? زنده| ابراهیم رئیسی: تورم خط قرمز دولت است



 مجموعه کامل خاطرات و آثار دکتر ابراهیم یزدی در دسترس عموم قرار می‌گیرد

هیئت مدیره بنیاد فرهنگی مهندس مهدی بازرگان اعلام کردند که قصد دارند تا به مناسبت نودمین سالروز تولد ابراهیم یزدی در دسترس عموم قرار دهند.

بر اساس بیانیه بنیاد فرهنگی مهندس مهدی بازرگان این نهاد طی روزهای آتی مجموعه کامل آثار ابراهیم یزدی عضو و آخرین رئیس هیأت امنای بنیاد فرهنگی مهندس مهدی بازرگان را که از طرف خانواده جهت انتشار به بنیاد واگذار شده است و شامل ۹ جلد خاطرات با عنوان «شصت سال صبوری و شکوری» و نیز ۱۵ جلد «مجموعه آثار» می‌شود که در برگیرنده تمام مقالات، سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های ایشان از ۱۳۳۲ تا ۱۳۹۳ است، اعم از آن‌چه که تاکنون چاپ و منتشر شده و یا سایر مواردی که در دست چاپ و انتشار است، به تدریج و طی روزهای آتی از طریق سایت این بنیاد به نشانی www.bonyadbazargan.com در دسترس عموم مردم قرار دهد.



اظهار «تعجب» وزارت خارجه ایران از اظهارات اخیر رییس‌جمهوری آذربایجان

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه٬ اظهارات اخیر الهام علی اف، رئیس‌جمهور آذربایجان را «مایه تعجب» توصیف کرده است.

او گفته: «در حالی که روابط خوب و محترمانه‌ای میان دو کشور وجود دارد و مسیرهای معمول ارتباطات میان دوطرف در بالاترین سطح وجود دارد، بیان آن به این شیوه مایه تعجب است.»

سخنگوی وزارت خارجه ایران همچنین افزود: «رعایت حسن همسایگی و همجواری از مهمترین موضوعاتی است که انتظار می رود از سوی همه همسایگان مورد توجه قرار گیرد.»

الهام علی‌اف، رییس جمهور جمهوری آذربایجان، اخیرا از «ورود غیرقانونی کامیون‌های ایرانی به منطقه قره‌باغ» و مانور نظامی اخیر ایران در نزدیکی مرزهای کشورش انتقاد کرده بود.

او در مصاحبه‌ای با خبرگزاری آناتولی ترکیه گفته بود علیرغم درخواست های دولتش از ایران، حدود ۶۰ کامیون ایرانی در ظرف ماه های اوت و سپتامبر بدون مجوز به منطقه قره باغ وارد شده اند.

رییس جمهوری آذربایجان گفته که اگر رانندگان ایرانی می‌خواهند از خاک کشورش استفاده کنند باید مالیات بدهند.



ابراهیم رئیسی: تورم خط قرمز دولت است

ابرهیم رئیسی٬ رییس‌جمهوری٬ تورم را خط قرمز دولت دانست و از دستگاه‌های اجرایی خواست از هرگونه اقدامی که منجر به افزایش تورم می‌شود، پرهیز کنند.

ابراهیم رئیسی که در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت سخن می‌گفت، همچنین به بانک مرکزی دستور داد که سیاست‌های پولی را متناسب با مدیریت نقدینگی و کنترل تورم پیگیری کند.

پیشتر مرکز آمار اعلام کرده بود که نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در مرداد ١۴٠٠ برای خانوارهای ایرانی به بیش از ۴۵ درصد رسیده است.

افزایش شدید قیمت کالاها و خدمات مصرفی و مورد نیاز مردم در سالیان اخیر، انتقادهای شدیدی را در رسانه‌ها و نیز در شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشته است.


 پناهان: شیوع کرونا در جهان یک سوء تفاهم بود



تجمع و اعتصاب کارگران نیشکر هفت‌تپه

کارگران نیشکر هفت‌تپه روز سه‌شنبه اعتصاب و در مقابل دفتر مدیریت شرکت تجمع کردند.

به گزارش کانال مستقل کارگران هفت‌تپه، تعیین تکلیف فوری مدیریت شرکت، و شفاف‌سازی در نحوه و قیمت واگذاری آن،‌ مطالبه نخست کارگران اعتصابی هفت‌تپه است.

اعلام حکم امید اسدبیگی و مهرداد رستمی‌چگینی در پرونده سوء‌استفاده یک و نیم میلیارد دلاری از دیگر مطالبات کارگران نیشکر هفت‌تپه است.

امید اسدبیگی و مهرداد رستمی‌چگینی در زمستان سال ۹۴، شرکت نیشکر هفت‌تپه با مساحت ۲۴ هزار هکتار را با پیش‌پرداختی شش میلیارد تومانی خریداری کردند.

محاکمه این دو پس از افشای پرونده سوء‌استفاده یک و نیم میلیارد دلاری، همراه با ۱۰ تن دیگر آغاز ولی در سال گذشته متوقف شد.



ایران در پرونده کرسنت به پرداخت بیش از ۶۰۷ میلیون دلار محکوم شد

در پی شکایت شرکت «دانا گاز» امارات متحده عربی از عدم پای‌بندی ایران به قرارداد گازی سال ۲۰۰۱، دادگاه بین‌المللی داوری در پاریس شرکت ملی نفت ایران را به پرداخت ۶۰۷.۵ میلیون دلار جریمه محکوم کرد.

شرکت «دانا گاز» با اعلام این خبر گفته است که این تنها بخشی از جریمه شرکت ملی نفت ایران به خاطر لغو قرارداد ۲۵ ساله صادرات گاز به امارات، موسوم به پرونده کرسنت، است که زیان ۸.۵ سال شرکت دانا از فسخ یک‌جانبه قرارداد توسط ایران را شامل می‌شود و قرار است دادگاه بعدی برای تعیین بخش عمده زیان که مربوط به ۱۶.۵ سال بعدی قرارداد ۲۵ ساله است، در ماه اکتبر سال آینده در پاریس برگزار شود.

این گزارش می‌گوید نتیجه داوری پیرامون زیان ۱۶.۵ سال بعدی قرارداد در سال ۲۰۲۳ اعلام خواهد شد.



بیش از ۱۳ درصد از ایرانی‌های بزرگسال تمایلی به تزریق واکسن کرونا ندارند

نتایج تازه‌ترین نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) نشان می‌دهد که ۱۴/۲ درصد از شهروندان ایرانی بالای ۱۸ سال «اصلا تمایلی به زدن واکسن کرونا ندارند».

ایسپا که زیر نظر جهاد دانشگاهی فعالیت می‌کند روز سه‌شنبه ششم مهرر اعلام کرد که بر اساس این نظرسنجی، عدم تمایل به تزریق واکسن کرونا در میان گروه‌های مختلف شهروندان، متفاوت است.

نتایج نظرسنجی نشان می‌دهد به طور کلی تعداد مردانی که مایل به تزریق واکسن کرونا نیستند چند درصد بیشتر از زنان است؛ به طوری که ۱۷/۲ درصد مردان و ۱۱/۳ درصد زنان گفته‌اند تمایلی به واکسن زدن ندارند.

همچنین عدم تمایل به تزریق واکسن کرونا در گروه سنی زیر ۵۰ سال ده درصد، که رقم قالب توجهی است، بیشتر از گروه سنی بالای ۵۰ سال است.

۱۷/۸ درصد از مجردها نیز گفته‌اند مایل به زدن واکسن کرونا نیستند که نسبت به متأهل‌ها (۱۳/۴ درصد) رقم بالاتری است.

همچنین عدم تمایل به دریافت واکسن در میان افراد فاقد تحصیلات دانشگاهی ۱۵/۷ درصد و در بین افراد دارای تحصیلات دانشگاهی ۱۱/۳ درصد است.

اما از نظر محل زندگی، تقریبا عدم تمایل به دریافت واکسن کرونا در مناطق مختلف یکسان است؛ به طوری که در بین افرادی که ساکن مراکز استان‌ها هستند ۱۴/۷ درصد، شهرهای کوچکتر ۱۵.۱ درصد و روستاها ۱۲/۳ درصد است.

این نظرسنجی که در بازه ۲۱ تا ۲۵ شهریور ۱۴۰۰ و در سراسر ایران انجام شده، نشان می‌دهد به طور کلی مردان، مجردها، جوان‌ترها و افراد فاقد تحصیلات دانشگاهی نگاه منفی‌تری نسبت به واکسن کرونا دارند.



شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در شرق سوریه مورد حمله هوایی قرار گرفتند

یک هواپیمای ناشناس شامگاه دوشنبه ۵ مهر پایگاه شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در استان دیرالزور سوریه نزدیک مرز عراق را هدف قرار دارد، منطقه‌ای که جمهوری اسلامی طی یک سال گذشته حضور نظامی خود را در آن گسترش داده است.

خبرگزاری رویترز به نقل منابع نظامی و ساکنان منطقه گزارش داد که این حمله در جنوب شهرک مدائن در مجاورت رود فرات رخ داده که از چهار سال پیش در پی بیرون راندن داعش از آنجا به یکی از پایگاه‌های اصلی گروه‌های مختلف شبه‌نظامی شیعه مذهب تبدیل شده است.

دو نفر از ساکنان منطقه می‌گویند، پس از چندین انفجار که صدایشان شنیده شد، گشتی‌های شبه‌نظامی در حالت آماده‌باش به سرمی‌برند و در این حال آمبولانس‌ها به سمت حومه شهر حرکت کرده‌اند.

یکی از ساکنان شهرک مدائن، به رویترز گفت: «شبه‌نظامیان وحشت‌زده از عابران و خودروها می‌خواهند که مرکز شهر و خیابان‌های اطراف آن را خالی کنند.»

این گزارش می‌افزاید که اکنون شبه‌نظامیان کنترل این شهرک عمدتا سنی‌شنین در استان شرقی دیرالزور را در دست گرفته‌اند.

رسانه‌های دولتی سوریه که پیش از این استقرار هزاران شبه‌نظامی مورد حمایت ایران در نقاط مختلف کشور را تکذیب کرده بودند، هنوز گزارشی درباره این حمله منتشر نکرده‌اند.


خبرهای روز گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »