? زنده| ابطحی: میرحسین موسوی به رفع حصر «نصفه و نیمه» تن نداد

 



ابطحی: میرحسین موسوی به رفع حصر «نصفه و نیمه» تن نداد

محمدعلی ابطحی٬ در اتاق خبر پارتی در کلاب هاوس٬ خبر از آن داد که میرحسین موسوی به رفع حصر «نصفه و نیمه» تن نداده است.

ابطحی در این رابطه توضیح داد:‌ «ماموران امنیتی پیشتر به بنده گفته بودند که همه این شرایطی که برای آقای کروبی فراهم شده است برای آقای موسوی هم محیا است و حتی گفتند خانم رهنورد حصر نیستند اما خود این بزرگواران تمایلی به تن دادن به این رفع حصر نصف و نیمه ندارند.»

پس از اعتراضات مردم به نتایج انتخابات ریاست جمهوری دهم٬ زهرا رهنورد٬ مهدی کروبی و میرحسین موسوی، از بهمن ماه سال ۸۹ در حصر به سر می‌برند.

طی سال‌های اخیر اما به گفته محمدحسین کروبی در زمینه حصر پدرش «گشایش‌هایی» صورت گرفته است که دیدار با اعضای مجمع روحانیون مبارز و برخی از اعضای حزب کارگزاران سازندگی از آن جمله است.

بیشتر بخوانید: مهدی کروبی خواستار «رفع عیوب نظام» شد

ابطحی در این باره نیز با اشاره به مراسم اخیر در خانه کرباسچی که مهدی کروبی نیز در آن حضور داشت گفته است: «طبق آنچه به بنده گفته‌اند در ابتدا یک لیست برای حاضران در این مراسم تهیه شده بود که گویا ماموران امنیتی آن را تایید نکرده اند و بعد از آن یک لیست دیگر تهیه شد که شامل همه آن افرادی بود که تاکنون با آقای کروبی دیدار داشتند.»



سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور: ۴۰۰۰ مدرسه سنگی در کشور وجود دارد

مهراله رخشانی‌مهر٬ رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور٬ خبر از وجود ۴۰۰۰ مدرسه سنگی در کشور داد.

او ضمن تاکید بر اینکه دغدغه وزارت آموزش و پرورش وجود «مدارس سنگی» است٬ ادامه داد: «مدارس یک کلاسه با جمعیت زیر ۱۵ نفر تعداد دانش آموزانش در طول سال متغیر است چون عمدتا از عشایر هستند. مسئله مدارس یکجانشین را حل کرده ایم، اما این مدارس سنگی عمدتا مدارس کوچ‌رو و عشایری هستند که باید برایشان تدبیری کنیم. باید با کمک خیرین تامین اعتباری کرده و آنها را جمع کنیم.»

رخشانی مهر ادامه داد: «هرچند ممکن است این مدارس عمر کوتاهی داشته باشند و عشایر چندسال بعد از آن منطقه عبور نکنند، با این حال معتقدیم حق دانش‌آموز است که سقفی بالای سر داشته باشد ولو شده کانکس هایی را جایگزین کنیم که از ویژگی‌های مناسبی برخوردار باشند. عمده مدارس کم‌جمعیت و خالی از جمعیت مدارسی هستند که در این مناطق واقع شده‌اند.»



آواز همایون شجریان بر مزار پدر



بازگشایی همه مدارس کشور از نیمه دوم آبان‌ماه

علیرضا کمرئی٬ سخنگوی وزارت آموزش و پرورش٬ خبر از بازگشای مدارس داد.

او در خصوص جزئیات بازگشایی مدارس از آبان‌ماه گفت: «الگوی بازگشایی مدارس، شرایط فعالیت آموزشی را در مدارس مشخص می‌کند. طبق الگوی بازگشایی، مدارس روستایی و عشایری در نیمه اول و دوم مهرماه بازگشایی می‌شوند.»

علیرضا کمرئی افزود: «در نیمه اول مهرماه، مدارس فنی و حرفه ای و کاردانش برای دروس مهارتی بازگشایی شده اند؛ همچنین دانش‌آموزان ابتدایی نیز در نیمه اول مهرماه برای آشنایی با معلمان خود در مدارس حضور پیدا کردند.»

کمرئی ادامه داد: «در نیمه دوم مهرماه، مدارس روستایی و عشایری که کلاس‌های کمتر از ۳۰ نفر دانش آموز دارند، بازگشایی می‌شوند.»

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در امر بازگشایی مدارس اضافه کرد: «در نیمه اول آبان ماه، بر اساس الگوی بازگشایی مدارس و سرعت واکسیناسیون جامعه، مدارس کم جمعیت شهری با کمتر از ۶۰ نفر جمعیت بازگشایی خواهند شد.»

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، وی خبر داد: «در نیمه دوم آبان ماه نیز تمام مدارس با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بازگشایی می‌شوند و مدارس بر اساس الگوی بازگشایی گروه بندی خواهند شد و با توجه به مجوز هر منطقه، فعالیت آموزشی خود را آغاز خواهند کرد.»



هشدار وزارت بهداشت: سوء تغذیه در برخی استان‌ها به مرحله نگران‌کننده رسیده است

زهرا عبداللهی٬ مدیرکل دفتر تغذیه وزارت بهداشت٬ اعلام کرد که سوءتغذیه و ناامنی غذایی در استان‌های مختلف ایران، به ویژه استان‌های محروم، افزایش یافته است.

زهرا عبداللهی، مدیرکل دفتر تغذیه وزارت بهداشت، در گفت‌وگویی با ایلنا تاکید کرد که به دلیل شرایط اقتصادی و همچنین کرونا و پیامدهای آن، سوءتغذیه در سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان، خراسان جنوبی و خوزستان افزایش یافته است.

به گفته عبداللهی، شاخص لاغری کودکان در سیستان و بلوچستان نیز از شش درصد به حدود ۱۲ درصد، و در خراسان جنوبی از ۵ درصد به ۸ درصد رسیده است.

او تاکید کرد که افزایش ناامنی غذایی به ویژه در مناطق محروم منجر به افزایش سوء تغذیه کودکان زیر پنج سال و دیگر گروه‌های آسیب‌پذیر مانند مادران باردار شده است.

این مقام وزارت بهداشت از جمله راه‌های کاهش سوء تغذیه به مواردی از قبیل اجرای دوباره طرح توزیع شیر در مدارس، اختصاص یارانه پروتئین و تغییر الگوی کشت برای مصرف کمتر آب اشاره کرد.



پیام تسلیت جمعی از فعالان سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و حقوق بشری به مناسبت درگذشت منصور سحابی

جمعی از فعالان ملی سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و حقوق بشری طی بیانیه‌ای درگذشت منصور سحابی را تسلیت گفتند.

منصور سحابی٬ فرزند یدالله سحابی و برادر عزت‌الله سحابی

منصور سحابی متولد سال ۱۳۱۸ و مهندس مکانیک بود. او تا زمان انقلاب مسولیت کارخانه سیمان آبیک را بر عهده داشته است. حدود یک سال پس از انقلاب ۱۳۵۷ و در سال ۱۳۵۸ مهندس منصور سحابی از کارخانه سیمان کنار گذاشته شد.

منصور سحابی روز شنبه تصادف کرد و پس از سه روز بستری در بیمارستان شهدا تبریز درگذشت. راننده ضارب نیز که در ابتدا متواری شده بود پس از چند روز بازداشت شده است.

متن کامل این بیانیه را به همراه نام امضا کنندگان آن را اینجا بخوانید.



تشکیل کمیته «تعیین مصادیق رهبری» تایید شد

غلامرضا مصباحی‌مقدم٬ عضو مجلس خبرگان رهبری٬ تشکیل کمیته «تعیین مصادیق» رهبری را تایید کرد.

سال ۹۵ احمد خاتمی٬ سخنگوی هیئت رییسه وقت مجلس خبرگان رهبری٬ برای اولین بار به تشکیل کمیته «تعیین مصادیق رهبری» اشاره کرده بود. او در این باره گفته بود: «این طور نیست که مجلس خبرگان رهبری در روز مبادا و فقط در وقت بحران بخواهد در مورد رهبری آینده تصمیم بگیرد. کمیته‌ای در این زمینه تشکیل شده اما هیچ کس از کار این کمیته و اسامی‌مطرح در آن خبری ندارد حتی خود من از این موضوع خبر ندارم و حتی به دنبال آن نرفتم که این مطالب محرمانه را بدانم.»

احمد خاتمی آن زمان در گفت‌وگو با ایلنا توضیح داده بود: «در دیداری که خبرگان رهبری با رهبری معظم انقلاب در حدود ۱۵ سال پیش داشتند آقا گفتند شما باید در آستینتان ۱۰ رهبر داشته باشد بر اساس همین نظر آقا کمیته‌ای محرمانه تشکیل شد تا در مورد افرادی که می‌توانند در این جایگاه قرار گیرند بررسی‌های لازم صورت بگیرد.»

پس از آن بارها این خبر مورد تکذیب قرار گرفت. امروز اما مصباحی‌مقدم به ایلنا گفت: «درباره اصل این کمیته باید بگویم که این مساله بله وجود دارد و من هم ‌مطلع نیستم و اینطور که به خاطر دارم آقای سید احمد خاتمی این را بازتاب دادند. اما از اعضای این کمیته و اقدامات صورت گرفته مطلع نیستم.»



ابوالحسن بنی‌صدر درگذشت

ابوالحسن بنی‌صدر، اولین رییس جمهور اسلامی ایران، در پاریس درگذشت.

خانواده بنی‌صدر در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که او روز شنبه ۱۷ مهرماه پس از مدتی طولانی مبارزه با بیماری، در بیمارستان سالپتریه شهر پاریس درگذشت.

بنی صدر متولد سال ۱۳۱۲ در همدان و فرزند آیت‌الله نصرالله بنی‌صدر بود.

او در ۵ بهمن ۵۸ به عنوان اولین رییس جمهوری اسلامی ایران انتخاب شد اما پس از آن با حزب جمهوری و مجلس اول دچار اختلاف و درگیری شد و سرانجام در خرداد ۶۰ جریان نزدیک به حزب جمهوری اسلامی در مجلس طرح عزل ابوالحسن بنی‌صدر را ارائه کردند.

رای به عدم کفایت سیاسی و عزل او به تصویب مجلس رسید و این حکم توسط روح‌الله خمینی تایید شد.

بنی صدر مدتی پس از این اتفاق مخفی شد و بعد از ایران خارج شد و به فرانسه رفت.

بنی‌صدر در فرانسه به همراه مسعود رجوی از جمله اعضای گروه «شورای ملی مقاومت» بود اما به گفته خودش، به دلیل روابط سازمان مجاهدین خلق با عراق این شورا را ترک کرد.

ابوالحسن بنی‌صدر در دادگاه ترور مخالفان جمهوری اسلامی در رستوران میکونوس شهادت داد و اطلاعاتی را درباره نحوه برنامه‌ریزی و اجرای ترور مخالفان جمهوری اسلامی در خارج از کشور به این دادگاه ارائه کرد.


خبرهای روز گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »