? زنده| وزارت بهداشت هشدار داد: موج ششم در حال آغاز است

 



وزارت بهداشت هشدار داد: موج ششم در حال آغاز است

مسعود یونسیان، رئیس کمیته راهبری مطالعات واکسیناسیون وزارت بهداشت با اشاره به «توقف روند کاهشی» کرونا در کشور و پایین بودن درصد افرادی که دو دُز واکسن را دریافت کرده‌اند، درباره بروز «موج ششم» کرونا در کشور هشدار داد.

مسعود یونسیان به خبرگزاری ایسنا گفت که با توجه به سطح بالای وضعیت افقی آمار کرونا در روزهای گذشته، این نگرانی وجود دارد که هنوز موج پنجم تمام نشده، موج ششم آغاز شود.

یونسیان دلیل توقف روند کاهشی ابتلا به کرونا را «اختلاط جمعیتی قابل ملاحظه در انتهای ماه محرم ناشی از سفرهای داخلی و راهپیمایی اربعین» عنوان کرد و گفت: «مدیریت هر اجتماعی به زبان، آسان اما در عمل حفظ فاصله‌گذاری فیزیکی در چنین اجتماعات بزرگی بسیار دشوار است».

پیشتر نیز برخی از مقامات وزارت بهداشت درباره احتمال شیوع گونه‌های جدید ویروس و شکل‌گیری پیک ششم به‌ویژه به دلیل ناقل بودن مسافران بازگشتی از عراق در پاییز امسال هشدار داده بودند.

به گفته یونسیان، تا ۲۱ مهرماه حدود ۷۵ درصد جامعه واجد شرایط واکسیناسیون دُز اول‌شان را دریافت و تنها ۲۵ درصد جمعیت کشور با توجه دریافت دو دُز واکسن و گذشت دو هفته از تزریق دُز دوم در مقابل ابتلای شدید یا مرگ ناشی از کووید-۱۹ مقاوم شده‌اند.

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت ایران، نیز روز یکشنبه در جلسه شورای عالی نظام پرستاری بر لزوم «آماده‌باش» برای مواجهه با موج جدید کرونا تاکید کرد و گفت که «هنوز بابت کرونا و پیک ششم خاطرمان آسوده نیست».



واکنش انگلیس به ادامه بازداشت نازنین زاغری

وزیر خارجه انگلیس تداوم بازداشت نازنین زاغری را محکوم کرد.

لیز تراس٬ وزیر خارجه انگلیس٬ در اعتراض به حکم دادگاه تجدیدنظر نازنین زاغری٬ در حساب کاربری‌اش در توییتر نوشت: «تصمیم ایران برای پیگیری اتهامات بی‌اساس علیه نازنین زاغری، کاملاً غیرقابل قبول است. هیچ دلیل معتبری برای ادامه بازداشت وجود ندارد و او باید برای همیشه آزاد شود. من تمام تلاش خود را برای کمک به نازنین و خانواده‌اش انجام خواهم داد.»

روز گذشتهحجت کرمانی، حقوقدان و وکیل نازنین زاغری٬ در گفت‌وگو با امتداد از صدور و ابلاغ رای پرونده دوم نازنین زاغری در شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر استان تهران خبر داده بود.

به گفته این وکیل دادگستری بر اساس رای صادره در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب این زندانی دو تابعیتی به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به یک سال حبس تعزیری و یک سال منع خروج از کشور محکوم شده بود. به این رای اعتراض شد و پرونده به شعبه ۵۴ تجدیدنظر ارجاع گردید و نهایتاً دادگاه تجدیدنظر بدون برگزاری جلسه رسیدگی رای دادگاه بدوی را عینا‌ً تایید کرده است.

بر اساس کیفرخواست صادره در ۹۶/۷/۱۹، نازنین زاغری متهم به «فعالیت تبلیغی علیه نظام» از طریق شرکت در تجمع مقابل سفارت ایران در لندن در سال ۱۳۸۸ و مصاحبه با شبکه بی بی سی فارسی است.



سازمان برنامه و بودجه: نرخ دلار با ادامه تحریم به ۲۸۴ هزار تومان می‌رسد

روز گذشته گزارشی از سازمان برنامه و بودجه که در مردادماه امسال، اواخر دوران ریاست جمهوری حسن روحانی تنظیم شده در برخی رسانه‌های داخلی ایران منتشر شده نشان می‌دهد که در صورت ادامه تحریم‌ها، دولت در سال ۱۴۰۳ در آستانه ورشکستگی قرار می‌گیرد و نرخ دلار نیز در سال ۱۴۰۶ تا ۲۸۴ هزار تومان اوج خواهد گرفت.

این گزارش تاکید می‌کند که تا سال ۱۴۰۳ میزان بدهی‌های دولتی به نصف تولید ناخالص داخلی می‌رسد و بدین ترتیب، دولت در آستانه ورشکستگی قرار می‌گیرد و در صورت ادامه تحریم‌ها، نسبت بدهی دولتی به تولید ناخالص داخلی تا حدود ۱۵۰ درصد اوج خواهد گرفت.

در این گزارش آمده است که در سال جاری خورشیدی این نسبت حدود ۳۰ درصد است.

قبلا صندوق بین‌المللی پول نیز برآورد کرده بود که میزان بدهی دولتی در سال گذشته خورشیدی به معادل ۳۶ درصد از تولید ناخالص داخلی کشور رسیده و نسبت به سال ۹۸ بیش از ۲ برابر شده است.



نامه وکلای آرمان عبدالعالی به محسنی‌اژه‌ای: غزاله شکور در زاهدان روئیت شده است

چهار نفر از وکلای آرمان عبدالعالی در نامه‌ای خطاب به ریاست محترم قوه قضائیه در ارتباط با پرونده قتل غزاله شکور موارد تازه‌ای را مطرح کرده و با توجه به آن خواستار بررسی دوباره پرونده شدند.

در این نامه که به امضای عبدالصمد خرمشاهی، سیدولی اله حسینی، معراج مسعودی و محمدحسین شاملو امضا کردند این ادعا مطرح شده است که غزاله شکور٬ مقتول این پرونده٬ در زاهدان روئیت شده است.

این وکلا ضمن ابراز نگرانی شدید «از اجرای قریب الوقوع دادنامه‌ای که ایرادات متعدد شرعی و قانونی داشته و دارد» به عنوان مثال نوشتند: «چند نفر از اهالی مردم زاهدان فقدانی مذکور را در آن شهر رویت کرده اند.»

آرمان عبدالعالی به اتهام قتل دوست‌دخترش غزاله شاکر در اسفند ۹۴ و زمانی که ۱۷ سال بیشتر نداشت محاکمه و به اعدام محکوم شد.

آرمان عبدالعالی ابتدا در سال ۱۳۹۴ به اعدام محکوم شد. گزارش‌ها حاکی است که دادگاه او را بر اساس اعترافاتش در زندان به اتهام قتل محکوم کرده اما خودش می‌گوید این اعترافات را تحت شکنجه و آزار از او گرفته‌اند و بعدا تمامی آن‌ها را پس گرفته است.

در بخش دیگری از این نامه که توسط دیده بان ایران منتشر شده آمده است: «فاسد بودن اقاریر نامبرده به جهت بازداشت انفرادی به مدت ۷۰ روز در اداره آگاهی و عدم استماع آن توسط قاضی محکمه، عدم پیدایش جسد فقدانی و استصحاب بقای حیات نامبرده در فرض شک در حیات بویژه با توجه به ارائه مدارکی مبنی بر اخذ مرخصی تحصیلی و تمدید دفترچه درمانی و عدم ارائه دلیل متقن و قوی در رد انتساب آن به فقدانی، اظهار نظر هیات قضایی شعبه دادگاه صادر کننده رای در احراز فوت بر اساس حدس و گمان، تایید فقدان قدرت درک و فهم نامبرده توسط کارشناس اطفال، عدم تشکیل پرونده شخصیت و عدم اظهار نظر صریح پزشکی قانونی در خصوص قدرت درک و فهم و رشد کمال عقلی، حاکمیت قاعده درء در تشخیص نوع قتل در صورت اعتقاده به وقوع قتل و فقدان دلیل شرعی و قانونی در عموی بودن قتل و یا رفتار منجر به سلب حیات ، مخدوش بودن دادنامه صادره از شعبه ۷۴ دادگاه کیفری یک تهران به جهت ابراز تردید جدی اکثریت قضات امضا کننده دادنامه و شمول کنوانسیون حقوق کودک و ماده ۶۱۲ قانون مجازات اسلامی در این خصوص) تقاضای فوری صدور دستور توقف اجرای حکم مذکور و مطالبه پرونده و بررسی آن توسط شخص حضرت عالی را که تجربه تصدی کرسی قضات را داشته اید را دارد.»


خبرهای روز گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »