? زنده| موسسه برکت برای «۱۲۰ میلیون واکسن» کرونا پول گرفته است

 



موسسه برکت برای «۱۲۰ میلیون واکسن» کرونا پول گرفته است

روزنامه شرق در مصاحبه‌ای با علی تاجرنیا خبر داده است مؤسسه برکت که از نهادهای اقتصادی زیر نظر دفتر رهبر جمهوری اسلامی است، برای پیش‌فروش ۱۲۰ میلیون دُز واکسن برکت یک میلیارد دلار از «محل اعتبارات دولتی» گرفته است.

خبر پیش‌فروش این میزان واکسن در حالی که اعلام شده است که حجت‌الله نیکی‌ملکی، مسئول روابط عمومی «ستاد اجرایی فرمان امام» که مؤسسه برکت زیر نظر آن است، به روزنامه شرق گفته است «تا پایان هفته تعداد دُز واکسن تحویلی به وزارت بهداشت از پنج میلیون دُز عبور خواهد کرد». طبق وعده قبلی قرار بود این مؤسسه تا پایان شهریور ۵۰ میلیون واکسن تحویل دهد.

علی تاجرنیا همچنین گفته است سعید نمکی، وزیر سابق بهداشت، حامی اصلی تولید واکسن برکت بود و با وجود این‌که مؤسسه رازی در «مرحله تحقیقات» از مؤسسه برکت برای تولید واکسن «خیلی جلوتر» بود، «به هر ترتیب تصمیم بر تولید برکت بود.»

پیش از این، علیرضا عباسی، نماینده کرج در مجلس گفته بود برخی با کارشکنی اجازه «تولید به موقع» واکسن رازی را ندادند و « اگر آذرماه گذشته این اجازه به آنها داده می‌شد، می‌توانستند درصد قابل توجهی واکسن تولید کنند.»



کمک ۶ میلیارد تومانی شهرداری تهران به مراسم اربعین در شهر کربلا

امروز و در ادامه دوازدهمین جلسه شورای شهر تهران لایحه دو فوریتی کمک شهرداری تهران برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر مراسم اربعین حسینی در کربلا و حضور زائران در دستور کار اعضای شورای شهر تهران قرار گرفت.

مهدی چمران٬ رییس شورای شهر تهران٬ با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته هر سال شهرداری تهران مبلغی را برای کمک برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر مراسم اربعین هزینه می‌کرد؛ امسال نیز بنا داریم این کمک را داشته باشیم.

او تاکید کرد: «کاری که شورای شهر و شهرداری تهران در کربلا انجام می‌داد، توانست موجب مودت و دوستی مردم ایران و عراق شود.»

در ادامه اعضای شورای شهر تهران به دو فوریت لایحه اشاره شده رأی مثبت دادند.



حسین الله‌کرم: اگر مثل دیگر کشورها فکر کنیم باید با توجه به آبان ۹۸ کشور را به نظامیان واگذار کرد

حسن الله‌کرم٬ رییس شورای هماهنگی حزب‌الله٬ در خصوص انتساب استاداران نظامی در دولت ابراهیم رئیسی٬ گفت: «این نشان‌دهنده تشکیل دولت ظنامی برای جلوگیری از اتفاقات و تظاهرات‌ها در اینده است.»

او افزود: «در برخی از کشورهای دنیا به ویژه کشورهای همسایه مثل ترکیه و پاکستان برای جلوگیری از بحران‌ها بارها شاهد حضور نظامیان به عرصه قدرت در سیاست به شکل کودتا یا به صورت قانونی بوده‌ایم. اگر شما هم مثل آن‌ها فکر کنید دولت سیزدهم باید فرماندارها و استانداری‌ها را با توجه به فجایع دی ۹۶ و آبان ۹۸ به نظامیان واگذار نماید.»

حسین الله‌کرم در گفت‌وگو با دیده‌بان ایران ادامه داد: «این در حالی است که در جمهوری اسلامی هرگونه مقابله با بحران‌ها با حضور مردم پایان گرفته است. این وضعیت در بحران‌های کلان ۳۰ تیر ۱۳۶۰ و ۲۳ تیر ۱۳۷۸ و ۹ دی ۱۳۸۸ بارها شکل گرفته است و با زور مردم در صحنه خاتمه یافته است. از این رو واگذاری استانداری‌ها به نظامیان بیشتر برای ارتباطات مردمی می‌باشد. لذا اتکا به نیروی نظامی نمی‌تواند هدف اصلی در نظام جمهوری اسلامی قرار گیرد.»


هه‌نگاو: یک کارگر زندانی در ارومیه بر اثر شکنجه کشته شده است

وب‌سایت هه‌نگاو خبر داد که یاسر منگوری، زندانی ۳۱ ساله اهل پیرانشهر، «زیر شکنجه ماموران» اداره اطلاعات شهرستان ارومیه جان باخته است.

گزارش این وب‌سایت نیروهای امنیتی کشته شدن آقای منگوری را به خانواده او اطلاع داده‌اند ولی گفته‌اند که او «دو ماه پیش در یک درگیری با نیروهای امنیتی کشته شده است».

روز ۲۶ تیرماه امسال خبر بازداشت یاسر منگوری را منتشر شده و تاکید شده بود که این زندانی «مسلح نبوده» و «پس از خروج از منزل» بازداشت شده بود.

خبرگزاری هرانا نیز به نقل از یکی از اعضای خانواده این زندانی سیاسی، با تایید خبر کشته شدن او، نوشته است که تاکنون جسد این زندانی در اختیار خانواده‌اش قرار نگرفته است و آنها از نحوه مرگ و یا تاریخ وقوع آن اطلاعی» ندارند.

بیشتر بخوانید: شکنجه و اعمالِ خشونت در زندان‌های ایران



فرزانه زیلابی، وکیل کارگران٬ شرکت هفته‌تپه٬ به زندان و ممنوعیت خروج از کشور محکوم شد

با رای دادگاه انقلاب اهواز، فرزانه زیلابی، وکیل مدافع کارگران معترض شرکت هفته‌تپه به یک سال حبس و دو سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شده است.

ناصر زرافشان، وکیل فرزانه زیلابی تایید کرد که او در رای دادگاه به اتهام «تبلیغ علیه نظام» محکوم شده است. او تاکید کرده است که این حکم «تاوان دفاع از کارگران» است.

اتهام این وکیل از اردیهبشت ماه سالجاری مطرح شده بود و سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه این اتهامات را «پرونده‌ سازی» و «روند نخ نما» خوانده بود.

کشت و صنعت هفت‌تپه قدیمی‌ترین کارخانه تولید شکر ایران است و حدود نیم قرن از تاسیس آن می‌گذرد. این شرکت از سال ۹۴ پس از واگذاری به بخش خصوصی با مشکلات گسترده‌تری مواجه شد و کارگران شرکت در ماه‌های گذشته بارها تجمع اعتراضی برگزار کردند.

این تجمعات اعتراضی منجر به محکومیت برخی کارگران به زندان شد و با وجود لغو حکم خصوصی شدن این شرکت، برخوردهای قضایی و امنیتی با معترضان کماکان ادامه دارد.



پزشکیان: آمار واقعی قربانیان کرونا روزانه بالاتر از ۱۵۰۰ نفر است

مسعود پزشکیان، عضو کمیسیون بهداشت مجلس، خبر از غیر واقعی بودن آمار مرگ و میر روزانه کرونا در ایران داد.

پزشکیان در این رابطه گفت: « آمار واقعی مرگ و‌میر روزانه در اثر ابتلا به بیماری کرونا در کشور، بالاتر از ۱۵۰۰ نفر است».

او با انتقاد از رویکرد وزارت بهداشت در اعلام آمار قربانیان کرونا در ایران، گفته است: «انگار نه انگار که آدم‌ها می‌میرند». تعداد قربانیان کرونا در ایران بر اساس گزارش وزارت بهداشت حدود ۱۱۵ هزار نفر اعلام شده است ولی منابع دیگر از جمله مدیران سازمان نظام پزشکی ایران بارها اعلام کرده است که آمار قربانیان در ایران ۳ تا ۴ برابر آمار وزارت بهداشت است.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس همچنین با اشاره به روند واکسیناسیون در ایران گفته است حکومت ایران «به دلیل مسایل سیاسی برای واردات مقداری دیر جنبید.»


خبرهای روز گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »