عدالت علی منتشر کرد: افشای اسناد مرتبط با اعتراضات آبان ۹۸

گروه هکرهای سایبری «عدالت علی» مدارکی امنیتی مرتبط با زندان اوین در ماه‌های پس از اعتراضات آبان ۹۸ را که با رده «محرمانه» طبقه‌بندی شده برای بی بی سی فارسی ارسال کرده است.
در یکی از این اسناد به تاریخ چهارم دیماه ۱۳۹۸ که اداره کل زندان های استان تهران – یگان حفاظت آن را ارسال کرده است، آمده است: «برخی یگان‌ها در مدیریت و کنترل اغتشاشات اخیر و بکارگیری از سلاح گرم برای جلوگیری از اغتشاشگران و همچنین حفاظت از مقر و امکان تحت پوشش دچار ابهام بوده است.» در بخش دیگری از این سند آمده است:‌ «هر چند در دستورالعملهای صادره همیشه تلاش نموده تا ضمن خویشتنداری از سایر اقدام ها برای مهار و کنترل جمعیت ها استفاده نمایند. لیکن بهره‌گیری از سلاح در برخی موارد اجتناب ناپذیر خواهد بود.»
گروه سایبری به نام «عدالت علی» از روز یک‌شنبه ۳۱ مرداد تصاویری را منتشر کرده که با هک کردن دوربین‌های امنیتی زندان اوین به دست آورده است.
گروه «عدالت علی» می‌گوید که با هدف افشاگری این ویدئوها را تهیه کرده و گفته است فیلم‌هایی نیز از داخل بندها و پرونده‌های زندانیان سیاسی و برخی مدارک محرمانه به دست آورده که آن‌ها را منتشر خواهد کرد.
تصاویر اولیه حاوی اعمال خشونت علیه زندانیان بود٬ اما به مرور تصاویری از زندگی خصوصی زندانیان از جمله صحنه‌های حمام کردن آن‌ها یا خوابیدنشان منتشر شد.
در یک سند دیگر آمده است به دستور مقامات اطلاعاتی باید مناطقی که نیاز به پوشش تصویری دارند نسبت به خرید و نصب دربین برای آن اماکن اقدا لازم به عمل آید.
همچنین بر لزوم ارتقاء رحیه و انکیزه خدمتی کارکنان و خودداری از بکاریری کارکنان ناراضی و مسئله‌دار تاکید شده است.
در بخش دیگری از این سند آمده است: «مامورین برای دفاع از خود در برابریک و یا چند نفر …. [اگر] بدون استعمال اسلحه مدافعه شخصی امکان نداشته باشد از سلاح باید حتی‌المقدور پاها را هدف قرار داده و مراقبت نمایند اقدام آنان منجر به فوت نشده.»



درخواست آزادی فعالان محیط‌ زیست زندانی در ایران آستانه کنفرانس گلاسگو

کمیته مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی ایران در آستانه برگزاری کنفرانس اقلیمی گلاسگو خواستار فشار دولت‌ها بر جمهوری اسلامی برای آزادی فوری فعالان محیط زیست زندانی شد.
این کمیته در نامه‌ای به هون الوک شارما، رئیس این کنفرانس و ارسال رونوشتی از آن به گرتا تونبرگ، فعال محیط زیست و دولت‌های شرکت‌کننده در این کنفرانس، این درخواست را مطرح کرده است.
در این نامه همچنین از مردم دنیا خواسته شده با ارسال پیامی به این کنفرانس و دولت‌های خود، درخواست آزادی فوری و بدون قید و شرط فعالان محیط زیست زندانی در ایران را مطرح کنند.
شیوا محبوبی، سخنگوی کمیته مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی، هدف از ارسال این نامه را علاوه بر درخواست آزادی فعالان زندانی محیط زیست در ایران، اطلاع‌رسانی درباره شکنجه آنها و نیز «اذیت و آزار» خانواده‌هایشان عنوان کرده است.
هومن جوکار همراه با امیرحسین خالقی، طاهر قدیریان، نیلوفر بیانی، سپیده کاشانی، مراد طاهباز، عبدالرضا کوهپایه و کاووس سیدامامی از فعالان محیط‌ زیستی هستند که سال ۹۶ به اتهام «جاسوسی» بازداشت شدند.
بعد از مدتی اعلام شد که کاووس سیدامامی در زندان «خودکشی» کرده است، این موضوع بارها از سوی خانواده‌ وی تکذیب شده است.



مجلس روحانی را به دادگاه فرستاد

مجلس گزارش عملکرد حسن روحانی در ستاد ملی مقابله با کرونا را به دادگاه فرستاد.
نمایندگان مجلس پس از قرائت گزارش کمیسیون بهداشت در مورد عملکرد حسن روحانی به عنوان رییس وقت ستاد ملی کرونا گزارش این عملکرد را به قوه قضائیه فرستادند.


پیش از این نیز یک بار دیگر در فروردین ماه امسال با موافقت اکثریت نمایندگان مجلس پرونده شکایت از روحانی به اتهام اجرایی نکردن برخی مصوبه‌ها به دستگاه قضائی فرستاده شد.


به‌دلیل مخالفت روسیه، ایران «حق برداشت گاز از خزر ندارد»

اردشیر دادرس، رییس انجمن صنفی گاز سی‌ان‌جی ایران، گفت که به‌سبب توافق قبلی با روسیه، نمی‌توا از چاه‌های بزرگ گازی دریای مازندران گاز برداشت کرد و «فعلاً نباید به فکر منابع گازی دریای خزر باشیم.»
او افزود که بنابر این توافق ایران و روسیه، «تا زمانی که تراز گاز ایران مثبت است و تولید به نسبت مصرف داخلی جوابگو است، ما حق استخراج منابع گازی دریای خزر را نداریم.
یعنی اکنون روسیه ۱۸.۱ درصد از ذخیره گاز دنیا را دارا است و ایران ۱۷.۹درصد ذخیره‌ گاز را دارد و در صورت برداشت ایران از گاز خزر این رقم به ۱۸.۲ درصد می‌رسد و از روسیه پیشی می‌گیرد که طبق توافق‌های قبلی نباید اینچنین شود تا روسیه همچنان در صدر باشد.



مدیرعامل آب و فاضلاب خوزستان: مردم آب شور می‌خورند

محمدرضا کرمی‌نژاد٬ مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان٬ گفت که در روزهای اخیر EC آب در شهرهای خرمشهر، آبادان، شادگان و دشت آزادگان بالا رفته است به گونه‌ای که اکنون در برخی مناطق، مردم در حال مصرف آب شور هستند.
به گفته محمدرضا کرمی‌نژاد خوزستان دارای ۷۶ شهر و ۳ هزار روستا است و آبرسانی به ۴.۶ میلیون نفر جمعیت این استان انجام می‌شود و در شبانه‌روز ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار مترمکعب آب در استان خوزستان در حال توزیع است.
به گزارش ایسنا، او افزود: «۹۱ تصفیه‌خانه، ۲۰۴ ایستگاه پمپاژ، ۳۰ هزار کیلومتر شبکه و ۴۳۶ حلقه چاه در خوزستان برای تامین آب شرب مردم داریم.»
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان با اشاره به بازدید از وضعیت آب و فاضلاب مناطق شهری اهواز افزود: «هر چند در جایی که رفتیم و گفته شد آب بو می‌دهد، زیر قضیه زدیم اما بد هم نمی‌گویند زیرا فاضلاب از ۲۴ نقطه اهواز وارد رودخانه کارون می‌شود و متاسفانه این اتفاقات رخ می‌دهد که باید این مساله حل شود.»
محمدرضا کرمی‌نژاد با تاکید بر لزوم تعیین ردیف عمرانی برای اصلاح خطوط ریزشی، ادامه داد: «وضغیت آب شهرستان کارون به شدت خراب و تنش‌زا است. برای حل مشکل تامین آب این شهر باید یک خط آبرسانی از طرح غدیر احداث شود در غیر این صورت این مساله مشکل‌ساز خواهد شد.»
کرمی‌نژاد همچنین گفت: «همچنین باید ۵۰ درصد از مصرف آب شرب آبادان، خرمشهر، بندر امام(ره) و بندر ماهشهر و شادگان از طریق آب شیرین‌کن تامین شود زیرا EC آب در این شهرها بالا است.»



بیانیه ۱۹ زندانی سیاسی: رفتار مسئولان زندان مانند شکنجه سفید است

نوزده زندانی سیاسی و عقیدتی که در بند ۸ زندان اوین به سر می‌برند، با انتشار نامه‌ای، خودسوزی مهدی دارینی در زندان را نتیجه «بی‌توجهی مستمر مسئولان به خواسته‌های برحق زندانیان» خوانده‌اند که «بر روان زندانی ضربه می‌زند» و تبدیل به «شکنجه سفید» شده است.

در این نامه که به امضای زندانیانی چون خسرو صادقی بروجنی، کیوان صمیمی و بکتاش آبتین رسیده است، از «سیطره پرفشار ضابطان و نیروهای امنیتی» بر دادگاه‌ها و تفکیک نشدن «محل حبس زندانیان سیاسی از سایر محکومان» به عنوان نمونه‌هایی از نقض حقوق زندانیان سیاسی نام برده شده است.

مهدی دارینی، زندانی سیاسی، که خبر خودسوزی او روز ۶ آبان منتشر شد، خرداد ۹۸ بازداشت شد و به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت ملی» و «تبلیغ علیه نظام» به تحمل ۱۱ سال حبس تعزیری محکوم شده است.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده او در اعتراض به رفتار بازجوی خود اقدام به خودسوزی اعتراضی کرد و با دخالت نگهبانان و زندانیان، پس از خاموش کردن آتش، به بهداری اوین منتقل شد.

زندانیان سیاسی با اشاره به ماجرای خودسوزی آقای دارینی هشدار داده‌اند که «این اتفاق می‌توانست به فاجعه‌ایی در اوین و حتی ماتم ملی تبدیل شود.»


خبرهای روز گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »