اسیدپاشی و قمه‌کشی؛ یک بام و دو هوا

زیتون– با اینکه هفت سال از پرونده «اسیدپاشی‌های اصفهان» بدون به نتیجه رسیدن آن می‌گذرد٬ دو روز پس از انتشار ویدئوی قمه کشی یک دختر جوان در اصفهان٬ ساعتی پیش پلیس از دستگیری او و خانواده‌اش خبر داد.

همشهری خبر داد دختران نوجوانی که «معرکه‌ خشن و قمه‌کشی‌شان در یک پارک اصفهان جنجالی و فیلمش دست‌به‌دست می‌‌شود»، ساعتی پیش همراه با خانواده‌های‌شان به اداره پلیس اصفهان منتقل شده‌اند.

در این فیلم یک دقیقه و ۴۵ ثانیه‌ای که تحت عنوان «ویدیو قمه کشی هلیا» منتشر شد٬ دیده می‌شود که در ابتدا دو گروه از دخترانی که ۱۵-۱۶ سال بیشتر سن ندارند درگیری لفظی را باهم دارند و ناگهان تنش میان آنها به برخورد شدید از نوع کشیدن مو و لگد زن دو نفره تبدیل می شود و در ادامه یکی از این دخترها، دختر دیگری را چنان پرتاب می کند که بخشی از کتف و سرش به ناحیه سیمانی کنار باغچه برخورد می کند.

دختر آسیب‌دیده که در ادامه درمی‌یابیم «هلیا» نام دارد، برمی‌خیزد و دعوا و درگیری را از سر می‌گیرد. در حالی که تنش میان سه چهار نفر بالا گرفته، دیگر دختران نوجوان حاضر در محل بیشتر نقش تماشاچی را دارند و پسرهایی که فیلم می‌گیرند، با لفاظی‌هایشان بر آتش درگیری می‌دمند. در این میان صدای دشنام‌ها و واژه‌های بالای ۱۸ سال هم به گوش می‌رسد.

پس از آرام شدن نسبی دعوا، یکی از حاضران متوجه «چاقو»یی می‌شود که در شلوار هلیا پنهان است و وقتی به آن اشاره می‌کند، دخترک یک قمه ۵۰ سانتیمتری را از شلوارش بیرون می‌کشد و البته به توصیه یکی از دوستان خود برای اینکه «شر» نشود، از آن استفاده نمی‌کند.

امروز (سه شنبه) همشهری خبر از آن داد که بنابر تحقیقات پلیس «این دختران نوجوان در فضای مجازی باهم دوست شده بودند اما کل‌کل‌ها و کری‌خوانی‌های‌شان به اختلاف‌ کشیده‌ می‌شود، در یکی از پارک‌ها باهم قرار می‌گذارند اما میان‌شان درگیری پیش می‌آید و یکی از آن میان قمه می‌‌کشد.»

به گفته پلیس اصفهان «تحقیق از دختران ادامه دارد و پرونده آنها به مراجع قضایی فرستاده می‌‌شود.»

این در حالی است که تیر ماه سال ۹۷ حسین عباس‌ علیزاده٬ وکیل مدافع قربانیان اسیدپاشی‌های اصفهان اعلام کرده بود که دادگاه از «پیدا نشدن متهم یا متهمان پرونده» خبر داده و این پرونده را چهار سال بعد از گشایش آن٬ مختومه اعلام کرده است.

سیدپاشی زنجیره‌ای به صورت چهار دختر در شهر اصفهان در مهرماه ۱۳۹۳ توسط «موتورسواران ناشناس» رخ داد و فضای اجتماعی این شهر و ایران را به شدت تحت تأثیر خود قرار داد.

اکثر قربانیان آن اسیدپاشی‌ها زنان جوان و بدون پوشش مطلوب جمهوری اسلامی بودند.

امام جمعه اصفهان در هفته‌های منتهی به آن اسیدپاشی‌ها سخنان تندی را علیه «زنان بی‌حجاب» بر زبان آورده بود.

یوسف طباطبایی‌نژاد، امام جمعه اصفهان گفته بود «مسئله حجاب دیگر از حد تذکر گذشته‌است و برای مقابله با بدحجابی باید چوب تر را بالا برد و از نیروی قهریه استفاده کرد.»

همچنین محمدتقی رهبر، امام جمعه موقت اصفهان، روز ۲۷ مهر ۹۳ پس از وقوع این اسیدپاشی‌ها، سخنان منتشر شده به نقل از خود مبنی براینکه «امر به معروف و نهی منکر باید از تذکر لسانی فراتر برود» را تکذیب کرد و گفت که «من نگفتم که تذکر فراتر از لسانی باشد.»

سه سال پس از وقوع این اسیدپاشی‌ها، محسن مهرعلیزاده، استاندار اصفهان گفت که هنوز به پرونده اسیدپاشی‌های سال ۹۳ در این استان «ورود» نکرده‌است.

وی با بیان اینکه «تا این لحظه به این مسئله ورود نکرده‌ام» ، افزود که «ما مسائل بسیار داریم، آب، اشتغال، محیط زیست و سایر مسائل معضلات از موضوعاتی است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.»

رسول زرگرپور، استاندار پیشین اصفهان از وجود «فیلم‌هایی» در ارتباط با اسیدپاشی‌های اصفهان خبر داده بود که به گفته او «نشان می‌دهد» عامل اسیدپاشی‌های اصفهان «مشکلات روانی» دارد.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

یک پاسخ

  1. بادستگری مثلادخترک قمه کش! در کمتر از ۲۴ساعت توسط پلیس و نیروی امنیتی نشان میدهد مجرم خودی و غیرخودی هم داریم!
    اسیدپاشی ونیز مجریان بیمار وشیطان صفت اسیدپاشی بقول نامحترم بهداشت#پوفیوز و گوه اند…

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »