حکم دادگاه بدوی ضیا نبوی در دادگاه تجدید نظر عینا تایید شد

 



حکم دادگاه بدوی ضیا نبوی در دادگاه تجدید نظر عینا تایید شد

امیر رئیسیان٬ وکیل دادگستری٬ خبر از تایید حکم ضیا نبوی داد.

پیش از این ضیا‌ نبوی، امیرحسین علی‌بخشی و علی حقیقت‌جوان توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی به زندان و مجازات‌های تکمیلی محکوم شده بود.

رئیسیان در این باره در حساب کاربری‌اش نوشت در توییتر نوشت: «تقاضای تجدیدنظرخواهی آقای #ضیاء_نبوی بدون بررسی و تشکیل جلسه رسیدگی در شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر، برخلاف ماده ۴۵۰ قانون آیین دادرسی کیفری رد شد و حکم یک سال حبس تعزیری و مجازاتهای تکمیلی عینا تایید شد.»

این فعال دانشجویی صبح روز سه‌شنبه،۶ اسفند سال ۹۸ در منزل مسکونی‌اش بازداشت.

او عضو سابق انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل و عضو فعلی انجمن اسلامی دانشجویان آزاداندیش دانشگاه علامه است.

ضیا نبوی از زندانیان بعد از انتخابات سال ۸۸ است که در خرداد سال ۱۳۹۶ بعد از ۸ سال و نیم از زندان آزاد شده بود.



عضو هیئت رییسه مجلس: دارایی‌های کره‌جنوبی در ایران بلوکه شود

مجتبی یوسفی٬ نماینده اهواز و عضو هیئت رییسه مجلس٬ گفت که «باید در مقابل بلوکه کردن دارایی‌های ایران توسط کره جنوبی ما نیز دست به اقدام متقابل بزنیم و نسبت به بلوکه کردن دارایی‌های این کشور اقدام کنیم.»

این نماینده اهواز در مجلس ادامه داد: «کره کشوری است که سعی دارد با ساختن سریال جومونگ و امثال آن تاریخ سازی کند و خود را کشوری بزرگ جلوه دهد.»

به گزارش خبرگزاری فارس او افزود: «ما نیز باید برای دادن پاسخ محکم به رفتارهای کره جنوبی و همراهی وی با استکبار به رهبری آمریکا نسبت به بلوکه کردن دارایی‌های این کشور اقدام کنیم.»

این نماینده مجلس ‌در عین حال نگفته کره‌جنوبی چه اموالی و به چه ارزشی در ایران دارد.



دولت عراق بابت آب از ایران شکایت می‌کند

وزارت منابع آب عراق اعلام کرد این کشور به خاطر سدسازی‌های گسترده در ایران و کاهش حق آبه عراق از سرچشمه‌های منابع مشترک آبی در ایران، به دادگاه لاهه شکایت می‌برد.

مهدی الحمدانی، وزیر منابع آب عراق اعلام کرده که کشورش با ترکیه توفق کرده که «سهمیه عادلانه برای عراق از سرچشمه‌های دو رود دجله و فرات» به رسمیت شناخته شود و این توافق‌نامه از همین ماه جاری میلادی، اکتبر ۲۰۲۱، اجرا شده

بنابر اعلام وزارت منابع آب عراق، امضای توافق‌نامه‌ی مشابهی با ایران در تابستان امسال یک‌بار بابت تشکیل دولت جدید در ایران و یک‌بار بابت انتخابات عراق، لغو شد.

سه ماه پیش نیز وزیر منابع آب عراق پس از توقف کامل جریان آب از ایران به استان دیالی عراق، تهدید کرد دولت آن کشور از ایران شکایت می‌کند.



سخنرانی جدید ابراهیم رئیسی: «آقایونِ بانک‌ها، من هم به بانک‌های محترم استان می‌گم هم به سراسر کشور؛ به هیچ عنوان نباید هیچ بانکی که بانک می‌خواد تملک بکنه موجب تعطیلی بانک بشه…»



 ۱۰ ماه حبس و شلاق برای سرقت ۳ بسته بادام

همشهری با انتشار این تصویر یک حکم قضایی می‌گوید مردی ۴۵ ساله را که سه فرزند دارد بابت دزدیدن سه بسته‌ بادام هندی، به ۱۰ ماه حبس و ۴۰ ضربه شلاق محکوم کرده‌اند.



ثبت رکورد سرعت کاهش نرخ باروری در ۳ دهه گذشته به نام ایران

صالح قاسمی٬ دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت٬ اعلام کرد که «در کاهش سرعت نرخ باروری در سه دهه گذشته رکوردار است.»

او افزود که در یک دوره پنج ساله، بیش از ۵۵۰ هزار تولد در ایران کاهش پیدا کرده.

به گفته صالح قاسمی، «نرخ باروری کشور (میانگین تعداد فرزندان یک زن) به حدود ۱.۶ فرزند به ازای هر زن رسیده است.»

دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت گشور افزود: «در سال ۱۳۶۵، نرخ باروری ۶.۵ فرزند به ازای هر زن بود.»

بنابر آخرین آمار بانک جهانی در سال ۲۰۱۹، نرخ تولد در ایران به ازای هر زن ۲.۱ بوده است.

اکنون این پژوهشگر جمعیت می‌گوید پایین‌ترین نرخ باروری امروز در تمام منطقه غرب آسیا، شمال آفریقا و منطقه معروف به MENA به نام ایران ثبت شده است.



تهران سالانه ۱۸ تا ۲۵ سانتی متر فرو می نشیند

حسن زحمتکش٬ مدیر امور حفاظت از منابع آبی شرکت آب منطقه‌ای تهران٬ از فرونشست سالانه ۱۸ تا ۲۵ سانتی متری در دشت‌های استان تهران خبر داد.

حسن زحمتکش با اشاره به اینکه استاندار جهانی در خصوص فرونشست ۴ سانتی متر در سال است افزود: بر اساس آمار سازمان زمین شناسی سالانه در استان تهران بیش از ۱۸ تا ۲۵ سانتی متر فرونشست اتفاق می‌افتد که این رقم بسیار بیشتر از استاندارهای جهانی است.

او با بیان اینکه فرونشست‌های استان تهران به علت برداشت‌های بی رویه از سفره‌های آبی زیرزمینی است گفت: میانگین افت سطح سفره‌های زیرزمینی یک متر است که این رقم در مناطقی مانند دشت ورامین به ۳ تا ۴ متر نیز می‌رسد.

مدیر امور حفاظت از منابع آبی شرکت آب منطقه‌ای تهران فرونشست را خطری جدی برای زیرساخت‌ها دانست و گفت: این پدیده زیرساخت‌هایی مانند راه آهن، اتوبان تهران -قم، خطوط انتقال گاز و آب را با مخاطره و خطر تخریب مواجه می‌کند.



اطلاعیه تحریریه زیتون

خوانندگان و همراهان گرامی زیتون،

به‌زودی با نسخه جدید وب‌سایت «زیتون» در کنار شما خواهیم بود. به ‌همین علت در ۷۲ ساعت آینده بخش‌هایی از سایت به‌روز نخواهد شد و یا ممکن است با اختلال‌هایی همراه باشد. تیم پشتیبانی درصدد است این جابه‌جایی داده‌ها و جایگزینی طرح جدید سایت را در کمترین زمان ممکن به‌انجام برساند.
لطفا همراه ما باشید.

با احترام و مهر
تحریریه زیتون


خبرهای روز گذشته را اینجا بخوانید.

 

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

«اگر فقیه نصیحت کند که عشق مباش پیاله ای بدهش گو دماغ را تر کن» و: «سر بالین فقیهی نومید کوزه‌ای دیدم لبریز سوال/… من قطاری دیدم فقه می‌برد و چه سنگین می‌رفت» به یادگار

ادامه »

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز

ادامه »