? زنده| موسسه رازی: هنوز یک میلیون دوز واکسن کرونای داخلی هم تولید نشده است

 

 


https://twitter.com/Entekhab_News/status/1422571968197431300


موسسه رازی: هنوز یک میلیون دوز واکسن کرونای داخلی هم تولید نشده است

محمدحسین فلاح مهرآبادی٬ معاون موسسه رازی٬ که در حال ساخت یکی از واکسن‌های کرونای داخلی است، امروز گفت که «کمتر از یک میلیون دز واکسن در داخل کشور تولید شده است.»

این در حالی است که سه روز پیش مدیر تولید واکسن برکت از تولید و تحویل یک و نیم میلیون واکسن کرونای برکت به وزارت بهداشت خبر داده بود.

محمدحسین فلاح مهرآبادی که در وبینار واکسن های ایرانی کرونا سخن می‌گفت، سیاست‌های دولت را در زمینه برنامه‌ریزی برای تولید واکسن داخلی دچار اشکال ارزیابی کرد و گفت تعدد شرکت‌های واکسن‌سازی در ایران مانند یک شمشیر دولبه است.

او همچنین خبر داده است که زمستان سال گذشته شورای عالی امنیت ایران مبالغی را به چهار شرکت‌ تولیدکننده واکسن اختصاص داده ولی درباره میزان و جزییات این کمک‌ها توضیحی نداده است.

در حال حاضر مهم‌ترین شرکت تولیدکننده واکسن متعلق به ستاد اجرایی فرمان امام است. این ستاد که زیر نظر دفتر رهبر جمهوری اسلامی اداره می‌شود، وعده داده بود که تا پایان شهریور ۵۰ میلیون واکسن کرونا تولید و تحویل وزارت بهداشت می‌دهد ولی تاکنون به ادعای مقام‌های این ستاد یک و نیم میلیون واکسن تولید کرده است.



هشدار ناتو به ایران

سازمان ناتو امروز با صدور بیانیه‌ای ضمن تاکید بر اهمیت آزادی کشتی‌رانی در تمام آب‌های آزاد جهان، گفت: «از تهران می‌خواهیم به تعهدات بین‌المللی خود احترام بگذارد.»

این سازمان همچنین ضمن متهم کردن ایران به دست داشتن در حادثه چند روز پیش برای کشتی تجاری اسرائیلی در غرب آسیا، ادعا کرد: «ما نگران اقدامات ثبات‌زدای ایران در منطقه خاورمیانه هستیم.»

طبق وبگاه اطلاع‌رسانی ناتو، «اوانا لونگسکو» سخنگوی ناتو در این بیانیه گفت: «ما به همراه متحدانمان، حمله مرگبار اخیر به کشتی اِم‌وی مِرسر استریت در نزدیکی سواحل عمان را قویاً محکوم کرده و به رومانی و انگلیس به دلیل تلفات‌شان تسلیت می‌گوییم».

در ادامه این بیانیه آمده است: «آزادی ناوبری برای تمام متحدان ناتو حیاتی است و باید مطابق با قوانین بین‌المللی نیز به آن عمل شود. بریتانیا، ایالات متحده و رومانی به این نتیجه رسیده‌اند که ایران مسئول این حادثه است. متحدان [ناتو] از فعالیت‌های ثبات‌زدای ایران در منطقه نگران هستند و از تهران می‌خواهند که به تعهدات بین‌المللی خود عمل کند.»



اتحادیه نخلداران: نخیلات خرمشهر، آبادان و شادگان کلاً از بین رفته‌اند

نخیلات استان خوزستان و از جمله آنها شادگان به دلایل متعدد از جمله سدّسازی در بالادست سرشاخه های کرخه و در پی آن پایین آمدن آب این رودخانه و برگشت آب شور خلیج فارس به نخیلات و همچنین سرازیر شدن پساب کارخانه های نیشکر، رو به نابودی رفته اند.

خشکسالی و تنش آبی همچون بسیاری از نقاط خوزستان، به نخلستان‌ های شادگان نیز رسیده و نخلستان‌ های شادگان به دلیل تنش آبی و عدم تأمین حق ‌آبه رو به نابودی رفته‌اند.

کشاورزان برای آبیاری نخل ها از آب فاضلاب و بعضا آب شور پساب کارخانه های نیشکر استفاده می کنند که باعث خشک شدن درختان شده و همه نخل‌ ها در حال مردن هستند.

یصل عامری، یکی از نخلداران خوزستان نیز در خصوص علت تلف شدن نخل های خوزستان به خبرنگار جماران گفت: «تعداد نخل های شادگان را بین یک میلیون و ۵۰۰ هزار تا دو میلیون نفر گفته ‌ند. این نخلستان ها در سال های قبل خیلی بیشتر بوده و حتی شش میلیون نفر هم گفته می‌شود. اما من از بین رفتن خیلی از آنها را دیده‌ام.»

او افزود: «بعد از انقلاب نیز سدّسازی های مهلکی را در حوضه رودخانه جراحی شاهد بوده ایم که از شعبه های پیوستن مارون-بهبهان و رود اعلاء رامهرمز است و اینها شامل سدّ و بندهای زیادی شده اند که موجب از بین رفتن حق آبه تالاب شادگان و نخلستان های اطراف تالاب شد و توسعه کشاورزی در بالادست هم مزید بر علت بود که زمین های دیم و مرتعی را در بهبهان، جایزان و رامشیر تبدیل به زمین های کشاورزی آبی کردند. متأسفانه روستاهای زیادی از شادگان که آب لوله کشی، برق، آسفالت و گاز دارند هم خالی از سکنه شده‌اند.»

عامری تأکید کرد که چیزی که از نخل های شادگان مانده یک تنه خشک و غیرمثمر است که اگر هم ثمری بدهد خیلی کم و نامرغوب است. علتش خشک شدن رودخانه و برگشت پساب های مهلک نهر مالح شامل پساب های کشاورزی، صنعتی و بیمارستانی شرق اهواز تا شهرستان باوی و پساب های شیلات آزادگان و سه طرح نیشکر شرق کارون است. همه اینها دست به دست هم داده اند و حدود ۲۰ درصد از تالاب شادگان را تبدیل به یک دریاچه نمک از نزدیک نهر بحره در اهواز تا خلیج فارس نموده اند که این دریاچه باعث شد آب شور ثقلی و زیرزمینی به نخلستان های شادگان نفوذ کند.



طرح تبادل ۴ زندانی با آمریکا در مقابل ۷ میلیارد دلار از دستورکار خارج شد

وب‌سایت نور نیوز، نزدیک به شورای عالی امنیت ملی ایران، طی یک گزارش مدعی شد که طرح « تبادل ۴ ایرانی در برابر ۴ آمریکایی به علاوه پرداخت ۷ میلیارد دلار از مطالبات بلوکه شده ایران در سایر کشورها» وجود داشته ولی اکنون حکومت ایران آن را «از دستورکار خارج» کرده است.

بر اساس این گزارش، از نظر ایران گفت‌وگو درباره تبادل زندانیان دو کشور جدا از مذاکرات برجام بوده ولی دولت آمریکا این مذاکرات را به مذاکرات احیای برجام در وین گره زده و با این استدلال که پرداخت ۷ میلیارد دلار، « انگیزه تهران برای تداوم حضور در مذاکرات احیای برجام را کاهش می‌دهد»، از توافق نهایی خودداری کرده است.

باقر و سیامک نمازی، مراد طاهباز و عماد شرقی، چهار زندانی هستند که دولت ایران می‌گوید در قبال آزادی چهار نفر از ایرانیانی که در دور زدن تحریم‌ها نقش داشته‌ و در آمریکا بازداشت شده‌اند و همچنین گرفتن ۷ میلیارد دلار آنها را آزاد می‌کند.

همان زمان، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز گفت گزارش‌های پخش‌شده از رسانه‌های وابسته به حکومت ایران در مورد مبادله زندانیان میان تهران و واشینگتن صحت ندارد.

وب‌سایت نورنیوز همچنین گزارش داده است که مذاکراتی مشابه درباره تبادل نازنین زاغری در «در قبال پرداخت بدهی‌های ایران در پرونده خریدهای تسلیحاتی» نیز در جریان بوده ولی تبادل زندانی با این کشور نیز متوقف شده است.



فاجعه کرونا: حفر گورهای دستجمعی در برخی شهرستان‌ها

روزنامه ایران٬ وابسته به دولت٬ خبر از حفر گورهای دستجمعی در برخی شهرستان‌ها داد و نوشت: «ظرفیت آرامستان ها جوابگوی این میزان فوتی ها در برخی استان ها نیست. دیروز نیز تصاویری از استان کرمان در شبکه های اجتماعی منتشر شد که نشان می داد کار به حفر گور دسته جمعی رسیده است.»

روزنامه ایران تاکید کرد که کرونا در حالی سیستم سلامت کشور را در آستانه فروپاشی قرار داده است که آمارهای غیر رسمی مبتلایان و فوتی‌ها بیش از آمارهای روزانه وزارت بهداشت است چون در آمار وزارت بهداشت، فقط بیماران دارای تست پی‌سی‌آر مثبت جزو آمار رسمی ابتلا و فوتی‌های کرونا محسوب می‌شوند.

ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت نیز با تایید این موضوع گفت که آمارهای واقعی ابتلا و فوتی‌های کرونا قطعا بیشتر از آمار رسمی است.

معاون کل وزارت بهداشت اضافه کرد که برخی افراد یا تست کرونا نمی‌دهند یا تست‌ کرونا نیز بین ۳۰ تا ۵۰ درصد منفی کاذب می‌شود درحالی که آمار ابتلا و فوتی مبنی بر تست پی‌سی‌آر است و به همین دلیل علاوه بر آمار فوتی‌ها، آمار واقعی بستری‌ها نیز ممکن است حتی دو برابر رقم اعلامی باشد.

علیرضا زالی، فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلان شهر تهران با بیان اینکه پس از هفت هفته همچنان همه شاخص‌های کرونایی افزایشی است، گفت: در بیست و چهار ساعت گذشته در استان تهران ۱۲۰ نفر به دلیل ابتلا به بیماری کرونا جان‌باختند.


ابراز گلایه ابراهیم رئیسی به دلیل «عدم توفیق بوسیدن دست خامنه‌ای»


با تنفیذ آیت‌الله خامنه‌ای دوران ریاست جمهوری ابراهیم رییسی آغاز شد

صبح امروز علی خامنه‌ای٬ رهبر جمهوری اسلامی با تنفیذ حکم ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی٬ رسما سیزدهمین رییس جمهوری را منصوب کرد.


خبرهای روز گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »