? زنده| ارس امیری در دیوان عالی کشور تبرئه شد

 



ارس امیری در دیوان عالی کشور تبرئه شد

حجت کرمانی٬ وکیل ارس امیری٬ از صدور حکم برائت برای موکلش در دیوان عالی کشور خبر داد.

ارس امیری کارمند سابق شورای فرهنگی بریتانیا و دانشجوی کارشناسی ارشد رشته فلسفه هنر در دانشگاه کینگستون بریتانیا بود.

ارس امیری در اسفند سال ٩۶ بازداشت و پس از محاکمه به اتهام «اداره و تشکیل گروه غیر قانونی» از طریق «کار در بریتیش کانسیل» از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ۱۰ سال حبس محکوم گردید که این حکم محکومیت عیناً از سوی شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر استان تهران نیز تایید شده بود.

ارس امیری از شهریور سال ۹۷ در زندان بوده و اخیراً پس از سه سال زندان با قبول اعاده دادرسی وی، با قرار وثیقه آزاد شد.

قوه قضائیه ایران،ارس امیری را به «نفوذ فرهنگی در جامعه از طریق هنر و اقدامات براندازانه‌» متهم و به ده سال زندان محکوم کرده بود.

حجت کرمانی ضمن اعلام خبر تبرئه موکلش به امتداد گفت که با درخواست اعاده دادرسی موضوع ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری و طی تشریفات قانونی، احکام صادره علیه خانم ارس امیری از سوی ریاست محترم قوه قضاییه خلاف شرع بین تشخیص داده شد و مطابق قانون با تجویز اعاده دادرسی پرونده جهت رسیدگی به دیوان عالی کشور ارجاع گردید.

دیوان عالی کشور پس از رسیدگی به پرونده، نهایتاً حکم برائت خانم ارس امیری لاریجانی از اتهام «اداره و تشکیل گروه غیر قانونی» از طریق «کار در بریتیش کانسیل» را صادر نمود.


لزله با شدت ۳.۹ دماوند را لرزاند


۷۱ درصد نمونه‌های تست کرونا در قم مثبت است

سیامک محبی٬ رییس مرکز بهداشت قم٬ خبر از آن داد که ۷۱ درصد نمونه‌های تست کرونا در قم مثبت است.

او در این باره گفت: «هفته گذشته بیش از پنج هزار نفر به مراکز ۹ گانه تست کرونا در سطح استان مراجعه کردند که بیش از ۷۱ درصد نمونه‌های گرفته شده، مثبت بوده‌است.»

سیامک محبی افزود: «وضعیت فعلی استان از نظر کرونا اصلا مناسب نیست و از لحاظ نرخ بستری در مقایسه با ۳۱ استان، قم رتبه دوازدهم را داراست.»

رییس مرکز بهداشت قم با بیان این‌که تعداد بیماران بستری قابل توجه است، اضافه کرد: در هفته‌های گذشته استان قم از نظر بیماران بستری رتبه‌های ۲۴ تا ۲۶ را داشت، در حالی که اکنون تعداد بیماران بستری بیش از ۸۵۰ نفر است که ۲۰۰ نفرشان بدحال می‌باشند.»

او ادامه داد: «بیماران فوت شده در هفته گذشته نسبت به هفته قبل روند افزایشی داشته و در هفته جاری نیز این وضعیت ادامه خواهد داشت.»



بالاترین آمار مرگ از شروع پاندمی در ایران: ۶۲۰ جان باخته طی ۲۴ ساعت

در ۲۴ ساعت گذشته تعداد فوتی‌های کرونا در ایران به ۶۲۰ نفر رسید و رکوردی تلخ را به ثبت رساند. پیش از این بیشترین میزان فوتی‌ها بر اثر کرونا در ایران ۵۸۸ نفر اعلام شده بود.

بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، طی بیست و چهار ساعت گذشته و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳۶ هزار و ۷۳۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۴ هزار و ۲۷۲ نفر از آنها بستری شدند.

بر این اساس مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۴ میلیون و ۴۲۵ هزار و ۸۲۱ نفر رسید. همچنین با در گذشته ۶۲۰ نفر دیگر٬ مجموع جان باختگان این بیماری به ۹۷ هزار و ۸۲۸ نفر رسید.

پیش از این بیشترین میزان فوتی‌ها بر اثر کرونا در ایران ۵۸۸ نفر اعلام شده بود.



رییس کمیته امداد: «خط فقر» به ۱۰ میلیون تومان رسید

مرتضی بختیاری٬ رییس کمیته امداد٬ اعلام کرد که به طور متوسط در دوره زمانی ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۸ حدود ۳۳ درصد از جمعیت کشور زیر خط فقر چند بعدی قرار گرفته‌اند و خط فقر از ۹۵۰ هزار تومان در سال ۱۳۹۰ به ۱۰ میلیون تومان در سال ۱۳۹۹ رسیده است.

بختیاری در این رابطه توضیح داد: « نتایج به دست آمده در مطالعه حوزه فقر از سال ۸۰ تا ۹۸ نشان می‌دهد هزینه خانوار در طول این ۱۸ سال ۲۲ برابر شده است. در این دوره نرخ تورم به عنوان عامل فزاینده فقر و کاهش قدرت خرید تا سال ۱۳۹۸ به ۴۱ درصد رسیده است. همچنین سرعت متوسط سالیانه خط فقر مطلق در کل کشور برابر با ۲۰ درصد بوده است و مقدار این شاخص در طول دوره مورد بررسی بیش از ۲۷ برابر شده است.»


تجمع افغانستانی‌های ساکن ایران مقابل دفتر سازمان ملل



خبرگزاری فارس به دلیلی افشاگرهای زالی خواستار «برخورد» با او شد

خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، از مسئولان قضایی خواسته است تا با علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران، برخورد شود.

زالی اخیرا درباره پشت پرده مشکل واکسن کرونا در ایران افشاگری‌هایی کرده بود.

این خبرگزاری نوشت که سخنان علیرضا زالی «ولنگاری کلامی» بوده و «شائبه خرابکاری و ضدامنیتی» داشته و دادگاه باید او را در «محکمه پاسخگو کند.»

پیشتر علیرضا زالی، رییس ستاد مقابله با کرونای تهران تایید کرده بود که او و دیگر مسئولان آمار حقیقی جان‌باختگان کرونا در کشور را در اختیار سازمان جهانی بهداشت قرار نداده و در این زمینه «پنهان‌کاری» کرده‌اند و از کارشناسان این سازمان خواسته‌اند که «در رسانه‌ها از نظام سلامت ایران تعریف کنند.»

به گفته زالی مسئولان حکومت ایران چون فکر می‌کردند واکسن گران است، از خرید و واردات آن خودداری کردند.

او همچنین با انتقاد از رویکرد ایران در مواجهه با کمک‌های خارجی، گفته بود: «در حالی‌که اطلاعات چندانی دربارهٔ ویروس نداشتیم، کمک‌های جهانی و پزشکان بدون مرز را از فرودگاه برگرداندیم و از مشاوره‌های بین‌المللی استفاده نکردیم.»



ایسپا: نزدیک‌به ۶۰درصد مردم امیدی به بهبود اوضاع ندارند

مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) نتایج یک نظرسنجی را منتشر کرده که نشان می‌دهد حدود ۵۹ درصد شهروندان امیدی به بهتر شدن وضعیت کشور در سال آینده ندارند.

بر اساس این گزارش، حدود ۳۰ درصد مردم نیز بر این باورند که وضعیت کشور در سال آینده نسبت به الان بدتر می‌شود.

این نظرسنجی در روزهای ۱۷ تا ۲۰ مرداد و با در نظر گرفتن جمعیت ۱۸ سال به بالای کل ایران (شامل مناطق شهری و روستایی) با تعداد نمونه ۱۵۷۰ نفر به شیوه مصاحبه تلفنی انجام شده است.



وکیل کیوان صمیمی: وضعیت جسمی موکلم مساعد نیست

محمود بهزادی، وکیل کیوان صمیمی٬ خبر از آن داد که وضعیت جسمی موکلش مساعد نیست.

بهزادی درباره آخرین وضعیت این روزنامه نگار زندانی به دیده بان ایران گفت: «اعاده دادرسی آقای صمیمی توسط شعبه ۳۶ دیوان عالی کشور پذیرفته شد اما متاسفانه در ادامه، شعبه ۵۴ تجدیدنظر دادگاه انقلاب نظر دیوان را قبول نکرد و تنها بر اساس قانون کاهش مجازات حکم محکومیت ایشان به دو سال تقلیل پیدا کرد.»

او تاکید کرد که موکلش باید هر چه زودتر برای انجام آزمایش های پزشکی روانه بیمارستان شوند که متاسفانه این اتفاق هم تاکنون رخ نداده است.

بهزادی همچنین افزود: «مسئولان زندان در حال حاضر براساس قانون یک سوم می توانند آقای صمیمی را به صورت مشروط آزاد کنند اما متاسفانه گویا در این رابطه هم نظر مثبتی وجود ندارد.»

کیوان صمیمی٬ روزنامه نگار و فعال سیاسی٬ آذرماه سال گذشته پس از مراجعه به واحد اجرای احکام دادسرای اوین برای تحمل سه سال حبس، بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.



نایب رییس کانون وکلا خواستار اعلام جرم علیه وزارت بهداشت شد

عبدالله سمامی٬ نایب رییس کانون وکلای دادگستری مرکز٬ از دادستان کل کشور خواسته است که به عنوان مدعی‌العموم، درباره این موضوع اعلام جرم کند.

عبدالله سمامی به ایلنا گفت مسئولانی که وظیفه مدیریت بحران کرونا را بر عهده داشته‌اند، متهم به «اخلال در نظام سلامت مردم و اقدامات مجرمانه در راستای جنایت علیه تمامیت جسمانی» شهروندان هستند و چنین رفتاری را مصداق « افساد فی الارض» دانسته است.

روز گذشته پنج نفر از وکلا و یک فعال مدنی در تهران در جلسه‌ای در تدارک ثبت شکایت علیه مسئولان و مدیران بحران کرونا در ایران بودند که توسط ماموران امنیتی بازداشت شدند. مهدی محمودیان، فعال مدنی و مصطفی نیلی، آرش کیخسروی، لیلا حیدری، محمدرضا فقیهی و مریم فراافراز، پنج وکیلی هستند که بدون ارائه حکم قضایی بازداشت شده‌اند.

اتاق بازرگانی تهران روز یک‌شنبه، ۲۴ مرداد مستنداتی را منتشر کرده که نشان‌دهنده تعلل وزارت بهداشت در صدور مجوزهای واردات واکسن کرونا از سوی بخش خصوصی بوده است.

رییس اتاق بازرگانی تهران هفته گذشته اعلام کرده بود که وزارت بهداشت با وجود موافقت رئیس جمهور و ستاد کرونای تهران «به دلایلی که تاکنون مشخص نشده»، در فروردین امسال از ورود شش میلیون دز واکسن به کشور جلوگیری کرده بود.


خبرهای روز گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

در طول دورانی که خامنه‌ای رهبری جمهوری اسلامی را در دست گرفته است ایران رو به ویرانی رفته و جمهوری اسلامی بیش از هر زمان دیگری تضعیف شده است. اعتراض‌های پی در پی اقشار مختلف

ادامه »

تنها یک روز پس از تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر ضرورت آتش‌بس فوری در غزه، اسماعیل هنیه، رییس دفتر سیاسی حماس

ادامه »

آقای خامنه‌ای! رهبر جمهوری اسلامی ایران که بیشتر علاقه دارید خودتان را رهبر «انقلاب» بدانید، شما در تاریخ ۱۴ یا

ادامه »