? زنده| گزارش توییتری سپیده قلیان از بند نسوان زندان مرکزی بوشهر

 

 


وزیر امور خارجه ایران به سوریه: طبق توافق قبلی به ما واکسن بدهید

وزیران امور خارجه ایران و روسیه به صورت تلفنی درباره برجام و آخرین تحولات افغانستان و واکسن گفتگو کردند.

به گزارش ایسنا، در گفت‌وگوی تلفنی امروز سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه با حسین امیرعبدالهیان مسائل و موضوعات مرتبط با «روابط دوجانبه، دیدار مقامات دوکشور در حاشیه اجلاس شانگهای، تقویت همکاری ها در حوزه مهار کرونا، مشکلات تجار و فعالان اقتصادی برای تردد طبیعی به روسیه، تحولات منطقه و ابتکارات مرتبط با افغانستان، و موضوعات مرتبط با برجام» مورد تبادل نظر قرار گرفت.

امیر عبداللهیان از انتظار ایران درباره واردات بیشتر واکسن از روسیه «مطابق توافقات قبلی» گفت و همچنین مشکلات تجار و فعالان اقتصادی برای تردد طبیعی به روسیه را مطرح کرد.


پیام تسلیت جمعی از فعالان سیاسی و مدنی به فیروزه صابر به مناسبت درگذشت خواهرش فرشته صابر

زیتون- جمعی از فعالان سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و حقوق بشری در پیامی درگذشت فرشته صابر را به خواهر ایشان خانم فیروزه صابر ‌تسلیت گفتند. آنان در این پیام همچنین از هدی صابر، زندان سیاسی سابق و روزنامه‌نگار که در سال ۱۳۹۰ در پی حمله قلبی ناشی از اعتصاب غذا در زندان اوین جان باخت یاد کردند. فرشته صابر، امروز ۱۸ شهریور بر اثر بیماری درگذشت.

متن کامل این پیام تسلیت را در اینجا بخوانید.


نامه‌ی خانواده‌های مهدی محمودیان، مصطفی نیلی و آرش کیخسری به سران سه قوه

خانواده‌های یک روزنامه‌نگار و دو وکیل بازداشتی؛ مهدی محمودیان، مصطفی نیلی و آرش کیخسری که از یک ماه پیش در بازداشت به سر می‌برند  به سران سه قوه نامه نوشته اند.

آنها در این نامه خطاب به سران سه قوه پرسیده‌اند که «جرم زندانیان ما جز دادخواهی چیست؟ روا نیست در بی خبری مطلق بمانیم».

به گزارش سایت امتداد بیش از سه هفته از بازداشت تعدادی از وکلای دادگستری و فعالین مدنی به دلیل آنچه “قصد” طرح شکایت از مسببین بحران کنونی کرونا در کشور عنوان شده می‌گذرد و به رغم آزادی تعدادی از این چهره‌ها،  مصطفی نیلی، آرش کیخسروی و مهدی محمودیان، همچنان در بازداشت به سر می‌برند. در همین رابطه خانواده این سه نفر نامه‌ای را خطاب به سران سه قوه نوشته اند که در اختیار امتداد قرار گرفته است. متن این نامه به شرح زیر است:

ریاست محترم قوه قضائیه
رئیس جمهور محترم
ریاست محترم مجلس شورای اسلامی
با سلام و احترام

ـ داستان ما بسیار ساده است در کشوری که تحت قانون اساسی اداره میشود چند شهروند با استفاده از حق دادخواهی و در چهارچوب قانون و ایمان به اجرای آن توسط مجریان، قصد داشتند پس از بررسی قوانین و ارزیابی امکانات، شکایتی به قوه قضائیه تقدیم کنند و تقاضای بررسی و تشخیص عوامل قصور در کنترل پاندمی کرونا که باعث مرگ و میر روزافزون هموطنانشان شده را داشتند.

ـ البته قصد داشتند و قبل از هر اقدام و عملی، وقتی در جلسه تعامل و هم اندیشی بودند مورد هجوم و بازداشت نهادی نامعلوم با حکم و اعتباری نامشخص واقع شدند و علیرغم گذشت ۲۵ روز و آزادی تعدادی از همراهان و اعلام شفاهی بازپرس محترم شعبه ۲ دادسرای اوین مبنی بر اتمام بازجوئی و اعلام کیفرخواست و معرفی به دادگاه، فرزندان ما وکیل آرش کیخسروی، وکیل مصطفی نیلی و فعال مدنی مهدی محمودیان همچنان در بازداشت انفرادی بدون حق ارتباط با خانواده و داشتن وکیل معتمد جهت دفاع از خود هستند.

ـ ما خانواده ها شهروندانی ساده و متعهد به قوانین جاری کشور هستیم. روا نیست در بیخبری مطلق از وضعیت عزیزانمان مورد هجوم خبرهای ضد و نقیض و سناریوسازیهای مغرضانه و فشار و تهدید و جوسازی روانی واقع شویم.

ـ ما به دلیل باور به قانون مداری، تمامی راه های دادخواهی را با مراجعه و تقدیم عرضحال به دفتر مردمی قوه قضائیه، دادستانی تهران، حفاظت دادگستری تهران و سرپرستی دادسرای اوین پیموده‌ایم و تنها یک جواب نصیبمان شده که در بازداشت موقت همه چیز وابسته به شخص بازپرس پرونده است و ما حق دخالت نداریم، پس جایگاه نهادهای نظارتی کجاست ؟ مگر نه اینکه تحقیقات تمام شده و پرونده به دادگاه ارجاع شده پس چرا عزیزانمان همچنان در سلول انفرادی هستند.

ـ ما ماندیم و هزاران ابهام و نگرانی و تردید و یک سوال بزرگ بی جواب: مگر شکایت بردن و دادخواهی به قوه مسئول و تقاضای رسیدگی، عین اجرای قانون نیست!؟

 


 

گزارش توییتری سپیده قلیان از بند نسوان زندان مرکزی بوشهر

 



حمله سپاه پاسداران مواضع احزاب کرد در اقلیم کردستان عراق

از ساعت ۶ بامداد امروز به وقت محلی، سپاه به مناطقی در ارتفاعات شمال اقلیم کردستان حمله کرده است.

سایت هه‌نگاو ضمن انتشار خبر این حمله نوشت که در حملات بامداد امروز، «ابتدا چندین جنگنده ایران مواضع احزاب کردستانی مخالف حکومت ایران را در ارتفاعات هلگورد، بربزین و آلانه در داخل خاک اقلیم کردستان هدف قرار دادند و پس از بمباران این ارتفاعات، توپخانه‌های سپاه پاسداران این مناطق را گلوله باران کرده است.»

سایت تابناک نیز در این باره نوشت که «مناطق سیدکان، چومان و حاجی عمران» نیز مورد حمله هوایی جنگنده‌های سپاه قرار گرفته است.

بر اساس گزارش هه‌نگاو، سپاه پاسداران در این حملات از هواپیماهای بدون سرنشین (پهپاد) هم استفاده کرده است.

این حمله چند روز پس از آن صورت گرفت که فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران ایران با هشدار به مقامات اقلیم کردستان عراق، مخالفان کرد را تهدید به حمله کرده بود.



حکم جدید در پرونده وحید افکاری: دو سال تبعید

سعید افکاری از اضافه شدن دو سال تبعید به احکام برادرش، وحید افکاری خبر داد.

او در توئیتی با اشاره به احکام صادره قبلی از جمله اعدام، زندان و شلاق در مورد برادرش گفته است: «گرفتن ۲۵ سال از زندگی برادرم وحید برایشان کافی نبود، دادگاه انقلاب شیراز ۲ سال تبعید هم به آن اضافه کرده.»

وحید و حبیب افکاری به اتفاق برادرشان نوید افکاری، در جریان اعتراضات مرداد ۹۷ در شیراز بازداشت و به «محاربه» و قتل کارمند یک نهاد امنیتی متهم شدند. نوید افکاری، کشتی‌گیر ۲۷ ساله، با وجود ابهامات فراوانی که از سوی وکلایش اعلام شد و به رغم کارزار جهانی در مخالفت با اعدامش، ۲۲ شهریور پارسال اعدام و شبانه دفن شد.

سعید دهقان، وکیل خانواده افکاری، اول شهریور ماه از رد درخواست اعاده دادرسی وحید افکاری توسط دیوان عالی کشور و تایید حکم ۲۵ سال زندان او خبر داده بود.



روزنامه کیهان: اصلاح‌طلبان به پنجشیر اعزام شوند

حسین شریعتمداری، نماینده علی خامنه‌ای در روزنامه کیهان، در واکنش به درخواست‌ها برای حمایت ایران از پنجشیر، درگیری با طالبان را به نفع آمریکا دانست و پیشنهاد داد یک تیپ از اصلاح‌طلبان به این منطقه اعزام شود.

او با اشاره به اینکه اصلاح طلبان «جیغ می‌کشند که چرا علیه طالبان وارد جنگ نمی‌شویم» نوشت که اگر اصلاح‌طلبان در سخنان خود صداقت دارند، یک تیپ برای اعزام به پنجشیر تشکیل شود و نام « تیپ اصلاحاتیون» هم «اسم با مسمایی» برای این تیپ خواهد بود.

روزنامه کیهان در یک مطلب دیگر، کسانی که خواستار حمایت ایران از پنجشیر هستند را یک «جماعت اندک» خواند که قصد دارند «با فضاسازی و هیاهو» خود را نماینده افکار عمومی جا بزنند.

کیهان همچنین نوشت: «افغانستان از لحاظ ترکیب جمعیتی و قومی و مذهبی، تفاوت‌های مهمی با عراق و حتی سوریه دارد.»

عدم حمایت جمهوری اسلامی از پنجشیر در روزهای گذشته انتقادات بسیاری از جمله برخی از چهر‌های اصولگرا را به دنبال داشته است. عصر چهارشنبه نیز تجمعی در مقابل سفارت پاکستان در تهران برگزار شد که چند نفر از جمله نرگس محمدی بازداشت و پس از ساعاتی آزاد شدند.


حمله طالبان به انستیتوی ملی موسیقی در کابل


برکناری امام جمعه لواسان به دلیل افشاگری

شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه امام جمعه لواسان را برکنار کرد. او می‌گوید که با این کار باری از دوشش برداشته شد. سعید لواسانی که از فعالان فضای مجازی نیز است افشاگری‌هایی درمورد زمین‌خواری‌ها و برخی مفاسد در این منطقه داشت. او در توییتر خود دراین باره نوشت:

 

 


۱۲ انجمن علمی نسبت به برکناری «عبدالکریمی» اعتراض کردند


سخنگوی ستاد کرونا: از پیک پنجم گذشتیم

 

 


خبرهای روز گذشته را در اینجا بخوانید

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »