کارزاری برای محاکمه عاملانِ «کشتار کرونا»

متهم ردیف اول: سید علی خامنه‌ای

زیتون ـ یلدا امیری: رهبر جمهوری اسلامی سودای تاسیس تمدن اسلامی و رهبری جهان اسلام را در سر دارد، اما نمی‌تواند بیماری همه‌گیری را که اکنون در بسیاری کشورها کنترل شده، مدیریت کند و حاضر نیست کار را هم به متخصصان بسپارد. دخالت‌های غیر مسئولانه شخص او در تمامی امور و ناکارآمدی حکومت تحت امرش مردم را به قتلگاه کرونا فرستاده است. کشورهای دوست جمهوری اسلامی نیز به گفته سعید نمکی، وزیر بهداشت حسن روحانی، «وسط قتلگاه» کرونا، ایران را رها کردند.

سید علی خامنه‌ای روز ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ کرونا را مسئله‌ای گذرا نامید و افزود: «این بلا به نظر ما بلای آنچنان بزرگی نیست» و توصیه کرد که مردم دعای هفتم صحیفه‌ سجادیه را بخوانند. او حتی کرونا را نعمت دانست و گفت تجربیات و فعالیت‌هایی که انجام می‌شود می‌تواند یک دستاورد باشد که «بلا برای ما تبدیل می‌شود به نعمت، تهدید تبدیل می‌شود به فرصت». او همچنین ۳ فروردین ۱۳۹۹ در سخنرانی نوروزی‌اش دولت آمریکا را به «ساخت ویروس کرونا» متهم کرد و گفت: «گفته شده که یک بخش برای ایران بالخصوص تولید شده است. با استفاده از آشنایی‌های ژنتیک ایرانی که از وسایل مختلفی به دست آورده‌اند، این بخش را برای ایران درست کرده‌اند» و در نهایت در روز  ۱۹بهمن ۱۳۹۹ واردات واکسن کرونای ساخت آمریکا و انگلیس را ممنوع اعلام کرد.

رهبر جمهوری اسلامی حتی پس آغاز موج پنجم کرونا و بالا رفتن آمار مرگ مردم همچنان از قدرتمندی حکومتش در تولید واکسن ابراز رضایت می‌کرد و در روز ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ گفت: «ما شدیم جزو پنج شش کشوری در دنیا که می تواند واکسن کرونا را تولید کند و زیرساخت‌های خوبی هم دارد.»

واکسنی که تاکنون فقط حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار دوز آن برای جمعیت ۸۰ میلیونی ایران به وزارت بهداشت تحویل داده شده و هیچ کدام از سازمان‌های پزشکی جهانی آن را تایید نکرده است. او سرانجام در اوج مرگ و میر مردم در روز ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ در یک نطق تلویزیونی کرونا را مسئله «اول و فوری» خواند و خواستار تامین واکسن به هر شکل ممکن شد.

بسیاری از کاربران شبکه های اجتماعی رهبر جمهوری اسلامی را مسئول مرگ‌های ناشی از کرونا معرفی می‌کنند و از او با عباراتی چون «بی دین»، «جنایتکار» و «آمر کشتار» یاد می‌کنند، عده‌ای نحوه عملکرد حکومت را قتل عام، نسل کشی و هلوکاست نامیده‌اند و به طور گسترده از هشتگ «خامنه ای عامل کرونا» استفاده می‌کنند. جمله دختر جوانی که در فیلمی بر سر مزار پدرش گفت: «خشم ما داره از قدرت شما بزرگتر می‌شه» به یکی از هشتگ‌های کاربران توییتری تبدیل شده است. زن دیگری هم بر سر مزار شوهر جوانش خامنه‌ای را مخاطب قرار داده و گفت که از او انتقام می‌گیرد. در روزهای اخیر نیز تعدادی از فعالان سیاسی و مدنی و سینماگران آیت الله خامنه‌ای را مسئول مرگ گسترده مردم معرفی کرده و خواستار پاسخگویی شده اند.

ساعاتی پیش از انتشار این گزارش نیز خبر بازداشت تعدادی از وکلای دادگستری و فعالان مدنی از جمله آرش کیخسروی، لیلا حیدری، محمدرضا فقیهی و مریم فراافراز، مهدی محمودیان، مصطفی نیلی و محمدهادی عرفانیان منتشر شد. به گفته برخی از منابع اتهام آن‌ها پیگیری حقوقی اهمال در انجام وظیفه در خصوص کشتار کرونا بوده است.

نرگس محمدی؛ اقدامات رهبر نقض حقوق بشر است

نرگس محمدی فعال حقوق بشر و زندانی سیاسی سابق روز ۲۱ مرداد در حساب اینستاگرام خود، «قتل هر دو دقیقه یک شهروند ایرانی» بر اثر کرونا را نتیجه «اظهارات و دستورات» رهبر جمهوری اسلامی و آن را «تدارک دیده شده» خواند و نوشت: «مسئولیت کامل و مستقیم این قتل‌ها بر عهده ایشان است.»

محمدی با اشاره به سخنان فروردین ۱۳۹۹ آیت الله خامنه‌ای نوشت: «تبعات این بیانات و دستورالعمل‌ها از سوی مقام اول نظام ، موجب اعمال سیاست‌های فریبکارانه و اهمال‌گرایانه و فرصت‌جویانه و ظالمانه سایر مسئولین در رده‌های مختلف نظام شد.»

نرگس محمدی تصمیم رئیس هلال احمر در نپذیرفتن ۱۵۰ هزار دوز فایزر را عمق این فاجعه خواند و سخنان ناصر همتی در مورد اینکه «تحریم‌ها مانع خرید واکسن کروناست»  را «ادعا» نامید چرا که کواکس همان زمان اعلام کرد که «ایران برای خرید واکسن هیچ منع قانونی و حقوقی حتی از سوی دولت آمریکا ندارد.» او نوشت: «مصطفی قانعی رئیس بخش علمی ستاد کرونا از نبود تجهیزات کافی و یخچال برای انتقال واکسن در دمای استاندارد، سخن گفت و بلافاصله زنگنه و اسلامی اعلام کردند که ما تجهیزات کافی را جهت انتقال داریم.»

به گفته محمدی پس از اعلام کواکس در مورد تسهیل دسترسی کشورها با هر نوع شرایط اقتصادی، «مصطفی قانعی اعلام کرد از همه سهمیه واکسن خود چشم‌پوشی می‌کنیم.» او به سخنان مخبر، معاون کنونی ابراهیم رئیسی اشاره کرد که گفته بود: «نیاز به واکسن خارجی نداریم و به خودکفایی می‌رسیم»

نرگس محمدی: «دستورات قطعی رهبر نظام، که در اظهارات و عملکرد ناکارآمد و فریبکارانه و سرکوبگرانه مسئولان حکومت تبلور یافته، و عامدانه حق حیات و حق سلامت ۸۵ میلیون انسان را نقض کرده».

محمدی پرسید: «آیا این اظهارات فقط به دلیل ناکارامدی و عدم صلاحیت مقام اول نظام تا مسئولین نهادهای حکومت بود؟ شواهد نشان می دهد که چنین اظهاراتی آگاهانه صورت گرفته و چنین چشم‌اندازی قابل پیش‌بینی بوده است. یعنی دست و پا زدن صدها هزار انسان بی‌پناه در چنگال «مرگ تدارک دیده شده».»

نرگس محمدی نوشت: «بیانات و دستورات قطعی رهبر نظام، که در اظهارات و عملکرد ناکارآمد و فریبکارانه و سرکوبگرانه مسئولان حکومت تبلور یافته، و عامدانه حق حیات و حق سلامت ۸۵ میلیون انسان را نقض کرده و موجب کشتار بی‌رحمانه صدها هزار ایرانی شده است، مستوجب چه مجازاتی است؟ چه کسی قاتل است؟ به عنوان یک فعال حقوق بشر و طرفدار صلح اقدامات رهبر حکومت در امر کرونا در ایران را عامل نقض حقوق بشر از جمله حق سلامت، بهداشت و حیات مردم و تهدید کننده صلح میبینم و به شدت به آن اعتراض دارم و خواهان پاسخگویی هستم.»

جعفر پناهی و محمد رسول اف؛ خامنه‌ای پاسخگو باشد

جعفر پناهی و محمد رسول اف، کارگردانان ایرانی، روز ۲۲ مرداد در پیامی خواستار پاسخگویی مستقیم رهبر جمهوری اسلامی، در قبال تصمیمات و سخنانش درباره بیماری کرونا و بحران ناشی از آن در کشور شدند.

پناهی در صفحه اینستاگرام خود با انتشار بخش‌هایی از سخنرانی‌های رهبر جمهوری اسلامی در قالب ویدئویی کوتاه نوشت که نظام قصد دارد ناکارآمدی خود در مهار کرونا را «به بهانه‌ عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی از طرف مردم لاپوشانی» کند و یا مسئولین بی اختیار را مقصر جلوه دهند. او نوشت که رهبر جمهوری اسلامی خط مشی را تعیین کرده و در زمانی که تمام دنیا تلاش گسترده برای پیشگیری داشت این بیماری را بی اهمیت جلوه داده است و افزود: «زمانی هم که سران دیگر کشورها در رقابت برای خرید واکسن بودند، دستور عدم خرید واکسن‌های تایٔید شده را داد.»

جعفر پناهی و محمد رسول‌اف، روز ۲۲ مرداد در پیامی خواستار پاسخگویی مستقیم رهبر جمهوری اسلامی، در قبال تصمیمات و سخنانش درباره بیماری کرونا و بحران ناشی از آن در کشور شدند.

او با اشاره به واکسیناسیون به موقع در بقیه کشورها و درصد پایین واکسیناسیون در ایران نوشت: «به تازگی ایشان عنوان کرده‌اند که بیماری کرونا مسئله اول، فوری و فوتی کشور است!! هرچند این گفته نوش‌دارویی بعد از مرگ صدها هزار نفر!!! می‌باشد.» پناهی افزود: «آیا وقت آن نرسیده که برای یک بار هم که شده پاسخگوی سخنان ضد ونقیض خود باشند و آیا به خطر انداختن جان هشتاد و پنج میلیون جمعیت ایران و مرگ صدها هزار نفر ارزش پاسخگویی دارد؟»

محمد رسول‌اف، دیگر سینماگر برجسته ایرانی نیز ساعتی بعد همان ویدئو را در توییتر منتشر کرد و نوشت: «ویدیو نشان می‌دهد دستورها را چه کسی صادر می‌کند. «آمر» و نقش «عاملان» این کشتار جمعی در یاد میلیون‌ها ایرانی می‌ماند. روز دادخواهی خواهد رسید.»

پس از مرگ علی سلیمانی بازیگر ایرانی که در اثر کرونا درگذشت، تعدادی از بازیگران سرشناس از عدم مدیریت صحیح حکومت و بی‌کفایتی مقامات ایرانی در مقابله با کرونا انتقاد کردند. آنها بدون نام بردن از آیت‌الله خامنه‌ای از عدم واردات واکسن انتقاد کردند.

سیاستگذاری غیر عقلانی

سعید مدنی پژوهشگر مسائل اجتماعی نیز در گفتگو با رادیو فرانسه از ضعف در نظام حکمرانی گفته و افزوده است: «نحوه مدیریت کرونا آئینه ای از نحوه مدیریت مسائل اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی کشور است.»

از نگاه مدنی در رویارویی با بحران کرونا، حکومت از آغاز هیچ رویکرد علمی و عقلانی اتخاذ نکرد و حتی این ویروس را کم‌خطرتر از ویروس‌های شناخته شده ای نظیر آنفلونزا معرفی نمود.

به گفته این جامعه‌شناس: «سلامت افراد تحت‌الشعاع اهداف سیاسی حکومت قرار گرفت و نظام حکمرانی مایل نبود هزینه‌ای بابت این ویروس تقبل کند و وقتی از نظام حکمرانی در ایران صحبت می‌کنیم منظورمان نظام هرمی است که در راس آن آیت الله خامنه‌ای قرار دارد و دیگرانی که از تصمیم‌های او تبعیت می‌کنند. زیرا، سیاست‌گذاری در ایران، چنانکه در قانون اساسی هم آمده، بر عهده آیت الله خامنه‌ای است.»

مصطفی تاجزاده، فعال سیاسی نیز در توییتر خود با اشاره به تغییر نظر ناگهانی رهبر جمهوری اسلامی ایران در مورد تامین واکسن «به هر شکلی» نوشته است: «کاش ستاد مهندسی دو انتخابات ریاست‌جمهوری و مجلس را هم‌زمان در اسفند۹۸ برگزار می‌کرد تا کمبود واکسن، جان هزاران ایرانی بی‌پناه را نگیرد.»

این فعال سیاسی در توییتی حمایت خود را از کارزار «محاکمه مقاماتی که در خرید واکسن کرونا کوتاهی کرده‌اند» اعلام کرد.

آمار کشته های جنگ ۸ ساله ایران و عراق ۲۶۲ هزار نفر است، یعنی در هرسال ۳۲ هزار ۷۶۰ نفر جان داده اند. بر اساس آمار رسمی وزارت بهداشت در طول ۲ سال همه گیری کرونا ۹۶ هزار و ۲۱۵ نفر یعنی در هر سال ۴۸ هزار و ۱۰۰ نفر جان خود را از دست داده اند، اما علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا ٢۰ مرداد اعلام کرد که «ما آمارهای مرگ و میر را از سازمان جهانی بهداشت پنهان کردیم.» عباس عبدی فعال سیاسی در روزنامه اعتماد نوشت که بر اساس داده‌های رسمی سازمان ثبت احوال که به تازگی منتشر شده حدود ۱۹۴ هزار فوتی کرونا تا نیمه مرداد سال جاری و در واقع در هر سال ۹۷ هزار نفر بوده است. بنا براین چه بر اساس آمار رسمی و چه محاسبات عباس عبدی تعداد کشته های کرونا بیش از یک جنگ تمام عیار برای مردم ایران بوده است.

رهبر جمهوری اسلامی جان و زندگی تک تک شهروندان ایرانی را با همراهی مشاورانش و نیروهای نظامی و امنیتی به گروگان گرفته است. آیت الله خامنه ای ۱۱ آبان ۱۳۷۳ در جمع دانشجویان گفت: «مرگ بر آمریکا را کسی به ملت ایران یاد نداد. از اعماق جان یکایک مردم برآمد.» امروز می توان گفت که کسی به ملت ایران نیاموخته که مسبب و متهم اصلی همه مشکلاتشان رهبر جمهوری اسلامی است، بلکه اقدامات و سخنان او مردم را از اعماق جان به این باور رسانده است.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

4 پاسخ

  1. به فلات ایران حمله های فراوان شد و جنایت های بسیار کردند.
    ولی حمله عربهای «مؤمن» به این سرزمین ویرانی ها، کشتار، اسیری زنان و دختر بچه ها و جوانان بسیار را همراه و در پی داشت، پس از ۱۴ سده جنایت ها همچنان ادامه دارد.
    این روزها بار دیگر طالبان میدان داری میکنند و افغانستان را بخیال برپایی امارت اسلامی اشغال کردند.
    ایران بیش از چهار دهه در اشغال باند تبهکار حزب الله است. سرکوب و کشتار و غارت و خیانت را اندازه ای نیست. در فرهنگ این گروه شرم را جایی نیست.
    جالب این که در قرآن چه بسیار بروشنی آمده است که برای هر قوم پیامبری از خودشان است و بزبان خودشان تا بتواند پیام را برای آنان بیان کند. یا قرآن را بزبان عربی فرستادیم تا (بفهمید و) خرد ورزید. ولی آخوندهای فریبکار و مؤمنان معنی روشن آیه ها را تغییر میدهند تا همچنان به سؤاستفاده مشغول باشند. بی گمان کسی که ایمان داشته باشد که قرآن کلام خداست و فردای قیامتی هست، هرگز آن را تحریف نمیکند.
    آقای خامنه ای پس از آقای خمینی از هیچ دروغ و خیانت و جنایت پرهیز نمی کند و بی هیچ شرمی در برابر مردم ادعاهایی میکند که مایه شگفتی است.
    نیاز به حفظ یکپارچگی و قیام ملی بدون خشونت داریم، تا ایجاد و اجرای قانون اساسی تازه برای تأمین حقوق فردفرد ملت و پاسداشتِ ایران.
    دست اندرکاران رسانه ها نیز در این راه بکوشند.

  2. اصرار بر تولید واکسن داخلی
    این فاجعه را بوجود اورد.
    ببینید امربکا یک تریلیارد دلار
    فقط برای کرونا داخل امربکا کنار
    گذاشته میدونی یک تریلیارد دلار
    یعنی چه! و چقدر پول هست!
    کشور های خارج منابع و امکانات
    فراوان برای تحقیقات و پژوهش
    دارند.
    هر کسی باید در قد و قواره خودش حرف بزند و اقدام بکند
    تولید داخل اشکالی ندارد بشرطی
    که جریان اورژانس و فوری نباشد
    و بجان مردم هم مرتبط نباشد
    ملت بدبخت زبون بسته که سرنوشتش دست یک عده افراد سودجو و ابله میباشد

  3. خامنه ای در ابتدا اعلام کرد که کرونا توطئه انگلیس و امریکا است بعد که دید کرونا به جان انگلیس و امربکا هم افتاده است
    گفت این جن و انس هست.
    خوب این اقا سالیان طولانی هست که همینجوری برای این
    مردم و کشور تصمیم گیری میکند.
    وجدان هر شخصی بهترین قاضی
    هست.
    بعد هم تحریم واکسن خارجی هم
    قوز بالا قوز! برای یک مشت پول
    و فروش واکسن داخلی کار را به
    اینجا رساندند.
    البته بنظر من اگر واکسن خارجی هم می امد باز هم مرگ و میر بود اما در صد ان بطور مشخص پایین تر از وضعیت فعلی بود.

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

کارزاری برای محاکمه عاملانِ «کشتار کرونا»

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »