? زنده| واکسیناسیون روزانه کرونا به کمترین میزان در چهل روز اخیر رسید

 



واکسیناسیون روزانه کرونا به کمترین میزان در چهل روز اخیر رسید

خبرگزاری ایسنا با اشاره به آمار وزارت بهداشت درباره تزریق ۱۳۸ هزار و ۱۷۱ دوز واکسن در شبانه‌روز گذشته، گزارش داده که این رقم کمترین میزان تزریق روزانه واکسن از دوم مرداد به این سو به شمار می‌رود.

در روزهای اخیر شمار زیادی از مراکز واکسیناسیون در استان‌های مختلف ایران اعلام کرده‌اند به دلیل نبود واکسن فعالیت‌شان متوقف شده است.

با این حال کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان دارو و غذا، روز شنبه گفت که مشکل نبود واکسن حل شده و از امروز ظرفیت تزریق روزانه واکسن در کشور یک میلیون دوز است.

مقام‌های ایران روز جمعه اعلام کردند که «بزرگ‌ترین محموله واکسن» شامل چهار میلیون و ۶۰۰ دوز واکسن سینوفارم وارد کشور شده است. مهرداد جمالی ارونقی، معاون گمرک، نیز گفت که در ۲۴ ساعت آینده چهار میلیون دوز دیگر وارد خواهد شد و مجموع واکسن‌های وارداتی به ۴۰ میلیون دوز خواهد رسید.

تاکنون تنها ۱۱ درصد از جمعیت ایران واکسن کرونا دریافت کرده‌اند و دستور خامنه‌ای مبنی بر عدم واردات واکسن‌های آمریکا و بریتانیا، تاکید بر تولید واکسن داخلی و اجرا نشدن وعده ها اعتراض‌های زیادی را به دنبال داشته است.



منع شهرداری تهران از دریافت آموزش‌های امدادی از اتریش

رضا کرمی محمدی٬‌ رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران٬ خبر از آن داد که این سازمان در زمینه آموزش‌های امدادی پس از زلزله، نیازمند همکاری‌های بین‌المللی است ولی علیرغم فراهم شدن ارتباطات مناسب با کشور اتریش برای اعزام تیم‌های امدادی، از «ارتباط با اتریش منع» شده است.

رضا کرمی محمدی، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا، به نام نهادی که به طور مستقیم شهرداری را منع کرده اشاره نکرده ولی گفته است که هماهنگی‌های در این زمینه باید توسط شورای عالی امنیت ملی انجام شود و معلوم نیست در ۶ ماه گذشته چه اتفاقی رخ داده که دستور منع ارتباط صادر شده است.

او با اشاره به اینکه موضوع آموزش نیروهای امدادی در ایران «به مسائل خارجی گره خورده»، گفته است هم اکنون «مقدمات کمک جهانی را هم نداریم». این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که بر اساس مطالعات جدیدی که نتایج آن ۱۰ شهریور منتشر شد، در صورت زلزله بزرگ دو میلیون نفر در تهران کشته و زخمی خواهند شد و «حدود ۴۰۰ هزار نفر ظرف یک دقیقه کشته خواهند شد».

بر اساس نتایج مطالعه، در صورت افزایش آمادگی‌ها و انجام مقاوم‌سازی، تعداد کشته و مصدوم‌های شدید به ۴۰۰ هزار نفر کاهش می‌یابد که از این تعداد زیر ۱۰۰ هزار نفر کشته خواهیم داشت».

مقام‌های شهرداری تهران می‌گویند ارتقای ایمنی اماکن در پایتخت ایران به بودجه ۱۰ میلیارد دلاری نیاز است.



ایران درودی به کرونا مبتلا شد

ایران درودی، نقاش پیشکسوت٬ به رغم داشتن علائم بیماری، نتیجه تست او منفی شده بود، به کرونا مبتلا شده است. این هنرمند که در حال حاضر در خانه تحت مراقبت پرستاران بیمارستان است، تاحدی از نظر ریوی تحت تأثیر این ویروس قرار گرفته است.

طباطبایی حسینی٬ فعال فرهنگی و دبیر سابق شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران کشور٬ در گفت‌وگو با ایسنا ضمن اشاره به اینکه این هنرمند بیشتر به لحاظ سیستم گوارشی تحت تأثیر ویروس قرار گرفته است، درباره وضعیت عمومی جسمی درودی گفت: «ریه ایشان تا حدی درگیر شده است و کرونا نیز بیشتر به دستگاه گوارش ایشان سرایت کرده است.»

به گفته او «ایران درودی در روز دهم شهریور تست داد که نتیجه این تست در روز یازدهم شهریور منفی شد، اما نظر پزشک بر این بود که خیلی به تست اطمینانی نیست و ایشان مبتلا به کرونا هستند. در روز یازدهم شهریور ایشان اسکن ریه دادند و متوجه شدند که ریه ایشان تا حدی درگیر شده و مبتلا به کرونا هستند.»

این فعال فرهنگی درباره ضرورت بستری شدن این هنرمند در بیمارستان، اضافه کرد: «از خانم درودی سنی گذشته است و در بیمارستان بستری شدن برای ایشان خیلی سخت است اما اگر تشخیص داده شود که باید بستری شوند حتما این اتفاق خواهد افتاد اما فعلا تشخیصی بر این مبنا داده نشده است.»



عبور قربانیان کرونا در ایران از ۱۱۰ هزار نفر

بنابر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، ۵۱۵ نفر دیگر بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند و بر این اساس مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۱۰ هزار و ۶۴ نفر رسید.

همچنین در ۲۴ ساعت گذشته و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۰ هزار و ۴۰۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که سه هزار و ۴۷۹ نفر از آنها بستری شدند.

بر این اساس مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۵ میلیون و ۱۰۳ هزار و ۵۳۷ نفر رسید.



معاون قرارگاه پدافند زیستی کشور: روسیه تمامی واکسن‌ اسپوتنیک تولید ایران را خارج می‌کند

محمد کریمی‌نیا، معاون قرارگاه پدافند زیستی٬ در گفت‌وگو با روزنامه جوان وابسته به سپاه خبر از آن داد که روسیه تمامی واکسن‌ اسپوتنیک تولید ایران را خارج می‌کند.

به گفته کریمینیا قرارداد تولید ۲ میلیون دوز واکسن اسپوتنیک در ماه در ایران بین شرکت اکتوورکو و اسپوتنیک روسیه بسته و این قرارداد در سطح گسترده رسانه‌ای و به همه کشور اعلام می‌شود که به زودی ماهی ۲ میلیون دوز واکسن اسپوتنیک را به بازار ایران عرضه می‌کنیم، اما در تیرماه دکتر رئیسی، معاون بهداشتی وزارتخانه اعلام می‌کند که روس‌ها سر ما کلاه گذاشتند. واقعیت این بوده که روس‌ها به درستی با شرکت اکتوور قرارداد بسته‌اند تا واکسن اسپوتنیک در ایران تولید و به روسیه تحویل شود نه ایران! در واقع روسیه برای تولید واکسن برون‌سپاری کرده‌است.

پیش از این هم مقام‌های دولت ایران با اعلام اینکه روسیه در جریان تولید و فروش واکسن آنها را فریب داده است، گفته بودند در زمینه واردات نیز روسیه قول داده بود ۶۲ میلیون واکسن اسپوتنیک به ایران بدهد ولی فقط دو میلیون واکسن داد. رهبر جمهوری اسلامی که فرمان منع واردات واکسن از بریتانیا و آمریکا را صادر کرده بود، اخیرا بدقولی کشورهای خارجی را عامل کمبود واکسن در ایران دانست ولی اشاره‌ای به روسیه نکرد.

در همین حال، کیانوش جهان‌پور، سخنگوی سازمان دارو و غذای ایران گفته است هنوز روسیه «محصول تولید شده» توسط شرکت خصوصی ایرانی را «برای تولید انبوه تحت لیسانس» آن کشور تایید نکرده و خروج واکسن از ایران «کذب محض است.»



تحریم چهار نفر با اتهام برنامه‌ریزی برای «ربودن» مسیح علی‌نژاد

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا روز جمعه اعلام کرد که چهار مامور اطلاعاتی ایران را که متهمند «در برنامه‌ریزی ربودن مسیح علی‌نژاد» روزنامه‌نگار و فعال سیاسی ساکن آمریکا نقش داشته‌اند، تحریم کرده است.

این تحریم‌ها پس از آن به اجرا گذاشته شده که در ماه ژوئیه دادستان‌های آمریکا چهار نفر را به «توطئه برای ربودن مسیح علی نژاده که ساکن نیویورک است، متهم کردند.

سعید خطیب‌زاده٬ سخنگوی وزارت امورخارجه ایران٬ در واکنش به این تحریم گفت: «واشنگتن بداند راهی جز ترک اعتیاد تحریمی خود و استفاده از ادبیات و رفتار محترمانه در قبال تهران ندارد.»



حکم جلب مهدی هاشمی صادر شد

مرکز رسانه قوه قضاییه از صدور حکم جلب مهدی هاشمی به دلیل عدم بازگشت او از مرخصی به زندان خبر داد.

در اطلاعیه مرکز رسانه قوه قضاییه آمده است: «در پی اظهارات یکی از نمایندگان مجلس در روزهای اخیر مبنی بر “اعطای مرخصی بدون سقف زمانی” به مهدی هاشمی، به اطلاع می‌رساند، هیچگونه مرخصی بی‌وجهی به نامبرده اعطا نشده است و محکوم علیه، طبق قانون برای مدت مشخصی به مرخصی اعزام شده بود، ولی مدتی است در غیبت به سر می‌برد.

متاسفانه نامبرده پس از پایان زمان مرخصی، از مراجعت به زندان خودداری نموده و غیبت کرده است؛ اخطار قانونی لازم به وی داده شده است و چون به زندان بازنگشته است بر همین اساس حکم جلب این محکوم صادر شده است.»

اواخر سال ۹۳ حکم دادگاه بدوی از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب در خصوص پرونده مهدی هاشمی با عناوین اتهامی امنیتی و اقتصادی صادر شد و بر اساس آن، مهدی هاشمی به حبس، جزای نقدی، رد مال و انفصال از خدمات دولتی محکوم شد.

با اعتراض متهم به رای صادره، پرونده به دادگاه تجدیدنظر ارسال و در نهایت دادگاه تجدیدنظر حکم دادگاه بدوی را تایید کرد و وی مرداد ۹۴ برای اجرای حکم حبس ۱۰ ساله راهی اوین شد.


خبرهای روز گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »