۱۵۰ میلیارد تومان سود روزانه دولت از عرضه بنزین آزاد پس از اختلال سامانه سوخت

۱۵۰ میلیارد تومان سود روزانه دولت از عرضه بنزین آزاد پس از اختلال سامانه سوخت

برخلاف وعده مسئولان دولتی و به رغم گذشت چندین روز همچنان اخلال در سامانه سوخت رفع نشده است.
در مجموع در کل ایران ۶۸۰۰ جایگاه سوخت وجود دارد که به گفته خود رییس جایگاه‌داران تاکنون تنها ۲۴۰۰ جایگاه امکان عرضه بنزین ۱۵۰۰ تومانی پیدا کردند که معادل است با ۳۵ درصد از کل جایگاه‌های سوخت.
این در حالی است که همچنین برخی کاربران نوشته‌اند حتی با مراجعه به جایگاه‌هایی که از قبل اعلام شده که در آن‌ها بنزین سهمیه‌ای عرضه می‌شود نیز موفق نشده‌اند با نرخ ۱۵۰۰ تومانی بنزین دریافت کنند و در واقع همان بنزین سه هزار تومانی به آن‌ها عرضه شده.
این وضع آشفته باعث شده، شائبه کمبود بنزین به دلیل صادرات آن طرح شود. موضوعی که هادی بیگی‌نژاد٬ نماینده ملایر و عضو کمیسیون انرژی مجلس٬ را به واکنش وا داشت: «دشمنان در حال گسترش تفکر کمبود بنزین در کشور به دلیل صادرات بنزین به حزب الله و حماس هستند در حالی که این مسئله دروغ محض است. اولا که ما اصلا کمبود نداریم و ثانیا به آن‌ها دائمی صادر نمی‌کنیم. هر موقع مازاد داشتیم صادر کردیم.»
فرضیه‌ای دیگری که مطرح است منفعت دولت از قطع بنزین یارانه‌ای است. اگرچه این اتفاق باعث بروز اختلال گسترده در سیستم سوخت‌رسانی کشور شده اما با نگاهی به آمار و ارقام ثبت شده در همین چند روز می‌توان دریافت که این اتفاق ناخوشایند به سود دولت تمام شده.
وب سایت رویداد ۲۴ در این باره نوشت: یک حساب سر انگشتی از حجم گردش مالی روزانه بنزین نشان می‌دهد، روزانه دست‌کم ۷۵ میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف می‌شود که سهم بنزین سهمیه‌ای از آن حدود ۶۰ درصد و سهم بنزین آزاد بین ۳۵ تا ۴۰ درصد گزارش شده.
یعنی اگر تا هفته پیش گردش مالی سرانه بنزین مصرفی به نرخ آزاد حدود ۷۸ میلیارد تومان بود، اکنون با اختلال در عرضه بنزین یارانه‌ای و اجبار مردم به دریافت بنزین آزاد، گردش مالی روزانه بنزین با نرخ آزاد به ۲۲۵ میلیارد تومان رسیده.
به بیان دیگر از سه‌شنبه هفته پیش تاکنون حداقل روزانه ۱۵۰ میلیارد تومان بیشتر از قبل درآمد عاید وزارت نفت شده.



رواج گسترده شکنجه و تجاوز در زندان‌های امنیتی کردستان

شبکه حقوق بشر کردستان گزارشی درباره زندان‌های «مخفی» تحت نظر وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه در شهرهای ارومیه، سنندج و کرمانشاه منتشر کرده و از رایج بودن شکنجه‌های شدید و تجاوز در این زندان‌ها خبر داده است.

در این گزارش به نقل از شاهدان عینی از وجود بازداشتگاه «مشهور به سلول قبر» در زندان ارومیه خبر داده شده که «صرفا در زمان شکنجه به کار گرفته می‌شود» و گفته شده که برخی زندانیان به علت شدت ضرب و شتم «بیهوش شده‌اند».

فعالان سیاسی کرد به این نهاد حقوق بشری گفته‌اند که در زندان‌های وابسته به اطلاعات سپاه با شکنجه‌هایی چون «وصل کردن وزنه به بیضه‌ها»، آویزان شدن به سقف برای ساعات طولانی، اعدام نمایشی و تهدید به تجاوز به همسر و دیگر اعضای خانواده مواجه شده‌اند.

در بخش دیگری از این گزارش به پرونده چند زندانی در زندان‌های ارومیه و سنندج اشاره شده است و آمده که ناصر عیسی‌زاده، شهروند اهل سلماس، سال ۸۹ در زندان ارومیه تحت «شکنجه شدید» کشته شده است.

بر اساس این گزارش، در زندان سنندج نیز در رویدادهایی مشابه، ابراهیم لطف‌اللهی، فعال دانشجویی کرد، در سال ۸۶ در زندان جان خود را از دست داد و خانواده این زندانی گفته‌اند که او به علت شکنجه کشته شده است.

در بخش دیگری از این گزارش به پرونده سارو قهرمانی که سال ۹۶ جان باخت، اشاره شده و آمده است که «آثار ضرب و جرح بر بدن» این زندانی کاملا مشهود بوده است.



حمله به صافی گلپایگانی؛ اینبار توسط روزنامه سپاه پاسداران

روزنامه جوان٬ وابسطه به سپاه پاسداران در یادداشت امروز به بهانه مواضع اخیر آیت‌الله صافی گلپایگانی٬ به او حمله کرد.

نویسنده یادداشت این روزنامه در رابطه با توصیه این مرجع تقلید در قم٬ نوشت: «موضع آیت‌الله گلپایگانی البته با حفظ تمامی احترامات واجب به ایشان، قابل نقد است و می‌توان به درستی در نقد آن مطلب نوشت. کما اینکه موضع جدیدی هم نیست و طی هشت سال دولت حسن روحانی، هم نادرستی آن تجربه شد و هم در نقد آن مطالب متعدد نگاشته و بیان شد.»

در ادامه این یادداشت آمده است: «موضع آیت‌الله گلپایگانی البته با حفظ تمامی احترامات واجب به ایشان، قابل نقد است و می‌توان به درستی در نقد آن مطلب نوشت. کما اینکه موضع جدیدی هم نیست و طی هشت سال دولت حسن روحانی، هم نادرستی آن تجربه شد و هم در نقد آن مطالب متعدد نگاشته و بیان شد.» در ادامه یادداشت به گونه‌ای تلویحی، آیت‌الله صافی از جمله کسانی توصیف شده که به دلیل «ارتباطات محدود» و «محیط بسته»‌ای که در آن است، با واسطه با «واقعیّت» تماس دارد و این واسطه‌ها، همان «اعضای دفتر» هستند که برای او «مهندسی مواضع» و «طراحی ذهن» می‌کنند.

بیشتر بخوانید: انقلابی که «مراجع» را هم می‌خورد



رییس سازمان پدافند غیرعامل: حمله سایبری به سامانه کارت سوخت کار آمریکا و اسراییل بود

جلالی، رییس سازمان پدافند غیرعامل در یک برنامه صداوسیما، می‌گوید اخیرا هم به بندر شهید رجایی و هم به سامانه راه‌آهن کشور حمله سایبری شده که شبیه به حمله اخیر به پمپ‌ بنزین‌ها بوده و تحلیل ما نشان می‌دهد که کار آمریکا و اسراییل بوده. 

بیشتر بخوانید: اختلال گسترده در جایگاه‌های سوخت در آستانه آبان ماه



نشست هم‌اندیشی خواهران از سوی بسیج دانشجویی دانشگاه تهران برگزار شده ولی در میان سخنرانان آن یک زن هم دیده نمی‌شود. 


۷۶ محکوم امنیتی و ۱۰۰ اعدامی مورد عفو قرار گرفتند

شامگاه گذشته خبر موافقت رهبر جمهوری اسلامی با عفو و تخفیف مجازات سه هزار و چهارصد و پنجاه هشت تن از محکومان منتشر شد.

امروز مدیرکل عفو و بخشودگی قوه قضائیه جزییات این عفو را در اختیار رسانه‌ها گذاشت.

به گفته او آیت‌الله خامنه‌ای با پیشنهاد رییس قوه قضاییه مبنی بر عفو و تخفیف مجازات سه هزار و چهارصد و پنجاه و هشت تن از محکومانِ محاکم عمومی و انقلاب، سازمان قضایی نیرو‌های مسلح و تعزیرات حکومتی موافقت کرده است. حسین نجفی، دادیار دیوان عالی کشور و مدیرکل عفو و بخشودگی قوه قضاییه٬ در این رابطه به تسنیم گفت: «۱۰۰ نفر از افراد دارای محکومیت اعدام و ۷۶ محکوم امنیتی جزو عفوشدگان اخیر هستند.»


عضو کمیسیون بهداشت مجلس : ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی برای واردات دارو تمام شده است

همایون سامه‌یح نجف‌آبادی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس٬ خبر از آن داد که ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی برای واردات دارو تمام شده است.

همایون سامه‌یح با بیان اینکه رییس جمهوری و مجلس بر حفظ ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی برای تأمین دارو اصرار دارند، توضیح داد: «مبلغ حدوداً ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلاری با بهای ۴ هزار و ۲۰۰ تومان برای واردات حوزه دارو مقدار کمی است و در حال حاضر، از طرفی موضوع بررسی بودجه و از طرف دیگر مشکلات مردم برای تأمین دارو مطرح است. اکنون که سهمیه ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی تمام شده، از اینکه آیا سهمیه‌ای با این ارز در نظر گرفته خواهد شد یا خیر، اطلاعی ندارم.»

این عضو کمیسیون بهداشت مجلس ادامه داد: «در صورت تخصیص نیافتن ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی، باید از ارز نیمایی برای واردات استفاده کرد. کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در این باره جلساتی هم داشته و شهریاری، رئیس کمیسیون نامه‌ای به مسئولان نوشته و مخالفت خود را با نیمایی کردن ارز دارو ابراز کرده است.»


خبرهای روز گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »