? زنده| اجرای «سند ۲۰۳۰» یونسکو را برای همیشه لغو شد

 

 



اجرای «سند ۲۰۳۰» یونسکو را برای همیشه لغو شد

سعیدرضا عاملی٬ دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی٬ خبر از آن داد که ابراهیم رئیسی، رییس‌جمهوری، مصوبه این شورا برای «لغو اجرای سند ۲۰۳۰» را ابلاغ کرده است.

سعیدرضا عاملی افزود حدود «۲۹ مصوبه» شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال‌های گذشته به‌دلیل «ایرادهای حقوقی»، «ایرادهای دستگاه مجری ذینفع» یا «دلایل نامشخص» در دولت قبل ابلاغ نشده بود که ابراهیم رئیسی «هفت مصوبه» را ابلاغ کرده و بقیه نیز در دست بررسی است.

او پیش‌بینی کرده است که بیش از «۹۰ درصد» مصوبات «بر زمین مانده» شورای عالی انقلاب فرهنگی از سوی دولت جدید ابلاغ شود.

ابراهیم رئیسی ریاست شورای عالی انقلاب فرهنگی را برعهده دارد.

«سند ۲۰۳۰» یونسکو که مصوبه لغو اجرای آن روز دوشنبه ابلاغ شد، ناظر به آموزش محیط زیست، برابری جنسیتی و فرصت‌های برابر اجتماعی برای زنان و مردان، حقوق بشر، رفع تبعیض از اقلیت‌ها، احترام به تنوع فرهنگی و ترویج آموزش بین فرهنگی، کنار گذاشتن گفتمان هویتی بسته، تربیت نسل جدید با نگاه شهروند جهانی، فرهنگ صلح و عدم خشونت است.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، ۱۱ اردیبهشت سال ۹۶ در یک سخنرانی با این سند مخالفت کرد و مدعی شد که این سند بین‌المللی «سبک زندگی معیوب و ویرانگر و فاسد غربی» را ترویج می‌کند.



طبق بخشنامه جدید آموزش و پرورش، کارنامه دانش‌آموزان به مادر داده نمی‌شود

روزنامه شرق روز دوشنبه در گزارشی نوشت که وزارت آموزش و پرورش بخشنامه جدیدی صادر کرده است که بر مبنای آن، کارنامه و پرونده دانش‌آموزان به مادر دانش‌آموز داده نمی‌شود.

به نوشته این روزنامه، موضوع این بخشنامه ابتدا در اردیبهشت امسال مطرح شد و با بروز مشکلات، شماری از مادران راهی دادگاه‌ها شدند.

یکی از مادران به این روزنامه گفته است: «پیامکی برای ما ارسال شد که “ضمن احترام به همه مادران” کارنامه فرزندان شما تنها به پدر یا جد پدری داده خواهد شد.»

این مادر گفته است با خواندن این پیامک «قلبم شکست» زیرا «به عنوان زنی که تمام توانم را در خانه و برای خانواده‌ام گذاشتم، روبه‌رو شدن با چنین موردی برایم به شدت تلخ بود و نمی‌فهمم چطور ممکن است از زنی که یک کودک را به دنیا آورده و او را پرورش داده و به سنی رسانده که بتواند درس بخواند، این چنین حقی را سلب می کنیم.»

منع زنان از پیگیری مسائل مربوط به فرزندان‌شان محدود به این بخشنامه جدید نیست و مادران از جمله نمی‌توانند برای فرزندان‌شان گذرنامه بگیرند یا اجازه عمل پزشکی برای آنها بدهند.



وزارت امور خارجه: برای واردات واکسن فایزر و استرازنکا خط قرمزی وجود نداشته است

سعید خطیب‌زاده٬ سخنگوی وزارت خارجه مدعی شد که «در خصوص واردات واکسن، خط قرمزی وجود نداشته است».

طی هفته‌های گذشته، اظهارات مشابهی درباره نبود ممنوعیت در واردات واکسن از سوی برخی مقامات و مسئولان دیگر نیز مطرح شده است. این در حالی است که علی خامنه‌ای ۱۹ دی در یک سخنرانی تلویزیونی، ورود واکسن آمریکایی و بریتانیایی را «ممنوع» اعلام کرد.

تاکنون بیشترین میزان واکسن به ایران مربوط به چین بوده است و بر اساس اعلام معاون گمرک ایران از مجموع نزدیک به ۵۰ میلیون دز واکسن وارداتی، بیش از ۴۰ میلیون و ۷۲۶ هزار دز از چین وارد شده است.

با وجود امید مقامات ایران به واردات انبوه واکسن از روسیه، ایران تاکنون تنها یک میلیون و ۴۵ هزار دز اسپوتنیک و ۹۶۳ هزار دز آسترازنکا از این کشور دریافت کرده است.

در پی ممنوعیت واردات واکسن معتبر خارجی و تاکید بر تولید واکسن داخلی٬ ستاد اجرایی فرمان امام در ماه‌های گذشته وعده داده بودند که تا پایان شهریور امسال، ۵۰ میلیون دز واکسن داخلی تولید و توزیع می‌کنند که براساس آخرین آمار، این نهاد فقط ۸ میلیون دز واکسن تولید کرده که از این تعداد نیز ۴ میلیون دز به وزارت بهداشت داده شده است.



وقوع ۷۵ درصد خودکشی‌ها در خانواده‌های فقیر و متوسط

اردشیر بهرامی٬ رییس بهزیستی قرچک، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با بیان اینکه خودکشی تابع یک سری از مسائل اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی در جامعه است، گفت: «۷۵ درصدخودکشی‌ها در خانواده‌های فقیر و متوسط اتفاق می‌افتد، یعنی کسانی که دچار مشکلات اقتصادی هستند و اختلالات روحی و روانی دارند.»

رییس بهزیستی قرچک درباره افکار خودکشی تصریح کرد: «فساد در سیستم‌های مالی و اداری نقش زیادی در ناامیدی و در نهایت افکار خودکشی دارند، جایی که امید می‌میرد خودکشی ایجاد می‌شود.»

او افزود: «همه افراد جامعه به طور مستقیم یا غیرمستقیم تحت تاثیر کرونا و مشکلات ناشی از آن قرار گرفته‌اند. گاهی اوقات در این میان کودکان یا سالمندان بیشتر آسیب را می‌بینند، البته این آسیب‌ها متفاوت است، اما معتقدم اثرات روحی روانی ناشی از کرونا مانند خودکشی تازه در حال شروع شدن است.»

اردشیر بهرامی ادامه داد: «اگرچه در طول مدت یک سال و نیم گذشته، کرونا روی مشکلات روحی و روانی مانند افزایش خشونت‌ها، انزوای اجتماعی، خشونت خانگی و خودکشی تاثیر داشته است، اما مانند خیلی از رخدادهای دیگر مانند زلزله که در دوره بحران، انسجام اجتماعی شکل می‌گیرد در این دوره نیز در کوتاه مدت این انسجام شکل گرفته و شاید تصور کنیم در این شرایط جامعه زنده است و همه به یکدیگر کمک می‌کنند اما کرونا نه تنها یک بیماری بلکه یک بحران اجتماعی است و تاثیرات آن را در زندگی پس از گذراندن بحران باتوجه به اینکه نظم جامعه از بین رفته و معاش خیلی از افراد دچار اختلال شده و روابط و مناسبت‌های اجتماعی از بین رفته است، خواهیم دید.»



زلزله شدید قوچان را لرزاند

زمین لرزه ای به شدت ۵.۲ ریشتر مناطقی از خراسان رضوی را لرزاند.

براساس گزارش مرکز لرزه‌نگاری کشوری ژئوفیزیک دانشگاه تهران این زمین‌لرزه امروز صبح ساعت ۸.۳۲ در عمق ۶ کیلومتری زمین در حوالی قوچان از شهرهای خراسان رضوی رخ داد.

این زمین لرزه که در مشهد نیز احساس شد، به طول جغرافیایی۵۸.۸۶ و عرض جغرافیایی ۳۷.۰۸ بوده است.

سه تیم ارزیاب جمعیت هلال‌احمر به منطقه زلزله زده اعزام شدند.

شهرستان‌های قوچان، کلات و درگز به حالت آماده باش در آمده‌اند.



کیهان: طالبان یک نیروی ملی است

روزنامه کیهان٬ وابسته به رهبر جمهوری اسلامی٬ با مقایسه طالبان و داعش نوشت که «طالبان یک نیروی ملی است» اما «داعش نیرویی ملی یا برآمده از یک ملت نبود که در حیطه سرزمینی خود مشغول به نبرد باشد.»

این روزنامه نوشت که این بدان معناست که طالبان «حتی اگر گرایش‌های رادیکال سلفی‌ها را نیز داشته باشند باز درحیطه سرزمینی خود مدعی هستند و مدعی هیچ کشور دیگری نیستند. طالبان به صراحت می‌گوید که می‌خواهد با کشورهای همسایه خاصه ایران و پاکستان و روسیه روابط حسنه داشته باشد اما داعش به صراحت می‌گفت هدف غایی ما راه‌انداختن حمام خون در تهران و دیگر شهرهای ایران است.»


خبرهای روز گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »