روز سوم بررسی صلاحیت اعضای کابینه رئیسی

جیب خالی دولت و وعده‌های عالی وزرا

زیتون ـ یلدا امیری: دولت یکدست سیزدهم در شرایطی بحرانی آغاز به کار می‌کند. اگر چه این روزها وزرای پیشنهادی کابینه وعده‌های حداکثری می‌دهند اما جمهوری اسلامی حتی اگر عزم و توانایی رفع تحریم ها را در مذاکره با غرب داشته باشد، مدت‌ها طول می‌کشد تا روی پای خود بایستد. اقتصاد ایران به زانو افتاده است و وضعیتی ناپایدار را تجربه می‌کند. در حالی که دولت یکدست انقلابی که از انتخاباتی فرمایشی و حداقلی بیرون آمده است با وجود نداشتن اعتبار و اعتماد در میان مردم وعده های حداکثری می‌دهد.

ابراهیم رئیسی و تیم اقتصادی او بسیار سریع درگیر مشکلات معیشتی مردم می شوند. علاوه بر این دولت رئیسی به دلیل وابستگی‌های سیاسی، اجتماعی و عقیدتی خود نمی‌تواند بودجه‌های نهادها و سازمان‌های حکومتی و مذهبی را کاهش دهد. وزیرانی که از روز ۳۰ مرداد تاکنون در مجلس یه نقد دولت پیشین پرداخته‌اند به زودی خواهند فهمید که انتقاد از دولت بر سر کار آسان است.

وزیر بهداشتی که مخالف واردات واکسن غربی بود

وزیر بهداشت در دولت‌ها به دلیل ارتباط مستقیم با موضوع سلامت خصوصا در زمان کنونی و بحران کرونا ارتباط نزدیکتری با مردم دارد. صلاحیت وزیر بهداشت پیشنهادی رئیسی در حالی بررسی می‌شود که وزرای بهداشت دولت روحانی از غیر مردمی‌ترین وزرای بهداشت جمهوری اسلامی بودند، قاضی‌زاده هاشمی، اولین وزیر بهداشت روحانی بود ویدئوهایی از او در فضای مجازی منتشر شد که حاکی از بی‌احترامی به مردم بود و اعتراضات زیادی به دنبال داشت. سعید نمکی، دومین وزیر بهداشت نیز وزیری معروف شد که نگران غصه‌ها و فرمایشات رهبر جمهوری اسلامی است.

 

بهرام عین‌اللهی، وزیر پیشنهادی بهداشت

روز سوم بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه رئیسی دوشنبه، اول شهریور با بررسی صلاحیت و برنامه‌های بهرام عین‌اللهی، وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آغاز شد. روز یکشنبه بررسی صلاحیت عین‌اللهی ناتمام ماند. در حالی که کمیسیون بهداشت و کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس موافقت خود را وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کردند.

گودرزی، نماینده بروجرد به عنوان منتقد به این وزیر جوان و ۴۴ ساله گفت که «در خصوص اجرای پزشک خانواده، مقابله با مافیای دارو و تجهیزات پزشکی، کمبود پزشک و ترویج طب سنتی به نمایندگان تضمین بدهد.» فتح الله توسلی، نماینده بهار و کبودرآهنگ که پیش از این دیپلمات بوده است، گفت که «در برنامه بلندمدت وزیر پیشنهادی بهداشت نشانه‌ای از فکر سلامت دیده نمی‌شود.» و پرسید: «نمی‌دانم برنامه‌ای را که نوشته‌اید خود خوانده‌اید یا نه؟»

مهدی عسگری، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز از جایگاه منتقد گفت: «برنامه‌های وزیر پیشنهادی در حوزه مهار کرونا ویروس ادامه سیاست‌های قبلی است که تقلید محض از سازمان بهداشت جهانی می‌باشد.»

بهرام عین‌اللهی، از امضاکنندگان نامه مخالفت با ورود واکسن‌های آمریکایی، بریتانیایی و فرانسوی کرونا به حسن روحانی، رئیس‌جمهوری پیشین ایران است. نامه ای که در تایید سخنان رهبر جمهوری اسلامی نوشته شد و کشتار بزرگی در ایران رقم زد. عین‌اللهی، متولد ۱۳۳۷ سراب، متخصص چشم‌پزشکی، فلوشیپ قرنیه و استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است.

مهدی عسگری: «برنامه‌های وزیر پیشنهادی در حوزه مهار کرونا ویروس ادامه سیاست‌های قبلی است که تقلید محض از سازمان بهداشت جهانی می‌باشد.»

عین‌اللهی در جلسه علنی اول شهریور به دفاع از برنامه‌هایش پرداخت. او در مورد کرونا گفت که «من دشواری‌های بیماری کرونا را با پوست و گوشت و استخوان حس کردم.» او با بیان اینکه در اسفند ۹۸ از نخستین پزشکانی بوده که کرونا گرفته اضافه کرد که «کارزار مبارزه فراگیر بیماری کرونا قرار داریم که اگر نمایندگان به بنده اعتماد کنند در برابر اعتمادشان تعظیم می‌کنم و در راه خدمت به مردم تا پای جان می‌ایستم.»

عین‌اللهی گفت که «وزیر بهداشت وقتی وزیر است که در کنار مردم ایستاده باشد» او با بیان اینکه حفظ جان مردم مهمترین اولویت دولت است، افزود: «همان طور که رئیس جمهوری هم بیان داشتند مهمترین اولویت دولت بحث بیماری کرونا است.»

وزیر بهداشت پیشنهادی رئیسی که خود عاملی در کندی روند واکسیناسیون در ایران است، گفت: «همان‌طور که در دنیا ثابت شده مهمترین عاملی که می‌تواند جلوی کرونا را بگیرد واکسیناسیون گسترده است.» و با اشاره به کم بودن تولید داخلی، افزود که «ناچار به واردات واکسن هستیم.» او به طرح شهید سلیمانی که در بسیج در حال اجراست اشاره کرد و گفت که با قدرت ادامه می یابد.

وزیر بهداشت پیشنهادی رئیسی که خود عاملی در کندی روند واکسیناسیون در ایران است، گفت: «همان‌طور که در دنیا ثابت شده مهمترین عاملی که می‌تواند جلوی کرونا را بگیرد واکسیناسیون گسترده است.»

عین اللهی از بیمه رایگان برای اقشار آسیب پذیر حمایت کرد و گفت: «بر اساس بند ۳ ماده ۷۴ قانون برنامه ششم و بند ۹ سیاست های کلی سلامت باید پوشش بیمه پایه درمان را برای کل بیماران افزایش دهیم.» و افزود که «ما در حوزه نظام سلامت از برخی کشورها عقب هستیم» او همانند بقیه اعضای کابینه در مورد گام دوم انقلاب که از برنامه‌های رهبر جمهوری اسلامی است، گفت:«بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب مدیرانی انقلاب، متخصص و پاکدست و جهادی و فاقد هرگونه تعارض منافع انتخاب خواهم کرد.» و از «بازشناسی، تببین، ترویج، توسعه و نهادینه نمودن طب سنتی استاندارد و علمی در کشور» سخن گفت.

وزیر تئوری پردازی که اهل عمل نیست

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یکی از چالش برانگیزترین وزارت‌خانه‌های ایران است که وزیر آن باید آماده روبرو شدن با بحران‌هایی چون بیکاری و بدهی های دولت باشد. نمایندگان مجلس در حالی صلاحیت حجت‌الله عبدالملکی را بررسی کردند که او حل مشکل بیکاری در ایران را یکی از محورهای اصلی برنامه‌های خود اعلام کرده است. بعضی از منتقدان او را تئوری‌پردازی می دانند که توانایی کار اجرایی و عملی ندارد. عبدالملکی یکی دیگر از وزرای جوان کابینه رئیسی است و تنها ۴۰ سال دارد.

پس از وزیر بهداشت بررسی صلاحیت حجت الله عبدالملکی وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دستور کار جلسه علنی مجلس قرار گرفت. رضا حاجی پور، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از موافقت این کمیسیون با وزیر پیشنهادی تعاون کار و رفاه اجتماعی خبر داد. مجید انصاری، سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: نظر این کمیسیون نسبت به وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی مثبت است.

هاجر چنارانی، نماینده نیشابور در مخالفت با وزیر پیشنهادی کار گفت: «وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی برنامه مشخصی برای اداره این وزارتخانه که ۳۰ درصد بوجه کشور مربوط به آن است، ندارد.» او با بیان اینکه که توقع دیگری از کابینه پیشنهادی رئیسی داشته، افزود: «کسانی که معرفی شدند افرادی لایق، عالی و در نوع خود شایسته هستند اما انگار آن ها جابجا معرفی شدند.» عبدالحسین روح الامینی، نماینده تهران گفت: «وزیر پیشنهادی کار اشراف به محل ورودش به عنوان وزیر و سکاندار اجرایی این حوزه ندارد.»

سیدناصر موسوی لارگانی، نماینده فلاورجان تاکید کرد: «آقای عبدالملکی جوانی است که دارای آینده درخشانی است اما انتخاب او در این مقطع به عنوان وزیر یک ابر وزارتخانه ظلم به ایشان است.» اصغر سلیمی، نماینده سمیرم نیز برنامه عبدالملکی برای اشتغال پایدار سالانه «بلندپروازانه» دانست.

اقتصاد مقاومتی در صدر برنامه وزیر کار

حجت‌الله عبدالملکی متولد سال ۱۳۶۰ است و به جبهه پایداری یکی از احزاب تندرو اصولگرا نزدیک است، او از جمله نظریه‌پردازان اقتصاد مقاومتی است. وزیر کار پیشنهادی رئیسی از منتقدان اف ای تی اف است و آن را برای جمهوری اسلامی بیفایده و باعث از دست دادن شرکای جمهوری اسلامی برای دور زدن تحریم‌ها، و فاش شدن اطلاعات محرمانه کشور می‌داند. او منتقد برجام نیز هست. عبدالملکی در رمزگشایی از واژه نا مفهوم اقتصاد مقاومتی گفته است: «اقتصاد مقاومتی به عنوان نسخه‌ای از نظام اقتصادی اسلامی، رهیافتی جامع در راهبری اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در شرایط دشواری‌ها و خصومت‌های اقتصادی کنونی، جهت تحقق اهداف اقتصادی انقلاب اسلامی بر اساس اصول ثابت مکتب اقتصادی اسلام است.»

حجت‌الله عبدالملکی، وزیر پیشنهادی کار

حجت‌الله عبدالملکی در جلسه مجلس با تشکر از رئیسی و مجلس به تشریح برنامه‌های خود پرداخت. او ایتدا سابقه تحصیلی و کاری خود را بیان کرد و گفت «بخش زیادی از مشکلات ما به اجرا نکردن صحیح قوانین باز می‌گردد.» و از اهمیت «بیانیه گام دوم انقلاب در خصوص مبارزه با فساد و ایجاد رفاه برای مردم، اقتصاد مقاومتی، اجرای صحیح ۴۴ قانون اساسی و توجه به بحث سلامت، مسکن، خانواده و اشتغال» سخن گفت. او در ادامه افزود که وزارت کار «در مسیر تحقق اشتغال با فرماندهی رئیس جمهور گام جدی بردارد.» و وعده ایجاد سامانه ای برای اشتغال برای بدست آوردن اطلاعات افراد جویای کار داد.

وزیر پیشنهادی کار گفت که «حرکت به سمت تقویت و ایجاد بیمه اجتماعی و بازنشستگی برای نه دهک کشور، از دیگر برنامه‌های من است.» و ایجاد عدالت در خدمات درمانی را بسیار مهم دانست. عبدالملکی افزود: «یکی از محورهای اصلی اقتصاد مقاومتی، مردمی سازی اقتصاد است.» او وجود تعداد زیادی «زنان بی سرپرست و بدسرپرست» را باعث شرمندگی خواند. او با مهم خواندن «مدیریت سیاسی، غیراقتصادی، فسادزا همراه با انتصابات رانتی و حقوق‌های نجومی» اعلام کرد اولین گامش «فساد زدایی» است و گفت «تمام مدیران نامربوط، مفسد و رانتی در اسرع وقت شناسایی و برکنار و به جای آن مدیران متخصص، جهادی و انقلابی جایگزین خواهد شد.»

وزیر پیشنهادی کار گفت که «حرکت به سمت تقویت و ایجاد بیمه اجتماعی و بازنشستگی برای نه دهک کشور، از دیگر برنامه‌های من است.»

اقتصاد مقاومتی واژه ای ناشناخته است که نخستین بار، توسط سید علی خامنه‌ای در شهریور ۱۳۸۹ به کار برده شد. رهبر جمهوری اسلامی اقتصاد مقاومتی را روشی برای مقابله با تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران می‌داند. اما یک دهه مطرح شدن این موضوع همچنان هر کسی تعریف و تعبیر متفاوتی از آن ارائه می دهد. و کارگزاران حکومت عملکرد خود را در چارچوب ارکان اقتصاد مقاومتی مورد نظر رهبر جمهوری اسلامی معرفی می‌کنند

عبد الملکی در ادامه به مافیای فساد اشاره و تاکید کرد: «تا کی گوشه‌ای بنشینیم و بگوییم که فلان جا را مافیا دست گرفته‌اند. با وجود یک دولت و مجلس انقلابی، کم کاری پذیرفته نیست.» و با پایانی جنجال برانگیز در سخنانش گفت:« ما که نمازخوان هستیم و خودمان را پیرو ولایت می‌دانیم نباید بگویم فلان مجموعه مربوط به فلان بیت آیات عظام است یا متعلق به فلان جریان سیاسی است.»

البته وزیر پیشنهادی کار به سرعت پس از چند ساعت سخنان خود را در مورد «بیت آیات عظام» در نامه ای اصلاح کرد و نوشت: «مراد اینجانب از وابستگان به بیوت آیات عظام افراد سودجو ومشخصی هستند که با ادعا کذب، نزدیکی به بیوت ایشان به دنبال سوءاستفاده و تحقق نیات سودجویانه خود هستند و روشن است حفظ احترام مراجع عظام و بیوت آن بزرگواران بر همه ما لازم بوده و آن بیوت از نکات بیان شده مبرا می‌باشند.»

برنامه‌های بی‌ثمر وزیر کشاورزی در اوج بحران آبی

خودکفایی رویای بسیاری از مقامات جمهوری اسلامی و کلید واژه آیت الله خامنه ای است. آنها خودکفایی را به معنای تولید و ساخت همه چیز می‌دانند. در حالی که ملاحظات اقتصادی این آرزو را غیرممکن کرده است. مهم‌ترین پیام اقتصادی ابراهیم رئیسی در نخستین نشست مطبوعاتی با اهالی رسانه پس از اعلام پیروزی که بسیار مورد توجه قرار گرفت، خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی بود. اما واقعیات موجود سرزمینی نشان می‌دهد این کار از اساس ناممکن است.

جواد ساداتی نژاد وزیر پیشنهادی کشاورزی در حالی از ارتقاء کشاورزی ایران و بازگشت روستائیان به روستاها سخن می گوید که ایران درگیر یک بحران بزرگ کم آبی است که عملا کشاورزی گسترده را غیرممکن می سازد. علاوه بر این مرکز آمار ایران علت مهاجرت از مناطق روستایی به شهری را در بین سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۰ کمبود آب اعلام کرد بنا به آمار موجود مربوط به آن بازه زمانی، ۶۴٪ مهاجرت‌ها به‌خاطر نبود آب کافی انجام گرفته بود.

جواد ساداتی‌نژاد، وزیر پیشنهادی کشاورزی

وزیر پیشنهادی دیگری که روز اول شهریور صلاحیتش بررسی شد جواد ساداتی نژاد، وزیر جهاد کشاورزی بود. سخنگوی کمیسیون کشاورزی از موافقت این کمیسیون با وزیر پیشنهادی کشاورزی خبر داد. مهرداد ویس کرمی نماینده خرم آباد به عنوان مخالف این وزیر روزمه ساداتی‌نژاد را بسیار «معمولی» دانست.

جواد ساداتی نژاد، وزیر پیشنهادی کشاورزی در جلسه علنی  مجلس در دفاع از برنامه های خود گفت: «کشاورزی ضامن امنیت غذایی کشور ما است، امنیت غذایی در تمام جهان بر عهده دولت‌ها می‌باشد.» و افزود که «کشورها امروز به دنبال اقتدار غذایی هستند، امروزه اقتدار غذایی همپای اقتدار نظامی دو مولفه مهم قدرت محسوب می‌شوند.» او گفت که در حوزه های کشاورزی و دامداری ظرفیت‌های حائز اهمیتی داریم. او در ادامه سخنانش اضافه کرد که «برای رسیدن به اقتدار کشاورزی به تحول حوزه کشاورزی نیاز داریم» و این موضوع را برنامه خود معرفی کرد.

سخنان ساداتی نژاد در مورد افزایش کشاورزی در حالی بیان می‌شود که کشاورزی ایران هنوز صنعتی نشده و از شیوه‌های منسوخ استفاده می‌شود که آب زیادی مصرف می کند. از سوی دیکر ایران در میان کشورهایی قرار دارد که وضعیت آب در آن‌ها خطرناک است. بحران آبی ایران ناشی از برنامه‌ریزی‌های نادرست جمهوری اسلامی و خشکسالی است. رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ۳ مرداد امسال اعلام کرد که خسارات وارده ناشی از خشکسالی و تنش آبی تنها در خوزستان اول مرداد بیش از ۱۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بوده است. ماه گذشته بی آبی به اعتراضات گسترده مردمی در خوزستان منجر شد و نیروهای امنیتی با سرکوب گسترده و قطع اینترنت با مردم برخورد کردند.

ساداتی نژاد مدعی برنامه‌ای تحولگرایانه بر اساس ۴ اصل است، اصل «همه با هم» که توسط او به محرومیت‌زدایی از مناطق محروم تعبیر شد. اصل «ما می‌توانیم» که منظور از آن حل مشکلات کشاورزی و اقتصادی است، اصل «یک بار برای همیشه» که به حل مشکلات طولانی مدت اشاره دارد و نهایتا تصمیم گیری بر اساس علم و اقتصادی کردن کشاورزی است.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی افزود که روستاها فراموش شده‌اند و گفت که باید مهاجرت از روستا به شهر کاهش پیدا کنند و مردم به روستا بازگردند. او فسادستیزی و جلوگیری از انحصار را بخشی از برنامه خود معرفی کرد و گفت: «سوت زنی برای فساد را در وزارت جهاد راه اندازی خواهیم کرد.» (اصطلاح سوت زنی به معنای آگاه کردن افکار عمومی از فعالیت‌های نادرست‌ و غیر قانونی است.)

وزیر دادگستری بدون مخالفت

امین حسین رحیمی که سابقه فعالیت به‌عنوان رئیس دیوان محاسبات، معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضائیه و مشاور عالی رئیس قوه قضائیه را در کارنامه دارد، از سوی رئیسی برای وزارت دادگستری معرفی شده است. او نیز جزو وزرایی است که با رئیس دولت همکار و آشنا بوده است. وزیر دادگستری تنها وزیر کابینه است که برای انتخاب شدن، نیازمند کسب اعتماد هر سه قوه است.

بررسی صلاحیت امین حسین رحیمی، وزیر پیشنهادی دادگستری نیز روز دوشنبه انجام شد. سیدکاظم دلخوش، سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس از اتفاق آرای کمی و کیفی اعضای این کمیسیون در موافقت با وزیر پیشنهادی دادگستری خبر داد. وزیر پیشنهادی دادگستری هیچ مخالفی نداشت و طبق آیین نامه مجلس موافقی هم از او دفاع نکرد.

امین حسین رحیمی، وزیر پیشنهادی دادگستری

امین حسین رحیمی، وزیر پیشنهادی دادگستری در دفاع از برنامه هایش از لزوم افزایش کارآمدی قوه قضائیه و بالا رفتن امنیت قضایی در جامعه گفت و افزود که « اگر کسی در جامعه مورد ظلم قرار گرفت، نباید حس کند ملجأ و پناهی ندارد. به قول مقام‌ معظم رهبری، قوه قضائیه باید ملجأ و پناه ستم دیدگان باشد.» او با بیان اینکه قانون شکنان باید نگران قوه قضائیه باشند، تاکید کرد که «مردم نباید نگران بی‌گناهی خود باشند.» و «نباید کسی فکر کند که می‌تواند ظلم کند و فرار کند.»

رحیمی خواستار امکانات و بودجه لازم براب وزارت دادگستری شد. او گفت ستادی در دولت برای تنظیم بازار، قیمت گذاری و توزیع مناسب و مبارزه با گران فروشی تشکیا خواهد شد و افزود که «ارتقای امنیت قضایی مورد تأکید ماست و به همه ارکان دولت مربوط می‌شود.»

رجزخوانی‌های وزیر دفاع ارتشی

محمد رضا آشتیانی، وزیر پیشنهادی دفاع از سال ۱۳۵۸ به عضویت ارتش درآمد، و سمت‌های متعددی جانشین فرمانده کل ارتش، رئیس گروه مدیریت راهبردی و منابع انسانی ستاد کل و جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح داشته است. او در دی ماه سال ۱۳۹۸ توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا، به همراه هفت مقام ارشد دیگر جمهوری اسلامی تحریم شد. آیت الله خامنه ای از ابتدای سال ۱۳۹۸ چندین فرمانده ارشد سپاه و ارتش را تغییر داد. وزیر پیشنهادی رئیسی نیز بخشی از این تغییرات بود. رهبر جمهوری اسلامی ۱۱ تیر ۱۳۹۸ در حکمی سرتیپ محمدرضا آشتیانی را به سمت جانشینی ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران منصوب کرد.

از ابتدای رهبری علی خامنه‌ای تا کنون تمامی وزرای دفاع سپاهی بوده‌اند تنها دو نفر از این قاعده مستثنی هستند، اکبر ترکان یک غیر نظامی در دولت اول هاشمی و امیر حاتمی فرمانده ارتش که در دولت دوم روحانی وزیر دفاع شدند. اگر آشتیانی از مجلس رای اعتماد بگیرد دومین وزیر دفاع ارتشی خواهد شد. با توجه به اینکه وزیر دفاع با مشورت رهبر جمهوری اسلامی تعیین می‌شود.از این رو می توان آشتیانی را جزو افراد مورد اعتماد نظام دانست.

اگر آشتیانی از مجلس رای اعتماد بگیرد دومین وزیر دفاع ارتشی خواهد شد.

پس از وزیر دادگستری مجلس به بررسی صلاحیت امیر سرتیپ محمدرضا آشتیانی وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح پرداخت. بخش عمده دفاع آشتیانی رجز خوانی علیه غرب و بزرگنمایی قدرت نظامی جمهوری اسلامی بود که البته جزئی از فرهنگ نظامیان است.

محمود عباس زاده مشکینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از موافقت این کمیسیون با وزیر پیشنهادی دفاع، پشتیبانی و نیروهای مسلح خبر داد. روح الله عباسپور، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن از نظر مثبت اعضای این کمیسیون نسبت به وزیر پیشنهادی دفاع خبر داد. با توجه به اینکه وزیر پیشنهادی دفاع مخالفی نداشت، طبق آیین نامه مجلس موافقی هم در دفاع صحبت نکرد.

محمدرضا آشتیانی در ابتدای دفاع از برنامه های پیشنهادی خود در وزارت دفاع، پشتیبانی و نیروهای مسلح آرزوی شهادت کرد و به کسانی که عزیزانشان را بر اثر کرونا از دست داده اند تسلیت گفت. او از امیر حاتمی وزیر دفاع دولت روحانی تشکر کرد و افزود که امیرسرتیپ حاتمی «تلاش های شبانه روزی و همتی در ارتقاع وزارت دفاع داشت.» او نخستین وزیر دولت رئیسی تا کنون است که نه تنها از دولت روحانی انتقاد نکرده بلکه از وزیر پیشین خود تشکر نیز کرده است.

محمد رضا آشتیانی، وزیر پیشنهادی دفاع

آشتیانی خدمت در دولت انقلابی را مایه افتخار دانست و گفت که «نیروهای مسلح بیش از هر زمان دیگر در یک انسجام راهبردی و همدلی و تعامل همه جانبه» و «گوش به فرمان فرماندهی معظم کل قوا آماده حضور در تمام صحنه های دفاعی، سازندگی، جهاد همه جانبه و مواجهه با دشمنان و شرارت ها هستند.» او افزود: مقابله با اغواگری بدخواهان و خنثی سازی توطئه ها و تفرقه افکنی ها در بین اعضای نیروهای مسلح و صیانت از اقتدار دفاعی در دستور کار قرار دارد.»

او آمریکا را «نماد پوشالی و استکباری قدرت و تمامی ایادی زخم خورده» و اسرائیل را «رژیم غاصب و جنایت پیشه و مظهر خیال پردازی، گزافه گویی و استیصال» دانست. آشتیانی با لحنی شعار گونه و مشتی از کلمات ارزشی از مقاومت و سیاست های منطقه ای جمهوری اسلامی تمجید کرد و گفت «ایران اسلامی با تأسی از عاشورا و تبعیت محض از امام حاضر خود در عصر کنونی با عزم راسخ به دنبال گسترش عدالت و امنیت پایدار و احقاق حقوق مستضعفان و همچنین حمایت همه جانبه از مقاومت و حذف نظام سلطه و یکجانبه گرایی در جهان از یک سو و آرامش در منطقه با تعامل و همکاری تمامی کشورهای منطقه و همسایگان از سوی دیگر است.»

آشتیانی از پاسخ به اقدامات ماجراجویانه و تحمیل هزینه به دشمن گفت و افزود که وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در راستای وظایف ذاتی خود و مأموریت خود و برگرفته از اسناد بالادستی به ویژه تدابیر و فرامین حکیمانه امامین انقلاب قانون تشکیل وزارت دفاع، بیانیه گام دوم انقلاب را دنبال می کند.

او بر ارتقای توان رزم نیروهای مسلح در همه حوزه های نظامی به خصوص افزایش «توان موشکی» اعم از بالستیک، شناورهای سطحی، زیرسطحی تاکید کرد. این در حالی است که مساله موشکی ایران در توافق با غرب مورد مناقشه است.

سپاهی متهم به فساد در جایگاه وزیر راه

رستم قاسمی، وزیر پیشنهادی برای وزارت راه و شهرسازی، پیش از این معاون اقتصادی نیروی قدس سپاه بوده است. قاسمی پیشتر وزیر نفت در دولت احمدی‌نژاد بود که در فهرست تحریم‌های وزارت خزانه‌‌داری آمریکاست. گفته می‌شود او در مجموعه اقتصادی تحت مدیریت بیت رهبر جمهوری اسلامی نیز فعالیت می‌کند. نام او در پرونده اختلاس ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون یورویی بابک زنجانی از بخش نفت و گم شدن یک دکل نفتی نیز در دوران وزارت او در دولت محمود احمدی‌نژاد وجود دارد.

ابراهیم رئیسی با معرفی رستم قاسمی برای وزارت راه و شهرسازی، با بیان اینکه قاسمی در قرارگاه خاتم‌الانبیا سابقه فعالیت دارد، گفت: «موضوع مهم ما در این وزارتخانه ساختن یک میلیون مسکن در هر سال و در ۴ سال ساخت ۴ میلیون مسکن است که آقای قاسمی در این زمینه برنامه دارد و برای ما مهم است که کسی بتواند روی کار بیاید که این وعده دولت را عملی کند.»

رستم قاسمی، وزیر پیشنهادی برای وزارت راه و شهرسازی

پس از وزیر دفاع نوبت به بررسی صلاحیت رستم قاسمی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی رسید. عبدالجلال ایری، سخنگوی کمیسیون عمران مجلس از موافقت این کمیسیون با وزیر پیشنهادی راه، مسکن و شهرسازی خبر داد. وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی نیز هیچ مخالفی نداشت و موافقان نیز صحبت نکردند.

رستم قاسمی در تشریح برنامه‌های خود در وزارت راه و شهرسازی، از حضور در جنگ، قرارگاه خاتم الانبیا و اقدامات این قرارگاه سپاه گفت . او افزود: «برای توسعه زیرساختهای حمل و تقل نیازمند تلاش جهادی و شجاعانه هستیم با بودجه عمومی کشور حتی نمی توان یک آزادراه هم بسیازیم باید نگاهمان را در این حوزه تغییر دهیم و به سمت جذب سرمایه گذار بخش خصوصی چه از داخل کشور و چه از کشورهای خارجی حرکت کنیم.»

قاسمی: «بسیاری از کشورها جهت سرمایه گذاری اعلام آمادگی کردند بنده قول می دهم تمام توانم را در این حوزه بکار گیرم تا بتوانیم مشکلات حوزه حمل و نقل کشور حل کنیم.»

در حالی که تقریبا تمامی کشورها به دلیل تحریم با ما تبادلات اقتصادی ندارند، قاسمی مدعی شد که «بسیاری از کشورها جهت سرمایه گذاری اعلام آمادگی کردند بنده قول می دهم تمام توانم را در این حوزه بکار گیرم تا بتوانیم مشکلات حوزه حمل و نقل کشور حل کنیم.»

او بحث مسکن معضل جدی دانست که برای حل آن باید تمام بخشها دست به دست هم دهند و گفت: «بیش از یک میلیون هکتار زمین در اطراف شهرها متعلق به دولت است که با اجرای قانون جهش تولید و تامین مسکن و مصوبات دولت می توان برای ساخت مسکن از آن استفاده کرد.» او در بخشی از سخنانش از مجلس برای محرومیت زدایی از مناطق محروم و روستاها کمک خواست.

چهره‌های کلیدی کابینه رئیسی افرادی هستند که از فراز و فرودهای بسیاری عبور کرده و موقعیت خود را حفظ کرده‌اند، این چهره ها را برخی مهره شخص رهبر جمهوری اسلامی می دانند و عده ای به کابینه چینی مجتبی خامنه‌ای معتقدند. اما برآیند کار همه چهره های کابینه در جهت حفظ منافع ساختار بالا دستی سیاست ایران است. قرار است که وزرای کابینه رئیسی و دستگاه‌های تحت نظر آیت الله خامنه ای و رسانه‌ها نقش مهمی در کنترل و هدایت اوضاع بحرانی جمهوری اسلامی بازی کنند.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

روز سوم بررسی صلاحیت اعضای کابینه رئیسی

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »