اقدام انجمن ترویج حقوق شهروندی

طرح شکایت علیه مقامات مسوول در وزارت بهداشت و ستادملی مبارزه با کرونا

زیتون– انجمن ترویج حقوق شهروندی ضمن صدور بیانیه‌ای به بازداشت حقوقدانان و فعالین حقوق بشری که قصد داشتند از مسببین اهمال در امر مبارزه با کرونا شکایت کنند٬ اعتراض کرد و از اقدام خود برای طرح شکایت علیه مقامات و نهادهای مسئول خبر داد.

مصطفی نیلی، آرش کیخسروی، محمدرضا فقیهی، مریم فراافراز، لیلا حیدری وکلای دادگستری و مهدی محمودیان فعال سیاسی، روز ۲۳ مرداد در پی برگزاری جلسه‌ای به‌منظور شکایت از برخی مسئولان در موضوع کرونا بازداشت شدند.

تاکنون حیدری٬ فراافراز و فقیهی با وثیقه آزاد شده‌اند، اما سایر بازداشت‌شدگان هنوز در زندان هستند.

در این بیانیه با تاکید بر اصل ۳۲ ٬ ۳۴ ٬ ۳۹ و نهم قانون اساسی تاکید شده است که اقدام این شش تن در چهارچون قانون بوده است.

در این بیانیه انجمن ترویج حقوق شهروندی خبر از«اقدام به طرح شکایت علیه مقامات و نهادهای مسوول در وزارت بهداشت و ستادملی مبارزه با کرونا به اتهام تعلل و اهمال در انجام وظایف قانونی و گزارش نادرست به مردم و مقامات حکومتی » داده است.

متن کامل این بیانیه برای انتشار در اختیار زیتون قرار گرفته به شرح زیر است:

به اطلاع هم میهنان عزیزمی رساند انجمن ترویج حقوق شهروندی به عنوان یک سازمان مردم نهاد رسمی و قانونی در راستای وظایف خود و به منظور حمایت و ترویج حقوق شهروندی براساس مجوزهای قانونی فعالیت دارد.

اخیرا جمعی از حقوق دانان عضو انجمن، سرکارخانم مریم افرافراز و آقایان مهدی محمودیان ،مصطفی نیلی ،آرش کیخسروی و محمدرضا فقیهی به دلیل داشتن نیت شکایت ازمسببین گسترش مرگ کرونایی هم وطنان عزیز بازداشت شده اند. چنانچه بازداشت این کارشناسان حقوقی به دلیل پرورش نیت ذهنی و اولیه و بدون هیچگونه اقدام عملی مبنی بر ثبت شکایت باشد یکی از زشت ترین موارد نقض قانون اساسی ،قانون عادی، اعلامیه حقوق بشر وموازین شرعی و اخلاقی رخ داده است.

قانون اساسی در اصل سی و دوم اشعار می دارد: «هیچ کس را نمی توان دستگیر کرد؛مگر به حکم و ترتیبی که قانون معین می کند …متخلف از این اصل طبق قانون مجازات می شود» و دراصل سی و چهارم اعلام می‌نماید: «دادخواهی،حق مسلم هر فرد است و هرکس می تواند به منظور دادخواهی به دادگاه های صالح رجوع نماید و هیچکس را نمی توان از دادگاهی که به موجب قانون حق مراجعه به آن را دارد منع
کرد» و دراصل سی و هفتم می‌فرماید: «اصل بر برائت است و هیچ کس از نظر قانون مجرم شناخته نمی شود مگراین که جرم او دردادگاه ثابت گردد.»

و نیزدر اصل نهم بیان داشته است که: «هیچ مقامی حق ندارد به نام حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشور آزادی های مشروع را هرچند با وضع قوانین و مقررات سلب کند.»

بنا به مراتب فوق این انجمن نه تنها از قصد اعضای خود برای طرح شکایت حمایت می‌کند بلکه عنقریب و به تجویز ماده ۶۶قانون آیین دادرسی کیفری و به استناد بند «ب» ماده ۲۹۰ و ماده ۲۹۵ قانون مجازات اسلامی اقدام به طرح شکایت علیه مقامات و نهادهای مسوول در وزارت بهداشت و ستادملی مبارزه با کرونا به اتهام تعلل و اهمال در انجام وظایف قانونی و گزارش نادرست به مردم و مقامات حکومتی می نماید و از مقامات محترم قضایی آزادی بازداشت شدگان،برخورد قانونی با عاملان و آمران اقدامات غیرقانونی مزبور و شفاف سازی در خصوص موضوع برای تنویر افکار عمومی را خواستار است.

انجمن ترویج حقوق شهروندی

 

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

اقدام انجمن ترویج حقوق شهروندی

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »