بازداشت فردی که به استاندار آذربایجان سیلی زده بود



بیانیه انجمن دفاع از آزادی مطبوعات در سالگرد زندان رییس و نایب رییس آن

انجمن دفاع از آزادی مطبوعات در سالگرد زندانی شدن رییس و نایب رییس این نهاد مدنی بیانیه‌ای صادر کرد.

کیوان صمیمی روزنامه‌نگار، فعال سیاسی، عضو شورای فعالان ملی مذهبی ایران و زندانی سیاسی از آذرماه سال ۹۹ در زندان به سر می‌برد.

او ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ همزمان با روز جهانی کارگر در تجمعی که در جلوی مجلس شکل گرفته بود، به همراه تعدادی دیگر دستگیر و روز دوشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ به‌طور موقت آزاد شد، صمیمی در خرداد ۱۳۹۹ به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور» به تحمل ۳ سال زندان محکوم شد و در مرداد ۱۳۹۹ این حکم را تایید کرد. او در واکنش به تأیید حکم سه سال زندان گفته است «هیچ‌وقت از گفتن حق منصرف نشده‌ام و پس از کشیدن این سه سال هم چنانچه زنده بمانم، منصرف نخواهم ‌شد.

کیوان صمیمی رییس انجمن دفاع از آزادی مطبوعات است.

همچنین عالیه مطلب‌زاده عکاس، فعال سیاسی، فعال حقوق بشر و فعال حقوق زنان و نایب رییس انجمن دفاع از آزادی مطبوعات است. او اکنون در بند نسوان زندان اوین به سر می‌برد.

متن کامل این بیانیه را اینجا بخوانید.



بازداشت فردی که به استاندار آذربایجان سیلی زده بود

ذبیح الله خداییان٬ سخنگوی قوه قضاییه٬ در نشستی خبر بازداشت فردی که به استاندار آذربایجان شرقی سیلی زده بود٬ را تایید کرد.

او در پاسخ به سوالی در مورد روند رسیدگی به ماجرای سیلی زدن به استاندار جدید آذربایجان شرقی گفت: «ما در این قضیه شاهد یک اقدام ناشایست از سوی یکی از افرادی که در جلسه حضور داشت بودیم. بلافاصله دادستان تبریز دستور رسیدگی به موضوع را صادر کرد و شخص خاطی به اتهام اخلال در نظم بازداشت و هم اکنون با قرار تامین در بازداشت است.»

بیشتر بخوانید: استاندار در مراسم معارفه «سیلی» خورد



افزایش دوباره شمار قربانیان و مبتلایان کرونا

بنابر اعلام وزارت بهداشت طی ۲۴ ساعت گذشته، ۱۹۷ بیمار مبتلا به کرونا در ایران جان باختند که ۴۱ نفر نسبت به روز سه‌شنبه افزایش داشته است.

طبق این گزارش طی ۲۴ ساعت منتهی به ظهر روز چهارشنبه، پنجم آبان، ۱۰ هزار و ۶۴۴ بیمار تازه مبتلا به کرونا نیز شناسایی شد که ۱۵۴۸ نفر بیشتر از روز گذشته بود.

بر اساس تازه‌ترین آمار، شمار رسمی قربانیان و مبتلایان به کرونا در ایران تاکنون به ترتیب به ۱۲۵ هزار و ۷۱۶ نفر و به ۵ میلیون و ۸۸۸ هزار و ۱۰۰ نفر رسیده است.

از میان بیماران تازه‌شناسایی شده، ۱۴۶۲ نفر بستری شدند که ۱۸۵ نفر بیشتر از روز گذشته است. شمار بیماران بدحال بستری در بخش‌های مراقبت‌های ویژه در سراسر کشور نیز ۴۱۲۷ نفر گزارش شده است.

آمار مبتلایان و قربانیان امروز در ایران در شرایطی افزایش یافته که پیام طبرسی، عضو کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ گفته «فعلاً آمار در اکثر مناطق رو به کاهش است.»



مشکل جایگاه‌های سوخت هنوز رفع نشده است

با وجود اینکهمقام‌های رسمی در ایران وعده «عادی‌ شدن» شرایط پمپ‌بنزین‌ها تا ظهر روز چهارشنبه را مطرح کرده بودند، سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌‌های نفتی ایران می‌گوید در حال حاضر تنها ۲۲۰ جایگاه امکان سوخت‌گیری با کارت سوخت را دارند.

عصر روز گذشته (سه شنبه) وقوع یک حمله سایبری دیگر در ایران به صورت رسمی توسط شورای عالی امنیت ملی تایید شد. روز گذشته شهروندان در شهرهای مختلف خبر دادند که عرضه بنزین در پمپ‌بنزین‌ها به دلیل «اختلال در سامانه کارت سوخت‌» متوقف شد.

به گفته رییس صنف جایگاه‌داران سوخت، این «اختلال» از ساعت ۱۱ صبح آغاز شده بود. بنا به گزارش‌های رسیده امکان استفاده از کارت‌های سوخت و دریافت بنزین ۱۵۰۰ تومانی در جایگاه‌های سوخت وجود نداشت و حتی جایگاه‌داران نیز نمی‌توانستند از کارت‌های سوخت مخصوصشان استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: حملات سایبری و پدافند «غیرعامل»



اطلاعیه تحریریه زیتون

خوانندگان و همراهان گرامی زیتون،

به‌زودی با نسخه جدید وب‌سایت «زیتون» در کنار شما خواهیم بود. به ‌همین علت در ۷۲ ساعت آینده بخش‌هایی از سایت به‌روز نخواهد شد و یا ممکن است با اختلال‌هایی همراه باشد. تیم پشتیبانی درصدد است این جابه‌جایی داده‌ها و جایگزینی طرح جدید سایت را در کمترین زمان ممکن به‌انجام برساند.
لطفا همراه ما باشید.

با احترام و مهر
تحریریه زیتون


خبرهای روز گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

«اگر فقیه نصیحت کند که عشق مباش پیاله ای بدهش گو دماغ را تر کن» و: «سر بالین فقیهی نومید کوزه‌ای دیدم لبریز سوال/… من قطاری دیدم فقه می‌برد و چه سنگین می‌رفت» به یادگار

ادامه »

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز

ادامه »