? زنده| رییس دانشگاه علوم پزشکی سپاه: تولید واکسن کرونا منوط به پیش‌خرید آن است

 



رییس دانشگاه علوم پزشکی سپاه: تولید واکسن کرونا منوط به پیش‌خرید آن است

حسن ابوالقاسمی٬ رییس دانشگاه بقیه‌الله وابسته به سپاه٬ که متولی تولید واکسن نورا است، گفته است این واکسن باید «پیش‌خرید» شود تا تولید شود.

این در حالی که پیشتر حسین سلامی، فرمانده سپاه وعده داد بود که واکسن کرونا را تولید و به کشورهای فقیر هدیه می‌کنند.

حسن ابوالقاسمی در گفت‌وگو ایلنا با اشاره به امکانات مالی محدود این دانشگاه، گفته که بدون «پیش‌خرید»، امکان تولید واکسن نورا «بسیار کم» دانسته و گفته است که ظرفیت تولید چند واکسن داخلی دیگر نیز «محدود» است.

او همچنین با رد پیشنهاد تجمیع منابع چند واکسن ایرانی، گفته است: «مانند این است که بگوییم جایی درحال پختن خورشت قرمه‌سبزی و جایی دیگر درحال پختن خورشت به هستند و حالا همه این خورشت‌ها با هم تجمیع بشود. تجمیع این جا معنی ندارد».

آقای ابوالقاسمی همچنین با عقب‌نشینی از موضع مقامات ایران در خصوص وعده‌هایی مبنی بر تولید انبوه واکسن کرونا گفته است «اگر الان مردم با واکسن خارجی به دلیل وضعیت اضطراری واکسینه شوند، خیلی هم خوب است.»

حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران روز ششم تیر در مراسم رونمایی از «واکسن نورا» گفته بود که اکنون زمان آن رسیده که «به آمریکایی‌ها واکسن بدهیم» و «اگر کمبودی دارند ما حاضریم به آن‌ها کمک کنیم.»



موافقت عراق با لغو دوجانبه روادید با ایران

ابراهیم رئیسی در نشست مطبوعاتی مشترک با نخست وزیر عراق از لغو روادید بین دو کشور خبر داد و گفت که عراق قول داده سهمیه ۳۰ هزار نفری برای زائران ایرانی مراسم اربعین را افزایش دهد.

در روزهای گذشته خبرهای متناقضی درباره افزایش سهمیه زائران ایرانی مراسم اربعین منتشر شده است.

روز شنبه هفتم شهریور، حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه ایران، در نشست یک روزه در بغداد، موسوم به نشست همکاری و مشارکت شرکت کرد و عربستان سعودی، فرانسه، قطر، اردن، امارات متحده عربی، مصر و اردن و از جمله دیگر کشورهای شرکت کننده در این اجلاس بودند.

در همین حال علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران هم در دیدار با نخست وزیر عراق گروه‌های مسلح کرد مخالف جمهوری اسلامی را «مخل امنیت مرزهای دو کشور» خواند و خواستار «خلع سلاح فوری و اخراج سریع آنان» از اقلیم کردستان عراق شد.

سپاه پاسداران در سه روز گذشته به مواضع این گروه ها حمله کرده است



ایران به بازرسان آژانس اجازه دسترسی به دوربین‌های مراکز هسته‌ای را داد

امروز رافائل گروسی٬ رییس سازمان بین‌المللی انرژی هسته‌ای٬ به ایران آمد و در توافقی برخلاف قانون هسته ای مجلس؛ یا همان قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ایران» به بارزسان اجازه داد که به دوربین های نصب شده در تاسیسات هسته ای دسترسی پیدا کنند.

در این بیانیه آمده است:

طرفین، روح همکاری و اعتماد متقابل و اهمیت تداوم آن و همچنین ضرورت رسیدگی به موضوعات فی‌مابین در فضایی سازنده و منحصرا فنی را مورد یادآوری و تاکید مجدد قرار دادند.

در چارچوب تعاملات و همکاری‌های موجود فی‌مابین، طرفین تصمیم گرفتند دیدارهای متقابل را در سطوح مرتبط تداوم دهند. در همین راستا، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در حاشیه کنفرانس عمومی آژانس با مدیرکل دیدار خواهد کرد و مدیرکل نیز در آینده نزدیک به تهران سفر خواهد نمود تا مشورت‌های سطح بالا با هدف تقویت همکاری‌های میان ایران و آژانس در حوزه های مختلف و بحث درخصوص موضوعات فعلی مورد علاقه متقابل، با دولت جمهوری اسلامی ایران داشته باشد.

به بازرسان آژانس اجازه داده می شود تا نسبت به سرویس فنی تجهیزات نظارتی مشخص شده و جایگزینی کارت های حافظه آن‌ها که تحت مهر و موم مشترک در ایران نگهداری خواهند شد، اقدام نمایند. چگونگی و زمان انجام این اقدام، مورد توافق دو طرف قرار گرفت.

محمد اسلامی رییس سازمان انرژی اتمی ایران روز یکشنبه ۲۱ شهریور پس از دیدار و گفت‌وگو با رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تهران به خبرنگاران گفت: «مقرر شد کارشناسان‌آژانس برای تعویض کارت‌های حافظه دوربین‌های نظارتی فنی به ایران بیایند و اقدامات فنی لازم را برای دوربین‌ها انجام دهند.»

او ادامه داد بازرسان آژانس کارت‌های حافظه را «همین جا پلمب می‌کنند و کارت‌های جدید را نصب می‌کنند.»



پایان محدودیت‌ تردد شبانه

علیرضا رئیسی٬ سخنگوی ستاد کرونا٬ از لغو محدودیت‌های تردد شبانه خبر داد.

سخنگوی ستاد کرونا این موضوع را در گفتگو با شبکه خبر اعلام کرد.

تا قبل از این، تردد خودروها بین ساعت های ۱۰ شب تا ۳ بامداد ممنوع بود و جریمه ۲۰۰ هزارتومانی داشت.

علیرضا رئیسی با این حال گفت: «برداشته شدن محدودیت‌های تردد شبانه به این معنی نیست که با ترددهای غیرضروری، احتیاط‌های مربوط به فراگیری کرونا را کنار بگذاریم. از هموطنانمان می‌خواهیم که به جز در موارد ضروری و اموری مانند تزریق واکسن در خیابان‌ها تردد نکنند.»


نادر طالب‌زاده: کرونا از قدیم بوده و علیه حج ساخته شده است



ستاد مقابله با کرونا ایران: ممکن است موج بعدی در آبان باشد

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد مقابله با کرونا٬ در یک برنامه تلویزیونی گفت: «ممکن است در آبان خیز جدید کرونا داشته باشیم.»

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا در یک گفت‌وگوی تلویزیونی، این احتمال را براساس «رفتارشناسی این بیماری» اعلام کرده و افزود: «البته تا آبان شش تا هشت هفته طلایی فرصت داریم که اگر سرعت واکسیناسیون را بالاتر ببریم و درصد بالایی را واکسینه کنیم با خیال بسیار راحت به مقابله با پیک بعدی خواهیم رفت.»

به گفته او در صورتیکه بالای ۷۵ درصد جامعه واکسینه شده باشند «ممکن است خیز بیماری داشته باشیم ولی مرگ و میر بسیار پایین باشد.»

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا ایران گفت که «تجربه پنج موج قبلی این است که کوچکترین غفلت موجب اوج گیری بیماری می‌شود ولی رعایت شیوه نامه های بهداشتی، فاصله گذاری و ماسک موجب کاهش ابتلا خواهد شد.»



احمد زرگر، رییس دادگاه تجدید نظر، به علت ابتلا به کرونا درگذشت

احمد زرگر، رئیس دادگاه انقلاب تهران و «قاضی ناقض حقوق بشر» به علت ابتلا به بیماری کرونا در گذشت. او پیش از مرگ، مدتی در بیمارستان خاتم‌الانبیای سپاه پاسداران بستری بود.

احمد زرگر که از سوی نهادهای حقوق بشری متهم به «نقض گسترده حقوق بشر» بود، از فروردین امسال در لیست تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار گرفت و از جمله قضاتی بود که در سرکوب معترضان نقش برجسته‌ای داشت.

روزنامه گاردین سال ۹۳ در گزارشی مستند به روایت سازمان‌های حقوق بشری، از احمد زرگر به عنوان یک عضو «گروه شش نفره» از قضات نام برد که با اشاره وزارت اطلاعات و سایر دستگاه امنیتی جمهوری اسلامی، به سرکوب فعالان مدنی و سیاسی و روزنامه‌نگاران می‌پرداختند.

دادگاه‌های انقلاب اسلامی به دنبال پیروزی انقلاب ۱۹۷۹ در ایران تأسیس شدند و نخست قرار بود که مسئولیت پرونده‌های امنیت ملی را برعهده گیرند، با این وجود سه دهه پس از آن زمان و به رغم ادامه بحث درباره جایگاه قانونی دادگاه‌های انقلاب این محکمه‌ها همچنان فعال هستند.



برادر نوید افکاری بازداشت شد

حساب توییتری «۱۵۰۰ تصویر» که خبر داد که سعید افکاری، برادر نوید افکاری بعد از ضرب و جرح به دست نیروهای امنیتی، بازداشت شده است.

بر اساس این گزارش، شش مامور امنیتی به محض رسیدن سعید افکاری به شیراز او را مورد ضرب و جرح قرار داده و الهام افکاری، خواهر او را نیز کتک زده و پرت کردند.

حساب کاربری سعید افکاری در توییتر نیز از دسترس خارج شده است. سعید افکاری ساعاتی پیش از بازداشت خود در توییتر از ادامه بازداشت برادرانش در انفرادی زندان عادل آباد شیراز نوشته بود.

او روز ۱۹ شهریور خبر داده بود که نهادهای امنیتی در آستانه سالگرد اعدام برادرش اقدام به تهدید خانواده و بستگان او کرده‌اند تا برای او مراسم برگزار نکنند.

سعید افکاری یک روز پیش از آن نیز خبر داده بود که به احکام برادرش وحید «دو سال تبعید» نیز افزوده شده است.

نوید افکاری ۲۲ شهریور سال گذشته اعدام شد و وحید و حبیب افکاری، برادران نوید افکاری، هر دو بیش از یک سال است که در سلول انفرادی در زندان عادل آباد شیراز هستند.


خبرهای روز گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »