سنگ مزار ابراهیم یزدی برای بار دوم تخریب شد

نهضت آزادی اعلام کرد که طی هفته‌های اخیر، برای دومین بار سنگ مزا ابراهیم یزدی توسط افراد ناشناس تخریب شد.
نهضت آزادی طی بیانیه‌ای در این خصوص تاکید کرد که «بنابر تاکید خانواده ایشان، اقدام به تعویض و بازسازی سنگ مزار نخواهند کرد.»


مرگ یک زندانی به دنبال ضرب و شتم توسط ماموران زندان سنندج

خبرگزاری هرانا خبر از کشته شدن یک زندانی بر اثر ضرب و شتم ماموران زندان سنندج داد.
بر اساس این گزارش شب سه‌شنبه ۱۱ آبان‌ماه یک زندانی در زندان سنندج به دنبال ضرب‌وشتم توسط ماموران زندان و به دلیل وارد آمدن ضربه به سر، جان خود را از دست داد.
هرانا هویت این زندانی خسرو جمالی‌فر اعلام کرد٬ فردی ۲۶ ساله، که متهم به قتل و در انتظار صدور حکم است.
به گفته یک منبع مطلع روز سه‌شنبه ۱۱ آبان‌ماه خسرو جمالی‌فر در کریدور بند قرنطینه این زندان با یکی دیگر از زندانیان درگیر شد. این منبع مطلع در این خصوص افزود: «ماموران زندان خسرو را با باتوم مورد ضرب و شتم قرار دادند و او نهایتا به دلیل ضربات وارده فوت کرد. در این ماجرا قصور پرستار زندانی به نام عبدالهی و عدم اعزام به موقع به بیمارستان نیز در مرگ این زندانی موثر بوده است. هم اکنون سایر زندانیان زندان سنندج تقاضای بررسی دوربین‌های مدار بسته کریدورها دارند و همینطور خواستار بازدید بازرسان سازمان زندان‌ها و قوه قضاییه هستند. اما تا این لحظه پاسخی به خواسته آنها داده نشده و فضای امنیتی بر زندان حاکم شده است.»



آموزگار کردستانی نامزد جایزه بهترین معلم جهان شد

یک آموزگار کردستانی نامزد جایزه بهترین معلم جهان شد.
ثریا مطهرنیا٬ یکی از نامزدهای جایزه بهترین معلم جهان به ایرنا گفت: «۲۶ سال در شغل معلمی و در روستاهای های دور دست خدمت کردم و سختی راه، دوری و همه مشکلات سرما و گرما را تحمل کردم تا لبخند را بر روی لب دانش آموزان ابتدایی سرزمینم را ببنیم.»
جایزه جهانی بهترین معلم، یک جایزه نفیس است که توسط بنیاد «وارکی» وابسته به یونسکو به معلمی اهدا می‌شود که سهم قابل توجهی را در این حرفه داشته‌است، «ثریا مطهرنیا» آموزگار کردستانی اهل بیجار در جمع ۱۰ معلم برتر جهان، نامزد این رقابت شد.
جایزه جهانی بهترین معلم به ارزش یک میلیون دلار است که فقط به بهترین معلم جهان تعلق خواهد یافت و نامزدهای دریافت جایزه ابتدا در جمع معلمان که معیارهای خاصی را داشته باشند نامزد و سپس معلمان منتخب ابتدا به یک لیست ۵۰ نفره راه می یابند و بعد از آن مورد ارزیابی آکادمی قرار می گیرند.
پس از بررسی ها و کارشناسی عملکرد هر یک از نامزدان توسط اعضای رسمی بنیاد «وارکی» که گروهی متشکل از معلمان سرپرست، متخصصان آموزش، مفسران، روزنامه‌نگاران، مقامات دولتی، کارآفرینان فنی، مدیران شرکت و دانشمندان از سراسر جهان است، یک گروه ۱۰ نفره نامزد دریافت جایزه ویژه به مرحله نیمه نهایی راه می یابند.
پیش از خانم مطهرنیا از شهرستان بیجار استان کردستان، معلم ایرانی دیگری به نام فردوس حاجیان که بسیاری از کودکان دهه ۸۰ او را به نام عمو فردوس می‌شناسند، نامزد جایزه جهانی بهترین معلم در سال ۱۳۹۵ بود.



مخالفت مجلس یازدهم با نظارت «شفاف» بر رفتار نمایندگان

نمایندگان مجلس با کلیات طرح اصلاح موادی از قانون نظارت شفاف بر رفتار نمایندگان مخالفت کردند و این طرح تا شش‌ماه دیگر هم به صحن مجلس بازنخواهد گشت.
نمایندگان مجلس یازدهم، با انتقادهای تند از نمایندگان مجلس قبل بابت شفاف نبودن کار مجلس، به مجلس یازدهم راه پیدا کردند٬ اما همچنان با «شفافیت» مخالفت کردند.


نمایدگان این دوره از مجلس زمستان هم طرح شفافیت آرای نمایندگان را رد کردند، برای مهم‌ترین بحث‌هایی که با زندگی و اوضاع مملکت پیوند داشته، جلسه‌های غیرعلنی برگزار کرده‌اند و دست‌کم دو طرح مهم‌شان که در زندگی همه موثر است؛ یعنی محدودترکردن اینترنت و افزایش جمعیت را بدون بررسی در صحن علنی و آگاهی مردم، به ‌شکل آزمایشی و در کمیسیون‌های خاص تصویب کرده‌اند.



بیانیه کانون نویسندگان ایران در پی اجرای حکم آرش گنجی: با پرونده‌سازی حکومت و به بهانه ترجمه کتاب راهی زندان شد

کانون نویسندگان ایران روز گذشته (سه شنبه) در بیانیه‌ای اجرای حکم زندان آرش گنجی، نویسنده، مترجم و عضو هیئت دبیران این کانون را محکوم کرد و خواستار « آزادی بی قید و شرط او، دیگر اعضای در بندِ کانون و همه‌ی زندانیان سیاسی و عقیدتی» در ایران شد.
آرش گنجی روز دوشنبه پس از حضور در واحد اجرای احکام دادسرای اوین، بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.
کانون نویسندگان ایران در بیانیه خود تاکید کرده است: آرش گنجی «مانند سه عضو پیشین هیئت دبیران، رضا خندان (مهابادی)، بکتاش آبتین و کیوان باژن زمانی مدید با پرونده‌سازی حکومت دست و پنجه نرم کرد و سرانجام به بهانه‌ ترجمه‌ کتابی درباره‌ی تحولات کردستان سوریه و به اتهام واهی و بی‌اساس «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی»، «تبلیغ علیه نظام» و «عضویت و همکاری با گروهک مخالف نظام» به زندان افکنده شد.»
در ادامه این بیانیه آمده است: «سرکوب‌گران آزادی همواره همدست یکدیگرند؛ ترجمه‌ کتابی درباره‌ی تحولات یک کشور، در کشوری دیگر عملی مجرمانه محسوب می‌شود و مترجم را راهی زندان می‌کند.»
کانون نویسندگان افزوده است: «تعهد بی‌قید و شرط کانون نویسندگان ایران به «آزادی بیان بی‌هیچ حصر و استثنا»، همواره صدای کانون را به صدای سرکوب‌شدگان و ستم‌رسیدگان و مردم معترض گره زده است؛ صدای مردم به‌جان‌آمده‌ای که پاسخ هر اعتراضی را با گلوله و شکنجه و زندان گرفته‌اند. همین تعهد است که کانون را علی‌رغم قتل‌ها و بگیر و ببندها و بازداشت‌ها همواره در راه دفاع از آزادی بیان استوار نگه داشته است.»
کانون نویسندگان می‌گوید، آرش گنجی از بیماری قلبی رنج می‌برد و هرگونه فشار و اضطراب، بینایی‌اش را در معرض خطر جدی قرار می‌دهد.


خبرهای روز گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »