری زنان است

«جرم انگاری» دوچرخه سواری زنان است.»
او ادامه داد: «تصویب قانون برای جرم انگاری ناهنجاری‌هایی مانند دوچرخه سواری زنان در سطح شهر،بدحجابی و موارد دیگری که هنجارهای جامعه را مورد هجوم قرار می دهد نیازمند درخواست دستگاه‌های مربوطه است و خوشبختانه این مجلس برای حل این مسائل مستعد است.»
نماینده مردم قم در مجلس افزود: «اگر برخی از قوانین موجود ما بازدارندگی ندارند هر دستگاهی باید متناسب با مأموریت و نیاز خود در قوانین بازنگری کند و برای تصویب به مجلس پیشنهاد کند تا همانطور که پلیس راهور جریمه ها را مرتب بروزرسانی می‌کند جرایم دیگر هم بازنگری و بروزرسانی شود.»
مجتبی ذوالنوری با بیان اینکه برخی از برنامه‌های صدا و سیما مروج ناهنجاری‌ها در جامعه است، ادامه داد: «متأسفانه برخی از بازیگران تلویزیون در فیلم‌ها، مصاحبه‌ها و فضای مجازی مروج ناهنجاری‌ها در جامعه هستند.»
نماینده مردم قم در مجلس ریشه‌های ناهنجاری‌ها را جهل، فقر، اعتراض به وضع موجود و تهاجم فرهنگی دشمن دانست و گفت: «ما باید بپذیریم که در جنگ با دشمن هستیم و در این جنگ باید به حزب اللهی ها میدان دهیم و از آنها حمایت کنیم و اگر در این جنگ برخوردی هم از طرف مقابل صورت گرفت ما هم باید برخورد کنیم.»



سردار جلالی: نظام رسانه‌ای کشور بهم خورده به شکلی که شاهد تبدیل مردم عادی به مردم شاکی و عنصر شورشگر و معاند هستیم

غلامرضا جلالی٬ رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور٬ مدعی شد: «نظام رسانه‌ای کشور بهم خورده به شکلی که شاهد تبدیل مردم عادی به مردم شاکی و عنصر شورشگر و معاند هستیم.»
او که در همایش پدافند غیر عامل و رسانه پایدار سخنرانی داشت٬ ادامه داد: «رسانه به راحتی از مرزها عبور می‌کند. بنابراین ابزارهایی که می‌توانند افکار عمومی را شکل بدهند از طریق رسانه شکل می‌گیرد. تحول رسانه در همه حوزه‌ها شکل گرفته است.»
او اضافه کرد: «فضای سایبری که در تمام حوزه‌ها فعال است باید کارکردهای خود را نیز حفظ کند. حوادث اخیر به ما نشان داد حاکمیت پلتفرم بر محتوا بسیار جدی است هرچند که این رابطه دو طرفه نیست و ما حتماً هم پلتفرم را می‌خواهیم هم محتوا در زمینه محتوا باید بحث‌های جدی و دقیق و عمیق صورت گیرد.»
جلالی در ادامه ضمن انتقاد از دولت حسن روحانی در دولت دوازدهم که از آن تحت عنوان دولت عبرت یاد می‌شود دچار ولنگاری در فضای مجازی شدیم و نظام رسانه‌ای کشور بهم خورد به شکلی که تبدیل مردم عادی به مردم شاکی و اعتراض کننده و عنصر شورشگر و معاند در فرایند قابل اتفاق افتادن است. این نفی استقلال ملی است که اجازه دهیم رسانه‌های بیگانه زیرساخت‌های خود را جا بیاندازند و دولت و رسانه ما هیچ دخالت و مداخله‌ای نداشته باشد و اجازه دهد مردم را به سخره و بازی بگیرند و به افکار عمومی توهین کنند.
جلالی افزود: «ما اسلحه را به دست دیگران دادیم تا هر کجا که علیه منافع ملی ما است و خواستند به ما حمله کنند. اینها خطاهای راهبردی دولت قبل بود که دولت جدید حتماً باید آن را اصلاح کند. ما باید از مردم خود در برابر تهاجم رسانه‌ای دشمنان دفاع کنیم و نگذاریم رسانه‌های معاند افکار عمومی مردم ما را مسموم کنند.»



اکبر خوش‌کوشک: روح‌الله زم با یک افسر امنیتی فرانسه مبادله شده بود

اکبر خوش‌کوشک، کارمند سابق وزارت اطلاعات، طی مصاحبه‌ای با وب‌سایت رویداد ۲۴ مدعی شد که بازداشت روح‌الله زم در چارچوب مبادله با یک افسر امنیتی فرانسه بوده است.
روح‌الله زم، مدیر کانال تلگرامی آمدنیوز، بامداد شنبه ۲۲ آذرماه ۱۳۹۹ اعدام شد.
خوش‌کوشک در گفت‌وگو با این وب‌سایت توضیح داد که افسر امنیتی فرانسه به صورت پنهانی عضو داعش شده بود و در جریان درگیری‌ها به اسارت نیروهای «محور مقاومت» درآمد. خوش‌کوشک ادامه داد که وقتی سازمان امنیت فرانسه درخواست آزادی او را مطرح کرد، جمهوری اسلامی نیز خواستار استرداد زم شد.
این کارمند سابق وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی همچنین گفت: «فرانسوی‌ها به ما قول دادند که روح الله زم را تحویل شما می‌دهیم، اما با برنامه.»
به گفته او، سرویس امنیتی فرانسه زم را تا سفارت فرانسه در بغداد همراهی کرد و زمانی که قرار بود او از سفارت خارج شود، به نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی اطلاع داد. خوش‌کوشک برای این اظهارات مدرک یا شواهدی ارائه نداد.
این مقام سابق در ادامه مصاحبه‌اش افزود: «موقعی که روح‌الله زم از مرز ایران عبور کرد و به داخل کشور وارد شد، افسر امنیتی فرانسه از دمشق به استانبول منتقل و آنجا به فرانسوی‌ها تحویل داده شد.»
هیچ منبعی در فرانسه چنین تبادلی را تایید نکرده‌ است.



ارسال کیفر خواست حبیب اسیود به دادگاه انقلاب

ذبیح‌الله خداییان٬ سخنگوی قوه قضائیه٬ خبر از آن داد که برای حبیب اسیود، رهبر «جنبش عربی آزادیبخش الاحواز»، کیفرخواست صادر شده و پرونده او به دادگاه انقلاب رفته است.
خداییان در یک مصاحبه تلویزیونی، از حبیب اسیود به عنوان «سرکرده گروهک تروریستی و تجزیه‌طلب و تحت حمایت سرویس‌های خارجی کشورهای مختلف الاحوازیه» نام برد که به گفته او، متهم به «بمبگذاری در اماکن دولتی و خصوصی، ترور و تیراندازی به اشخاص عادی و مسئولین، جاسوسی و تخریب مراکز حساس نفت و گاز و همچنین پولشویی» است.

قوه قضاییه حبیب اسیود را متهم کرده است که رهبری گروه «حرکت النضال» را بر عهده داشته است که با نام «جنبش عربی آزادیبخش الاحواز» نیز شناخته می‌شود.
جمهوری اسلامی «حرکت النضال» یک گروه «تروریستی» و تحت «حمایت مستقیم سرویس‌های اطلاعاتی» عربستان سعودی و اسرائیل است و حبیب اسیود نیز «عامل اصلی» حمله تروریستی خونین ۳۱ شهریور ۹۷ اهواز بوده است.
در جریان آن حمله، ۲۵ نفر کشته شدند.
حبیب اسیود که شهروند سوئد است مهرماه پارسال در جریان سفری به ترکیه ربوده شد و به ایران انتقال یافت.


خبرهای روز گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »