روز چهارم بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم

تشنگانِ قدرت و شیفتگانِ «آقا»

زیتون- یلدا امیری: «ما تشنگان خدمتیم نه شیفتگان قدرت»؛ سال‌ها این جمله‌ی مشهور از ‌محمد بهشتی لقلقه‌ی زبان دولتمردان جمهوری اسلامی بود و زینت‌بخش در و دیوار و اتاق کار وزرا و رؤسا. و حالا  کابینه‌ی معرفی شده از سوی ابراهیم رئیسی، همان که دوست دارد تالی «شهید بهشتی» بنامندش، می‌خواهد دولتمردانی را برکشد و به سیاست قالب کند که هنری جز «شیفتگی رهبر» و تشنگی قدرت  ندارند؛ یک استحاله تمام در گام دومِ انقلاب.

در چهارمین روز بررسی صلاحیت وزرا بیش از هر چیز ارادت و شیفتگی چهار وزیر صمت، علوم، ارشاد و کشور به رهبر جمهوری اسلامی خودنمایی می کرد. این وزرا که غالبا سمت هایی مهم در جمهوری اسلامی داشته و جزو شخصیت های سیاسی تاثیر گذار بوده‌اند، در سخنان خود بارها از آیت‌الله خامنه‌ای، سخنان و خواسته‌هایش با عناوینی چون رهبر معظم انقلاب یاد کردند. ابراز سرسپردگی وزرا حاصل ۳ دهه سیاست رهبر جمهوری اسلامی است که مخالفان و منتقدان را در داخل و خارج کشور سرکوب کرده و آزادی اندیشه اکثر قریب به اتفاق ایرانیان را هولناک می‌بیند.

رهبر جمهوری اسلامی هیولایی به نام «دشمن» ساخته که علاوه بر کشورهای غربی، همسایگان ایران را نیز در بر می‌گیرد. وزرای منتخب همراه با رهبر معظمشان خواهان انزوای ایران هستند و کشورهای «دشمن» را به عنوان تخریب کنندگان انقلاب، ترویج دهندگان سکولاریسم و سبک زندگی غیراسلامی معرفی می‌کنند. در حالی که پس از چهل و اندی سال مردم ایران تمایلی به سبک زندگی پیشنهادی آنها ندارند.

آرزوهای موهوم وزیر صمت

فاطمی امین یکی از مدیران وزارت صمت در دولت احمدی‌نژاد بود که در دوره ریاست ابراهیم رئیسی در آستان قدس رضوی، قائم مقامی آستان را برعهده گرفت. او جزو حلقه نخست وزرای رئیسی است. وزیر پیشنهادی صمت اهداف غیر ممکنی را در برنامه خود گنجانده است، اهدافی که به گفته کارشناسان با توجه به وضعیت تحریم‌های فعلی غیر قابل تحقق است. فاطمی امین بارها از تحقق آرزوی رهبر جمهوری اسلامی برای «برپایی تمدن اسلامی» گفته است.

 

رضا فاطمی امین، وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت

وزیر پیشنهادی رئیسی از پذیرفتن قواعد بین‌المللی امتناع می‌کند و به دنبال اهدافی انتزاعی فارغ از منافع اقتصاد ملی است. با وجود بحران خشکسالی در ایران فاطمی امین بر خودکفایی در گندم و برنج اصرار دارد. در سندی که او به عنوان برنامه راهبردی وزارت صمت نوشته است، نشانه های آشکاری از باور او به حضور و نقش مداخله گرایانه دولت در تمامی عرصه‌های صنعتی و معدنی وجود دارد.

سه شنبه ۲ شهریور، چهارمین روز بررسی وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم بود. رضا فاطمی امین وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت (صمت) نخستین وزیری بود که صلاحیتش مورد بررسی مجلس قرار گرفت. روح‌الله عباسپور سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن برنامه وزیر پیشنهادی صمت را تا حدودی با اسناد بالادستی منطبق دانست و گفت که‌ این کمیسیون صلاحیت او را تایید می‌کند. غلامرضا مرحبا، سخنگوی کمیسیون اقتصادی نیز او را تایید کرد.

وزیر پیشنهادی رئیسی از پذیرفتن قواعد بین‌المللی امتناع می‌کند و به دنبال اهدافی انتزاعی فارغ از منافع اقتصاد ملی است. با وجود بحران خشکسالی در ایران فاطمی امین بر خودکفایی در گندم و برنج اصرار دارد

اردشیر مطهری، نماینده گرمسار که در انتخابات دوازدهم ریاست جمهوری رییس ستاد انتخاباتی ابراهیم رییسی در گرمسار بود، در مخالفت با وزیر پیشنهادی صمت گفت که وزارت صمت «نیازمند مرد میدان است اما فاطمی امین مرد ستاد و سامانه است.» احسان ارکانی، نماینده نیشابور و عضو ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی از تعدد موضوعات در برنامه فاطمی انتقاد کرد و گفت که «آیا این برنامه‌ها مبتنی بر واقعیت‌ها تهیه شده یا صرفا یک ایده است؟» او در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به روابط نزدیک رئیسی با مجلس افزود: «قرار نیست تکلیف شرعی و قانونی و عصاره فضایل ملت که همان مجلس در راس امور است فدای رفاقت و هم خطی سیاسی و مصلحت های آینده نگرانه شود.» احمد راستینه، نماینده شهرکرد، فرمانده بسیج و نزدیک به جبهه پایداری گفت که «با کابینه جوان دولت رئیسی به مصاف جنگ اقتصادی دشمن رویم.»

رضا فاطمی امین وزیر پیشنهادی صمت در دفاع از برنامه‌هایش سخنانی غیر ممکن و زائیده تخیل بر زبان راند، به نظر می‌رسد رقابتی آشکار میان وزرا و برخی از نمایندگان برای جلب رضایت رهبر جمهوری اسلامی شکل گرفته است مطرح کردن وعده‌های موهوم به قصد فریب مردم است و نتیجه‌ای جز افزایش نارضایتی‌ها ندارد. وزیر پیشنهادی صمت گفت که «ایران در سال ۱۴۰۴ باید به جایگاه اول علمی، اقتصادی و فرهنگی در سطح منطقه آسیای جنوب غربی دست یابد.»

او در ادامه سخنانش که هیچ سنخیتی با وضعیت ایران نداشت از آرزوی آیت‌الله خامنه ای در مورد تمدن اسلامی سخن گفت و افزود که باید عقب ماندگی‌ها را جبران کنیم و یا با تحقق «تمدن نوین اسلامی» ملت ایران را به عرش برسانیم.

فاطمی امین گفت که وزارت صمت ۹ دغدغه دارد که ۵ مورد آن را تنظیم بازار، تورم، تولید، خودرو و توسعه متوازن معرفی کرد، او در مورد تولید گفت که «ما مطالبات رهبری را در این حوزه محقق می کنیم.» سخن او را می توان اینگونه تعبیر کرد که دولت دغدغه مردم را ندارد و تنها به دنبال رفع دغدغه‌های علی خامنه‌ای است. او گفت توسعه متوازن مهمترین رویکرد من است و به ۱۱ میلیون حاشیه نشین اشاره کرد و وعده داد که «ما باید توزیع عادلانه فرصت‌ها و منابع را برای همه مردم ایران فراهم کنیم.»

وزیر پیشنهادی صمت گفت که می‌تواند به زودی «با کنترل بازار، قیمت سیمان را به قبل زمان قطعی های برق» بازگرداند. او قول داد که «تحریم‌های داخلی را رفع و تحریم‌های خارجی را خنثی می‌کند.» و با اشاره به سخنان رهبر جمهوری اسلامی در مورد «تقویت تولید داخلی، مبارزه با قاچاق، واردات بی‌رویه و مبارزه با کسانی که جیب خود را با واردات بی رویه پر می‌کنند»، گفت که «برای اجرایی شدن این مباحث تلاش خواهد کرد.»

فاطمی امین توان بازدارندگی دفاعی ایران را عامل ایجاد قدرت خواند و بدون در نظر گرفتن شدیدترین تحریم‌های اقتصادی که ناشی از سیاست خارجی غلط جمهوری اسلامی است، گفت: «ما باید در بخش اقتصاد در زمین جهانی تولید قدرت کنیم.»، «اقتصاد ایران باید بزرگتر از مرزهایش باشد.» و در نهایت تلویحا از عدم تمایل دولت رئیسی به مذاکره با غرب پرده برداشت و گفت:  «فرض ما این است تحریم‌ها برداشته نمی‌شود، البته برداشته شدن تحریم‌ها گشایش‌هایی را حاصل خواهد کرد اما ما با در نظر گرفتن تحریم‌ها برنامه ریزی کرده‌ایم.»

او گفت با اشاره به شعار فساد ستیزی دولت رئیسی گفت که این موضوع در وزارت صمت تجلی خواهد یافت و «سلطان‌ها، مافیاها، امضاءهای طلایی، زد و بندها و حیاط خلوت‌ها» جمع خواهد شد. فاطمی امین کنایه زد که اقتصاد مقاومتی را نمایش می‌دهیم اما اقدام نمی‌کنیم و راه دستیابی به اقتصاد مقاومتی را «تاب آوری» به معنای ضد ضربه بودن اقتصاد و «بازدارندگی» به معنای مضر بودن آسیب به اقتصاد ایران برای جهان دانست

وزیر علومی که دانشگاه را پلشت می‌داند

رهبر جمهوری اسلامی برای دو وزارتخانه علوم و آموزش و پرورش اهمیت ویژه ای قائل است، این وزارتخانه‌ها سیاست گذار حوزه تربیت و القای فرهنگ انقلابی- اسلامی هستند، که از نظر علی خامنه‌ای حساسیت بالایی دارند. گذشته نشان داده که انتخاب متصدیان این دو وزارتخانه نمی‌تواند بدون تایید آقا انجام شود. در سال ۱۳۸۸، دفتر نمایندگی آیت‌الله خامنه‌ای در دانشگاه‌ها کتابی را با عنوان «مطالبات مقام معظم رهبری از وزارت علوم» منتشر کرد که یکی از این مطالبات «تربیت جوان انقلابی» بود.

محمدعلی زلفی‌گل٬ وزیر پیشنهادی آموزش عالی

بسیاری معتقدند که محمدعلی زلفی‌گل، وزیر پیشنهادی علوم از اعضای پیشین سپاه پاسداران که سابقه حضور در جنگ ایران و عراق دارد، در جایگاه وزیر علوم گوش به فرمان آقاست. او اعلام کرده که اساس کارش «بیانیه گام دوم انقلاب» و «تأکیدات رهبر» است. او که در سال ۱۳۸۸ به عنوان استاد نمونه بسیجی انتخاب شد از «تغییرات ملموس در همه سطوح» وزارت علوم خبر داده و گفت که دانشگاه را از پلشتی پاک خواهد کرد.

زلفی گل مواضع تندی نسبت به از اعتراضات مردمی ۱۳۸۸ دارد. او ۲۹ مرداد امسال در مصاحبه با خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه گفت که «در مواجهه با جریانات مختلف سیاسی همواره از رهبر معظم انقلاب تاسی می کند و جریان فتنه را قبول ندارد، چون بر خلاف قانون و با رفتارهای ساختارشکنانه، کشور را با تلاطم‌های جدی مواجه کرد و شیرینی یک انتخابات پرشکوه را در کام مردم، خانواده معظم شهدا و رهبری تلخ کرد.»

بررسی صلاحیت محمدعلی زلفی گل، وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری در حالی در دستور کار مجلس قرار گرفت که سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از تایید صلاحیت او خبر داد.

روح‌الله ایزدخواه نماینده تهران از وزیر پیشنهادی علوم انتقاد کرد که برنامه تحولی ندارد و گفت:« آقای رئیسی به ما اعتماد کرده و کابینه را اصلاح کند.» مهرداد ویس کرمی نماینده خرم آباد در مخالفت با زلفی گل او را فردی تک بعدی دانست و گفت که «مانع از نگاه جامع به همه رشته های دانشگاهی و رشته‌های نوین و میان رشته‌ای است.» حسین رجایی نماینده لنجان نیز گفت که برنامه‌های وزیر پیشنهادی رئیسی کلی بوده و برنامه عملیاتی ندارد.

زلفی گل مواضع تندی نسبت به از اعتراضات مردمی ۱۳۸۸ دارد. او ۲۹ مرداد امسال در مصاحبه با خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه گفت که «در مواجهه با جریانات مختلف سیاسی همواره از رهبر معظم انقلاب تاسی می کند و جریان فتنه را قبول ندارد، چون بر خلاف قانون و با رفتارهای ساختارشکنانه، کشور را با تلاطم‌های جدی مواجه کرد و شیرینی یک انتخابات پرشکوه را در کام مردم، خانواده معظم شهدا و رهبری تلخ کرد.»

در مقابل موافقان زلفی گل از جمله: محمد خدابخشی نماینده الیگودرز، وزیر پیشنهادی علوم را فردی صادق، توانمند و جهادی با روحیه انقلابی معرفی کرد، عبدالناصر درخشان نماینده ایرانشهر او را اندیشمند خواند و احمد نادری نایب رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت که زلفی‌گل یکی از افتخارات علمی کشور در دنیا است.

محمدعلی زلفی‌گل در تشریح برنامه‌های خود به عنوان وزیر پیشنهادی علوم تحقیقات و فناوری گفت اگر مسئولی در راستای اهداف شهدا و امام شهدا حرکت نکند عاقبت به خیر نمی‌شود. او خود را «سرباز علمی نظام مقدس جمهوری اسلامی» نامید و الگویش را «شهید چمران، شهید سلیمانی و شهدای هسته‌ای» معرفی کرد.

وزیر پیشنهادی علوم با فتنه خواندن اعتراضات مردمی افزود که در «دوران فتنه ۸۸ بنده اجازه ندادم به هیچ یک از دانشجویان دانشگاه بوعلی سینای همدان آسیبی وارد شود.» او مدعی شد که «فتنه ۸۸ سرآغاز مشکلات خارجی برای ما شد و دشمن نسبت به براندازی نظام به خیال خام خود امیدوار شد. او گفت: «چگونه می‌توانم با کسانی که به کشور آسیب زدند در یک خط باشم؟» زلفی گل از «ساکتین فتنه» اعلام برائت کرد. عبارت ساکتین فتنه را نخستین بار رهبر جمهوری اسلامی در مورد سیاستمدارانی به کار برد که نسبت به اعتراضات مردمی ۸۸ موضع بی طرفی اتخاذ کردند.

او گفت که دانشگاه باعث تحقق آرمان‌های یک جامعه می شود و استدلال کرد که به همین دلیل دانشگاه ها «باید براساس اسناد بالادستی، سند چشم انداز، بیانیه گام دوم رهبری و سند دانشگاه اسلامی گام بردارند.» و قول داد؛ از پتانسیل‌های هیات‌های علمی دانشگاه ها بیشترین استفاده کند و با توسعه شفافیت پلشتی را از دانشگاه حذف کند. زلفی گل افزود که در دانشگاه ها «از پتانسیل جهان اسلام استفاده خواهیم کرد.»

وزیر فرهنگ،‌ واپسگرایی که شیفته خامنه ای است

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد کمتر از ۴۵ سال سن دارد، او مدتی در حوزه‌های علمیه بوده و نمونه «نیروهای جوان انقلابی» است که آیت‌الله خامنه‌ای در سخنرانی‌هایش بر حضور آن‌ها دردولت تاکید می‌کند. او «شیفته علی خامنه‌ای» است و سال‌ها درباره بسط و ترویج نظرات رهبر جمهوری اسلامی فعالیت کرده است. محمدمهدی اسماعیلی مدتی مشاور نماینده خامنه‌ای در دانشگاه‌های ایران بوده، اسماعیلی کتابی با عنوان «اندیشه سیاسی آیت‌الله خامنه‌ای» نوشته است، یکی از اصول مورد تاکید او «حمایت از جبهه فرهنگی انقلاب» است. او در برنامه ۸۳ صفحه‌ای خود برای تصدی وزارت‌فرهنگ و ارشاد، از فعالیت‌های کنونی در حوزه هنرهای نمایشی، موسیقی و انتشار کتاب به شدت انتقاد کرده و نهادهای صنفی همچون خانه سینما و خانه موسیقی را «فاقد وجاهت قانونی» و «مرکز تولید بحران» دانسته است. اسماعیلی در دولت احمدی‌نژاد معاون فرهنگی مرکز بررسی‌های استراتژیک و عضو کارگروه تحول فرهنگی وزارت ارشاد بود.

محمدمهدی اسماعیلی٬ وزیر پیشنهادی ارشاد

در نوبت بعدازظهر ۲ شهریور بررسی صلاحیت محمدمهدی اسماعیلی؛ وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در مجلس آغاز شد. در ابتدا مجید نصیرایی، سخنگوی کمیسیون فرهنگی از موافقت این کمیسیون با وزیر پیشنهادی خبر داد.

علی‌اصغر خانی، عضو کمیسیون عمران در مخالفت با اسماعیلی گفت که «سوابق وزیر پیشنهادی ارتباط چندانی با بدنه این وزارتخانه ندارد.» علی یزدی‌خواه، نماینده تهران نیز با بیان اینکه وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد پرونده‌ای مفتوح در دادسرای ویژه کارکنان دولت دارد، گفت: «اهالی فرهنگ و رسانه نسبت به حضور اسماعیلی در وزارت فرهنگ گارد گرفته‌اند که باید دلیل آن را بدانیم.» مسلم صالحی، نماینده اقلید به عنوان مخالف مسائلی را مطرح کرد که نشان داد او در واقع موافق وزیر است. صالحی گفت که شبکه‌های معاند خارجی به نهاد خانواده حمله کرده‌اند و کودکان شبکه جم را تماشا می‌کنند و پرسید: «برنامه شما برای مقابله با این وضعیت و شبکه‌ها چیست؟»

محمدمهدی اسماعیلی مدتی مشاور نماینده خامنه‌ای در دانشگاه‌های ایران بوده، اسماعیلی کتابی با عنوان «اندیشه سیاسی آیت‌الله خامنه‌ای» نوشته است، یکی از اصول مورد تاکید او «حمایت از جبهه فرهنگی انقلاب» است.

عفت شریعتی، نماینده زرند گفت که ما به دنبال «تقویت فرهنگ اصیل اسلامی» هستیم که این امر در برنامه های وزیر آمده است. سیدمحمد موحد، نماینده کهگیلویه و بویراحمد از اسماعیلی خواست که برای حمایت از اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه اوضاع آنها را سامان ببخشد.

محمد مهدی اسماعیلی دفاع از برنامه‌های خود را با اشاره به بیانیه گام دوم آیت‌الله خامنه‌ای آغاز کرده و گفت: «جمهوری اسلامی در طلیعه گام دوم فرصت های طلایی پیش رو دارد.» او جلسات مجلس برای تایید صلاحیت وزرا را «جلوه بی نظیر از مردم سالاری دینی» نامید و افزود: «مدعیان مردم سالاری ببینند که خمینی کبیر و خامنه‌ای عزیز جمهوری اسلامی را در یک شرایط عالی و آرمانی پدید آوردند.»

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد در ادامه سخنانی شعاری و سیاست زده در مورد فرهنگ بیان کرد و نشان داد که عقایدی واپسگرایانه نسبت به موضوعات فرهنگی دارد. تصدی وزارت ارشاد توسط اسماعیلی را می توان اوج تجلی حضور سیاست‌های علی خامنه‌ای در عرصه فرهنگ دانست.

اسماعیلی در تعریف فرهنگ گفت: «آنچه به دل ما می نشیند تمثیل رهبری از فرهنگ است که فرهنگ را مثل هوا خواندند.» او با بیان اینکه وقتی فضای تنفسی پاک باشد جامعه با نشاط و پویا و با آلودگی طور دیگری خواهد بود و با اشاره به تقابل فرهنگی افزود: «مستضعفان عالم و شهیدان و خانواده‌های آنها در مقابل این تقابل فرهنگی و تاریخ ساز قرار دارند. البته که پیروزی از آن مریدان و مستضعفان است.» او جنگ اصلی در دنیا را «جنگ شناخت‌ها و تبلیغات و رسانه » دانست و گفت: «تمدن شیطانی با موسیقی، ادبیات و سینما تلاش می کند که باور جهان بینی و رفتار انسان‌ها را به نفع اهداف استعماری دستکاری کنند.» و با زور پول و رسانه «ملت‌ها را از فرهنگ و هویت خود خالی و منزجر کنند.» او تاکید کرد که «عرصه فرهنگ در نظام اسلامی عرصه ولنگاری و سهل اندیشی نیست.» و از «فقدان تناسب الگوی حکمرانی در عرصه فرهنگ با گسترش فضای مجازی و فناوری نوین» سخن گفت.

او با تاکید بر اهمیت باز طراحی آرایش رسانه‌ای کشور یادآوری کرد که رهبر جمهوری اسلامی در مراسم تنفیذ رئیسی به تقویت آرایش رسانه‌ای اشاره کرده بود، از تصمیم خود برای تغییر این آرایش خبر داد. اسماعیلی گفت که تلاش می‌کند تا «بیانیه گام دوم انقلاب را به عنوان منشوری برای آگاهی ملت ایران و راهبردی برای نهادینه سازی انقلاب و نقشه راه فرهنگی کشور برای تحقق آرمان های اسلامی» در صدر برنامه ریزی‌ها قرار دهد.

وزیر کشور راهبردی؛ تحت تعقیب اینترپل

رئیسی هنگام معرفی احمد وحیدی به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت کشور، او را چهره‌ای راهبردی خواند و گفت امیدوار است که دغدغه همه دوستداران انقلاب اسلامی در سراسر کشور مرتفع شود. وحیدی اولین فرمانده سپاه قدس و از چهره‌های امنیتی جمهوری اسلامی است، او در سال ۱۳۶۴ به‌عنوان مسئول وقت اطلاعات سپاه طرف مذاکره با مک‌فارلین، فرستاده ویژه دولت رونالد ریگان به ایران بود. وحیدی از سازمان‌دهندگان عملیات‌های برون مرزی و متهم به دست داشتن در انفجار مرکز همیاری یهودیان در آرژانتین است و نام او در فهرست اینترپل وجود دارد و توسط وزارت خزانه‌‌داری آمریکا تحریم شده است.  او در دولت احمدی‌نژاد، وزیر دفاع بود. حضور چهره‌هایی چون احمد وحیدی در کابینه رئیسی نشانگر سلطه بیت رهبری در دولت سیزدهم است. او از حلقه نزدیکان آیت‌الله خامنه‌ای و تبیین کننده مواضع او در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، نظامی و روابط خارجی است.

احمد وحیدی٬ وزیر پیشنهادی کشور

بررسی صلاحیت احمد وحیدی وزیر پیشنهادی کشور بعدازظهر سه شنبه آغاز شد. سخنگویان سه کمیسیون شوراها، عمران و امنیت ملی از موافقت با وحیدی خبر دادند.

محمدرضا صباغیان، عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی کشور از عدم توجه او در برنامه‌اش نسبت به مسئله اعتیاد انتقاد کرد و در مورد نهادهای مردمی گفت: «نهادهای مردمی هر روز کوچکتر و ضعیف تر می شود. در مقابل نهادهای منصوبی قدرت می گیرد.»

سید البرز حسینی، عضو کمیسیون عمران انتقادات رسانه‌های معاند و اسرائیل به دلیل معرفی وحیدی را نکته ای مثبت قلمداد کرد. قدرت‌الله حمزه، نماینده اردل نیز به عنوان موافق گفت: «وزیر در برنامه های پیشنهادی خود آینده ای مطلوب با صراحت و شفافیت ترسیم کرده است.»

احمد وحیدی در دفاع از خود گفت که می داند کدام سیاست‌ها بر زمین مانده و برنامه‌ای مستند به «قانون اساسی، بیانیه گام دوم و سند چشم انداز» تهیه کرده است. او افزود که در گفت‌وگو با نماینده‌ها ۳۶۵ موضوع را دریافت کرده و آنها را در ۸ فصل تقسیم‌بندی کرده است. او تاکید کرد مهم‌ترین آن‌ها «شایسته سالاری در انتخاب مدیران، ثبات و نشاط سیاسی، تقسیمات کشوری، فسادستیزی و اصلاح قوانین و مقررات» است و در پاسخ به نماینده مخالف گفت: «هر سه موضوع اعتیاد، مدیریت شهری و فعالیت‌های سیاسی و احزاب» مورد توجه قرار گرفته است.

وحیدی اولین فرمانده سپاه قدس و از چهره‌های امنیتی جمهوری اسلامی است، او در سال ۱۳۶۴ به‌عنوان مسئول وقت اطلاعات سپاه طرف مذاکره با مک‌فارلین، فرستاده ویژه دولت رونالد ریگان به ایران بود.

او با اشاره به مراقبت و تقویت شاخص‌های قدرت ملی، گفت: «وزارت امور خارجه، بعد خارجی این مهم را پیگیری می‌کند و بعد داخلی را ما پیگیری خواهیم کرد.» وحیدی قدرت ملی را پشتوانه دیپلماسی دانست و تاکید کرد: «ما باید همبستگی مردم و حاکمیت و دولت را تقویت کنیم. از این منظر، وفاق اجتماعی و همبستگی ملی مد نظر ما خواهد بود. رعایت حقوق عامه که از آن به حقوق شهروندی تعبیر می‌شود، باید حفظ شود.» او افزود که باید الگوهای مشارکت عمومی را بسازیم و ارتقا دهیم. باید از بحران‌ها پیشگیری کنیم و حول یک مفهوم عمومی که به دو هدف شکل می‌گیرد: تحکیم ساختار قدرت و دوم، شکل‌دهی دولت اسلامی.

او با اشاره به سخنان آیت‌الله خامنه‌ای در مورد مراحل پنج گانه حکومت اسلامی، گفت که سومین دوره «ارتقای کیفیت و کفایت حکمرانی» است که در این دولت با ایجاد یکپارچگی و انسجام درونی دستگاه‌ها شکل خواهد گرفت. وحیدی در بخش دیگری از سخنانش با ادبیات استکبارستیزانه رایج در جمهوری اسلامی و اشاره به تحریم‌هایی که حاصل سیاست های مخرب نظام است، افزود: «تاب آوری و مقاومت ملت بزرگ ایران در برابر دشمن خارجی حیرت برانگیر است. ملت ایران پنجه‌های خونین استکبار جهانی را بر زمین خوابانده است و نیروهای آمریکایی در حال فرار از منطقه هستند. ملت ایران در اوج تحریم‌ها و کاستی‌ها درخشیدند و یک مجلس انقلابی و یک رییس جمهوری انقلابی انتخاب کردند که این پیروزی ملت است.»

احمد وحیدی در حالی از انتخابات ریاست جمهوری تمجید کرد که این انتخابات پایین ترین نرخ مشارکت را در تاریخ جمهوری اسلامی داشت. او بدون در نظر گرفتن بخشی از مردم ایران که به دلیل فشار اقتصادی ناشی از تحریم زندگی سختی را می‌گذرانند، از درخشش مردم به دلیل مقاومت در برابر تحریم سخن گفت.

ضرغامی وزیری که حضورش اهانت است

پس از بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی کشور نوبت به عزت‌الله ضرغامی  وزیر پیشنهادی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی رسید. دو کمیسیون فرهنگی و صنایع صلاحیت ضرغامی را تایید کردند. اما انتخاب او به  این سمت با انتقادات جدی روبرو شد در حالی که موافقان نتوانستند از او حمایت کنند.

عزت‌الله ضرغامی٬ وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی

محمدرضا صباغیان، نایب رییس کمیسیون امور داخلی با بیان اینکه به دلیل ارزش های اسلامی و اعتقادی مقاومت هایی در مقابل گردشگری وجود دارد، از وزیر پیشنهادی پرسید که برنامه شما برای این موضوع چیست؟ سیدعلی موسوی، نماینده ملکان به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی به ضرغامی گفت که او انگیزه و تناسبی با بدنه و امور جاری وزارت میراث فرهنگی ندارد.

محمود احمدی بی غش، عضو کمیسیون امنیت ملی گفت که تجربیات ضرغامی هیچ تناسبی با وزارت میراث فرهنگی ندارد و حضورش در این وزارتخانه اهانت به بخش قابل توجهی از نخبگان میراث فرهنگی و اساتید برجسته این حوزه است. معین الدین سعیدی، سخنگوی کمیسیون کشاورزی نیز خطاب به ضرغامی گفت که «هر کسی را بهر کاری ساختند.»

با پایان یافتن زمان جلسه علنی روز سه شنبه ۲ شهریور مجلس، ادامه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به روز چهارشنبه موکول شد.

شواهد نشان می‌دهد که دولت سیزدهم موفق نمی‌شود که آرزوی رهبر جمهوری اسلامی را در مورد یکدست کردن جامعه ایران و ایجاد حکومت و تمدنی اسلامی محقق کند. اگر چه بررسی وزرای پیشنهادی کابینه رئیسی حکایت از قدرت گرفتن افراط گرایانی دارد که برای کسب قدرت مجیزگوی آقا می‌شوند و با دنبال کردن سیاست‌های انزواگرایانه، امنیت ملی ایران را به خطر می‌اندازند. اما رهبر جمهوری اسلامی حتی با همکاری رییس دولت و وزرای گوش به فرمانش نمی‌تواند که ابرچالش‌هایی که ایران دچار آن‌هاست را مهار کند. انتخابات نمایشی ریاست جمهوری و گزینش وزرایی همسو با نظام نشان دهنده بحران عمیق سیاسی در ایران است.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

یک پاسخ

  1. تشنگان زیتون و ‌ شیفتگان ملی مذهبی
    یلدا امیری حمایتت میکنیم.
    حمایت از یلدا امیری حمایت از اسلام
    است.

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

روز چهارم بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »