اعتصابات گسترده کارگری در بیش از ۶۰ مرکز صنعتی

زیتون– طی روزهای گذشته کارگران بخش‌های مختلف صنعت دست به اعتصاب زدند.

به گفته شورای سازماندهی اعتراض‌های کارگران پیمانی، مطالبات کلی مطرح شده از سوی کارگران مربوط به پرداخت به موقع دستمزدها و لغو اخراج کارگران و قوانین برده‌وار مناطق آزاد اقتصادی است.

کارگران بخش‌های مختلف صنعتی اما مطالبات دیگری نیز دارند.

خواسته کارگران پیمانی پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها و نیروگاه‌ها در این اعتصابات «افزایش دستمزد به ۱۲ میلیون تومان در ماه» و «تغییر نوبت مرخصی به ۲۰ روز کار و ۱۰ روز مرخصی» است. در حال حاضر، آنها در ازای ۲۴ روز کار، ‌از ۶ روز مرخصی برخوردار می‌شوند.

عصر خبر گزارش داد که تا کنون کارگران بیش از شصت مرکز صنعتی به اعتصابات گسترده پیوسته‌اند. از جمله کارگزار پتروشیمی بوشهر، شرکتهای نفت و گاز پارس جنوبی٬ اورهال پالایشگاه نفت تهران٬ پالایشگاه تندگویان٬ پالایشگاه آبادن٬ پالایشگاه آبادان و …

همچنین کارکنان رسمی وزارت نفت نیز اعلام کردند که از روز ۹ تیر به اعتراضات خواهند پیوست.

اعتصابات کارگری در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی از ۲۹ خرداد آغاز شده و دامنه این اعتراضات در حال گسترش است.

بیانیه شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی صنعت نفت می‌گوید: «خواست محوری ما کارگران نفت چه رسمی و چه غیررسمی افزایش دستمزدهاست. دیگر ما کارگران فقر، بی‌تأمینی، تبعیض و نابرابری و محرومیت از اولیه‌ترین حقوق انسانی‌مان را برنمی‌تابیم. همانطور که اعلام کرده‌ایم با توجه به گرانی سرسام‌آور اجناس دستمزد هیچ کارگری امروز نباید از دوازده میلیون کمتر باشد.»

در این بیانیه تاکید شده است که این اعتصاب در صورت پاسخ داده نشدن به خواسته‌های کارگران گسترده‌تر خواهد شد.

افزایش سطح دستمزد، پرداخت حقوق معوق و تغییر نوبت مرخصی از جمله خواسته‌های اعتصاب‌کنندگانی است که اقدام خود را تحت عنوان «کمپین ۱۴۰۰» دنبال می‌کنند.

در همین حال شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت اعلام کرد که «با توجه به گرانی سرسام‌آور اجناس، دستمزد هیچ کارگری امروز نباید از ۱۲ میلیون تومان کمتر باشد.»

سایت «ایران‌کارگر» که اخبار کارگران ایرانی را پوشش می‌دهد در گزارشی نوشته است حقوق کارگران شرکت‌های پیمانکاری حداکثر ۴ میلیون تومان است و با وجود حوادث زیادی که در کمین آنها است، تحت پوشش بیمه درمانی هم نیستند.

اعتصاب کارگران صنعت نفت از روز ۲۹ فروردین از بهبهان آغاز شد و از اول تیرماه به کارگران صنایع نفت و برق در بوشهر، کنگان، خارگ، تهران، ماهشهر، اراک، قشم، گچساران، آبادان، اهواز و اصفهان گسترش یافت.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

یک پاسخ

  1. این کارگر بدبخت و مظلوم شکم ندارد
    زن و فرزندانش شکن ندارند .
    لعنت خدا بر حکومتی که اختیار
    خلق ایران را دست یک مشت
    دزد و جانی و جلاد گذاشته است .
    ما در قیامت جواب خدا را چگونه

    بدهیم که این قوم والضالین و
    مغضوبین را سر کار اوردیم ?
    سکوت من و تو خیانت به
    انبیا و علی و حسین است.

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »