? زنده| حمله به کشتی اسرائیلی در اقیانوس هند



حمله به کشتی اسرائیلی در اقیانوس هند

منابع خبری عربی خبر از حمله به یک کشتی اسرائیلی در اقیانوس هند دادند.

برنابر خبرهای منتشر شده این کشتی از جده عازم امارات بوده که در آبهای اقیانوس هند هدف حمله واقع شده است.

این کشتی باری است و هنوز مشخص نشده با چه سلاحی به آن حمله شده است.

تاکنون هیچ گروهی مسئولیت حمله به این کشتی را به عهده نگرفته است. هرچند منابع امنیتی اعلام کردند که درباره حمله پهپادی به کشتی باری اسرائیلی، به ایران مظنون هستند.



حسین کروبی به یک سال حبس و جزای نقدی محکوم شد

محمدحسین کروبی به یک سال حبس تعزیری و پرداخت جزای نقدی محکوم شد.

محمد جلیلیان٬ وکیل محمدحسین کروبی٬ تایید کرد که موکلش توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به یک سال حبس تعزیری و پرداخت جزای نقدی محکوم شد.

محمدحسین کروبی در تاریخ ۲۳ دی ماه ۹۸، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و در ۲۶ اسفندماه همان سال، با تودیع قرار وثیقه از زندان اوین آزاد شده بود. به گفته وکیل مدافع این شهروند، او به دنبال انتشار نامه پدرش مهدی کروبی در خصوص هواپیمای اوکراینی، با گشایش پرونده روبرو شده است.

خبر محکومیت فرزند مهدی کروبی٬ یکی از رهبران در حصر جنبش سبز را خبرگزاری انتخاب منتشر کرده است.

به گفته وکیل محمدحسین کروبی پس از انتشار نامه آقای مهدی کروبی در پی سقوط هواپیمای اوکراینی، موکلش به اتهام اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت و فعالیت تبلیغی علیه نظام دستگیر و پس از ۶۳ روز بازداشت موقت و سپس تبدیل تأمین صادره، آزاد و در فرآیند رسیدگی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب توسط قاضی افشاری به یکسال سال حبس تعزیری و جزای نقدی محکوم گردید.

محمدحسین کروبی در تاریخ ۲۳ دی ماه ۹۸، توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود بازداشت شد و در اوایل بهمن‌ماه همان سال، در اعتراض به وضعیتش در زندان اوین اعتصاب غذا کرد.

این چهارمین محکومیت محمدحسین کروبی پس از سال ۱۳۸۸ است.



اعتراضات مردمی به عدم تامین حق‌آبه هورالعظیم

در پی انتشار عکس‌هایی از تلف شدن ماهی‌های بی‌شمار در تالاب هورالعظیم، شماری از شهروندان و فعالان محیط زیست در اعتراض به خشک شدن این تالاب در اهواز تجمعی برگزار کردند.

در روزهای گذشته، تصاویری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود که در آن‌ها حجم زیادی از ماهیان مُرده در بخش‌هایی از تالاب هورالعظیم قابل مشاهده است.

محمدجواد اشرفی، مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان، گفته است که این تصاویر مربوط به «بخش عراقی» این تالاب است.

به گفته اشرفی، «این اتفاق به‌ دنبال حرکت ماهیان از هورالهویزه عراق به سمت دایک مرزی رخ داده و به علت کاهش آورد آب و اکسیژن» در بخش عراقی رخ داده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان دلیل کمبود اکسیژن در آب را نیز آتش‌سوزی‌های اخیر و گرمای شدید در منطقه عنوان کرده است.

او در اظهارات جنجالی دیگری گفته است که «خشک شدن بخشی از تالاب‌ها به عنوان چرخه‌ای از زندگی تالاب‌ها در تمام آب‌های جهان قابل قبول است» و این اتفاق را «طبیعی» خوانده است.

این در حالی است که کارشناسان و فعالان محیط زیست می‌گویند که در صورت تامین به‌موقع حق‌آبه می‌توان از خشک شدن این تالاب جلوگیری کرد.



برگزاری اولین دادگاه علی یونسی وامیرحسین مرادی پس از ۴۵۰ روز زندان

مصطفی نیلی، وکیل علی یونسی دانشجوی زندانی دانشگاه شریف، خبر داد که دادگاه موکلش و همچنین امیرحسین مرادی، دیگر دانشجوی زندانی، روز شنبه در شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب برگزار شد.

او در توییتر نوشت که در این جلسه نماینده دادستان کیفرخواست را قرائت کرد و این دو دانشجوی زندانی و همچنین وکلای آنها دفاعیات خود را بیان کردند.

نیلی دو روز پیشتر خبر داده بود که این دو دانشجوی زندانی از ۱۴ ماه پیش همچنان در بند امنیتی ۲۰۹ هستند و نیروهای امنیتی مانع انتقال آنان به بند عمومی شده‌اند.

امیرحسین مرادی، دانشجوی فیزیک دانشگاه صنعتی شریف، و علی یونسی، دانشجوی مهندسی کامپیوتر این دانشگاه، فروردین ۹۹ از سوی ماموران لباس شخصی بدون ارائه هیچ حکمی و با ضرب و شتم بازداشت شدند.



 کانون‌های وکلای دادگستری: آئین‌نامه جدید وکالت ناقض حقوق مردم است٬ آن را اجرا نمی‌کنیم

اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران با تصویب آئین نامه لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری مخالفت کرده و آن را ناقض حقوق مردم خوانده دانسته است.

این اتحادیه موسوم به اسکودا در بیانیه‌ای «مخالفت صریح» خود را با آئین نامه لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری که اخیرا به تصویب ابراهیم رئیسی رسیده اعلام کرده و گفته است این آئین نامه تا قبل از اصلاح قابلیت اجرا نخواهد داشت.

آیین نامه جدید قصد تغییرات گسترده در روند جذب کارآموز وکالت، نظارت بر فعالیت وکلا و امور مرتبط با نهاد وکالت را دارد.

یکی از مهم‌ترین موارد، حق صدور پروانه وکالت است که در آیین‌نامه تازه از کانون وکلا سلب و به قوه قضاییه محول شده است.
هیئت عمومی اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران از به روز رسانی آیین نامه اصلی که مصوب سال ۱۳۳۴ است، استقبال کرده اما با آئین نامه اخیر که آن را که ناقض و تحدیدکننده استقلال کانون وکلا خوانده، مخالفت کرده است.

کانون وکلای دادگستری نهادی غیردولتی است که برای حمایت از وکلا و نیز نظارت بر عملکرد آنها تشکیل شده ‌است.



کشته شدن ۴ کولبر طی دو هفته

بهزاد رحیمی٬ نماینده مردم سقز و بانه در مجلس خبر از آن داد که طی دو هفته اخیر ۴ کولبر دیگر کشته شدند.

او در این رابطه افزود: «متاسفانه با وجود پیگیری ها و اعلام اینکه دیگر شاهد اینگونه اتفاقات نخواهیم بود، ۴ جوانی که میانگین سنی آنها ۳۰ سال بود به ضرب گلوله سربازان هنگ مرزی کشته شدند.»

بهزاد رحیمی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه میانگین سنی این کولبران، ۳۰ سال بود، ادامه داد: «متاسفانه باز هم جوانان بی گناهی کشته می‌شوند که برای تامین معیشت خود و خانواده‌شان راه سخت کولبری را انتخاب کرده اند؛ درحالی که ما بارها به مسوولین تذکر داده‌ایم که اگر به مواردی مشکوک شدند، این افراد را بازداشت کنند یا با گلوله پلاستیکی بزنند اما مستقیم به قبل و سر آنها شلیک می کنند و متاسفانه این افراد کشته می شوند.»

نماینده مردم سقز و بانه در ادامه توضیح داد: «این شلیک ها از سوی سربازان هنگ مرزی انجام می‌شود و به دلیل اینکه در مرز اتفاق می افتد، اساسا می توانند منکر شوند و بگویند که این کولبران به قصد خرابکاری آمدند و ضد انقلاب هستند؛ لذا از این حربه استفاده می کنند؛ اما کولبران مشخص هستند زیرا نه اسلحه دارند و لباس محلی تنشان هست و کارشان هم معلوم است. افراد غیر کولبر هم بین آنها تردد نمی کنند اما بعضا توجیه هم می کنند که چون شب بود فکر کردیم که اینها دشمن هستند لذا به آنها شلیک کردیم.»

رحیمی بر حل معیشت مردم مناطق مرزی برای جلوگیری از کولبری تاکید کرد و گفت: «برای اینکه شغلی با عنوان کولبری و این مشکلات را نداشته باشیم، نیاز است که در ابتدا معیشت و اشتغال این مناطق را تامین کنیم زیرا تا زمانی که این موارد بهبود پیدا نکند مردم به سمت این کار خواهند رفت؛ از سوی دیگر دولت باید قوانین سختگیرانه تری را برای  ورود و خروج مرزها اعمال کند.»



ایران در میان ۷ کشور جهان با بیشترین میزان استخراج رمزارز

محمد خدادادی بهلولی٬ مجری طرح تامین برق مراکز استخراج رمز ارزها در توانیر اعلام کرد که به دلیل تعرفه‌های تخفیفی، ایران جزو هفت کشوری است که بیشترین میزان استخراج رمز ارز جهان در آن صورت می‌گیرد.

مجری طرح تامین برق مراکز استخراج رمز ارزها در توانیر افزود: «در حال حاضر چین، روسیه، آمریکا، قزاقستان، کانادا، ایسلند و ایران هفت کشوری هستند که بیشترین میزان استخراج رمز ارز در آنها صورت می‌گیرد.»
به گفته خدادادی، عامل اصلی شیوع پدیده استخراج غیرمجاز رمز ارزها در ایران، وجود تعرفه‌های مخفف حامل‌های انرژی و بسیار ناچیز در مقایسه با قیمت‌های جهانی است.

او با اشاره به اینکه تاکنون ۳۶۴۶ مرکز غیرمجاز استخراج رمز ارز با ۱۹۶ هزار و ۲۳۳ دستگاه ماینر شناسایی و جمع آوری شده است، خاطرنشان کرد: توان مصرف برق این تعداد مرکز غیرمجاز رمز ارز، بیش از ۵۷۰ مگاوات بود.



جان باختن دختر ۱۳ ساله سراوانی در حین زایمان

یک کودکِ ۱۳ ساله متأهل در سیستان و بلوچستان هنگام زایمان جان خود را از دست داد.

به گزارش «کمپین فعالین بلوچ»، نام این دختر ۱۳ ساله حدیثه سپاهی و اهل سراوان، معرفی شده٬ روز ۴ تیرماه پس از مراجعه به بیمارستان و در حین زایمان جان باخته است.

درباره دلایل مرگ این کودک، تاکنون گزارش دقیقی منتشر نشده است.

بر اساس گزارش این کمپین، حدیثه سپاهی سال گذشته در سن ۱۲ سالگی ازدواج کرده و سه ماه پس از آن باردار شده بود.

به گفته فاطمه فاضلی، مدیرکل بانوان استانداری سیستان و بلوچستان، این استان رتبه سوم کودک‌همسری در کشور را دارد.


خبرهای روز گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »