اختلال در شبکه توزیع سوخت ادامه دارد

پنج روز پس از بروز اختلال در شبکه توزیع سوخت ایران به دلیل حمله سایبری، کماکان ۲۲۰۰ پمپ بنزین به سامانه هوشمند وصل نشده‌اند و در بسیاری از جایگاه‌ها خبری از بنزین ۱۵۰۰ تومانی نیست.

شهروندان ایرانی روز سه‌شنبه، چهارم آبان‌ماه، از قطع توزیع بنزین در جایگاه‌های سوخت سراسر کشور خبر دادند. بنابر گزارش‌های مردمی امکان استفاده از کارت‌های سوخت برای دریافت بنزین ۱۵۰۰ تومانی وجود نداشت و برروی صفحه نمایشگر پمپ‌های بنزین شماره‌ای مربوط به دفتر رهبر جمهوری اسلامی برعهده گرفته است. در ابتدا مورد حمله سایبری قرار گرفتن شبکه توزیع سوخت تکذیب شد اما پس از چند ساعت مورد تایید قرار گرفت.

این «حمله سایبری» موجب اختلال ۴۳۰۰ جایگاه سوختی در ایران دچار اختلال شدند.

در حال حاضر در پمپ‌ بنزین‌هایی که به سامانه سوخت وصل نشده‌اند، مردم بنزین را تنها با نرخ سه هزار تومان دریافت می‌کنند.

خبرگزاری ایسنا امروز در گزارشی با اشاره به نگرانی مردم درباره بنزین سهمیه‌ای نوشت:‌ «در جایگاه های اعلام شده برای توزیع بنزین ۱۵۰۰ تومانی، خبری از بنزین یارانه‌ای نیست و همین موضوع موجب ناراحتی مردم شده است».

مسئولان حکومت ایران پیشتر وعده داده بودند که مشکل را یک روزه حل می‌کنند، ولی روز جمعه جواد اوجی، وزیر نفت ایران گفت که مشکل تا روز دو‌شنبه، ۱۰ آبان، حل خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اختلال گسترده در جایگاه‌های سوخت در آستانه آبان ماه


مصدوم شدن هفت کودک در پی ریزش دیوار یک مدرسه در علی‌آباد کتول

صبح امروز و در پی ریزش دیوار یک مدرسه غیر دولتی در علی‌آباد کتول هفت کودک و ۳ مربی مصدوم شدند.

حسینعلی ایزد٬ سرپرست جمعیت هلال احمر علی‌آباد کتول٬ در گفت‌وگو با ایلنا توضیح داد: «صبح امروز بر اثر گودبرداری غیرقانونی، ساختمان یک مدرسه غیردولتی در علی‌آبادکتول فرو ریخت و سبب مصدوم شدن تعدادی از دانش‌آموزان و معلمان شد

سرپرست جمعیت هلال‌احمر علی‌آبادکتول اضافه کرد:«تعدادی کودک در این حادثه مصدوم شدند که توسط نیروهای امدادی و آتش‌نشانی با همکاری اورژانس از زیر آوار رهاسازی شدند

اورژانس گلستان نیز در این رابطه توضیح داد که در این حادثه ۱۰ نفر شامل ۷ کودک و ۳ مربی مصدوم شدند.

دادستان علی‌آبادکتول نیز در این رابطه به خبرگزاری فارس گفت: «مالک زمین مجاور مدرسه که مشغول گودبرداری بود و مسئول مربوط به پلیس ساختمان شهرداری علی‌آبادکتول هم بازداشت شدند


 

مهدی کروبی: برای ایران نگرانم

مهدی کروبی٬ از رهبران در حصر جنبش سبز و رییس مجلس ششم٬ امروز طی بیانیه‌ای ضمن ابراز نگرانی برای کشور ایران٬ از آیت‌الله صافی گلپایگانی حمایت کرد.

او در این بیانیه نوشته است: «من باتوجه به شکاف های بوجود آمده نگران ایرانم و این نگرانی را نمى توانم کتمان کنم.»

کروبی همچنین تاکید کرد: «ایران را متعلق به همه ی آحاد ملت می دانم و تنها راه­حل خروج از وضعیت اسفبار اقتصادی، سیاسی و اجتماعی امروز را در رجوع و تمکین به خواست و اراده ملت می‌دانم.»

هفته گذشته صافی گلپایگانی٬ از مراجع تقلید شعیان در قم٬ در دیدار با رییس مجلس در خصوص نحوی رابطه جمهوری اسلامی با دنیا گفته بودکه «از وضعیت اقتصادی و روابط تیره ایران با کشورهای دیگر ناراضی است» و تاکید کرده بود که «مردم نجیب و شریف کشور ما مستحق این وضعیت نیستند.»

صافی گلپایگانی با اشاره به گرانی «سرسام‌آور» چاره کار را برقراری ارتباط با کشورهای دیگر جهان اعلام کرده بود.

این سخنان صافی گلپایگانی با واکنش وسیع طیف موسوم به انقلابی مواجه شد.

مهدی کروبی در این رابطه نوشت: «شیخ المراجع ما که جایگاه علمی اش در حوزه بر کسی پوشیده نیست در راستای همان سنت اصیل مراجع شیعه چند روز پیش سخن دقیقی از گرانی، فقر و وضعیت نگران کننده اقتصاد و معیشت مردم گفته.»

کروبی در ادامه تاکید کرد: «دعوت به عقلانیت و تعامل سازنده با دنیا با عزت و اقتدار برای خروج از وضعیت اسفبار اقتصادی کشور سخن دقیقی ست که عقلای کشور بارها بر آن تأکید کرده اند و بعید می دانم انسانی آزاد، عاقل و سالم شرایط اقتصادی و معیشتی مردم را ببیند و بر لزوم عاجل آن صحه نگذارد. با این وجود این سخن متین تحمل نشد و نسبت به ساحت این مرجع گرانقدر پرده درى شد».

این رهبر جنبش سبز که به دلیل اعتراض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری دهم خود سال‌ها در حصر بود٬ ادامه داد: «اینگونه پرده دری ها در مقابل مراجع معزز البته دلایل متعددی دارد که از آنجمله می توان به تحمیل خودسانسوری بر علما و استادان برجسته و همچنین استقلال زدایی از حوزه ها و مراجع اشاره کرد. استقلال زدایی از حوزه و مراجع و حاکمیت خودسانسوری سیاستی بود که نظام برای کنترل حوزه و مرجعیت پس از درگذشت مرحوم آیت الله العظمی گلپایگانی اتخاذ کرد و اجرایش را برعهده دو نهاد نظامی و امنیتی گذاشت.»

رییس مجلس ششم افزود: «سخن متین و دقیق آیت الله صافی همان انتظاری ست که مردم از مراجع و حوزویان داشته و دارند. اینجانب ضمن تشکر از معظم له لازم می دانم مراتب تشکر و قدردانی خود را از عزیزانى نظیر آیت الله علوى بروجردى که در مقابل این پرده دری سکوت اختیار نکردند، اعلام کنم.»

او تاکید کرد: «همچنین از دیگر علما، شخصیت ها و صاحب نظران می خواهم نظرات خود را صریح و شفاف پیرامون وضعیت کشور و آنچه مصلحت مردم و کشور است بیان کنند. چراکه سیاست های مخرب حاکمیت در دو عرصه داخل و خارج علاوه بر اتلاف منابع مادی و معنوی کشور به انحراف انقلاب از آرمان هایش منجر شده، به نحوی که امروزه سخن از اجرای اصول قانون اساسی و یا تلاش برای احیای دو رکن جمهوریت و اسلامیت که متاسفانه در عمل از محتوى تهى گردیده، از نگاه بخش مهمی از مردم سخنی انتزاعی محسوب می گردد.»

کروبی همچنین نوشته است: «ورود سپاهیان به تمامى ارکان نظام از حوزه قضا گرفته تا تقنین و اجرا کشور را در مسیر حاکمیت مطلق نظامیان قرار داده است. بارها هم نسبت به آثار مخرب این ورود که به نام اسلام و روحانیت صورت گرفته و اتفاقا برخلاف نهى صریح امام بوده، تذکر داده ام و بار دیگر نسبت به عوارض آن که انحراف کامل از آرمان هاى انقلاب است هشدار مى دهم.»


 

جو امنیتی در شیراز در روز بزرگداشت کورش

همزمان با هفتم آبان، روز بزرگداشت کورش کبیر، گزارش‌ها حاکی از جو شدید امنیتی در شیراز و مسیرهای منتهی به پاسارگاد است.

هفتم آبان به عنوان روز کوروش در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ثبت نشده اما بسیاری از ایرانیان این روز را گرامی می‌دارند.

در سال‌های اخیر همواره در این روز تجمعاتی در اطراف آرامگاه این پادشاه هخامنشی برگزار شده است و بعضا شرکت‌کنندگان در این تجمعات، علیه حکومت جمهوری اسلامی نیز شعارهایی سر داده‌اند.

بنابر گزارش‌های مردمی فضای شهر شیراز در دو روز گذشته  امنیتی است و نیروهای مختلف امنیتی و لباس‌شخصی در نقاط مختلف این شهر حضور دارند.

بنابر برخی گزارش‌ها، در ورودی پاسارگاد و تخت جمشید نیز ماموران انتظامی و همچنین نیروهای بسیج و لباس‌شخصی مستقر شده‌اند.

در همین رابطه سعید افکاری، برادر نوید افکاری کشتی‌گیری که ۲۲ شهریور ۹۹ اعدام شد، در توییتر خبر داد که ماموران
امنیتی پدر و مادرش را «در حالی که کیک تولدی با نقش کورش همراه خود داشتند»
بازداشت کردند. او بعدا نوشت که پدر و مادرش پس از یک ساعت و نیم آزاد شدند اما ماموران «عکس‌های نوید، کیک روز کورش و ماشین پدرش» را گرفته‌اند.

روز بزرگداشت کوروش در سال ۹۵


 

فرونشست زمین در ۶۰۰ دشت و ۱۸ استان ایران

در بیش از ۶۰۰ دشت در گستره کشور فرونشست زمین در حال رخ دادن است. شرایط تعدادی از آن‌ها به یک حالت فوق بحرانی رسیده است، به طوری که در بعضی از این مناطق ممنوعیت حفر چاه اعمال شده و در برخی از دشت‌ها هم فقط برایتأمین آب شرب مجوز حفر داده می‌شود.

علی بیت الهی٬ دبیر کارگروه ملی مخاطرات طبیعی٬ با بیان اینکه نزدیک به حدود ۲۰ میلیون نفر از جمعیت شهری در زون‌های فرونشستی با نرخ‌های متفاوت واقع شدند، گفت: «بررسی هایی که به صورت کشوری انجام شده نشان داده می شود که از ۳۱ استان در ۱۸ استان شاهد رخداد فرونشست هستیم.» بیت الهی درباره فرونشست زمین و چالش‌هایی که ایجاد کرده است: «متأسفانه اتخاذ سیاست‌هایی برای مقابله با فرونشست در کشور ما آغاز نشده و اقدام خاص و قابل لمسی صورت نگرفته است. بر همین اساس با ادامه روند خشکسالی، کمبود نزولات جوی، نیاز آبی اراضی کشاورزی و سیستم های غلط آبیاری که موجب هدر رفت زیاد آب می‌شود، فشار روی سفره های آب زیرزمینی بیشتر شده است. این فشار به این معنی است که آب زیادی از آب های زیرزمینی که محدود هم هستند برداشته می شود و سطح آب زیرزمینی بیشتر از پیش پایین می آید. اینگونه فرونشست زمین توسعه بیشتری پیدا کرده و این پدیده اخیرا به بروز و ظهور عوارض خطرناک خود نیز نزدیک شده است.»


 

«عفو و تخفیف مجازات» نزدیک به ۳۵۰۰ نفر

رسانه‌ها در ایران خبر از «عفو و تخفیف مجازات» سه هزار و چهارصد و پنجاه و هشت تن از محکومانِ محاکم عمومی و انقلاب دادند. این افراد به پیشنهاد قوه قضاییه و با موافقت رهبر جمهوری اسلامی به مناسبت تولد پیانبر اسلام و  امام جعفر صادق «عفو» شدند.

حسین نجفی، دادیار دیوان عالی کشور و مدیرکل عفو و بخشودگی قوه قضاییه با اعلام جزییات این عفو گفت: ۱۰۰ نفر از افراد دارای محکومیت اعدام و ۷۶ محکوم امنیتی جزو عفوشدگان اخیر هستند.

 


 

خبرهای روز گذشته را اینجا بخوانید.


 

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »