انگشت اتهام به‌سوی ایران است

ربایش یک نفتکش در ساحل امارات عربی + خبر تکمیلی

زیتون– ساعتی پیش خبرگزاری رویترز به نقل از سه منبع متخصص در زمینه امنیتی دریایی اعلام کرد که «نیروهای تحت حمایت» جمهوری اسلامی یک نفتکش را در سواحل امارات متحده عربی در دریای عمان توقیف کرده‌اند.

بر اساس گزارش رویترز کشتی توقیف شده با نام «آسفالت پرینسس» که با پرچم پاناما در دریای عمان به سمت تنگه هرمز حرکت می‌کرد، حامل نوعی آسفالت و قیر بوده و مقصد آن بند صحار در شمال عمان بوده است.

پیش از این نیز سازمان «عملیات‌های بازرگانی دریایی بریتانیا»، زیرمجموعه نیروی دریایی بریتانیا، اعلام کرده بود که یک کشتی در سواحل فجیره امارات متحده عربی در دریای عمان دچار حادثه شده و «احتمالاً از سوی ۸ تا ۹ فرد مسلح ربوده شده است.»

همزمان با انتشار این خبر دست‌کم چهار فروند کشتی در همان منطقه، یعنی سواحل امارات متحده عربی در دریای عمان، با مخابره همزمان وضعیت اضطراری اعلام کردند که به دلایلی نامشخص کنترل سکان خود را از دست داده‌اند.

شرکت دریانوردی «مرین ترفیک» گزارش داده است که چهار نفتکش به نام‌های «کوئین اماتا»، «گولدن بریلیانت»، «جاگ پوجا» و «ابیس» روز سه‌شنبه در دریای عمان همزمان از طریق سامانه رهیابی خود خبر داده‌اند که دیگر کنترلی بر سکان خود ندارند.

سخنگوی وزارت خارجه بریتانیا عصر امروز (سه شنبه) گفته بود که کشورش درباره خبر «ربوده شدن احتمالی» یک کشتی در سواحل امارات متحده عربی «تحقیقات فوری انجام می‌دهد.»

خبرگزاری آسوشیتدپرس با درج این خبر در مورد از دست رفتن کنترل یک کشتی حامل آسفالت با نام «کامدهنو» هم گزارش داده بود.

بر اساس داده‌های وبسایت فلایت رادار۲۴، یک هواپیمای گشت دریایی نیروی هوایی عمان بر فراز مطقه‌ای که کشتی‌ها در حال حرکت بودند، پرواز کرده است.

سازمان «عملیات‌های بازرگانی دریایی بریتانیا»، زیرمجموعه نیروی دریایی بریتانیا، با ذکر این خبر به کشتی‌های دیگری که در منطقه تردد می‌کنند هشدار داده که «بسیار محتاط» باشند و فاصله خود را از مختصات این کشتی حفظ کنند.

در مقابل اما جمهوری اسلامی دست داشتن در این حمله را رد و اعلام کرده به هرگونه تهدید علیه امنیت ملی خود واکنش نشان می‌دهد.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، اخبار منتشر شده در مورد بروز حوادث امنیتی پی در پی برای کشتی‌ها در منطقه دریای عمان را «کاملاً مشکوک» دانست و نسبت به آنچه «فضاسازی کاذب برای اهداف خاص سیاسی» توصیف کرد، هشدار داد.

به گزارش ایسنا، سعید خطیب‌زاده اضافه کرد که «در صورت بروز مشکل در سامانه‌های ناوبری، جمهوری اسلامی ایران آماده کمک رسانی و بررسی موضوع از نزدیک است.»

اما آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، اعلام کرد واکنش به حمله ایران به مرسر استریت به صورت جمعی خواهد بود.

هفته گذشته یک نفتکش اسرائیلی در آب‌های عمان هدف حمله «پهپادی» قرار گرفت و اسرائیل، آمریکا، بریتانیا و اتحادیه اروپا ایران را به انجام آن متهم کرده‌اند.

این کشتی «مرسر استریت» نام دارد و روز پنجشنبه، هفتم مرداد، در آب‌های دریای عمان، هدف «حمله پهپادی» قرار گرفت و دو نفر که شهروندان بریتانیا و رومانی بودند، کشته شدند.

کشتی «مرسر استریت» روز سه‌شنبه به سواحل بندر فجیره امارات منتقل شد.

ایران منکر حمله به کشتی اسرائیلی است، اما بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، روز دوشنبه اعلام کرد ایران در یک سال گذشته «دست‌کم به پنج فروند کشتی دیگر در مسیرهای کشتیرانی بین‌المللی حمله کرده است».

ایران ضمن رد مسئولیت در ماجرای حمله به این کشتی، به نوبه خود هشدار داده که هر نوع حمله به این کشور و منافع آن، با پاسخ قاطع روبه‌رو خواهد شد.

در همین رابطه محسن بهاروند٬ سفیر ایران در لندن٬ برای اولین بار مدعی شد که تاکنون ۱۱ کشتی ایرانی حتی در خلیج فارس مورد حمله قرار گرفته‌اند.

او این موضوع را در مصاحبه با روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز مطرح کرد اما به مدت و تاریخ این حملات اشاره ای نکرد.

محسن بهاروند همچنین برای نخستین بار گفت که یک کشتی ایرانی توسط زیردریایی مورد اصابت قرار گرفته است ولی به جزئیات این حادثه از جمله زمان و مکان و نوع کشتی ایرانی نپرداخت.

بهاروند با اعلام اینکه در طول یک سال گذشته ۱۱ کشتی ایران در دریاها و حتی در خلیج فارس مورد اصابت قرار گرفته است٬ این سوال را مطرح کرد که چرا کسی حمله به کشتی های ایرانی را محکوم نمی کند؟ چرا انگشت اتهام به سمت کسی نشانه نمی رود؟ وقتی کشتی ایرانی توسط زیر دریایی مورد اصابت قرار می گیرد.

ترجمه این مصاحبه را خبرگزاری ایرنا منتشر کرده است. در ادامه خبر ایرنا آمده است: سفیر ایران ادعای دولت انگلیس در مورد مداخله جمهوری اسلامی در ماجرای حمله به کشتی صهیونیستی « مرسر استریت» در دریای عمان را «ناپخته و شتابزده» توصیف کرد.

خبر تکمیلی

یک روز پس از آن‌که یک سازمان زیرمجموعه نیروی دریایی بریتانیا از «ربوده شدن احتمالی» یک کشتی در دریای عمان خبر داد و سه منبع امنیتی دریایی، «نیروهای تحت حمایت ایران» را در آن دخیل دانستند، سازمان یادشده خبر داد که «ربایندگان»، این کشتی را در سواحل امارات به حال خود رها کرده‌اند.

در همین رابطه بریتانیا، رومانی و لیبریا روز سه شنبه ۱۲ مردادماه در نامه‌ای به شورای امنیت گفته‌اند، به احتمال زیاد ایران با استفاده از پهپاد به نفتکش «مرسر استریت»، تحت مدیریت یک شرکت اسرائیلی، در آب‌های دریای عمان، حمله کرده است.

همچنین اسرائیل نیز خواستار اقدام شورای امنیت در قبال ایران شده است.

در حمله به نفتکش «مرسر استریت» در پنجشنبه گذشته دو خدمه آن که شهروند بریتانیا و رومانی بودند کشته شدند. این کشتی تحت مدیریت شرکت اسرائیلی زودیاک است و با پرچم لیبریا تردد می‌کند اما مالک اصلی آن یک ژاپنی است.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

انگشت اتهام به‌سوی ایران است

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »