طرح شکایت ۹ فعال مدنی و زندانی سیاسی پیشین علیه آمرین و عاملین استفاده از سلول انفرادی

صبح امروز شنبه ۱۵ آبان ماه ۹ فعال مدنی و زندانی سیاسی پیشین در پنجمین گام کمپین «نه به سلول انفرادی» شکایت خود از آمرین و عاملین اعمال شکنجه سفید را به ثبت رساندند. عسل محمدی، هیراد پیربداقی، امیرعباس آذرم‌وند، بهنام چگنی، محسن برزگر، سیاوش رضاییان، یاشار تبریزی، مهرناز حقیقی و جمال عاملی‌ ۹ فعال مدنی بودند که در این اقدام مدنی با ارائه دادخواستی علیه آمران و عاملان نگهداری‌شان در سلول انفرادی در دوران بازداشت موقت طرح شکایت کردند.


این فعالان مدنی پس از ثبت شکایت با در دست گرفتن تصاویری از مصطفی نیلی و آرش کیخسروی دو وکیل دادگستری زندانی، نسبت به تدوام بازداشت موقت آنها و استفاده مجدد از شکنجه سفید سلول انفرادی علیه این دو فعال حقوق بشر، اعتراض کردند. آرش کیخسروی و مصطفی نیلی پیش از بازداشت اخیر، در تاریخ ۱۳ اسفند و در نخستین گام اقدام علیه سلول انفرادی به همراه ۲۸ فعال مدنی دیگر آغازگر کمپین “نه به سلول انفرادی” بودند.
محسن برزگر، سیاوش رضاییان، یاشار تبریزی، مهرناز حقیقی و جمال عاملی‌ پنج فعال مدنی و زندانی سیاسی پیشین نیز اعلام کردند به صورت جداگانه‌ نسبت به طرح شکایت خود از عاملین و آمرین استفاده از شکنجه سلول انفرادی اقدام خواهند کرد و به این حرکت مدنی خواهند پیوست.
بنا بر اخبار رسیده، دفتر خدمات‌ قضایی که پیش از این شکایت فعالان مدنی در گام‌های قبلی را ثبت کرده بود(واقع در بلوار فردوس تهران) صبح امروز از ثبت شکایت‌های جدید فعالان مدنی علیه آمرین و عاملین سلول انفرادی خودداری کرده و در پاسخ به اعتراض این فعالان از تهدید نهادهای امنیتی و دستور غیرقانونی آنها نسبت به عدم ثبت شکایت‌های جدید علیه سلول انفرادی خبر داده بود. فعالان مدنی پس از خودداری این دفتر از ثبت شکایت ناچار شدند به دفتر خدمات قضایی دیگری مراجعه کنند.
با توجه به این اقدام غیرقانونی نهادهای امنیتی در اعمال فشار به دفاتر خدمات قضایی در خصوص عدم ثبت شکایت فعالان مدنی، به نظر می‌رسد که پس از ممنوعیت طرح شکایت از رهبر جمهوری اسلامی و بازداشت فعالان سلامت در این خصوص، مقامات و نهادهای امنیتی در پی اعمال محدودیت بیشتر بر فعالیت‌های مدنی و مسالمت‌آمیز و ممنوع کردن طرح شکایت شهروندان و فعالان مدنی از ارگان‌ها و نهادهای امنیتی نیز باشند.



انتشار مجموعه کامل خاطرات ابراهیم یزدی در کانال تلگرام بنیاد فرهنگی مهندس مهدی بازرگان

بنیاد فرهنگی مهندس مهدی بازرگان در ادامه انتشار مجموعه آثار ابراهیم یزدی که حاوی مجموعه مقالات، سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های آن زنده‌یاد از ۱۳۳۲ تا ۱۳۹۳ است، طی چند روز آینده، اقدام به انتشار رایگان مجموعه کامل خاطرات ایشان با عنوان شصت سال صبوری و شکوری خواهد کرد.
این مجموعه که به قلم دکتر ابراهیم یزدی و فاقد هرگونه سانسور یا حذف مطالب و وقایع می‌باشد، حاوی اسناد فراوان تاریخی است که برای نخستین بار عرضه می‌شوند و در ۹ جلد تدوین شده است. پیش از این، چهار جلد از مجموعه شصت سال صبوری و شکوری در همین کانال منتشر شده است.



تایید حکم اعدام زن و مرد با اتهام رابطه خارج از ازدواج

روزنامه شرق از صدور و تائید حکم اعدام یک زن و یک مرد در تهران به دلیل آنچه «رابطه خارج از ازدواج» خوانده شده، خبر داد.
بر اساس این گزارش، «میثم» ۲۷ ساله و «ساره» ۳۳ ساله که هر دو متاهل هستند، در شعبه ۱۱ دادگاه کیفری یک تهران به «زنای محصنه» متهم شده‌اند و حکم اعدام آن‌ها در شعبه ۲۶ دیوان عالی جمهوری اسلامی نیز تائید شده است.
این دو شهروند، اتهام رابطه جنسی را رد کرده‌ و گفته‌اند فقط با هم «رابطه دوستانه» داشتند.
بر اساس «قانون مجازات اسلامی» اثبات جرم «زنا» یا «زنای محصنه» مستلزم وجود چهار نفر شاهد عاقل و بالغ است؛ اما گزارش روزنامه شرق می‌افزاید، روند این دادگاه صرفا با شکایت «مریم»، همسر میثم از دی پارسال آغاز شده است.



دولت توانایی تامین بودجه «تکمیل شبکه ملی» اینترنت را ندارد

حسین اسلامی، رییس هیئت مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، خبر از ناتوانی دولت در تامین بودجه «تکمیل شبکه ملی» اینترنت داد.
او با اظهار این که تکمیل شبکه ملی اینترنت در ایران نیاز به ۲۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری دارد گفت دولت در بهترین حالت در چهار سال آینده تنها می‌تواند ۵۰ هزار میلیارد تومان در این زمینه سرمایه‌گذاری کند.
حسین اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، با اشاره به گمانه‌زنی‌ها درباره محدود شدن اینترنت پس از راه‌اندازی این شبکه، گفت: «بخش خصوصی اگر مطمئن شود که شبکه ملی اطلاعات تبعات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی برایش در پی ندارد، در این پروژه ملی سرمایه‌گذاری می‌کند.»
رییس هیئت مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران افزود: «در بهترین حالت اگر تمام ظرفیت‌های دولت تجمیع شود، برآوردمان این است که حداکثر ۵۰ هزار میلیارد تومان طی چهار سال از سوی دولت به این پروژه [کمک] شود. این در حالی است که بیش از سه برابر این مبلغ نیازمند حضور و تأمین مالی توسط بخش خصوصی در این پروژه ملی است.»
این در حالی‌ست که مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی اردیبهشت امسال برآورد کرده بود تا سال گذشته حدود ۱۹ هزار میلیارد تومان صرف ایجاد «اینترنت ملی» شده است.


برنامه ویژه کلاب‌ هاوس زیتون برای یکشنبه شب

کلاب هاوس زیتون برگزار می‌کند

مبارزه با «لایک» و «کلیک» | آسیب‌شناسی و امکان‌سنجی یکشنبه ۱۵ مهر ساعت ۲۱ به وقت تهران

https://www.clubhouse.com/join/%D8%B2%DB%8C%D8%AA%D9%88%D9%86/1JtypDWn/xoN4En11


مادر و خواهر ستار بهشتی آزاد شدند

رادیو فردا به نقل از بنیاد ستار بهشتی خبر داد که گوهر عشقی، مادر ستار بهشتی، همراه با دختر، داماد و دو نوه خردسالش، جمعه شب پس از دو روز نگهداری در خانه امن وزارت اطلاعات و بازجویی چند ساعته آزاد شدند.
گوهر عشقی، سحر بهشتی، مصطفی اسلامی، همسر او، و دو فرزند کوچک‌شان چهارشنبه شب هفته گذشته٬ در آستانه سالروز کشته شدن ستار بهشتی به دست ۵۰ مامور وزارت اطلاعات بازداشت شده بودند.
بنیاد ستار بهشتی روز شنبه همچنین خبر داد که ماموران از گوهر عشقی و خانواده او خواسته‌اند که به کار این بنیاد پایان دهد، اما خانم عشقی به شدت با این خواسته مخالفت کرده است.
بازداشت خانواده ستار بهشتی در حالی رخ داد که قرار بود روز پنج‌شنبه گذشته به دعوت این بنیاد مراسم سالگرد کشته شدن ستار بهشتی و یادبود کشته‌شدگان اعتراضات آبان با حضور گوهر عشقی و فعالان سیاسی برگزار شود.



درگذشت کامبیز درم‌بخش در پی ابتلا به کرونا

امبیز درم‌بخش، طراح و کاریکاتوریست مطرح ایرانی، در پی ابتلا به کرونا روز شنبه، ۱۵ آبان در تهران درگذشت.
طراح و کاریکاتوریست مطرح ایرانی که از چندین روز پیش به کرونا مبتلا شده بود از روز جمعه، ۱۴ آبان به دلیل وخامت شرایط جسمانی به بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان منتقل شده بود.

کامبیز درم‌بخش متولد سال ۱۳۲۱، فارغ‌التحصیل هنرستان هنرهای زیبای تهران است و از پیشکسوتان و هنرمندان صاحب سبک در کاریکاتور به‌ شمار می‌رود.
این هنرمند بیش از ۵۰ نمایشگاه انفرادی در داخل و خارج از کشور برگزار کرده و در ۱۰۰ نمایشگاه جمعی داخلی و خارجی نیز حضور داشته‌ و برنده‌ چندین جایزه بزرگ معتبر جهانی است.
او در سال ۱۳۹۳ نیز نشان شوالیه را از دولت فرانسه دریافت کرده بود.



صدور مجوز آموزش حضوری برای مدارس ابتدایی

غلیرضا کاظمی٬‌ سرپرست آموزش و پرورش٬ از صدور مجوز برای بازگشایی مدارس ابتدایی خبر داد و گفت: «تمهیدات درون سازمانی برای بازگشایی مدارس گرفته‌ایم.ه
کاظمی درگفت‌وگو با برنا توضیح داد«ستاد کرونا مجوز بازگشایی مدارس ابتدایی را صادر کرده و این مجوز به استان‌ها نیز ابلاغ شده است.»
او همچنین ادامه داد: «تمهیدات درون سازمانی برای بازگشایی مدارس گرفته‌ایم که نیاز به بررسی دارد، لذا باید کار خود را با اقتدار و برنامه دنبال کنیم.»



آغاز موج ششم کرونا در ایران؛ وضعیت تهران، کرج، تبریز و زنجان «زرد» شد

وزارت بهداشت ایران از افزایش شهرستان‌های قرمز کرونا به ۳۳ مورد خبر می‌دهند.
بر اساس این گزارش وضعیت تهران، کرج، تبریز و زنجان از نظر شیوع ویروس کرونا در وضعیت زرد قرار گرفته است.
وزارت بهداشت همچنین هشدار داد که اگر روند افزایشی شهرهای قرمز به سرعت مهار نشود، ایران با خطر جدی موج ششم کرونا مواجه خواهد بود.



نوشتن اسامی زنان در «اطلاعیه های مراسم ترحیم» ممنوع شد

طی روزهای گذشته نامه‌ای با امضای «عادل قربانزاده» رییس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان ملکان از توابع استان آذربایجان شرقی منتشر شده است که در آن خطاب به مدیر چاپ خانه و خدمات کامپیوتری نوشته شده است که از تاریخ ۲۵ مهرماه ذکر نام زنان در اطلاعیه های مجالس ترحیم ممنوع و پیگرد قانونی خواهد داشت.

تصویر این نامه را وب سایت دیده‌بان ایران منتشر کرد.



سنگ مزار ابراهیم یزدی برای سومین بار تخریب شد

پس از انتشار تصویری از تخریب سنگ مزار ابراهیم یزدی، وزیر خارجه پیشین ایران و دبیر کل سابق حزب نهضت آزادی٬ که برای بار دوم از سوی افراد ناشناس صورت گرفته بود، محمد توسلی دبیرکل نهضت آزادی ایران از مخدوش شدن مجدد سنگ مزار ابراهیم یزدی که توسط مدیریت بهشت زهرا تعویض شده است خبر داد.

تخریب سنگ مزار ابراهیم یزدی برای سومین بار


پس از آنکه برای دومین بار سنگ مزار ابراهیم یزدی تخریب شده بود٬ خانواده او اعلام کردند که قصد تعویض آن را ندارد٬ اما شهرداری سنگ جدیدی برای مزار وزیر امور خارجه سابق ایران تهیه کرده بود.
حال محمد توسلی با انتشار تصویری اعلام کرد: «این وضعیت جدید سنگ مزار تعویض شده زنده یاد دکتر ابراهیم یزدی است که دوباره مخدوش شده است. یادگار او، نه سنگ مزارش، بلکه تلاش‌ها و آثار وی براى آزادى، استقلال و عدالت است که با این اقدامات مخدوش نمی‌گردد.»


خبرهای روز گذشته را اینجا  بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »